Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä syy miksei soluasunnot kelpaa

Vierailija
03.08.2023 |

Miksi kenenkään pitäisi elää läävässä? https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009758423.html

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kiinteistönhuolto tarkistaa asunnot ja tilaa palveluyritykseltä siivouksen edellisen asukkaan laskuun. Saattaa olla ihan vaan joku pieni homma, lieden tausta likainen, uuni, ikkuna tai lattiakaivo pesemättä.

Vierailija
42/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just joo taas. Onko vähän tarkoitushakuinen juttu. Olen itsekin asunut opiskeluaikoina solussa (oli ihan itsestäänselvää minulle, ettei voi luksusasumusta odottaa, jos tulot on lähinnä opintotuki). Asunto oli siisti (toki sen myös itse siivosin kunnolla sisäänmuuttaessani) ja kämppikseni oli ihan tavallinen ja kunnollinen kielten opiskelija. Emme kumpikaan häirinneet toisiamme, ja kommunikoimme asiallisesti. Naisia olimme molemmat.

Suomessa solut ovat vain parin tai kolmen hengen soluja, kun jossain Saksassa 15 ihmistä saattaa jakaa keittiön ja suihkut keskenään. Suomessa soluissa on myös ymmärtääkseni vain saman sukupuolen edustajia, kun Saksassa mies ja nainen voi päätyä kämppiksiksi (mikä esim. turkkilaistaustaisille on kova paikka joskus).

Ihan hyvin voi opiskelija asua solussa. Jos ei kiinnosta asua halvalla, niin sitten menee osa-aikatöihin ja maksaa itse itselleen paremman asumuksen. Miksi muiden pitäisi luksusta kustantaa toiselle?

Vaikka sinulle osui kunnollinen kieltenopiskelija kämppikseksi, niin kai ymmärrät, että se on ihan sattuman kauppaa, kuka sieltä osuu kämppikseksi. Ja niin se vain menee, että helposti noista yhteisistä tiloista ei oikein kukaan viitsi pitää huolta, kun ne ei ole "kenenkään tilaa". Vertaukset muihin maihin helposti ontuvat myös, kun niissä on ihan omanlaisensa systeemit, ei sellaisia soluja kuin Suomessa.

Kampusalueen opiskelija-asunnot fasiliteetteineen tai esim. ison asunnon vuokraaminen jugendtalosta isolla porukalla ei ole verrattavissa 70-luvun rähjääntyneisiin solukämppiin lähiöissä. Esim. jenkkien kampusasunnoissa voi nukkua kämppis samassa huoneessa, mutta muuten voi olla laajat oleskelu- ja seurustelutilat, isot keittiöt saarekkeineen, biljardisalit yms., jopa uima-altaat. 

Kovin on negatiivinen näkemys suomalaisista soluista. Hyvänä esimerkkinä tuo samassa huoneessa asuva kämppis jenkeissä. Onhan oma huone nyt ihan eri tasolla mukavuuden osalta, vaikka olisi kuinka yhteisiä tiloja. Käytät muiden maiden asumisjärjestelyistä positiivisa sanoja, jugendtaloja, yhteisiä tiloja, uima-altaita. Aivan kuin tuollaisilla olisi mitään merkitystä jos se samassa huoneessa asuva kämppis on idiootti kuten se Suomessa sotkeva bilettäjä.

Olen ihan suomessa asunut kansanopistossa samassa jaetussa makuuhuoneessa toisen kanssa, myös keittiötilat ja vessat jaettiin yli kymmenen muun kanssa. Ja tämä siis 2000-luvulla eikä joskus muinoin menneisyydessä. Kyllähän sitä kesti, kun viikonloput aina vietti muualla. Mutta muutoin ei kyllä olisi pystynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin rakentaa opiskelijataloja, joissa olisi vaikka 15 -20m2 edullisia miniyksiöitä. Oma rauha ja tunne turvallisuudesta on tärkeää ihmiselle iästä riippumatta.

No tämä. Nimenomaan turvallisuudentunne on tärkeää. Ei kukaan halua olla kämppiksen/kämppisten kanssa jotka esimerkiksi varastelevat, käyttäytyvät arvaamattomasti tai meluavat kaiket yöt. 

Vierailija
44/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä paikkakunnilla/kaupungeissa ei ole soluasuntoja. Minne silloin asumaan?

Vierailija
45/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mun kanssa kun joku tulisi soluun asumaan, haluaisi äkkiä pois ja kiitos iso edullinen rauha.

Vierailija
46/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just joo taas. Onko vähän tarkoitushakuinen juttu. Olen itsekin asunut opiskeluaikoina solussa (oli ihan itsestäänselvää minulle, ettei voi luksusasumusta odottaa, jos tulot on lähinnä opintotuki). Asunto oli siisti (toki sen myös itse siivosin kunnolla sisäänmuuttaessani) ja kämppikseni oli ihan tavallinen ja kunnollinen kielten opiskelija. Emme kumpikaan häirinneet toisiamme, ja kommunikoimme asiallisesti. Naisia olimme molemmat.

Suomessa solut ovat vain parin tai kolmen hengen soluja, kun jossain Saksassa 15 ihmistä saattaa jakaa keittiön ja suihkut keskenään. Suomessa soluissa on myös ymmärtääkseni vain saman sukupuolen edustajia, kun Saksassa mies ja nainen voi päätyä kämppiksiksi (mikä esim. turkkilaistaustaisille on kova paikka joskus).

Ihan hyvin voi opiskelija asua solussa. Jos ei kiinnosta asua halvalla, niin sitten menee osa-aikatöihin ja maksaa itse itselleen paremman asumuksen. Miksi muiden pitäisi luksusta kustantaa toiselle?

Vaikka sinulle osui kunnollinen kieltenopiskelija kämppikseksi, niin kai ymmärrät, että se on ihan sattuman kauppaa, kuka sieltä osuu kämppikseksi. Ja niin se vain menee, että helposti noista yhteisistä tiloista ei oikein kukaan viitsi pitää huolta, kun ne ei ole "kenenkään tilaa". Vertaukset muihin maihin helposti ontuvat myös, kun niissä on ihan omanlaisensa systeemit, ei sellaisia soluja kuin Suomessa.

Kampusalueen opiskelija-asunnot fasiliteetteineen tai esim. ison asunnon vuokraaminen jugendtalosta isolla porukalla ei ole verrattavissa 70-luvun rähjääntyneisiin solukämppiin lähiöissä. Esim. jenkkien kampusasunnoissa voi nukkua kämppis samassa huoneessa, mutta muuten voi olla laajat oleskelu- ja seurustelutilat, isot keittiöt saarekkeineen, biljardisalit yms., jopa uima-altaat. 

Ja arvaa kuinka moni näistä Jenkeistä maksaa tästä "ylellisestä solukämpästään" ja opiskelustaan moninkertaisesti verrattuna suomalaisopiskelijaan, jolle "hyvinvointi valtio" kustantaa opiskelijan haluamat opinnot opiskelijan valitsemalta tai valisemilta aloilta ja antaa muuhun elämiseen tukea, jolla voi opiskelija käyttä hankkiakseen itselleen mitä nyt keksiikin/ tarvitseekin ja lisäksi yleistä tukea asumsieen.

Ja tästä kiitokseksseksi opiskelia saattaa mellastaa ja osoittaa mieltään, kuinka "hyvinvointti valtio" potkii häntä päähän kun asunto on 70 luvulla rakennettu ja opintotuki ei riitä kaikkeen. Ja kuinka monella työttömälläkin menee häntä paremmin. - No ehkä sitten kannattaa jättä opinnot ja ryhyä elämäntapa työttömäksi...

Kyllä olen itsekin opiskellut 2010 luvun lopussa, joten kokemusta on.

Vierailija
47/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoas on tunnettu siitä että kämpät homeessa. Kyllä moni muuttaa mielummin yksityisille markkinoille vaikka joutuukin maksamaan enemmän

Ei ne homehdu jos niitä siivotaan. Eikö opiskelijoiden tarvitse pitää asunnon puhtaudesta huolta?

Vierailija
48/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin aikoinani vuoden kolmen hlön solussa. Yhteinen keittiö, wc ja suihkuhuone. Naisia kaikki. Ei mitään häiriöitä koskaan. Jokainen tiskasi omat astiansa, jääkaapista tmv ei hävinnyt ikinä mitään.

Nykyään taitaa ainakin Lappeenranassa joissakin soluissa on joka huoneessa oma vessa.

Vierailija
49/111 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun opiskelin, menin lukukauden ensimmäisenä päivänä opiskelupaikkakunnalle (400 km kotikaupungista) vailla tietoa asunnosta. Vaikka olin laittanut opiskelija-asuntosäätiöön hakemuksen heti kun tieto opiskelupaikasta tuli, jäin asunnotta ja niin jäi moni muukin. Hätämajoituksessa meni pari ekaa viikkoa ja sitten löytyi huone solusta.

Se solu oli kaukana yliopistolta ja levottomalla alueella joten aloin heti etsiä huonetta/yksiötä paremmalla sijainnilla.

Ja niin teki moni muukin, heti vaan haku päälle.

Päädyin sitten oman laitoksen seinältä löytämäni ilmoituksen perusteella parin vanhemman opiskelijan kämppikseksi yksityiselle vuokranantajalle.

Vaikka (tai ehkä _koska_) olen introvertti tein mielestäni hyvän valinnan kun asuin solussa. Muuten olisin erakoitunut ja pudonnut kärryiltä helposti, nyt tutustuin kokeneempiin opiskelijoihin joilta sain opiskeluun ja työelämäänkin vinkkejä joita en olisi itse keksinyt.

Lisäksi sain pari ystävää joiden kanssa vietin paljon aikaa yhdessä asuessamme ja myöhemminkin olemme pitäneet yhteyttä ja kaveriporukkammekin ovat muovautuneet, monet kaverini ovat kavereita keskenään.

Kannattaa kulkea silmät ja korvat auki. Tutustua ihmisiin ja kertoa tilanne. Tuttujen avulla suositeltuna voi löytää sen kivemman kodin.

Eli ei se tilanne ole kiveen kaiverrettu, koko ajan muutetaan ja vaihdetaan mieluisampaan sijainnin tai asumismuodon vuoksi.

Uskomaton kyllä tuo Turun asunnon kunto, meillä ainakin asunnot tsekattiin tarkkaan niin ennen kuin jälkeen muuton. Sitä vartenhan niitä takuuvuokria maksetaan että saadaan siivoukset ja rempat tehtyä jos ei ole osattu itse niitä tehdä.

Vierailija
50/111 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikaan soluasunnon kunto kokonaisuudessaan tarkastettiin aina kun joku sieltä lähti. Eli ei voinut olla tuollainen läävä siinä vaiheessa, kun uusi asukas sinne otettiin.

On hyvä että ensimmäinen asunto on solu. Se on toimiva malli, että aloittaa vaatimattomasti sekä työelämän että asumisen ja omalla työllä ja omilla rahoilla vähitellen ostaa itselleen parempaa elämänlaatua ettei tarvitse lopun ikää asua solussa ja pienellä tuella.

Solussa voi asua vaikka kolme ihmistä. Yksi muuttaa pois toukokuun alussa ja siivoaa. Tarkastus menee läpi. Kaksi muuta asukasta jatkavat asumistaan ja sotkevat kuin possut touko-, kesä- ja heinäkuun ajan. Uusi asukas muuttaa elokuun alussa ja järkyttyy.

Olin joskus töissä opiskelija-asunnoilla ja näitä tapauksia sattui säännöllisesti. Solut on ihmisten koteja, niin ei sinne voida tehdä mitään siivoustarkastuksia muuten kuin silloin, kun joku muuttaa pois tai jos solussa joku asukas pyytää. Toki jos huoltokäynnillä huomataan, että asunto on likainen, niin silloinkin voidaan siivouskehotus jättää.

Vierailija
51/111 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 90-luvun puolivälissä solussa jossa oli 4 huonetta ja 8 henkeä. Kaksi opiskelijaa siis asui samassa huoneessa ja koko kahdeksikolla oli yhteiset sosiaalitilat, keittiö ja olkkari.

Kaikki tulivat hienosti toimeen eikä ongelmia ollut. Korkeintaan pikkujäyniä kaikille tasapuolisesti. Toki kämppään ei oltu koottu ketä tahansa random opiskelijoita, vaan kaikki 8 opiskelivat samaa alaa samassa oppilaitoksessa.

Vierailija
52/111 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitää elää epämiellyttävien ihmisten kanssa? Eihän monikaan parisuhdekaan kestä erilaisista tavoista johtuen.

Ei minunkaan kanssani ole kukaan halunnut elää.

Tiesitkö, että puolet miehistä elää 6-12kk ihmisten kanssa, joita ei ole valinnut. Sitä kutsutaan armeijaksi ja se kasvattaa ihmisenä.

Vierailija
53/111 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdesä kämpässä syy miksi tuhannet muut eivät kelpaa?

Miksi nuoret naiset elävät noin epäsiististi? Eikö naisille opeteta kotona kuinka pitäisi asua? Miten tilanne muuttuu jos se on oma kolmio?

Vierailija
54/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on! Lisäksi jenkkien kampusasunnoissa on järjestyssäännöt joita on pakko noudattaa tai muuten saa lähtöpassit!

Vierailija
55/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäreni on asunut vuoden soluasunnossa ihan yksikseen, koska kaksi muuta huonetta ovat olleet tyhjillään. Ilmeisesti nyt syksyllä ainakin toiseen huoneeseen on tulossa joku ulkomaalaistaustainen opiskelija.

Vierailija
56/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdesä kämpässä syy miksi tuhannet muut eivät kelpaa?

Miksi nuoret naiset elävät noin epäsiististi? Eikö naisille opeteta kotona kuinka pitäisi asua? Miten tilanne muuttuu jos se on oma kolmio?

Jyväskylässä ei ole ainakaan opiskelija-asuntojen tarjoajilla yhtäkään soluasuntoa edes vapaana...

Vierailija
57/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on järkyttävää pakottaa opiskelijat soluasuntoihin. Jos on ahkera, siisti ihminen ja saa seurakseen täysin erilaisia ihmisiä, niin miten keskityt opiskeluihin? Toiset sotkevat, bilettävät, ryyppäävät. Hiljainen, ahkera opiskelija traumatisoituu, eikä pysty keskittymään opintoihinsa. En ikinä omaa lastani päästäisi soluasuntoon. Saa asua kotona ja opiskella rauhassa.

Vierailija
58/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni opiskeli englannissa, yliopiston kampuksella. Siellä asuttiin yhdessä, mutta kuri oli kova. Oli asukasemäntä, jonka sana oli laki. Jos ei totellut, lähtö tuli heti.

Vierailija
59/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni opiskeli englannissa, yliopiston kampuksella. Siellä asuttiin yhdessä, mutta kuri oli kova. Oli asukasemäntä, jonka sana oli laki. Jos ei totellut, lähtö tuli heti.

Oikein! Näin se pitäisi olla Suomessakin, että saataisiin häiriköt pidettyä kurissa!

Vierailija
60/111 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppikseksi voi saada jonkun kuudetta sukupuolta olevan ählämin. Joo ei kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi