Tässä syy miksei soluasunnot kelpaa
Miksi kenenkään pitäisi elää läävässä? https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009758423.html
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitää elää epämiellyttävien ihmisten kanssa? Eihän monikaan parisuhdekaan kestä erilaisista tavoista johtuen.
Ei minunkaan kanssani ole kukaan halunnut elää.Tiesitkö, että puolet miehistä elää 6-12kk ihmisten kanssa, joita ei ole valinnut. Sitä kutsutaan armeijaksi ja se kasvattaa ihmisenä.
On ihan eri asia olla puoli vuotta paikassa, jossa on kuri ja järjestys ja jossa huonoon käytökseen puututaan, kuin elää kuusi seitsemän vuotta yhteisasunnossa, jossa kämppikset vaihtuvat alinomaa, järjestyssääntöjä ei ole tai niitä ei tarvitse noudattaa, käytöstapoja ei tarvitse olla ja kanssa-asujat voivat olla mitä tahansa p... aa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoas on tunnettu siitä että kämpät homeessa. Kyllä moni muuttaa mielummin yksityisille markkinoille vaikka joutuukin maksamaan enemmän
Ei ne homehdu jos niitä siivotaan. Eikö opiskelijoiden tarvitse pitää asunnon puhtaudesta huolta?
Kyllä pitää, mutta eihän sitä pykälää kukaan valvo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitää elää epämiellyttävien ihmisten kanssa? Eihän monikaan parisuhdekaan kestä erilaisista tavoista johtuen.
Ei minunkaan kanssani ole kukaan halunnut elää.Tiesitkö, että puolet miehistä elää 6-12kk ihmisten kanssa, joita ei ole valinnut. Sitä kutsutaan armeijaksi ja se kasvattaa ihmisenä.
Armeijassa siisteintä on muuten alokkaiden tuvassa ja likaisinta aina alikersanttien tuvassa jossa kukaan ei tee tupatarkastuksia.
Vierailija kirjoitti:
No just joo taas. Onko vähän tarkoitushakuinen juttu. Olen itsekin asunut opiskeluaikoina solussa (oli ihan itsestäänselvää minulle, ettei voi luksusasumusta odottaa, jos tulot on lähinnä opintotuki). Asunto oli siisti (toki sen myös itse siivosin kunnolla sisäänmuuttaessani) ja kämppikseni oli ihan tavallinen ja kunnollinen kielten opiskelija. Emme kumpikaan häirinneet toisiamme, ja kommunikoimme asiallisesti. Naisia olimme molemmat.
Suomessa solut ovat vain parin tai kolmen hengen soluja, kun jossain Saksassa 15 ihmistä saattaa jakaa keittiön ja suihkut keskenään. Suomessa soluissa on myös ymmärtääkseni vain saman sukupuolen edustajia, kun Saksassa mies ja nainen voi päätyä kämppiksiksi (mikä esim. turkkilaistaustaisille on kova paikka joskus).
Ihan hyvin voi opiskelija asua solussa. Jos ei kiinnosta asua halvalla, niin sitten menee osa-aikatöihin ja maksaa itse itselleen paremman asumuksen. Miksi muiden pitäisi luksusta kustantaa toiselle?
Saksalaiset ovat siistejä, ainakin noin yleisesti ottaen! Lisäksi siellä on tultu puusta alas jo aikaa sitten, kun taas suomalaiset ovat vasta aloittaneet puusta laskeutumisen ja suurin osa taitaa vieläkin kiipeillä puissa! Saksassa varmaan opiskelijat ovat saman yliopiston tai oppilaitoksen opiskelijoita ja yhteistiloissa varmaan käy siivooja talon puolesta. Lisäksi häiritsevään käytökseen puututaan! Miksei Suomessa voisi olla vastaavanlaisia asuntoloita?
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa kuvissa ole mitään ihmeellistä. Tuollaiselta näyttää jos ei ole hetkeen siivottu. Siivoaa niin lähtee pois. Big deal.
Eikö sen siivouksen olisi pitänyt kuulua edelliselle asukkaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa kuvissa ole mitään ihmeellistä. Tuollaiselta näyttää jos ei ole hetkeen siivottu. Siivoaa niin lähtee pois. Big deal.
Olisi pitänyt mutta jos koet että sinun ei koskaan tarvitse siivota muiden sotkuja niin soluasunnot ei ole hyvä asumismuoto sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei lapsukaisia ole kotona opetettu, että pitää siivota, ettei tartte elää läävässä? Kyllä nuo äitien mussukat pilaavat ihan yksiöt, omistus- ja vuokra-asunnot, jos eivät kykene siivoamaan. Palveluskuntaako noissa opiskelija-asunnoissa pitäisi olla kermaperseitä passaamassa?
'Mutku en mää täällä jaksa siivota', 'Ei mua haittaa, vaikka olis vähän likastakin', jne. Jonkun muunko täytyy sitten jaksaa? Jotakuta muuta voi sotkuisuus haitata! Kolhoosit ovat kolhooseja, yhteinen elintila ei voisi vähempää kiinnostaa! Venäjällä kerrostalojen rappukäytävät ovat kuvottavassa kunnossa, koska niitä ei koskaan siivota ja 'sehän on vain yhteistä tilaa, niin ei tarvitse välittää mistään mitään'!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt mutta jos koet että sinun ei koskaan tarvitse siivota muiden sotkuja niin soluasunnot ei ole hyvä asumismuoto sinulle.
Miksi minun pitäisi palkatta siivota kenenkään sotkuja? Se ei kuulu minun velvollisuuksiini soluasunnossa. Omat sotkuni siivoan kyllä ja yhteistilat omalla vuorollani, samoin teen muuttaessani kunnollisen loppusiivouksen! Näin toimin omana soluaikanani! Tein myös muille selväksi tämän asian, etten ole kenenkään palkaton piika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasunto on hyvä asumismuoto jollekin huithapelille jonka ei tarvitse välittää muista ihmisistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti löytyy näitä joilla on vahva usko siihen että valtion poikaleiri onnistuu korjaamaan 20 vuoden aikana tehdyr virheet kasvatuksessa. Hetkeksi onnistuu, mutta muutamassa kuukaudessa ollaan taas kuin ennen inttiä - perseilemässä jos vanhemmat eivät ole osanneet hoitaa hommaansa.
Ihan soluasunnossa 4 vuotta asuneen kokemuksella, kämppiksiä yhteensä 9 joista intin käyneitä 8. Kun ilmoitin että seuraavana viikonloppuna on yleisten tilojen siivous edessä, järjesten kadottiin muijakavereille tai alkukotiin viikonlopuksi. Eipä paljoa auttanut paljoa sotavaltion aikana harjoitettu TKS.
Miksi olette nykyisin niin epämiellyttäviä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette nykyisin niin epämiellyttäviä?
Omat muistoni yhdestä samassa solussa asuvasta kaveriparista eivät ole kovin myönteiset: estotonta sotkemista, juhlimista, kaljoittelua, vieraita puolen yön aikaan keskellä viikkoa ja tavaroiden luvatonta käyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan kanssani ole kukaan halunnut elää.
Ei kenenkään pidäkään, jos on varaa parempaan. Mutta miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tukea siihen, että jokainen saisi asua vähintään yksiössä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just joo taas. Onko vähän tarkoitushakuinen juttu. Olen itsekin asunut opiskeluaikoina solussa (oli ihan itsestäänselvää minulle, ettei voi luksusasumusta odottaa, jos tulot on lähinnä opintotuki). Asunto oli siisti (toki sen myös itse siivosin kunnolla sisäänmuuttaessani) ja kämppikseni oli ihan tavallinen ja kunnollinen kielten opiskelija. Emme kumpikaan häirinneet toisiamme, ja kommunikoimme asiallisesti. Naisia olimme molemmat.
Suomessa solut ovat vain parin tai kolmen hengen soluja, kun jossain Saksassa 15 ihmistä saattaa jakaa keittiön ja suihkut keskenään. Suomessa soluissa on myös ymmärtääkseni vain saman sukupuolen edustajia, kun Saksassa mies ja nainen voi päätyä kämppiksiksi (mikä esim. turkkilaistaustaisille on kova paikka joskus).
Ihan hyvin voi opiskelija asua solussa. Jos ei kiinnosta asua halvalla, niin sitten menee osa-aikatöihin ja maksaa itse itselleen paremman asumuksen. Miksi muiden pitäisi luksusta kustantaa toiselle?
Saksalaiset ovat siistejä, ainakin noin yleisesti ottaen! Lisäksi siellä on tultu puusta alas jo aikaa sitten, kun taas suomalaiset ovat vasta aloittaneet puusta laskeutumisen ja suurin osa taitaa vieläkin kiipeillä puissa! Saksassa varmaan opiskelijat ovat saman yliopiston tai oppilaitoksen opiskelijoita ja yhteistiloissa varmaan käy siivooja talon puolesta. Lisäksi häiritsevään käytökseen puututaan! Miksei Suomessa voisi olla vastaavanlaisia asuntoloita?
Kukas sen varmaan-siivoojan palkan maksaa?
Kyllä ne solut taas alkaa kelpaamaan, kunhan asumistuki poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan kanssani ole kukaan halunnut elää.Ei kenenkään pidäkään, jos on varaa parempaan. Mutta miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tukea siihen, että jokainen saisi asua vähintään yksiössä???
Ei kukaan ole yksiötä, eikä varsinkaan mitään luksusta vaatimassakaan, vaan vain ja ainoastaan asumis-, opiskelu- ja kotirauhaa. Näitä ei valitettavasti ole solussa aina tarjolla! Ilmeisesti sinun mielestäsi köyhällä opiskelijalla ei pitäisi olla näihin asioihin oikeutta! Köyhänä opiskelu ei muuten ole mikään rikos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas sen varmaan-siivoojan palkan maksaa?
Opiskelijat vuokrissaan! Tulee halvemmaksi palkata siivooja kuin tehdä jatkuvasti remonttia! Esim. Turun ylioppilaskylässä on yhteistiloja siivonnut siivooja.
Kyllä minäkin viime vuosituhannen jälkipuoliskolla opiskelijana pariin otteeseen soluasunnoissa asuneena pyrin piakkoin etsimään rauhallisen alivuokralaisasunnon niin että saatoin taas saada opiskelut etenemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne solut taas alkaa kelpaamaan, kunhan asumistuki poistetaan.
Mitkä solut? Kun ei niitä soluja enää edes rakenneta! Esim. Tampereen opiskelija-asuntokannasta enää vain noin kymmenen prosenttia on soluasuntoja!