Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Naisten terveydenhuoltoon parempi satsaus. Tällä hetkellä tuntuu olevan mahdoton saada lähetettä gynekologille. Itse pitää maksaa useampi satanen pelkästä gynen tarkastuksesta.
Itselläni on endometrioosi ja vulvodynia joihin sain diagnoosit vasta lähes 10v taistelun jälkeen vaikka olin käynyt siellä yksityselläkin. Minulla on epämääräinen patti alapäässä joka estää yhdynnän, jolle olen saanut kolme eri diagnoosia ja en mitään hoitoa. Mitä sitten jos saan lapsen ja synnytys tekee vielä suurempia tuhoja kuin mitä minulla jo nyt on, en tule saamaan minkäänlaista apua. Sektiokin on kuulemma vaikea saada.
Joo, on mennyt luottamus terveydenhuoltoon vaikka itsekin olen samalla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Än yy tee nyt kirjoitti:
Ehdottomasti miesten pitäisi sitoutua perheeseensä ja ottaa vastuu lapsistaan. Lisäksi lasten saamisen kulut tasan isien ja äitien työnantajien kesken. Perhevapaisiin miehille pakollinen kiintiö. Ei vapaaehtoisuudella mikään muutu. Lapsiperheille enemmän tukea, jo ennaltaehkäisevästi. Osa-aikaisen ja joustavamman työn mahdollistaminen.
Mielenkiintoista, että tämä kommentti on saanut rutkasti enemmän ylä- kuin alapaukkuja. Joissain muissa ketjuissa eniten ääniä saavat kommentit, joiden mukaan kiintiöt ovat pahuutta ja perheiden pitää saada ihan itse päättää kuka hoitaa lasta.
Eikä nyt tarvitse tulla kertomaan, että eri ihmiset vastailevat eri ketjuihin. Näin varmasti on, mutta tarkoitan lähinnä sitä, että kumpikin mielipide tuntuu tilanteesta riippuen saavan huomattavasti enemmän kannatusta kuin toinen, eli kummallakin on vankat kannattajansa.
Kyseessä on kaksipiippuinen asia. Minusta on hyvä, että miehet vaikka pakolla laitetaan kotiin hoitamaan lapsiaan. Mutta miten heidät voi pakottaa hoitamaan homman hyvin? Se kotona olo kun on ihan muuta kuin miesten kuvittelema sohvalla makoilu. Pelkästään lapseen menee hyvin monta tuntia ja miehen pitää myös hoitaa oma osansa kotitöistä. Oma mieheni ei olisi selviytynyt edes puolesta siitä mitä minä tein.
Miksi valitsit sellaisen miehen?
Mistähän minä olisin sen seurustelun alussa nähdä?
Et nähnyt, miten hän hoitaa kotiaan?
Sivusta, mutta mieheni oli hyvin tarkka kodin siisteyden suhteen ennen kuin saimme lapsia. Jostain syystä tottui siihen, että ollessani vanhempainvapailla siivosin pääasiassa... Kun palasin työelämään ja hän piti isyysvapaansa alkoi riidat kodin siisteydestä. Minusta nimenomaan HÄN ajatteli typerästi, ettei hänen tarvitsisi edelleenkään tehdä kotitöitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommat tuet lapsiperheille, että vanhemmat voisivat tehdä lyhyempää työpäivää ja viikkoa.
Lapsiperheitä tuetaan jo aivan tarpeeksi.
Käytännässä tämä tarkoittaa lapsesta saatavaa 94, 88e/kk lapsilisää. Ei normi/tavallinen lapsiperhe saa mitään muuta.
Omat lapset jo nuoria aikuisia, mutta ei heistä koskaan mitään muuta etua/tukea saatu, kuin tuo lapsilisä.
Unohditko vanhempainvapaat,koulutus,neuvolat,päivähoito? Kyseisiä asioita pyöritetään myös verovaroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt se, että nykyistä 18-35v sukupolvea ei myöskään kiinnosta seksi. Jos ihmistä ei kiinnosta seksi, sitä ei kiinnosta myöskään kumppanin hankkiminen. Ja sillä on jokin merkitys ja luonto on sen niin tarkoittanut.
Miten niin ei kiinnosta seksi?
Niin sanoo tutkimukset. Heitä kiinnostaa muut asiat.
Mitkä tutkimukset? En ole kuullutkaan.
Aika kortilla
Väestöliiton tutkimusprofessoriOsmo Kontula
kertoo, että myös Suomessa ensimmäisen yhdyntänsä nuorista aikuisista on kokenut yli 20-vuotiaana noin 20 prosenttia. Osuus on Kontulan mukaan pysynyt samana viimeiset 25 vuotta.
Vällyjen välit ovat viilentyneet Suomessa viime vuosina, kertoo vuoden 2015 Finsex-tutkimus. Tutkimuksen mukaan suomalaiset harrastavat seksiä entistä harvemmin. Kun 25–34-vuotiaat naiset vuonna -71 olivat kuukausittain keskimäärin seitsemässä yhdynnässä, oli yhdyntöjen määrä vuonna 2015 noin 4,5. Samanikäisillä miehillä määrä pieneni 8:sta 5:een. Suhteellisesti eniten yhdyntämäärät ovatkin Suomessa vähentyneet 30–40-vuotiailla nuorilla aikuisilla, jotka elävät lapsiperheiden ruuhkavuosia.
Kontulan mukaan ihmiset joutuvat nykyisin miettimään, mihin he tahtovat käyttää aikaansa ja mistä pitää karsia, sillä seksin harrastamiseen käytetystä ajasta kilpailevat lukuisat muutkin asiat.
Yhdysvaltalaistutkimuksen johtava tutkija
Jean Twenge
arvelee yhdysvaltalaismedia CNN:lle, että tutkimuksessa todettua seksuaalitrendiä saattavat Amerikassa selittää yhteiskunnallinen epävarmuus ja taloudelliset tekijät. Nuoret eivät välttämättä saa töitä ja jäävät vanhempiensa luokse asumaan. Samalla myös avioon astuminen on epätodennäköisempää.
Tuloksia voi Twengen mukaan selittää myös se, että seksi ei enää ole niin tärkeä osa nuorten elämää. Itseään kun voi nykypäivänä viihdyttää myös monilla muilla tavoilla.
Seksin määrän väheneminen ei pitäisi näkyä suoraan lapsiluvussa, koska ideaalitapauksessahan yhdyntää ei tarvitse harrastaa kuin kerran raskautumista ajatellen.
Sen sijaan kuivunut seksielämä saattaa olla mielestäni hälyttävä merkki siitä, että parisuhteet eivät voi hyvin: onnellisissa parisuhteissa on aktiivinen seksielämä (erityisesti nuorilla ikäluokilla); ja onnettomissa parisuhteissa seksielämää ei välttämättä ole lainkaan.
On aika surullista, jos kännykän sisältö ym. menee oikeasti sen kumppanin edelle. Räplätään kännykkää mieluummin kuin kumppania.
Tuoreessa parisuhteessa on parhaita hetkiä silloin, kun vapaina hetkinä vietetään yhdessä kiireettömästi aikaa, jutellaan, kosketellaan ja rakastellaan. Ne hetket luovat parisuhteisiin sellaisia vahvuuksia, jotka auttavat niitä sitten lapsen/lasten syntymän jälkeen, jolloin on tiukkaa ja puutetta kaikesta: rahasta, ajasta, yöunista, rauhasta, kahdenkeskisistä hetkistä ja myös seksistä.
Ne parisuhteen alkuvaiheessa yhdessä vietetyt ja läsnäolon täyttämät hetket, kun hyväillään, keskustellaan, unelmoidaan yhteisestä elämästä, välillä rakastellaan ja sitten jälleen hyväillään ja jutellaan, kantavat suhteen todella pitkälle.
Tästä näkökulmasta minua ei ihmetytä se, että parisuhteet ovat lyhyitä ja ennen kaikkea OHUITA, koska yhdessä koettua läsnäoloa, keskusteluja, kosketusta ja rakasteluja ei juuri ole. Sellaiset parisuhteet päättyvät helposti, puhelin on kumppania tärkeämpi, syvää yhteyttä ei ole, rakasteluja on vähän (tai sitten ne typistyvät pelkäksi seksiaktiksi) ja voilá: ollaan siinä tilanteessa, että nuori aikuisuus livahti pois, keski-ikä kolkuttelee, eikä ole minkäänlaista parisuhdetta, perheestä puhumattakaan.
Än yy tee nyt kirjoitti:
Ehdottomasti miesten pitäisi sitoutua perheeseensä ja ottaa vastuu lapsistaan. Lisäksi lasten saamisen kulut tasan isien ja äitien työnantajien kesken. Perhevapaisiin miehille pakollinen kiintiö. Ei vapaaehtoisuudella mikään muutu. Lapsiperheille enemmän tukea, jo ennaltaehkäisevästi. Osa-aikaisen ja joustavamman työn mahdollistaminen.
Jos löytäisin vielä naisen johon voin luottaa ja joka sitoutuisi perheeseen ja ottaa vastuuta myös taloudesta, niin voisin harkita asiaa. Kulujen jakaminen tasaisesti ja perhevapaat puoliksi. Ei nainen vapaaehtoisesti luovu pidemmästä ajastaan olla kotona.
Koettu on. Lapsiani en kadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Än yy tee nyt kirjoitti:
Mielenkiintoista, että tämä kommentti on saanut rutkasti enemmän ylä- kuin alapaukkuja. Joissain muissa ketjuissa eniten ääniä saavat kommentit, joiden mukaan kiintiöt ovat pahuutta ja perheiden pitää saada ihan itse päättää kuka hoitaa lasta.
Eikä nyt tarvitse tulla kertomaan, että eri ihmiset vastailevat eri ketjuihin. Näin varmasti on, mutta tarkoitan lähinnä sitä, että kumpikin mielipide tuntuu tilanteesta riippuen saavan huomattavasti enemmän kannatusta kuin toinen, eli kummallakin on vankat kannattajansa.
Kyseessä on kaksipiippuinen asia. Minusta on hyvä, että miehet vaikka pakolla laitetaan kotiin hoitamaan lapsiaan. Mutta miten heidät voi pakottaa hoitamaan homman hyvin? Se kotona olo kun on ihan muuta kuin miesten kuvittelema sohvalla makoilu. Pelkästään lapseen menee hyvin monta tuntia ja miehen pitää myös hoitaa oma osansa kotitöistä. Oma mieheni ei olisi selviytynyt edes puolesta siitä mitä minä tein.
Kumpikin meistä asui vielä vanhempien kanssa. Ihan siisti huone hänellä oli, mutta en kysynyt siivoaako hän sen itse.
Ensimmäisiä asioita joita tulevasta puolisosta selvitetään on se, miten hän tulee toimeen omillaan. Sisältää siis emon helmoista poistumisen ja siipien koittamisen itsekseen asuen. Ei kai kukaan enää lisi kumppanin kanssa joka muuttaa suoraan vanhemmiltaan jonkun toisen siipien suojaan paapottavaksi?
Omaa mokaani en voi enää korjata, mutta lapsille tähdensin, että ei kannata mennä kenenkään kanssa yhteen ennen kuin toinen on asunut vähintään vuoden omillaan. Onneksi heillä ensimmäiset seurustelusuhteet päättyivät eroon. Toisaalta harmi, sillä tykkäsin heistä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitäisi kiinnostua kilteistä ja kunnon miehistä enemmän sekä tehdä aloitteita miesten suuntaan. On paljon miehiä maalaiskylissä joilla ei naiskokemuksia ja tähän asiaan pitäisi saada muutos.
Ja miksi nainen haluaisi muuttaa autioituneeseen maalaiskylään, jossa ei ole työpaikkoja eikä oikein mitään muutakaan? Pari mummelia ja kokematon mies, jolle hänen pitäisi kädestä pitäen opettaa kaikki.
Tässähän sen heti huomaa tämän joidenkin naisten asenteen. Kuvitellaan, että maalaismies olisi perässä vedettävä ja se etteikö maallakin olisi mahdollisuuksia. Ja eihän kukaan väittänyt, että sinne maalle olisi pakko jäädä asumaan kumppanin löydyttyä. Haluttiin vaan tuoda esille tässä syntyvyys ongelmaan liittyvästi, että paljon kokemattomia ja lisääntymiskykyisiä sekä haluisia olisi maaseuduilla. Tässäkin asiassa naiset voisivat joustaa enemmän. Toki urakin voi olla tärkeä, mutta kyllä minä mielummin olen onnellisesti aviossa, vaikkakin köyhempänä kuin uraohjus yksinäisenä helsingissä.
Entäs miehet? Miehet saavat odotella peräkylissä unelmiensa naisen ilmaantuvan ovelle, ei tarvitse joustaa mistään? Naisten pitää joustaa enemmän ja enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa vuosittain 10000 synnytysikäistä naismaahanmuuttajaa suomalaisille miehille kumppaneiksi. Näin se on aina mennyt. Mieslinja pysyy ja naiset vaihtuu
Tällähän ongelma ratkaistaisiin helposti. Toki alapeukutus on odotettua koska tämä johtaisi suomalaisten naisten arvon alenemiseen kun yhtäkkiä miehillä olisikin enemmän mahdollisuuksia eikä tarvitsisi tyytyä itseään alempitasoiseen
Omalla kohdalla pitäisi tapahtua sellaiset asiat että pitäisi löytää kumppani jonka kanssa voisin perustaa perheen, palkkaa pitäisi saada enemmän töistä ja varmaan pitäisi myös muuttaa mun 40 neliön pikkukaksiosta isompaan. Mietin juuri etten ole aikuisiälläni seurustellut kertaakaan ja nyt vuosia menny ilman mitään treffejä edes, kai tähän sinkkuuteen tottuu?
Olen aseksuaali sekä vela, mikään ei saisi minua yrittämään lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa vuosittain 10000 synnytysikäistä naismaahanmuuttajaa suomalaisille miehille kumppaneiksi. Näin se on aina mennyt. Mieslinja pysyy ja naiset vaihtuu
Tällähän ongelma ratkaistaisiin helposti. Toki alapeukutus on odotettua koska tämä johtaisi suomalaisten naisten arvon alenemiseen kun yhtäkkiä miehillä olisikin enemmän mahdollisuuksia eikä tarvitsisi tyytyä itseään alempitasoiseen
Juupa juu, nyt eletään 2020-luvulla eikä minään viikinkiaikana....
Kyllä pahinta on yksinhuoltajuus. Miehistä ei pääsääntöisesti ole isiksi tai edes aviopuolisoiksi. Lapsi tarvitsisi turvallisen kodin ja vanhemmat. Jos kotityöt ja ylipäätään kaikki vastuu jää äidille, niin uupunut äiti ei ole hyvä vaihtoehto lapselle. Sitä paitsi nykyään on lähes kaikilla hoitamattomia mielenterveys ongelmia. Tämä oli tässä, tänne muuttaa terveemmät ihmiset.
Joitain poikkeuksia toki on, mutta suunta on sammuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Än yy tee nyt kirjoitti:
Kumpikin meistä asui vielä vanhempien kanssa. Ihan siisti huone hänellä oli, mutta en kysynyt siivoaako hän sen itse.
:D :D
No sitten vastaus kysymykseesi on, että olisit voinut nähdä sen muuttamalla yhteen ennen lasten hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sairas on ihminen, joka ajattelee, että yhteiskunnan pitäisi hankkia hänelle seksiorja ja kodinhoitaja? Kysyn ihan vakavissani, koska tuollainen ajatus on aivan järkyttävä. Haluaisitko, että oma tyttäresi kokisi aikanaan saman kohtalon?
Veikkaanko oikein, että sinäkin vastustat tiettyyn uskontoon ja kulttuuriin kuuluvia pakkoavioliittoja? Sellaisia, joista tämä kirja kertoo: https://www.suomalainen.com/products/huono-tytto
Ja kuitenkin samaan aikaan käytännössä hyväksyisit pakkoavioliitot täysin. Oksettavaa.
Miten sairas on ihminen, joka ajattelee, maahanmuuttajanaisista on vain seksiorjiksi ja kodinhoitajiksi? Kysyn ihan vakavissani, koska tuollainen ajatus on aivan järkyttävä. Et ole mitenkään heitä parempi, päinvastoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla naisia jotka haluaa lapsia, ja myös miesten pitäisi sitoutua perheeseen. Tarvittaisi jonkinlainen kulttuurin muutos.
Tarvii päästä Koloomuksesta yms eroon jotta saadaan palkat nousuun jotta ihmiset tulisivat paremmin toimeen. Sen sijaan palkkoja tullaan laskemaan ja matalapalkka työpaikkoja lisää. Se ei juurikaan lisää lapsihaluja kansassa.
Olisi tietysti hyvä että ihmisillä olisi riittävästi rahaa ettei tarvitsisi laskea liikaa elintasoa.
Mutta näkisin myös niin että ihmisten pitäisi hyväksyä se että joutuu tekemään enemmän työtä perheen eteen ja tarvittaessa luopua itse jostakin. Lapset pitäisi nähdä arvokkaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet rikkaammiksi eli syrjäytymiskierre poikki.
Tutkimusten mukaan nuoret miehet eivät tykkää käydä koulua ja lukeminen on enemmissä määrin pakkopullaa. Miten katkaiset syrjäytymisen jos tietsikkapelit yms kiinnottavat enemmän kuin lukeminen? Kouluttautuminen vaatii paljon lukemista.
Den finska skolvärlden kräver en revulution. Som den är idag är den riktad av kvinnor till flickor. Den som inte tror kan kolla kall fakta gällande lärarnas och skolvärldens könsfördelning samt resultaten av det utlärda. Kvinnorna vinner terräng och rikets IQ sjunker.
Texten är avsiktligt provokativ, så fundera på det förrän ryggradsreflexen trycker tummen ner.
Suomeksi, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen aseksuaali sekä vela, mikään ei saisi minua yrittämään lasta.
Minä en kai vela ole mutta olen ajetellut että olenko aseksuaali mies. Minä siis pystyn elämään varsin hyvin ilman seksiä ja naista enkä oikeastaan edes kaipaa kumpaakaan asiaa elämääni. Toki masturboin usein, melkein päivittäin ja katselen silloin naisia netissä joten olenko aseksuaali vai en?
Mulla olis perheverotus tai veroprossan pudotus jokaisesta lapsesta tehnyt sen et olisin hankkinut 1-2 lasta lisää. Oon DI ja yhden lapsen sain jo alla kolmikymppisenä helposti ja ns ensiyrittämällä mutta sitten työelämä vei mukanaan, miehen opiskelut ja muutto sekoitti hiukan elämää ja sitten melkein 10v myöhemmin myös avioero mikä toki teki sen ettei lisää olisi voinut saadakaan kun en nyt uusioperhettä halua tai sopivaa kumppaniakaan löytynyt.
Kuitenkin sillon kun ekan sain, olisin halunnut putkeen tehdä ne kaksi lisää jos joku tällainen kannustin olisi ollut. Katsoin juuri 2022 verostuspäätöstä ja reilu 75.000€ meni veroja ja vähennyksiä että kaikenlainen kannustin tuohon olisi ollut itselle se juttu. Koulutettujen ihmisten kannattaisi lisääntyä ja siihen kunnolla kannustaa, ihmettelen miksei millään lailla tätä huomioita verotuksessa vaikka itse tottakai hyvin toimeen tulen näinkin
Ei kukaan varmaan ennenkään ole halunnut lapsia, ei vain ole ollut ehkäisyä eikä koulutusta tarjolla. Ei kyllä mikään saisi minua yrittämään lasta.