Tässä syy miksei soluasunnot kelpaa
Miksi kenenkään pitäisi elää läävässä? https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009758423.html
Kommentit (111)
Olen työpaikalla seurannut muutamien kesätyöläisten käytöstä ja kyllä sitten osaavat paskastaa kaikki nurkat. Vessoissa on aina hirveät paskaraidat vaikka harja on pytyn vieressä ja paperia on lattialla. Taukotuvan pöydät täynnä ruokaa ja roskia. Mikro räjäytetty pilalle kun ei sitä kupua osata käyttää. En enää yhtään ihmettele jos nuorten jäljiltä asuntokin on tuollainen eikä se suuremmin varmaan edes häiritse asukasta. Laiskoja paskoja melkein kaikki.
Vierailija kirjoitti:
No just joo taas. Onko vähän tarkoitushakuinen juttu. Olen itsekin asunut opiskeluaikoina solussa (oli ihan itsestäänselvää minulle, ettei voi luksusasumusta odottaa, jos tulot on lähinnä opintotuki). Asunto oli siisti (toki sen myös itse siivosin kunnolla sisäänmuuttaessani) ja kämppikseni oli ihan tavallinen ja kunnollinen kielten opiskelija. Emme kumpikaan häirinneet toisiamme, ja kommunikoimme asiallisesti. Naisia olimme molemmat.
Suomessa solut ovat vain parin tai kolmen hengen soluja, kun jossain Saksassa 15 ihmistä saattaa jakaa keittiön ja suihkut keskenään. Suomessa soluissa on myös ymmärtääkseni vain saman sukupuolen edustajia, kun Saksassa mies ja nainen voi päätyä kämppiksiksi (mikä esim. turkkilaistaustaisille on kova paikka joskus).
Ihan hyvin voi opiskelija asua solussa. Jos ei kiinnosta asua halvalla, niin sitten menee osa-aikatöihin ja maksaa itse itselleen paremman asumuksen. Miksi muiden pitäisi luksusta kustantaa toiselle?
Vaikka sinulle osui kunnollinen kieltenopiskelija kämppikseksi, niin kai ymmärrät, että se on ihan sattuman kauppaa, kuka sieltä osuu kämppikseksi. Ja niin se vain menee, että helposti noista yhteisistä tiloista ei oikein kukaan viitsi pitää huolta, kun ne ei ole "kenenkään tilaa". Vertaukset muihin maihin helposti ontuvat myös, kun niissä on ihan omanlaisensa systeemit, ei sellaisia soluja kuin Suomessa.
Kampusalueen opiskelija-asunnot fasiliteetteineen tai esim. ison asunnon vuokraaminen jugendtalosta isolla porukalla ei ole verrattavissa 70-luvun rähjääntyneisiin solukämppiin lähiöissä. Esim. jenkkien kampusasunnoissa voi nukkua kämppis samassa huoneessa, mutta muuten voi olla laajat oleskelu- ja seurustelutilat, isot keittiöt saarekkeineen, biljardisalit yms., jopa uima-altaat.
Voisin mielelläni asua soluasunnossa 1-3 naisen kanssa, jotka huolehtivat kotitöistä yhtä paljon kuin minä, eivät koskaan tuo vieraita asuntoon, käyttävät aina kuulokkeita jos kuuntelevat jotain, eivätkä häiritse minua koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun soluasunnossa ei ollut koskaan mitään sottapekkoja. Jos omalle kohdalle sattuu, niin asunto vaihtoon. Soluja kyllä riittäisi, jos ei kultalapsille tarvisi tarjota kaikkea kultavadilla.
Luuletteko, että kerrostaloissakaan voi olla varma, millaisia naapureita sattuu viereen? On ollut useammin ongelmia, kuin opiskelijasoluaikoina.
Laiskuutta ja etuoikeutettuna itseään pitävien opiskelijoiden vasemmistovalitusta. Hullua, että he juuri haluavat kaiken.
Olen asunut aika monessa omalla rahalla ostetussa kerrostalossa, mutta yhdessäkään en ole jakanut keittiötä tai vessaa tai kylppäriä naapurien kanssa.
Jos naapuri asunnossaan ei halua koskaan siivota, ei se ole minun ongelma.
Soluasunnossa pikkasen eri tilanne.
On tuuripeliä millaisen asuinkaverin saa. Joillain oli selkeästi niin mielenterveysongelmaisia kämppiksiä etteivät kauaa uskaltaneet solussa asua. Aikanaan vielä Hoasillakin saattoi joutua täysin randomien amisten kanssa samaan soluun. Yhden kaverin kämppis hyppäsi kolmannen kerroksen ikkunasta kallioon. Ei mitään mieltäylentäviä kokemuksia. Silloin soluasuminen voi olla ok, jos saa itse valita ne muut asujat.
Voin muuttaa soluasuntoon ja tappaa itseni sinne kokoomuksen mieliksi
Vierailija kirjoitti:
Voisin mielelläni asua soluasunnossa 1-3 naisen kanssa, jotka huolehtivat kotitöistä yhtä paljon kuin minä, eivät koskaan tuo vieraita asuntoon, käyttävät aina kuulokkeita jos kuuntelevat jotain, eivätkä häiritse minua koskaan.
Minäkin voisin asua solussa 1-3 naisen kanssa, jos he huolehtivat kotitöistä, huolehtivat minusta, laittavat ruokaa, eivät tuo kuin naisvieraita, eivätkä ole mustasukkaisia jos tuon muita naisia asuntoon.
Tuonne kun sitten joku viherpiiperökämppis roudaa vähän kirppihuonekaluja, ja tuo niiden mukana luteita leviämään ja pilaamaan kaikkien omaisuuden, niin riemulla ei olekaan rajoja. Isompien kaupunkien soluissa nuo luteet ovat todella yleisiä.
Moni varmaan mielellään asuisi solussa jos etukäteen tietäisi millaisia kämppiksiä siellä on.
Ei oo pelkästään opiskelijasolujen ongelma. Kyllä ihan yleistä kaupungin ns. tavallisissa vuokrataloissakin. Joka kerran muuttaessa olen joutunut ensimmäisenä desinfioimaan joka nurkan, kun edelliseltä asukilta on jäänyt milloin mitäkin pas*aa nurkkiin.
Miksei laiteta mielummin yksinäisiä vanhuksia noihin soluasuntoihin? Siinä olisi sitä monien ikäihmisten kaipaamaa yhteisöllisyyttä. Pikkuyksiöt sitten opiskelijoille jotta he saavat yöllä nukkua rauhassa ja keskittyä täyspäiväisesti opiskeluun, valmistuvat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Mun soluasunnossa ei ollut koskaan mitään sottapekkoja. Jos omalle kohdalle sattuu, niin asunto vaihtoon. Soluja kyllä riittäisi, jos ei kultalapsille tarvisi tarjota kaikkea kultavadilla.
Luuletteko, että kerrostaloissakaan voi olla varma, millaisia naapureita sattuu viereen? On ollut useammin ongelmia, kuin opiskelijasoluaikoina.
Laiskuutta ja etuoikeutettuna itseään pitävien opiskelijoiden vasemmistovalitusta. Hullua, että he juuri haluavat kaiken.
Kuka sen jatkuvan muuttamisen maksaa, kun ei todellakaan ole koko ajan varaa muuttaa uudestaan ja uudestaan meluavien/sotkevien kämppisten vuoksi? Ei opiskelijoilla ole pakettiautoja. Harvalla on minkäänmoista ajokelpoista rotiskoa omasta takaa.
Harva mitään luksusta vaatii, vaan ihan hyvin kelpuuttaisi 20 neliön pikkuyksiön itselleen. Kunhan vaan saa olla rauhassa, opiskella rauhassa, nukkua rauhassa, uskaltaa jättää jääkaappiin oma ruoat ilman että ne varastetaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Mun aikaan soluasunnon kunto kokonaisuudessaan tarkastettiin aina kun joku sieltä lähti. Eli ei voinut olla tuollainen läävä siinä vaiheessa, kun uusi asukas sinne otettiin.
On hyvä että ensimmäinen asunto on solu. Se on toimiva malli, että aloittaa vaatimattomasti sekä työelämän että asumisen ja omalla työllä ja omilla rahoilla vähitellen ostaa itselleen parempaa elämänlaatua ettei tarvitse lopun ikää asua solussa ja pienellä tuella.
Meitä opiskelijoita on aikuisiakin...
Tässä sitä hoasin laatua, uudet petivaatteetkin homehtuvat heti. Ei taida olla kovin terveellistä asua tuollaisessa murjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just joo taas. Onko vähän tarkoitushakuinen juttu. Olen itsekin asunut opiskeluaikoina solussa (oli ihan itsestäänselvää minulle, ettei voi luksusasumusta odottaa, jos tulot on lähinnä opintotuki). Asunto oli siisti (toki sen myös itse siivosin kunnolla sisäänmuuttaessani) ja kämppikseni oli ihan tavallinen ja kunnollinen kielten opiskelija. Emme kumpikaan häirinneet toisiamme, ja kommunikoimme asiallisesti. Naisia olimme molemmat.
Suomessa solut ovat vain parin tai kolmen hengen soluja, kun jossain Saksassa 15 ihmistä saattaa jakaa keittiön ja suihkut keskenään. Suomessa soluissa on myös ymmärtääkseni vain saman sukupuolen edustajia, kun Saksassa mies ja nainen voi päätyä kämppiksiksi (mikä esim. turkkilaistaustaisille on kova paikka joskus).
Ihan hyvin voi opiskelija asua solussa. Jos ei kiinnosta asua halvalla, niin sitten menee osa-aikatöihin ja maksaa itse itselleen paremman asumuksen. Miksi muiden pitäisi luksusta kustantaa toiselle?
Vaikka sinulle osui kunnollinen kieltenopiskelija kämppikseksi, niin kai ymmärrät, että se on ihan sattuman kauppaa, kuka sieltä osuu kämppikseksi. Ja niin se vain menee, että helposti noista yhteisistä tiloista ei oikein kukaan viitsi pitää huolta, kun ne ei ole "kenenkään tilaa". Vertaukset muihin maihin helposti ontuvat myös, kun niissä on ihan omanlaisensa systeemit, ei sellaisia soluja kuin Suomessa.
Kampusalueen opiskelija-asunnot fasiliteetteineen tai esim. ison asunnon vuokraaminen jugendtalosta isolla porukalla ei ole verrattavissa 70-luvun rähjääntyneisiin solukämppiin lähiöissä. Esim. jenkkien kampusasunnoissa voi nukkua kämppis samassa huoneessa, mutta muuten voi olla laajat oleskelu- ja seurustelutilat, isot keittiöt saarekkeineen, biljardisalit yms., jopa uima-altaat.
Kovin on negatiivinen näkemys suomalaisista soluista. Hyvänä esimerkkinä tuo samassa huoneessa asuva kämppis jenkeissä. Onhan oma huone nyt ihan eri tasolla mukavuuden osalta, vaikka olisi kuinka yhteisiä tiloja. Käytät muiden maiden asumisjärjestelyistä positiivisa sanoja, jugendtaloja, yhteisiä tiloja, uima-altaita. Aivan kuin tuollaisilla olisi mitään merkitystä jos se samassa huoneessa asuva kämppis on idiootti kuten se Suomessa sotkeva bilettäjä.
Ei olisi ongelma jos ihmiset eivät olisi sellaisia kusiaivoja. Sama koskee kerrostaloasumista.
Soluasuminen nyt ei muutenkaan ole enää tätä päivää.
Sitäpaitsi mikä into se on opiskelijoita tunkea soluihin asumaan kun joka puolelle kilpaa rakennetaan niitä 20 neliön koppeja. Luulisi niissä olevan vuokrat edulliset kun ei ole neliöillä pilattu.
Voitaisiin rakentaa opiskelijataloja, joissa olisi vaikka 15 -20m2 edullisia miniyksiöitä. Oma rauha ja tunne turvallisuudesta on tärkeää ihmiselle iästä riippumatta.