Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosia kestänyt väsymys ja flunssan oireet

Vierailija
03.08.2023 |

Olen 26 vuotias nainen. Viimeisen 5 vuoden ajan minulla on ollut kokoajan lisääntyvissä määrin väsynyt ja voimaton olo. Sydän hakkaa, mitkään yöunet ei riitä, huimaa, pyörryttää, kädet tärisee. Pelkkä käden nostaminen tuntuu välillä taistelulta, en jaksa seistä suihkussa. Kurkku on jatkuvasti kipeä ja flunssainen olo ilman kuumetta. Kurkku täynnä limaa. Tästä kaikesta huolimatta pakotan itseni joka päivä töihin ja lenkille, mutta liikunnasta huolimatta kunto on todella huono, hengästyn pelkästään kun nousen ylös sohvalta. Kerran on käynyt niin että toisesta kädestä yhtäkkiä lähti tunto ja tavarat tippui kädestä. Jalat on turvoksissa, naama on turvoksissa, näytänkin ihan sairaalta. Päätä särkee usein, hiukset ja limakalvot on menneet huonoon kuntoon. Muisti pätkii.

Lääkärissä käyty, kaikki mahdolliset testit tehty, ja alkuun löytyikin alhainen hemoglobiini ja alhainen ferritiini (ferritiini oli 8). Kilpirauhasarvot ok, kaikki muu ok. Runsaat kuukautiset joten osasin epäillä tätä. Aloitin rautakuurin ja hemoglobiini normalisoitui puolessa vuodessa ja ferritiini nousi arvoon 37. Olo vaan ei helpottanut, menee vaan kokoajan pahempaan suuntaan. Voiko tuo ferritiiniarvo vielä muka aiheuttaa oireita, onko kellään omakohtaista kokemusta missä arvoissa olo alkaa helpottaa? En jaksa enää kun mitään muuta vikaa ei tunnu löytyvän ja tätä menoa menetän kohta työkykyni, elämä tuntuu pelkältä taistelulta päivästä toiseen.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sun kuukautiset on edelleen runsaat, niin niille pitää tehdä jotain. Muutenhan menetät rautaa jatkuvasti ja joudut syömään sitä jatkuvasti, eikä ferritiiniarvo silti pääse nousemaan.

En voi syödä hormoneja ollenkaan migreenin takia. Eipä niille kaiketi muuta voi tehdä.

Joku tuolla sanoi että kannattaa syödä punaista lihaa. Minä syön punaista lihaa, kanaa, kananmunia, ja sen lisäksi vähintään sen puoli kiloa kasviksia päivässä, kuitua saan riittävästi, suolan käyttöä olen vähentänyt ja kovan rasvan olen suurimmaksi osin vaihtanut pehmeisiin. Nuorempana saatoin syödä lounaaksi Ben & Jerry jäätelön enkä syönyt kasviksia yhtään, mutta olin silit virtaa täynnä.

https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/kohdun-limakalvon--lampohoito-e…

Tämä auttaa runsaisiin kuukautisiin. Ei jos lapsi suunnitelmissa.

Vierailija
82/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu on ollut ihan alusta alkaen runsaat. Gynelle olen asiasta maininnut, mutta ei sanonut oikeastaan mitään. En ole kuullutkaan traneksaamihaposta, luulin että kaikki hoidot on hormoniaalisia. Säännöllinen vuoto on kyllä, meillä on suvussa aika runsaat kuukautiset. Ei ole kyllä tutkittu polyyppien varalta. Tuolla osastolla on ollut jatkuvaa kutinaa joka alkoi samoihin aikoihin kuin muutkin oireeni, ja sen osalta olen käynyt kaikki mahdolliset sukupuolitautitestit +epäilin hiivatulehdusta ja bakteerivaginoosia mutta mitään ei ole löytynyt. Siitäkin kutinasta kysyin gyneltä joka ei oikein sanonut mitään. Tuntuu ettei kukaan osaa sanoa juuta eikä jaata.

Tähän teki mieli vastata, kun itse ehdin kans kärsiä vuosia tietämättäni raudanpuutteesta (huono ferritiiniarvo), kuin myös alakerran kutinasta / kuivuuden tunteesta, johon tuli kokeiltua kaiken maailman voiteet ja tropit tuloksetta kun ei lääkärit löytäneet kutinan syytä. Ceridal-öljyllä muistaakseni voitelin paikkoja suihkussa, joka auttoi aina hetkeksi. Myös mun silmät vetistivät ja kirvelivät jatkuvasti ja nenä oli aina kuiva, myös nenäverenvuotoa oli lähes päivittäin.

Kaikki edellä mainitut (ja kymmenet mainitsemattomat) oireet ilmeisesti johtuivat jotenkin raudan puutteesta, koska loppuivat pian sen jälkeen kuin seinään kun sain rautainfuusion jolla ferritiinit nostettiin tappiin. Lueskelin aiheesta jossain kohtaa kun mietitytti, että miten ihmeessä raudanpuute ja limakalvojen kuivuus nyt toisiinsa voisivat liittyä... mutta ilmeisesti raudan = hapen puute elimistössä vaikuttaa ihan uskomattoman moneen asiaan lähtien hermoston oikeanlaisesta toiminnasta (itsellä myös hermot oli kireällä ja itkeskelin ilman kummempaa syytä helposti kun oli puutetta raudasta) ihon ja limakalvojen terveyteen ja jestas vaikka mihin muuhun. Lista raudanpuutteen aiheuttamista oireistahan on ihan jäätävän mittainen. Rauta-arvojaan kannattaa ihan todella seurata säännöllisesti, erityisesti meidän naisten. 

Sinunkin kutinasi saattaa siis hyvinkin olla vain limakalvojen kuivuutta, joka toivon mukaan korjaantuu kunhan saat ferritiiniarvosi nostettua. On varmaan todennäköistäkin, jos kerran ei lääkärit ole sinultakaan mitään selittävää syytä löytäneet. Saatat minun laillani hyvinkin vielä yllättyä siitä, että mikä kaikki muu vaiva ja kiusa sinulta tulee jäämään pois ferritiinien nousun myötä, jota et olisi osannut ensin yhdistää raudanpuutteeseen.

Olilo sinulla vaan matala ferritiini vai lisäksi matala hemoglobiini? Minäkin olen käyttänyt tuota ceridal öljyä ja kookosöljyä alakertaan, ja se tosiaan auttaa hetkellisesti. Luin että myös kuiva suu voisi olla raudanpuutteen oire, ja tosiaan tuo silmien kuivuminen. Kuulostaa niin tutulta, minulla on myös pinna kireällä jatkuvasti ja pieninkin vastoinkäyminen saattaa johtaa siihen että itken epätoivosta kun en vaan jaksaisi. Täytyy nyt käydä heti huomenna hakemassa sitä rautaa lisää, onneksi lääkäri sanoi että rauta tuntuu imeytyvän hyvin kun oli arvot parantuneet niin nopeasti. Joillain kuulemma eivät meinaa millään nousta. Ehkä toivoa vielä on ja tästä palataan elävien kirjoihin!

Minulla oli pelkästään matala ferritiini. Hemoglobiini oli koko ajan ollut ihan ok ja viitteissä, tyyliin välillä 120-124.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin useimmiten raudanpuute näkyy vasta viimeisenä hemoglobiiniarvossa, vasta sen jälkeen kun elimistö on jo kuluttanut -> eli tuupannut verenkiertoon kaiken varasto- eli kudosraudan. Tämä siis siksi että kroppa koittaa turvata viimeiseen asti tärkeimpien elinten hapensaannin, joka tapahtuu verenkierron välityksellä. Sitten kun kudosvarastoissa ei ole enää mistä ottaa ja esim kuukautisten takia verta menetetään, alkaa verenkierrosta mitattava hemoglobiinikin lopulta laskea. Raudanpuutteen oireet kuitenkin voivat alkaa kiusata jo paljon ennen kuin Hb-arvo on huono, koska kudokset kärsivät (varasto)raudanpuutteesta. Siksi ferritiini on usein parempi mittari raudanpuutteelle kuin hemoglobiini, kun ferritiinistä mahdollinen raudanpuute nähdään jo ennen kuin hemoglobiini alkaa laskea ja vointi olla tosi huono.

Tiedän niin tuon sinun tunteesi, että itket epätoivosta kun ei meinaisi mitään jaksaa ja mistään ei tunnu saavan apua. Sellaista se itselläkin oli. Koitin aluksi nostaa rauta-arvoja rautakuurilla, mutta mikään lääke ei joko imeytynyt tai aiheutti tosi hurjat pahoinvoinnit ja kivut. Onneksi itsellä oli sen verran jaksamista ja säästöjä, että pystyin yksityisellä puolella etsimään itselleni lääkärin joka ymmärsi hyvin tilanteeni ja oli myös rautainfuusioiden asiantuntija. Sain heittämällä lähetteen infuusioon, kaikki meni hyvin ja jälkeenpäin vointi koheni tosi nopeasti. Kallista tuo kyllä oli, mutta mielestäni joka sentin arvoista.

Sinulla on siis mitä parhaimmat mahikset palata elävien kirjoihin, jos kerran rauta imeytyy sulle syötynä hyvin. Kun vaan jaksat jatkaa samalla mallilla, niin toivon mukaan niitä päiviä tulee hyvinkin pian yhä enemmän, kun huomaat että taas yksi selittämätön vaiva on jäänyt pois. :) Jos jaksat, niin pidä päiväkirjaa oireistasi ja voinnistasi. Itse tein näin rautainfuusio-lääkärin kehoituksesta ja hämmennyin jälkeenpäin siitä, mikä kaikki jäi pois ferritiiniarvojen nousun jälkeen! 

Kiitos vastauksesta. Tuo päiväkirja on kyllä hyvä idea, otan sen heti käyttöön. Varsinkin kun muisti pätkii. En ole kokeillut muuta rautaa kuin sideralia, siitä ei ainakaan tullut itselleni mitään ylimääräisiä oireita mitä noihin rautalisiin joskus liittyy. Se on joku uudempi lääke mikä imeytyy vasta ohutsuolessa niin ei ärsytä vatsaa.

Katsotaan mihin tilanne etenee, ärsyttävin oire on tämä jatkuva huimaus, ikäänkuin olisi vähän humalassa kokoajan. Ja kädet tärisee kuin narkkarilla. Välillä hävettää kun miettii kuinkahan moni kaupan kassakin luulee että olen aineissa...

Olisipa sen verran väljää rahaa että voisi jatkaa yksityisellä lääkärillä käymistä, olen varma että tuo minunkin tarmokas työterveyslääkäri saisi asiaan selvyyden.

Itellä on ollut ainakin 5 vuotta hemoglobiini aina hyvä, vaikka ferritiini 6-8.Lääkärit ei ole koskaan huolissaan.Kuulemma täydelliset veriarvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on ollut ainakin 5 vuotta hemoglobiini aina hyvä, vaikka ferritiini 6-8.Lääkärit ei ole koskaan huolissaan.Kuulemma täydelliset veriarvot.

Vierailija
84/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko koronapiikit? Todennäköisesti seurausta niistä

Vierailija
85/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sisäilmaongelmaa kotona tai töissä. Helpottuuko oireet lomalla.

Joskus jos jokin arvosisäilmassa on korkealla kotona tai töissä se aiheuttaa oireita. Ei puhuta nyt sädesienestä. Ei muista homeista. Vaan jotain kemikaaleja on liikaa tai ilmastointi ei toimi.

Tämä siis vain jos oireet helpottuvat lomalla tai poissa kotoa.

Vierailija
86/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiv?

Vierailija
87/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puute ja astma?

Vierailija
88/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis syö mitään hormooni valmisteita? Niistä voi olo tulla todella huonoksi

Vierailija
89/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän koronapiikkejä on ollut viisi vuotta sitten jaossa?

Vierailija
90/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottanut mutta olen muutaman kerran jo sanonut että oireet alkoi vuosia ennen koronaa.

Vierailija
91/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sisäilmaongelmaa kotona tai töissä. Helpottuuko oireet lomalla.

Joskus jos jokin arvosisäilmassa on korkealla kotona tai töissä se aiheuttaa oireita. Ei puhuta nyt sädesienestä. Ei muista homeista. Vaan jotain kemikaaleja on liikaa tai ilmastointi ei toimi.

Tämä siis vain jos oireet helpottuvat lomalla tai poissa kotoa.

Töissä kurkkukipu pahenee kyllä hieman, kun siellä on aina ilmastointi täysillä ja vetää, on niin kylmä että saa palella helteilläkin. Työkavereilla sama, kylmä ja kurkku kipeä töissä. Minulla oireet eivät kuitenkaan helpota lomalla.

Vierailija
92/92 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis syö mitään hormooni valmisteita? Niistä voi olo tulla todella huonoksi

Söin nuorempana n.vuoden ajan ja sen jälkeen en ole syönyt mitään hormoneja. Lääkityksiäkään ei ole.