Erokortti. Miksi jotkut käyttävät sitä toistuvasti?
Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä n. 25 vuoden ajan ja jo suhteen alusta saakka hän on vetänyt aina kritiikkiä saadessaan esiin ns. erokortin. Nyt ei ollut vuosiin sitä käyttänyt, mutta taas kun yritin keskustella mieltä vaivaavasta asiasta: "Ei meidän ole pakko olla yhdessä, kyllä sä uuden miehen jostain löydät."
Onko tuo jotain epävarmuutta, mä en oikein ymmärrä. Itse en ole kertaakaan tuollaista "lyömäasetta" käyttänyt.
Onko kokemuksia? Oletko itse erokortin käyttäjä?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on toistuessaan jopa henkistä väkivaltaa. Erokortin väläyttelystä pitää ottaa vastuu. Sano sinä miehellesi, että seuraavasta erokortista seuraa sitten erilleen lähteminen.
Eli oma erokortti kehiin. :D
Kaikki erosta keskustelu ei tarkoita että heiluttelee erokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluat puhua jostain asiasta ja mies vetää erokortin, mitä sille asialle tapahtuu? Tuleeko siitä vältettävä aihe vai jatkuuko keskustelu, joko heti tai myöhemmin?
Täytyy oikein miettiä mitä siinä tapahtuu. Ensin olen yleensä yksinäni puhunut siitä mikä mättää ja hän on hiljaa. Sitten hän käyttää sen erokortin tyyliin ehkä meidän pitää lähteä eri teille, ei tästä mitään tule, etsi toinen mies tmv. Oikeastaan se varsinainen asia tyssää sitten aina siihen, hän ei keskustele vaan tekee noin silloin kun tekee.
Ap
Eli kun miehesi haluaa täysin jyrätä ylitsesi jossain tietyssä asiassa ja estää sinua puhumasta, hän vetää erokortin.
Ainakin tämän keskustelun perusteella omistautumisesi ja sitoutumisesi parisuhteeseen on niin ilmiselvää että ihmettelen suuresti, jos se ei ole selvää myös miehellesi. Luulen päinvastoin että hänellä on täysi varmuus että hän voi tehdä melkein mitä vain, sinä pelkäät eroa paljon enemmän kuin mies.
Mies on aika lujasti niskan päällä, toisin sanoen. Tämä asetelma on hyvä tiedostaa, kun lähdet miehen kanssa keskustelemaan.
Kyllä olen täysin sitoutunut suhteeseemme ja siksi epäkohdista haluaisinkin puhua, mutta aina kun yritän, erokortti.
Ap
Minusta näyttää että olet niin keskittynyt miehen tunnelukkoihin ja traumoihin, että et näe ollenkaan mitä todella tapahtuu. Jouduit oikein miettiä, mikä on keskustelujen lopputulos. Vaikka sen pitäisi olla selvää.
Haluat puhua asiasta x. Mies vetää erokortin. Asia x jää.
Menet keskusteluun koska haluat x. Mies lähettää sinut tyhjin toimin pois etkä saa asiaa x. Tämä on se sinun kannaltasi oleellinen tapahtumaketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluat puhua jostain asiasta ja mies vetää erokortin, mitä sille asialle tapahtuu? Tuleeko siitä vältettävä aihe vai jatkuuko keskustelu, joko heti tai myöhemmin?
Täytyy oikein miettiä mitä siinä tapahtuu. Ensin olen yleensä yksinäni puhunut siitä mikä mättää ja hän on hiljaa. Sitten hän käyttää sen erokortin tyyliin ehkä meidän pitää lähteä eri teille, ei tästä mitään tule, etsi toinen mies tmv. Oikeastaan se varsinainen asia tyssää sitten aina siihen, hän ei keskustele vaan tekee noin silloin kun tekee.
Ap
Eli kun miehesi haluaa täysin jyrätä ylitsesi jossain tietyssä asiassa ja estää sinua puhumasta, hän vetää erokortin.
Ainakin tämän keskustelun perusteella omistautumisesi ja sitoutumisesi parisuhteeseen on niin ilmiselvää että ihmettelen suuresti, jos se ei ole selvää myös miehellesi. Luulen päinvastoin että hänellä on täysi varmuus että hän voi tehdä melkein mitä vain, sinä pelkäät eroa paljon enemmän kuin mies.
Mies on aika lujasti niskan päällä, toisin sanoen. Tämä asetelma on hyvä tiedostaa, kun lähdet miehen kanssa keskustelemaan.
Kyllä olen täysin sitoutunut suhteeseemme ja siksi epäkohdista haluaisinkin puhua, mutta aina kun yritän, erokortti.
Ap
Minusta näyttää että olet niin keskittynyt miehen tunnelukkoihin ja traumoihin, että et näe ollenkaan mitä todella tapahtuu. Jouduit oikein miettiä, mikä on keskustelujen lopputulos. Vaikka sen pitäisi olla selvää.
Haluat puhua asiasta x. Mies vetää erokortin. Asia x jää.
Menet keskusteluun koska haluat x. Mies lähettää sinut tyhjin toimin pois etkä saa asiaa x. Tämä on se sinun kannaltasi oleellinen tapahtumaketju.
En ole keskittynyt niihin ollenkaan, mutta sellaisia on olemassa selkeästi.
Ap
Ensi kerralla sanot itse, että nyt asiasta on pakko keskustella tai ero on ihan oikeasti ainoa vaihtoehto.
Epävarmuudesta kertoo selkeesti miehen käytös.
Vierailija kirjoitti:
Heittää oman vastuunsa muutoksesta pois. Sanoo siis tavallaan "En aioi muuttua. Ota joku muu, jos en kelpaa näin."
Mulla ex sanoi kans riitatilanteissa, mutta oli kyllä muutakin vikaa. Ja vuosikaudet sitä hoettuaan, olikin ihan järkyttynyt, kun minä ssnoin kerran, olin tosissani ja ero tuli. Oli siis pelkkää manipulointia ja pelottelua ilman pohjaa ollut häneltä, mutta teillä varmasti tuo ylempi tilanne.
Haha, joo tää oli "hauska". Itsekin olin kerran no ei sitten olla ja lähdin menemään. Johan olikin järkytys! Ehkä ap:n kannattaisi kokeilla samaa?
Etkö ole edes varma, haluaako hän erota? Miksi et kysy?
Silloin kun tilanne on päällä, ei tietysti kannata, mutta seuraavana päivänä kyllä.
"Sanoit eilen, että haluat erota. Tarkoititko sitä oikeasti, ja pitäisikö minun siis alkaa etsiä uutta asuntoa?"
Miksi päästät miehen vastuusta sanomisiensa suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on toistuessaan jopa henkistä väkivaltaa. Erokortin väläyttelystä pitää ottaa vastuu. Sano sinä miehellesi, että seuraavasta erokortista seuraa sitten erilleen lähteminen.
Tätähän se juuri on! Itse sain viimeisten 20 v avioliiton aikana keskimäärin yhden erokortin per vuosi hyvinkin mitättömistä aiheista. Vuosi sitten kerron hänelle jälleen kerran, että nämä hänen mielestään keskustelunavauksiksi tarkoitetut erokortit loukkaavat itseäni syvästi ja murentaa omaan uskoani yhteiseen tulevaisuuteen ja sen suunnitteluun. Hän lupasi parantaa tapansa ja muuttaa toimintatapaansa, kunnes tämän vuoden helmikuussa jälleen kortti pöytään ja kahden päivän mykkäkoulu. No tämän pohjalta pakkasin kamani, muutin pois yhteisestä asunnosta ja täytin tänään avioerohakemuksen. Aloin jo viime vuonna valmistautumaan mahdolliseen parisuhteiden kierrätyskeskustapahtumaan laittamalla itseni fyysisesti hyvään kuntoon. Noin 15 v sitten rouva totesi, että jos päästän itseni fyysisesti blösähtämään niin hän ei sellaista katsele. No rouva on blösähtänyt ja itse olen hyvässä tikissä matkalla 40v diskoon...
Erokortti on vahentunut sanonta. Rapakon toisella puolen käyttävät nykyään "onko tämä se kukkula, jonka päällä aiot kuolla?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erolla voi uhata vain kerran ja toisella kertaa on sitten oikeasti ero. Joko uhkailija jättää tai uhattava jättää, mutta jatkuva uhkailu on tehotonta puolin ja toisin.
Niinpä. Mutta kun sitä on käytetty silloin tällöin jo n. 25 vuoden ajan ja tuntuu että samantien hän sen kuitenkin unohtaa. Minuun vain jättää jäljen joka kerta.
Ap
Hän ei tajua sitä että se jättää jäljen. Hänelle se on vain yksi lause muuden riitelyn lauseiden joukossa. Ehkä turhautumisen osoitus ilman suurempaa merkitystä. Pitää tehdä selväksi miten vahingollista tuo on.
Se tuntuu pahalta ja on tosi vaikea unohtaa. Meillä nyt taisi olla kolmas kerta ja nyt kyllä viimeinen kerta! En kestä enää jatkaa näin. Aina kun alan tuntea oloni turvalliseksi suhteessa, mies ilmoittaa että nyt hän lähtee.
Vastuuta pakoileva ihminen. Aina takaportti raollaan. Ei kestä kritiikkiä ollenkaan. Ei ymmärrä oikeasta suhteesta mitään. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun erolla uhkaillaan, on syytä erota.
Mun ex-aviomies käytti myös usein erokorttia. Oltiin yhdessä 23 vuotta ja kaksi lasta.
Uhkasi todella usein että hän ottaa ja lähtee, tai että hän hankkii itselleen yksiön ja miettii siellä jaksaako meidän avioliittoa. Syyt uhkailuihin oli mun mielestä mitättömiä. Kerran hän uhkasi erolla kun en onnistunut hänen pyynnöstään löytämään mieleistä teatterinäytöstä kotikaupungissamme ja kerroin että vain tietyn genren näytös on meneillään. Ei auttanut vaikka sanoin että minä en voi vaikuttaa mitä teatterissa esitetään, olin kuulemma vittuillut hänelle kun kerroin mikä näytös on menossa ja että mulle sopii mennä katsomaan se.
Ne ketkä tuota korttia vilauttelee ei varmaan ymmärrä kuinka pahalta se toisesta tuntuu? Vai onko se just tarkoitus, alistaa toista?
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä tuota korttia vilauttelee ei varmaan ymmärrä kuinka pahalta se toisesta tuntuu? Vai onko se just tarkoitus, alistaa toista?
Ehkä jotain kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan?
Ap