Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosia kestänyt väsymys ja flunssan oireet

Vierailija
03.08.2023 |

Olen 26 vuotias nainen. Viimeisen 5 vuoden ajan minulla on ollut kokoajan lisääntyvissä määrin väsynyt ja voimaton olo. Sydän hakkaa, mitkään yöunet ei riitä, huimaa, pyörryttää, kädet tärisee. Pelkkä käden nostaminen tuntuu välillä taistelulta, en jaksa seistä suihkussa. Kurkku on jatkuvasti kipeä ja flunssainen olo ilman kuumetta. Kurkku täynnä limaa. Tästä kaikesta huolimatta pakotan itseni joka päivä töihin ja lenkille, mutta liikunnasta huolimatta kunto on todella huono, hengästyn pelkästään kun nousen ylös sohvalta. Kerran on käynyt niin että toisesta kädestä yhtäkkiä lähti tunto ja tavarat tippui kädestä. Jalat on turvoksissa, naama on turvoksissa, näytänkin ihan sairaalta. Päätä särkee usein, hiukset ja limakalvot on menneet huonoon kuntoon. Muisti pätkii.

Lääkärissä käyty, kaikki mahdolliset testit tehty, ja alkuun löytyikin alhainen hemoglobiini ja alhainen ferritiini (ferritiini oli 8). Kilpirauhasarvot ok, kaikki muu ok. Runsaat kuukautiset joten osasin epäillä tätä. Aloitin rautakuurin ja hemoglobiini normalisoitui puolessa vuodessa ja ferritiini nousi arvoon 37. Olo vaan ei helpottanut, menee vaan kokoajan pahempaan suuntaan. Voiko tuo ferritiiniarvo vielä muka aiheuttaa oireita, onko kellään omakohtaista kokemusta missä arvoissa olo alkaa helpottaa? En jaksa enää kun mitään muuta vikaa ei tunnu löytyvän ja tätä menoa menetän kohta työkykyni, elämä tuntuu pelkältä taistelulta päivästä toiseen.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tekstisi voisi olla minun kirjoittamani. Tasan kaikki samat oireet ja fiilikset oli itselläkin.

Taistelin siis yli kolme vuotta vastaavien oireiden kanssa, kunnes tuli täysi romahdus enkä enää yhtenä päivänä herätessä nähnyt/ kuullut/ ymmärtänyt mitään enkä päässyt kyykkyyn ja takaisin ylös pyörtymättä. Työterveyden kautta homma onneksi lähti hitaasti selviämään. Oireiden taustalta löytyi raudanpuute (Hb 117, mutta ferritiini vain 3) joka korjattiin rautakuurilla. Hb oli minulta mitattu monta kertaa kuluneen kolmen vuoden aikana, mutta koska se oli nipinnapin viitteissä, niin asialle ei kehotettu tekemään mitään. Ferritiiniä ei kukaan terveydenhuollossa älynnyt tsekata, enkä itse sen merkitystä silloin vielä ymmärtänyt enkä osannut vaatia sen mittaamista. Olo alkoi joka tapauksessa olla selvästi parempi kun ferritiiniarvo saatiin nostettua noin arvoon 80-100 ja siitä ylöspäin. Eli todennäköisesti sinunkin olosi vielä paranee, kunhan jatkat kuuria. 

Minun oloni parani siis tosi paljon rauta-arvojen korjaamisella, muttei täysin. Päiviä kestävä uupumusoireilu (erityisesti fyysisen/henkisen rasituksen jälkeen) ja juurikin tuo kurkkukipu ja flunssan kaltaiset oireet, erityisesti aamuisin jatkuivat vaikka jaksoinkin huomattavasti paremmin kuin ennen rauta-arvojen nostoa. Onneksi löysin parin yrityksen jälkeen tosi tarmokkaan ja asiansa osaavan työterveyslääkärin. Hänen kanssaan laskuista alettiin tutkimuksin sulkea pois yksi sairaus kerrallaan, kunnes diagnoosiksi varmentui ME/CFS, tunnetaan myös nimellä krooninen väsymysoireyhtymä. Lääkärini osasi epäillä tuota mahdollisuutta jo aluksi oman kuvaukseni perusteella, mutta Suomessa diagnoosi voidaan antaa vasta kun muut mahdolliset syyt on rajattu pois. Oirekuvaltaan tautini on onneksi lievimmästä päästä, eli pystyn jotakuinkin pitämään itsestäni huolen kunhan saan myös levätä riittävästi. Lääkehoitona tähän minulla on LDN (low dose naltrexon) joka auttaa todella paljon - sen avulla pystyn elämään suhteellisen normaalisti.

Sinullakin saattaa siis yhtä hyvin olla raudanpuutteen kanssa jokin päällekkäinen oireyhtymä/sairaus, mutta raudanpuute tulee ehdottomasti korjata ensin kunnolla (eli ferritiinit mieluiten arvoon 100 tai ylöspäin), jotta toisen mahdollisen ongelman oirekuvaa päästään tarkastelemaan ilman, että raudanpuutteen vaikutukset häiritsevät.

Toivotan sulle paljon tsemppiä ja jaksamista, kyllä kaikki selviää vaikkei siltä ehkä juuri nyt tunnu. <3

Jos lääkärisi ei ole halukas auttamaan sinua, niin vaihda lääkäriä.  Näin jouduin itsekin valitettavasti tekemään, ja kolmannen kohdalla tärppäsi niin etten olisi voinut parempaa apua toivoa. Kaksi nykyistä lääkäriäni edeltävää "asiantuntijaa" olisivat vaan tarjoilleet minulle masennuslääkkeitä ratkaisuksi "luulotautiini" ja passittaneet kotiin ilman sen kummempia tutkimuksia, ja kärsisin todennäköisesti edelleen neljän seinän sisällä uupumuksessani (masennusdiagnoosin kera) kun en muuta jaksaisi...

Kiitos vastauksesta, tämä antaa minulle vähän toivoa. Minullakin hemoglobiini testattu aiemmin kun vuosia sitten ensimmäisen kerran lääkärillä (julkisella) kävin, ja oli viitteissä joten asia jäi selvittämättä. Työterveyslääkärin kautta pääsin kaikkiin näihin muihin testeihin, ja hän onkin tehnyt kaiken mitä vaan voi työterveyden puolesta tehdä asian selvittämiseksi. Mutta sen jälkeen asia siirtyi julkiselle puolelle eikä siellä puolella ole tapahtunut yhtään mitään. En ole edes saanut lääkäriaikaa. Pelkään että minullekin käy niin että joku päivä vaan pyörryn enkä pääse enää ylös.

En varmaan voi muuta tehdä itse kun syödä sitä rautaa ja mittauttaa ferritiiniä omakustanteisesti. Olisipa niin että olo helpottaisi ja kaikki johtuisikin vaan raudasta.

Onko sulla aina ollut runsaat kuukautiset? Eikö gynellä ole antaa siihen mitään muuta apua kuin hormonit? Onko tutkittu, että kohdussa ei ole polyyppeja tmv., jotka lisäävät vuotoa? Minä sinuna menisin juttelemaan tästä sun olotilasta gynegologille. Voit saada paljon enemmän apua sieltä 😊

Lisään vielä. Google tiesi kertoa traneksaamihaposta runsaiden kuukautisten hoidossa.

Vierailija
42/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Caprilon runsaisiin vuotoihin. Reseptin tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin pitäisi naisella olla yli 100. Viiterajat ovat alhaiset, koska raudanpuute on naisilla yleistä.

Mulla nuo oireet alkoivat helpottaa, kun arvo oli yli 50. Kokonaan ne helpottivat, kun korjaantui yli sataan.

Raudanpuute ei yleensä korjaannu muutaman kuukauden rautakuurilla, vaan kyllä siinä helposti vuosi menee. On vain tosi alidiagnosoitu ja alihoidettu vaiva.

Vierailija
44/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tekstisi voisi olla minun kirjoittamani. Tasan kaikki samat oireet ja fiilikset oli itselläkin.

Taistelin siis yli kolme vuotta vastaavien oireiden kanssa, kunnes tuli täysi romahdus enkä enää yhtenä päivänä herätessä nähnyt/ kuullut/ ymmärtänyt mitään enkä päässyt kyykkyyn ja takaisin ylös pyörtymättä. Työterveyden kautta homma onneksi lähti hitaasti selviämään. Oireiden taustalta löytyi raudanpuute (Hb 117, mutta ferritiini vain 3) joka korjattiin rautakuurilla. Hb oli minulta mitattu monta kertaa kuluneen kolmen vuoden aikana, mutta koska se oli nipinnapin viitteissä, niin asialle ei kehotettu tekemään mitään. Ferritiiniä ei kukaan terveydenhuollossa älynnyt tsekata, enkä itse sen merkitystä silloin vielä ymmärtänyt enkä osannut vaatia sen mittaamista. Olo alkoi joka tapauksessa olla selvästi parempi kun ferritiiniarvo saatiin nostettua noin arvoon 80-100 ja siitä ylöspäin. Eli todennäköisesti sinunkin olosi vielä paranee, kunhan jatkat kuuria. 

Minun oloni parani siis tosi paljon rauta-arvojen korjaamisella, muttei täysin. Päiviä kestävä uupumusoireilu (erityisesti fyysisen/henkisen rasituksen jälkeen) ja juurikin tuo kurkkukipu ja flunssan kaltaiset oireet, erityisesti aamuisin jatkuivat vaikka jaksoinkin huomattavasti paremmin kuin ennen rauta-arvojen nostoa. Onneksi löysin parin yrityksen jälkeen tosi tarmokkaan ja asiansa osaavan työterveyslääkärin. Hänen kanssaan laskuista alettiin tutkimuksin sulkea pois yksi sairaus kerrallaan, kunnes diagnoosiksi varmentui ME/CFS, tunnetaan myös nimellä krooninen väsymysoireyhtymä. Lääkärini osasi epäillä tuota mahdollisuutta jo aluksi oman kuvaukseni perusteella, mutta Suomessa diagnoosi voidaan antaa vasta kun muut mahdolliset syyt on rajattu pois. Oirekuvaltaan tautini on onneksi lievimmästä päästä, eli pystyn jotakuinkin pitämään itsestäni huolen kunhan saan myös levätä riittävästi. Lääkehoitona tähän minulla on LDN (low dose naltrexon) joka auttaa todella paljon - sen avulla pystyn elämään suhteellisen normaalisti.

Sinullakin saattaa siis yhtä hyvin olla raudanpuutteen kanssa jokin päällekkäinen oireyhtymä/sairaus, mutta raudanpuute tulee ehdottomasti korjata ensin kunnolla (eli ferritiinit mieluiten arvoon 100 tai ylöspäin), jotta toisen mahdollisen ongelman oirekuvaa päästään tarkastelemaan ilman, että raudanpuutteen vaikutukset häiritsevät.

Toivotan sulle paljon tsemppiä ja jaksamista, kyllä kaikki selviää vaikkei siltä ehkä juuri nyt tunnu. <3

Jos lääkärisi ei ole halukas auttamaan sinua, niin vaihda lääkäriä.  Näin jouduin itsekin valitettavasti tekemään, ja kolmannen kohdalla tärppäsi niin etten olisi voinut parempaa apua toivoa. Kaksi nykyistä lääkäriäni edeltävää "asiantuntijaa" olisivat vaan tarjoilleet minulle masennuslääkkeitä ratkaisuksi "luulotautiini" ja passittaneet kotiin ilman sen kummempia tutkimuksia, ja kärsisin todennäköisesti edelleen neljän seinän sisällä uupumuksessani (masennusdiagnoosin kera) kun en muuta jaksaisi...

Kiitos vastauksesta, tämä antaa minulle vähän toivoa. Minullakin hemoglobiini testattu aiemmin kun vuosia sitten ensimmäisen kerran lääkärillä (julkisella) kävin, ja oli viitteissä joten asia jäi selvittämättä. Työterveyslääkärin kautta pääsin kaikkiin näihin muihin testeihin, ja hän onkin tehnyt kaiken mitä vaan voi työterveyden puolesta tehdä asian selvittämiseksi. Mutta sen jälkeen asia siirtyi julkiselle puolelle eikä siellä puolella ole tapahtunut yhtään mitään. En ole edes saanut lääkäriaikaa. Pelkään että minullekin käy niin että joku päivä vaan pyörryn enkä pääse enää ylös.

En varmaan voi muuta tehdä itse kun syödä sitä rautaa ja mittauttaa ferritiiniä omakustanteisesti. Olisipa niin että olo helpottaisi ja kaikki johtuisikin vaan raudasta.

Onko sulla aina ollut runsaat kuukautiset? Eikö gynellä ole antaa siihen mitään muuta apua kuin hormonit? Onko tutkittu, että kohdussa ei ole polyyppeja tmv., jotka lisäävät vuotoa? Minä sinuna menisin juttelemaan tästä sun olotilasta gynegologille. Voit saada paljon enemmän apua sieltä 😊

Lisään vielä. Google tiesi kertoa traneksaamihaposta runsaiden kuukautisten hoidossa.

Juu on ollut ihan alusta alkaen runsaat. Gynelle olen asiasta maininnut, mutta ei sanonut oikeastaan mitään. En ole kuullutkaan traneksaamihaposta, luulin että kaikki hoidot on hormoniaalisia. Säännöllinen vuoto on kyllä, meillä on suvussa aika runsaat kuukautiset. Ei ole kyllä tutkittu polyyppien varalta. Tuolla osastolla on ollut jatkuvaa kutinaa joka alkoi samoihin aikoihin kuin muutkin oireeni, ja sen osalta olen käynyt kaikki mahdolliset sukupuolitautitestit +epäilin hiivatulehdusta ja bakteerivaginoosia mutta mitään ei ole löytynyt. Siitäkin kutinasta kysyin gyneltä joka ei oikein sanonut mitään. Tuntuu ettei kukaan osaa sanoa juuta eikä jaata.

Vierailija
45/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen sairastaminen maksaa enemmän kuin yksityiset terveyspalvelut.

Mä oon aina todella ihmetellen seurannut sitä, miten ihmiset vaan toivoo, että saisi apua vaikka julkiselta, vaikka ei saa. Sitten sairastetaan vuosia tai koko elämä. Kyllä, yksityinen lääkäri maksaa, mutta mitä maksaa esim työkyvyttömyys tai sairaseläke? Itse olen todella tiukoissa rahatilanteissa maksanut jäätäviä summia yksityiselle ja saanut apua. Nyt olen noussut todella vakavasta tilanteesta (vaikea me/cfs) siihen, että käyn töissä ja opiskelen, luon uraa. Ajatuksena on pian tienata sen verran, että elämä on oikeinkin mukavaa.

Mulla siis tehtiin rautainfuusio, sain b-vitamiinit piikkinä ja muutkin vitamiinit (tarpeelliset) katsottiin.

Nielurisat leikattiin. Tavalliset lääkärit ei nähneet ongelmaa, KNK löysi sen heti.

Migreeniä hoidetaan sekä estolääkityksellä, että botoxilla, koska migreeni on erittäin erittäin väsyttävä sairaus ja ylläpitää siten väsymyskierrettä.

Vaikka mulla on krooninen halvausoireinen migreeni, mulla on myös hormonikierukka ja pillerit, jotta vuotoja ei ole ollenkaan. Mun keho ei kestä menkkoja.

Mulla muutenkin kroonisia kipuja, niitä hoidettiin kuntoutuksella ja lääkityksellä.

Kyllä maksoi ihan helvetisti, mutta olen todella onnellinen, että elettiin se aika hyvin vaatimattomasti ja hain tarvitsemani avun. Nyt on elämä vielä edessä. Jos sairauskulut ovat isot, niistä saa helpotusta esim verotuksessa. Lisäksi kannattaa katsoa yksityiseltä lääkäri, joka on töissä myös julkisella, ja pyytää lähete häneltä sinne julkiselle. Usein tekevät lähetteen "itselleen". Tätä käytin jatkuvasti.

Ja ymmärrän sen, että jos ei ole varaa leipään, niin sitten sitä rahaa ei irtoa, mutta monilla irtoaisi suunnittelemalla ja budjetoimalla huolellisesti.

Vierailija
46/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylirasitus? Minulla melko vastaavat oireet enteilivät vakavaa loppuunpalamista.

Ei lenkille kannata hampaat irvessä lähteä, täytyy osata myös rentoutua ja levätä.

Hakisin myös töistä sairaslomaa jos mitenkään mahdollista tai vaihtoehtoisesti siirtyisin tilapäisesti tekemään osa-aika työtä jos se vain on taloudellisesti mahdollista (ei ole isoja lainoja).

Kävelyllä olen käynyt siitä syystä että sen jälkeen olen hetkellisesti vähän pirteämpi. Epäilen että liittyy jotenkin happeen ja verenkietoon. Jos en mene niin sammaloidun sohvaan kiinni enkä pääse siitä enää ylös ollenkaan.

Lomalla olo ei helpota vaikka nukun joka yö 9-10 tuntia. Jos jäisin sairaslomalle niin tilalleni pitäisi palkata kokonaan uusi työntekijä joka todennäköisesti korvaisi minut kokonaan ennenpitkää. Taloudellisesti pärjäisin varmaan pienemmälläkin työmäärällä, mutta työtäni ei ole mahdollista tehdä pienemmillä tunneilla. Tilanne on aika kinkkinen, etätyökään ei ole mahdollinen. En haluaisi jäädä työelämän ulkopuolelle kokonaan.

Vierailija
47/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakerta saattaa kutista koska on kuiva. Estrogeenivoide voisi auttaa. Membrasin voide sen sijaan vaan kosteuttaa mutta siinä on myös maitohappobakteereita.

Vierailija
48/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon siihen että keho ja mieli on yhteyksissä ja jos pääkoppa on epätasapainossa, niin on kehokin. Tiedän, ettei moni usko tähän, mutta itse uskon. Itsellä alkoi kaikki ihme oireet, kun sairastuin ahdistukseen.Lapsena olin vielä pirteä ja voimissani. 

Kyllä se varmasti onkin, ja tiedän että mieli voi aiheuttaa joitain fyysisiäkin oireita.

En usko että tässä on kuitenkaan kyse siitä. Vuosien ajan elin siinä uskossa että olen vaan laiska, huonokuntoinen ja minun täytyy ryhdistäytyä, nukkua paremmin ja syödä terveellisemmin. Mutta siinä vaiheessa kun sohvalta ylös noustessa silmissä pimenee ja joutuu päivittäin ottamaan tukea seinistä, niin tajuaa ettei sitä voi enää selittää psyykkisillä jutuilla.

Vierailija
49/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV testattu?

Vierailija
50/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mite ne sun elintavat?Syötkö hyvää ruokaa yms?

Vierailija
51/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HIV testattu?

Se on testattu, tulos negatiivinen. Kaikki muut sukupuolitaudit sama juttu.

Vierailija
52/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti kuulostaa CFS:ltä.

Välttäisin kaikkea sykettä vähänkin nostavaa tekemistä ja panostaisin laadukkaaseen lepoon. Stressi niin minimiin kuin mahdollista. Lisää runsaasti suolaa ruokaan ja jopa juomaveteen, jos verenpaine on alhainen.

Jokaiseen päivään mahdollisimman paljon hermostoa rauhoittavaa, esim. jooga, rentoutusharjoitukset.

Jos sulla on CFS, niin aika lailla yksin sen kanssa saa olla ja netistä perehtyä aiheeseen. Useimmat lääkärit on ihan kuutamolla!

Vierailija
53/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sun kuukautiset on edelleen runsaat, niin niille pitää tehdä jotain. Muutenhan menetät rautaa jatkuvasti ja joudut syömään sitä jatkuvasti, eikä ferritiiniarvo silti pääse nousemaan.

En voi syödä hormoneja ollenkaan migreenin takia. Eipä niille kaiketi muuta voi tehdä.

Joku tuolla sanoi että kannattaa syödä punaista lihaa. Minä syön punaista lihaa, kanaa, kananmunia, ja sen lisäksi vähintään sen puoli kiloa kasviksia päivässä, kuitua saan riittävästi, suolan käyttöä olen vähentänyt ja kovan rasvan olen suurimmaksi osin vaihtanut pehmeisiin. Nuorempana saatoin syödä lounaaksi Ben & Jerry jäätelön enkä syönyt kasviksia yhtään, mutta olin silit virtaa täynnä.

Tosiaan mikäli matala verenpaine, niin suolan käyttöä pitää lisätä!! Kokeile esim. viikko reilusti suuremmalla suolamäärällä ja katso onko vaikutusta oloon.

Vierailija
54/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla CFS-potilailla on juurikin tuo matalan verenpaineen ongelma, johon voi kokeilla suolaveden nauttimista seuraavalla reseptillä (joka löytyy todennäköisesti useammastakin lähteestä netistä):

- 1-2tl merisuolaa (ja siis EI pan-suolaa, vaan mahdollisimman "luonnollista" ja mineraalipitoista suolaa!) sekoitettuna 1L vettä. Suolalla kestää jonkin aikaa liueta veteen, eli voit esim. laittaa seuraavan päivän satsin tekeytymään kannuun edellisenä iltana. Tai sitten tietty sekoitella ahkerasti jos teet liuoksen heti nautittavaksi, ettei suola jää pyörimään kannun/lasin pohjalle.

- Nauti 1L suolavesiliuos päivän aikana vähän kerrallaan, viimeinen lasillinen mieluiten vähän ennen nukkumaanmenoa. 

Suolaliuoksen nauttimisessa vaikuttaisi olevan myös se mielenkiintoinen piirre, että jos kehosi on tuon ylimääräisen suola-annoksen tarpeessa, niin mieto suolavesi maistuu ihan hyvältä, joillain kuulemma jopa makeahkolta suussa (itselläni neutraalilta). Mikäli se taas maistuu suussasi selkeästi suolaiselta ja juominen on ennemminkin vastenmielistä, niin mitä todennäköisimmin kehosi ei suolaa kaipaa. 

T: ME/CFS-potilas joka itse todennut suolaveden nauttimisen hyödyt

Vierailija
55/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on ollut ihan alusta alkaen runsaat. Gynelle olen asiasta maininnut, mutta ei sanonut oikeastaan mitään. En ole kuullutkaan traneksaamihaposta, luulin että kaikki hoidot on hormoniaalisia. Säännöllinen vuoto on kyllä, meillä on suvussa aika runsaat kuukautiset. Ei ole kyllä tutkittu polyyppien varalta. Tuolla osastolla on ollut jatkuvaa kutinaa joka alkoi samoihin aikoihin kuin muutkin oireeni, ja sen osalta olen käynyt kaikki mahdolliset sukupuolitautitestit +epäilin hiivatulehdusta ja bakteerivaginoosia mutta mitään ei ole löytynyt. Siitäkin kutinasta kysyin gyneltä joka ei oikein sanonut mitään. Tuntuu ettei kukaan osaa sanoa juuta eikä jaata.[/quote]

Tähän teki mieli vastata, kun itse ehdin kans kärsiä vuosia tietämättäni raudanpuutteesta (huono ferritiiniarvo), kuin myös alakerran kutinasta / kuivuuden tunteesta, johon tuli kokeiltua kaiken maailman voiteet ja tropit tuloksetta kun ei lääkärit löytäneet kutinan syytä. Ceridal-öljyllä muistaakseni voitelin paikkoja suihkussa, joka auttoi aina hetkeksi. Myös mun silmät vetistivät ja kirvelivät jatkuvasti ja nenä oli aina kuiva, myös nenäverenvuotoa oli lähes päivittäin.

Kaikki edellä mainitut (ja kymmenet mainitsemattomat) oireet ilmeisesti johtuivat jotenkin raudan puutteesta, koska loppuivat pian sen jälkeen kuin seinään kun sain rautainfuusion jolla ferritiinit nostettiin tappiin. Lueskelin aiheesta jossain kohtaa kun mietitytti, että miten ihmeessä raudanpuute ja limakalvojen kuivuus nyt toisiinsa voisivat liittyä... mutta ilmeisesti raudan = hapen puute elimistössä vaikuttaa ihan uskomattoman moneen asiaan lähtien hermoston oikeanlaisesta toiminnasta (itsellä myös hermot oli kireällä ja itkeskelin ilman kummempaa syytä helposti kun oli puutetta raudasta) ihon ja limakalvojen terveyteen ja jestas vaikka mihin muuhun. Lista raudanpuutteen aiheuttamista oireistahan on ihan jäätävän mittainen. Rauta-arvojaan kannattaa ihan todella seurata säännöllisesti, erityisesti meidän naisten. 

Sinunkin kutinasi saattaa siis hyvinkin olla vain limakalvojen kuivuutta, joka toivon mukaan korjaantuu kunhan saat ferritiiniarvosi nostettua. On varmaan todennäköistäkin, jos kerran ei lääkärit ole sinultakaan mitään selittävää syytä löytäneet. Saatat minun laillani hyvinkin vielä yllättyä siitä, että mikä kaikki muu vaiva ja kiusa sinulta tulee jäämään pois ferritiinien nousun myötä, jota et olisi osannut ensin yhdistää raudanpuutteeseen.

Vierailija
56/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei joku jo sanonut niin lopeta se liikunta HETI!

Vierailija
57/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla CFS-potilailla on juurikin tuo matalan verenpaineen ongelma, johon voi kokeilla suolaveden nauttimista seuraavalla reseptillä (joka löytyy todennäköisesti useammastakin lähteestä netistä):

- 1-2tl merisuolaa (ja siis EI pan-suolaa, vaan mahdollisimman "luonnollista" ja mineraalipitoista suolaa!) sekoitettuna 1L vettä. Suolalla kestää jonkin aikaa liueta veteen, eli voit esim. laittaa seuraavan päivän satsin tekeytymään kannuun edellisenä iltana. Tai sitten tietty sekoitella ahkerasti jos teet liuoksen heti nautittavaksi, ettei suola jää pyörimään kannun/lasin pohjalle.

- Nauti 1L suolavesiliuos päivän aikana vähän kerrallaan, viimeinen lasillinen mieluiten vähän ennen nukkumaanmenoa. 

Suolaliuoksen nauttimisessa vaikuttaisi olevan myös se mielenkiintoinen piirre, että jos kehosi on tuon ylimääräisen suola-annoksen tarpeessa, niin mieto suolavesi maistuu ihan hyvältä, joillain kuulemma jopa makeahkolta suussa (itselläni neutraalilta). Mikäli se taas maistuu suussasi selkeästi suolaiselta ja juominen on ennemminkin vastenmielistä, niin mitä todennäköisimmin kehosi ei suolaa kaipaa. 

T: ME/CFS-potilas joka itse todennut suolaveden nauttimisen hyödyt

Käytin aiemmin suolaa aika reilusti, olin sipsien ystävä ja muutenkin laitoin aika paljon ruokaan. Muistaakseni silloin huimausta ei ollut niin paljoa, mutta turvotusta kyllä, etenkin kasvoissa vielä enemmän kuin nyt. Siksi suolan lisääminen ei varsinaisesti houkuttele, mutta voihan sitäkin kokeilla. Luin myös että salmiakki nostaisi verenpainetta. Liikuntakin nostaa verenpainetta hetkellisesti, mietin että se voisi selittää miksi lenkin jälkeen on vähän parempi olo. Mutta täällä myt suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä että liikunta tulisi lopettaa.

Vierailija
58/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut hometalossa, käyt töissä/koulussa/päivittäin hometalossa. Ihan selkeitä homeoireita nuo, mahdollisesti pikkuhiljaa kehittyvä astma jos kerta kurkussa limaa koko ajan. Käy läpi ympäristösi ja mieti todennäköisin, muuta/poistu tiloista ja katso alatko voimaan pikkuhiljaa paremmin.

Vierailija
59/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu on ollut ihan alusta alkaen runsaat. Gynelle olen asiasta maininnut, mutta ei sanonut oikeastaan mitään. En ole kuullutkaan traneksaamihaposta, luulin että kaikki hoidot on hormoniaalisia. Säännöllinen vuoto on kyllä, meillä on suvussa aika runsaat kuukautiset. Ei ole kyllä tutkittu polyyppien varalta. Tuolla osastolla on ollut jatkuvaa kutinaa joka alkoi samoihin aikoihin kuin muutkin oireeni, ja sen osalta olen käynyt kaikki mahdolliset sukupuolitautitestit +epäilin hiivatulehdusta ja bakteerivaginoosia mutta mitään ei ole löytynyt. Siitäkin kutinasta kysyin gyneltä joka ei oikein sanonut mitään. Tuntuu ettei kukaan osaa sanoa juuta eikä jaata.

Tähän teki mieli vastata, kun itse ehdin kans kärsiä vuosia tietämättäni raudanpuutteesta (huono ferritiiniarvo), kuin myös alakerran kutinasta / kuivuuden tunteesta, johon tuli kokeiltua kaiken maailman voiteet ja tropit tuloksetta kun ei lääkärit löytäneet kutinan syytä. Ceridal-öljyllä muistaakseni voitelin paikkoja suihkussa, joka auttoi aina hetkeksi. Myös mun silmät vetistivät ja kirvelivät jatkuvasti ja nenä oli aina kuiva, myös nenäverenvuotoa oli lähes päivittäin.

Kaikki edellä mainitut (ja kymmenet mainitsemattomat) oireet ilmeisesti johtuivat jotenkin raudan puutteesta, koska loppuivat pian sen jälkeen kuin seinään kun sain rautainfuusion jolla ferritiinit nostettiin tappiin. Lueskelin aiheesta jossain kohtaa kun mietitytti, että miten ihmeessä raudanpuute ja limakalvojen kuivuus nyt toisiinsa voisivat liittyä... mutta ilmeisesti raudan = hapen puute elimistössä vaikuttaa ihan uskomattoman moneen asiaan lähtien hermoston oikeanlaisesta toiminnasta (itsellä myös hermot oli kireällä ja itkeskelin ilman kummempaa syytä helposti kun oli puutetta raudasta) ihon ja limakalvojen terveyteen ja jestas vaikka mihin muuhun. Lista raudanpuutteen aiheuttamista oireistahan on ihan jäätävän mittainen. Rauta-arvojaan kannattaa ihan todella seurata säännöllisesti, erityisesti meidän naisten. 

Sinunkin kutinasi saattaa siis hyvinkin olla vain limakalvojen kuivuutta, joka toivon mukaan korjaantuu kunhan saat ferritiiniarvosi nostettua. On varmaan todennäköistäkin, jos kerran ei lääkärit ole sinultakaan mitään selittävää syytä löytäneet. Saatat minun laillani hyvinkin vielä yllättyä siitä, että mikä kaikki muu vaiva ja kiusa sinulta tulee jäämään pois ferritiinien nousun myötä, jota et olisi osannut ensin yhdistää raudanpuutteeseen.

Olilo sinulla vaan matala ferritiini vai lisäksi matala hemoglobiini? Minäkin olen käyttänyt tuota ceridal öljyä ja kookosöljyä alakertaan, ja se tosiaan auttaa hetkellisesti. Luin että myös kuiva suu voisi olla raudanpuutteen oire, ja tosiaan tuo silmien kuivuminen. Kuulostaa niin tutulta, minulla on myös pinna kireällä jatkuvasti ja pieninkin vastoinkäyminen saattaa johtaa siihen että itken epätoivosta kun en vaan jaksaisi. Täytyy nyt käydä heti huomenna hakemassa sitä rautaa lisää, onneksi lääkäri sanoi että rauta tuntuu imeytyvän hyvin kun oli arvot parantuneet niin nopeasti. Joillain kuulemma eivät meinaa millään nousta. Ehkä toivoa vielä on ja tästä palataan elävien kirjoihin!

Vierailija
60/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli saman tyylistä ja lopulta diagnosoitiin astma. Diagnoosin tullessa pef oli alle 250, mutta en kokenut hengityksessä olevan mitään vikaa. Treeneissä huomasin toki, että hengitys oli mitä oli mutta ajattelin olevani vain huonokuntoinen plösö. En ikinä unohda ensimmäistä treeniä lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kaikki olikin yhtäkkiä helppoa.

Katsoin että yskä olisi yksi oireista, yskää minulla ei kuitenkaan ole, ainoastaan kurkkukipua, nuhaa ja limaa kurkussa. Astmaa ei ole kylläkään tutkittu, täytyy varmaan kysyä tuosta vielä lääkäriltä.

Unohdin mainita että yksi pitkään kestänyt oire on jatkuva palelu ja kylmä hiki. Hikoilen ilman mitään järkevää syytä. Kun käyn suihkussa ja vaihdan puhtaan paidan niin 10 min päästä kainalot ovat jo märät. Joudun vaihtamaan paidan monta kertaa päivässä kun haisee hieltä kainaloista. Yöhikoilua ei ole kumminkaan. En ole ylipainoinenkaan.

Asutko talossa jossa voisi olla homeongelma? Kuinka vanha rakennus, onko tehty remppoja, onko kosteusvauriohistoriaa? Home voi olla piilevänä ongelmana jossain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi