Vuosia kestänyt väsymys ja flunssan oireet
Olen 26 vuotias nainen. Viimeisen 5 vuoden ajan minulla on ollut kokoajan lisääntyvissä määrin väsynyt ja voimaton olo. Sydän hakkaa, mitkään yöunet ei riitä, huimaa, pyörryttää, kädet tärisee. Pelkkä käden nostaminen tuntuu välillä taistelulta, en jaksa seistä suihkussa. Kurkku on jatkuvasti kipeä ja flunssainen olo ilman kuumetta. Kurkku täynnä limaa. Tästä kaikesta huolimatta pakotan itseni joka päivä töihin ja lenkille, mutta liikunnasta huolimatta kunto on todella huono, hengästyn pelkästään kun nousen ylös sohvalta. Kerran on käynyt niin että toisesta kädestä yhtäkkiä lähti tunto ja tavarat tippui kädestä. Jalat on turvoksissa, naama on turvoksissa, näytänkin ihan sairaalta. Päätä särkee usein, hiukset ja limakalvot on menneet huonoon kuntoon. Muisti pätkii.
Lääkärissä käyty, kaikki mahdolliset testit tehty, ja alkuun löytyikin alhainen hemoglobiini ja alhainen ferritiini (ferritiini oli 8). Kilpirauhasarvot ok, kaikki muu ok. Runsaat kuukautiset joten osasin epäillä tätä. Aloitin rautakuurin ja hemoglobiini normalisoitui puolessa vuodessa ja ferritiini nousi arvoon 37. Olo vaan ei helpottanut, menee vaan kokoajan pahempaan suuntaan. Voiko tuo ferritiiniarvo vielä muka aiheuttaa oireita, onko kellään omakohtaista kokemusta missä arvoissa olo alkaa helpottaa? En jaksa enää kun mitään muuta vikaa ei tunnu löytyvän ja tätä menoa menetän kohta työkykyni, elämä tuntuu pelkältä taistelulta päivästä toiseen.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli saman tyylistä ja lopulta diagnosoitiin astma. Diagnoosin tullessa pef oli alle 250, mutta en kokenut hengityksessä olevan mitään vikaa. Treeneissä huomasin toki, että hengitys oli mitä oli mutta ajattelin olevani vain huonokuntoinen plösö. En ikinä unohda ensimmäistä treeniä lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kaikki olikin yhtäkkiä helppoa.
Katsoin että yskä olisi yksi oireista, yskää minulla ei kuitenkaan ole, ainoastaan kurkkukipua, nuhaa ja limaa kurkussa. Astmaa ei ole kylläkään tutkittu, täytyy varmaan kysyä tuosta vielä lääkäriltä.
Unohdin mainita että yksi pitkään kestänyt oire on jatkuva palelu ja kylmä hiki. Hikoilen ilman mitään järkevää syytä. Kun käyn suihkussa ja vaihdan puhtaan paidan niin 10 min päästä kainalot ovat jo märät. Joudun vaihtamaan paidan monta kertaa päivässä kun haisee hieltä kainaloista. Yöhikoilua ei ole kumminkaan. En ole ylipainoinenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli paljon noita oireita ja suurin osa lähti pois rautakuurilla (mullakin oli ferritiini alle 10). Limaisuus ja flunssamaiset oireet mulla taas johtuivat pitkittyneestä poskiontelontulehduksesta, mikä lähti vasta antibiooteilla.
Mikä sulla oli ferritiini kun lopetit kuurin?
Allergia? Kitarisat, nielurisat, keräävät bakteereja? Onko angiinaa ollut vai influja. Verenpaine, sydän, stressi? Lääkkeen haittavaikutus tai uupumus? Lihasjumeja, vitamiinipuutoksia, suola-neste-sokeritasapaino, rauta, magnesium, d-vitam, b-vitam? Miten tyyny niskalle, onko hyvä vai ei? Entä nosteletko liikaa tai kannatko selällä. Liikaa liikuntaa? Kofeiinin haitat, alkoholin? Onko kumppani tai muu ihminen uuvuttava, liikaa menoja, liikaa liikuntaa, ohjelmaa? Ruoka-allergioita..?
Vierailija kirjoitti:
Ferritiiniarvo on edelleen aivan liian matala. Arvolla 36 rautavarastoja ei käytännössä ole. Eli raudan syömistä pitää jatkaa.
Itselläni pahin olo alkoi helpottaa kun ferritiini nousi yli 60. Arvo 100 olisi hyvä.
Tämä on totta! Itse sain rautakuurin kun ferritiinin lähtötaso oli n. 20. vasta tuolla 100 arvon kohdalla olo koheni huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli saman tyylistä ja lopulta diagnosoitiin astma. Diagnoosin tullessa pef oli alle 250, mutta en kokenut hengityksessä olevan mitään vikaa. Treeneissä huomasin toki, että hengitys oli mitä oli mutta ajattelin olevani vain huonokuntoinen plösö. En ikinä unohda ensimmäistä treeniä lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kaikki olikin yhtäkkiä helppoa.
Katsoin että yskä olisi yksi oireista, yskää minulla ei kuitenkaan ole, ainoastaan kurkkukipua, nuhaa ja limaa kurkussa. Astmaa ei ole kylläkään tutkittu, täytyy varmaan kysyä tuosta vielä lääkäriltä.
Unohdin mainita että yksi pitkään kestänyt oire on jatkuva palelu ja kylmä hiki. Hikoilen ilman mitään järkevää syytä. Kun käyn suihkussa ja vaihdan puhtaan paidan niin 10 min päästä kainalot ovat jo märät. Joudun vaihtamaan paidan monta kertaa päivässä kun haisee hieltä kainaloista. Yöhikoilua ei ole kumminkaan. En ole ylipainoinenkaan.
Onko jotain hormonaalista? Uniapneaa ei ole, astma voi lisätä sitä jos on? Hajusteallergiat?
Sinun tekstisi voisi olla minun kirjoittamani. Tasan kaikki samat oireet ja fiilikset oli itselläkin.
Taistelin siis yli kolme vuotta vastaavien oireiden kanssa, kunnes tuli täysi romahdus enkä enää yhtenä päivänä herätessä nähnyt/ kuullut/ ymmärtänyt mitään enkä päässyt kyykkyyn ja takaisin ylös pyörtymättä. Työterveyden kautta homma onneksi lähti hitaasti selviämään. Oireiden taustalta löytyi raudanpuute (Hb 117, mutta ferritiini vain 3) joka korjattiin rautakuurilla. Hb oli minulta mitattu monta kertaa kuluneen kolmen vuoden aikana, mutta koska se oli nipinnapin viitteissä, niin asialle ei kehotettu tekemään mitään. Ferritiiniä ei kukaan terveydenhuollossa älynnyt tsekata, enkä itse sen merkitystä silloin vielä ymmärtänyt enkä osannut vaatia sen mittaamista. Olo alkoi joka tapauksessa olla selvästi parempi kun ferritiiniarvo saatiin nostettua noin arvoon 80-100 ja siitä ylöspäin. Eli todennäköisesti sinunkin olosi vielä paranee, kunhan jatkat kuuria.
Minun oloni parani siis tosi paljon rauta-arvojen korjaamisella, muttei täysin. Päiviä kestävä uupumusoireilu (erityisesti fyysisen/henkisen rasituksen jälkeen) ja juurikin tuo kurkkukipu ja flunssan kaltaiset oireet, erityisesti aamuisin jatkuivat vaikka jaksoinkin huomattavasti paremmin kuin ennen rauta-arvojen nostoa. Onneksi löysin parin yrityksen jälkeen tosi tarmokkaan ja asiansa osaavan työterveyslääkärin. Hänen kanssaan laskuista alettiin tutkimuksin sulkea pois yksi sairaus kerrallaan, kunnes diagnoosiksi varmentui ME/CFS, tunnetaan myös nimellä krooninen väsymysoireyhtymä. Lääkärini osasi epäillä tuota mahdollisuutta jo aluksi oman kuvaukseni perusteella, mutta Suomessa diagnoosi voidaan antaa vasta kun muut mahdolliset syyt on rajattu pois. Oirekuvaltaan tautini on onneksi lievimmästä päästä, eli pystyn jotakuinkin pitämään itsestäni huolen kunhan saan myös levätä riittävästi. Lääkehoitona tähän minulla on LDN (low dose naltrexon) joka auttaa todella paljon - sen avulla pystyn elämään suhteellisen normaalisti.
Sinullakin saattaa siis yhtä hyvin olla raudanpuutteen kanssa jokin päällekkäinen oireyhtymä/sairaus, mutta raudanpuute tulee ehdottomasti korjata ensin kunnolla (eli ferritiinit mieluiten arvoon 100 tai ylöspäin), jotta toisen mahdollisen ongelman oirekuvaa päästään tarkastelemaan ilman, että raudanpuutteen vaikutukset häiritsevät.
Toivotan sulle paljon tsemppiä ja jaksamista, kyllä kaikki selviää vaikkei siltä ehkä juuri nyt tunnu. <3
Jos lääkärisi ei ole halukas auttamaan sinua, niin vaihda lääkäriä. Näin jouduin itsekin valitettavasti tekemään, ja kolmannen kohdalla tärppäsi niin etten olisi voinut parempaa apua toivoa. Kaksi nykyistä lääkäriäni edeltävää "asiantuntijaa" olisivat vaan tarjoilleet minulle masennuslääkkeitä ratkaisuksi "luulotautiini" ja passittaneet kotiin ilman sen kummempia tutkimuksia, ja kärsisin todennäköisesti edelleen neljän seinän sisällä uupumuksessani (masennusdiagnoosin kera) kun en muuta jaksaisi...
Et saa ferritiinia tarpeeksi ylös kuurilla, jos sulla runsaat kuukautiset edelleen. Itsekin kipuilin samojen oireiden kanssa ja sain 1,5 v rautakuurilla nostettua 42:een. Gyne sanoi, että kierukka auttaa asiaan ja niinhän se teki. Runsaat menkat jäivät historiaan, ferritiini yli 100 ja olo normaali 😊
Oireet kuulostavat CFS:ltä. Kuitenkin rauta-arvot saatava ensin kuntoon. Infuusio voisi olla hyvä. Mä sain samaan aikaan piikkinä B-vitamiinia, se on tärkeää yhdistää anemian hoitoon. Anemian hoito on haastavaa ja nappienkin kanssa pitää tietää mitä tekee, milloin ottaa, minkä kanssa jne. Esimerkiksi Soppi on asiantunteva lääkäri.
Mullakin on paha migreeni, on olemassa pillereitä joita voi ottaa samaan aikaan. Jos on kovat vuodot kannattaa pillereillä tyypillisesti pitää ne niin, että antaa menkkojen tulla vain pari kertaa vuodessa, jos sitäkään.
Muista että lääkärillä käydessä on aina yksi taika mikä pitää sanoa, jos haluaa tehokasta hoitoa, tämä pitää myös aina kirjata esim jos kelasta jotain hakee. Eli työkyky on uhattuna.. "en taida jaksaa enää käydä töissä"...
Vierailija kirjoitti:
Allergia? Kitarisat, nielurisat, keräävät bakteereja? Onko angiinaa ollut vai influja. Verenpaine, sydän, stressi? Lääkkeen haittavaikutus tai uupumus? Lihasjumeja, vitamiinipuutoksia, suola-neste-sokeritasapaino, rauta, magnesium, d-vitam, b-vitam? Miten tyyny niskalle, onko hyvä vai ei? Entä nosteletko liikaa tai kannatko selällä. Liikaa liikuntaa? Kofeiinin haitat, alkoholin? Onko kumppani tai muu ihminen uuvuttava, liikaa menoja, liikaa liikuntaa, ohjelmaa? Ruoka-allergioita..?
Kurkkuuni on katsonut kaksi eri lääkäriä ja hammaslääkäri, ja kaikki olivat sitä mieltä ettei kurkussani näy merkkejä tulehduksesta tai muustakaan poikkeavasta. Silti kurkkukipu vaivaa joka päivä. Lisäksi käheä ääni ja kuiva suu. Tyynyn vaihdoin juuri uuteen, mutta kyllä niska on jatkuvasti vähän kipeä ja hartiat jumissa. Ei kyllä mitenkään häiritsevästi tai niin että pään kääntäminen olisi vaikeaa.
Tällä hetkellä elämässä kaikki tuntuu aika raskaalta kun voimia ei vaan ole mihinkään. Että siinä mielessä stressiä kyllä on, mutta se johtuu lähinnä tästä terveydentilasta. Aktiviteetteja ei työn ja kävelyn lisäksi ole ollenkaan, en ole vuosiin jaksanut tavata ketään enkä käydä missään vapaa -ajalla. Verenpaine on aina ollut alhainen, yläpaine yleensä 90-100, alapaine 60-75. Omistan mittarin. Syke kyllä laski rautakuurin aikana jonkin verran, ja aiemmat sydämentykytykset vähenivät. Alkoholia en nykyään käytä enää ollenkaan kun se väsyttää entisestään.
Keliakia on testattu eikä sitä löytynyt. Olen kokeillut jättää pois eri ruoka-aineita hetkellisesti tässä vuosien varrella mutta mikään ei ole vaikuttanut oloon joten en usko että kyse on allergiasta.
Vaihda lääkäriä. Ehkei nykyinen/nykyiset vain tiedä oireitesi syytä. Vaihda niin kauan lääkäriä, kunnes joku osaa selittää syyn.
Joo, samoja oireita ja itsekin nuori nainen... Korvat humisee jne. Jokus tuntuu ettei läkäreitä vaan kiinnosta. Kärsin myös runsaasta menkoista.
Ota probiootit käyttöön. Jos sulla on jotain estrogeeniä esim elimistössä liikaa, probiootit auttaa siihen. Runsaat kuukautiset voi kieliä just hormoniongelmista. Ja toi limaisuus yms. Itsellä samaa. minulla on todettu endometrioosi
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sun kuukautiset on edelleen runsaat, niin niille pitää tehdä jotain. Muutenhan menetät rautaa jatkuvasti ja joudut syömään sitä jatkuvasti, eikä ferritiiniarvo silti pääse nousemaan.
Jotkut syö sitä rautaa ihan liikaa päivittäin. Ei se 100mg imeydy päivässä. Mieluummin vaikka 50mg päiväss.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tekstisi voisi olla minun kirjoittamani. Tasan kaikki samat oireet ja fiilikset oli itselläkin.
Taistelin siis yli kolme vuotta vastaavien oireiden kanssa, kunnes tuli täysi romahdus enkä enää yhtenä päivänä herätessä nähnyt/ kuullut/ ymmärtänyt mitään enkä päässyt kyykkyyn ja takaisin ylös pyörtymättä. Työterveyden kautta homma onneksi lähti hitaasti selviämään. Oireiden taustalta löytyi raudanpuute (Hb 117, mutta ferritiini vain 3) joka korjattiin rautakuurilla. Hb oli minulta mitattu monta kertaa kuluneen kolmen vuoden aikana, mutta koska se oli nipinnapin viitteissä, niin asialle ei kehotettu tekemään mitään. Ferritiiniä ei kukaan terveydenhuollossa älynnyt tsekata, enkä itse sen merkitystä silloin vielä ymmärtänyt enkä osannut vaatia sen mittaamista. Olo alkoi joka tapauksessa olla selvästi parempi kun ferritiiniarvo saatiin nostettua noin arvoon 80-100 ja siitä ylöspäin. Eli todennäköisesti sinunkin olosi vielä paranee, kunhan jatkat kuuria.
Minun oloni parani siis tosi paljon rauta-arvojen korjaamisella, muttei täysin. Päiviä kestävä uupumusoireilu (erityisesti fyysisen/henkisen rasituksen jälkeen) ja juurikin tuo kurkkukipu ja flunssan kaltaiset oireet, erityisesti aamuisin jatkuivat vaikka jaksoinkin huomattavasti paremmin kuin ennen rauta-arvojen nostoa. Onneksi löysin parin yrityksen jälkeen tosi tarmokkaan ja asiansa osaavan työterveyslääkärin. Hänen kanssaan laskuista alettiin tutkimuksin sulkea pois yksi sairaus kerrallaan, kunnes diagnoosiksi varmentui ME/CFS, tunnetaan myös nimellä krooninen väsymysoireyhtymä. Lääkärini osasi epäillä tuota mahdollisuutta jo aluksi oman kuvaukseni perusteella, mutta Suomessa diagnoosi voidaan antaa vasta kun muut mahdolliset syyt on rajattu pois. Oirekuvaltaan tautini on onneksi lievimmästä päästä, eli pystyn jotakuinkin pitämään itsestäni huolen kunhan saan myös levätä riittävästi. Lääkehoitona tähän minulla on LDN (low dose naltrexon) joka auttaa todella paljon - sen avulla pystyn elämään suhteellisen normaalisti.
Sinullakin saattaa siis yhtä hyvin olla raudanpuutteen kanssa jokin päällekkäinen oireyhtymä/sairaus, mutta raudanpuute tulee ehdottomasti korjata ensin kunnolla (eli ferritiinit mieluiten arvoon 100 tai ylöspäin), jotta toisen mahdollisen ongelman oirekuvaa päästään tarkastelemaan ilman, että raudanpuutteen vaikutukset häiritsevät.
Toivotan sulle paljon tsemppiä ja jaksamista, kyllä kaikki selviää vaikkei siltä ehkä juuri nyt tunnu. <3
Jos lääkärisi ei ole halukas auttamaan sinua, niin vaihda lääkäriä. Näin jouduin itsekin valitettavasti tekemään, ja kolmannen kohdalla tärppäsi niin etten olisi voinut parempaa apua toivoa. Kaksi nykyistä lääkäriäni edeltävää "asiantuntijaa" olisivat vaan tarjoilleet minulle masennuslääkkeitä ratkaisuksi "luulotautiini" ja passittaneet kotiin ilman sen kummempia tutkimuksia, ja kärsisin todennäköisesti edelleen neljän seinän sisällä uupumuksessani (masennusdiagnoosin kera) kun en muuta jaksaisi...
Kiitos vastauksesta, tämä antaa minulle vähän toivoa. Minullakin hemoglobiini testattu aiemmin kun vuosia sitten ensimmäisen kerran lääkärillä (julkisella) kävin, ja oli viitteissä joten asia jäi selvittämättä. Työterveyslääkärin kautta pääsin kaikkiin näihin muihin testeihin, ja hän onkin tehnyt kaiken mitä vaan voi työterveyden puolesta tehdä asian selvittämiseksi. Mutta sen jälkeen asia siirtyi julkiselle puolelle eikä siellä puolella ole tapahtunut yhtään mitään. En ole edes saanut lääkäriaikaa. Pelkään että minullekin käy niin että joku päivä vaan pyörryn enkä pääse enää ylös.
En varmaan voi muuta tehdä itse kun syödä sitä rautaa ja mittauttaa ferritiiniä omakustanteisesti. Olisipa niin että olo helpottaisi ja kaikki johtuisikin vaan raudasta.
Vierailija kirjoitti:
Et saa ferritiinia tarpeeksi ylös kuurilla, jos sulla runsaat kuukautiset edelleen. Itsekin kipuilin samojen oireiden kanssa ja sain 1,5 v rautakuurilla nostettua 42:een. Gyne sanoi, että kierukka auttaa asiaan ja niinhän se teki. Runsaat menkat jäivät historiaan, ferritiini yli 100 ja olo normaali 😊
Olen jostain lukenut että kuparikierukkaa ei suositella jos kärsii kovista kuukautiskivuista, ja hormonikierukkaa ei voi laittaa kun on hormonit kielletty 🙁 ehkäisylle ei muutenkaan ole tarvetta kun en jaksa harrastaa seksiä. Eli varmaan olen ikuisessa rautatablettien kierteessä
Itse uskon siihen että keho ja mieli on yhteyksissä ja jos pääkoppa on epätasapainossa, niin on kehokin. Tiedän, ettei moni usko tähän, mutta itse uskon. Itsellä alkoi kaikki ihme oireet, kun sairastuin ahdistukseen.Lapsena olin vielä pirteä ja voimissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, tämä antaa minulle vähän toivoa. Minullakin hemoglobiini testattu aiemmin kun vuosia sitten ensimmäisen kerran lääkärillä (julkisella) kävin, ja oli viitteissä joten asia jäi selvittämättä. Työterveyslääkärin kautta pääsin kaikkiin näihin muihin testeihin, ja hän onkin tehnyt kaiken mitä vaan voi työterveyden puolesta tehdä asian selvittämiseksi. Mutta sen jälkeen asia siirtyi julkiselle puolelle eikä siellä puolella ole tapahtunut yhtään mitään. En ole edes saanut lääkäriaikaa. Pelkään että minullekin käy niin että joku päivä vaan pyörryn enkä pääse enää ylös.
En varmaan voi muuta tehdä itse kun syödä sitä rautaa ja mittauttaa ferritiiniä omakustanteisesti. Olisipa niin että olo helpottaisi ja kaikki johtuisikin vaan raudasta.
Onko sulla aina ollut runsaat kuukautiset? Eikö gynellä ole antaa siihen mitään muuta apua kuin hormonit? Onko tutkittu, että kohdussa ei ole polyyppeja tmv., jotka lisäävät vuotoa? Minä sinuna menisin juttelemaan tästä sun olotilasta gynegologille. Voit saada paljon enemmän apua sieltä 😊
Ylirasitus? Minulla melko vastaavat oireet enteilivät vakavaa loppuunpalamista.
Ei lenkille kannata hampaat irvessä lähteä, täytyy osata myös rentoutua ja levätä.
Hakisin myös töistä sairaslomaa jos mitenkään mahdollista tai vaihtoehtoisesti siirtyisin tilapäisesti tekemään osa-aika työtä jos se vain on taloudellisesti mahdollista (ei ole isoja lainoja).
Kuulost POTS ille oireet. Jos ei ole CSF niin sitten tuo on POTS