Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erokortti. Miksi jotkut käyttävät sitä toistuvasti?

Vierailija
02.08.2023 |

Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä n. 25 vuoden ajan ja jo suhteen alusta saakka hän on vetänyt aina kritiikkiä saadessaan esiin ns. erokortin. Nyt ei ollut vuosiin sitä käyttänyt, mutta taas kun yritin keskustella mieltä vaivaavasta asiasta: "Ei meidän ole pakko olla yhdessä, kyllä sä uuden miehen jostain löydät."

Onko tuo jotain epävarmuutta, mä en oikein ymmärrä. Itse en ole kertaakaan tuollaista "lyömäasetta" käyttänyt.

Onko kokemuksia? Oletko itse erokortin käyttäjä?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun haluat puhua jostain asiasta ja mies vetää erokortin, mitä sille asialle tapahtuu? Tuleeko siitä vältettävä aihe vai jatkuuko keskustelu, joko heti tai myöhemmin?

Täytyy oikein miettiä mitä siinä tapahtuu. Ensin olen yleensä yksinäni puhunut siitä mikä mättää ja hän on hiljaa. Sitten hän käyttää sen erokortin tyyliin ehkä meidän pitää lähteä eri teille, ei tästä mitään tule, etsi toinen mies tmv. Oikeastaan se varsinainen asia tyssää sitten aina siihen, hän ei keskustele vaan tekee noin silloin kun tekee.

Ap

Vierailija
82/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin tuota nuorempana. Vaikea pukea sanoiksi mistä se johtui pohjimmiltaan, mutta olin vähän epävakaa ja olin yleensä noissa tilanteissa todella ison tunnekuohun vallassa enkä nähnyt ratkaisua tai poispääsyä muuten ahdistuksesta ja suhteen vaikeuksista. Kuitenkin pohjimmiltaan takana oli tarve ja toive puolisolle, että näe minut, rakasta minua, sano ja näytä se, sano että kelpaan. Ilmaisin sen väärällä tavalla. Jossain kohtaa mulle meni perille puolisoni sanat, että tuhoan meidän suhteelta perustaa joka kerta kun puhun erosta. Tajusin sen monien vuosien jälkeen. Nyt on mennyt ehkä kymmenen vuotta jo etten ole enää puhunut erosta silloinkaan, jos tulee tunne ettei tästä tule mitään. Osaan eritellä, että tää on nyt tunne ja se menee jossain kohtaa ohi. Ehkä teilläkin auttaisi vakava puhe, miten erolla uhkailu vahingoittaa suhdetta.

Kysyn vielä, halusitko koskaan OIKEASTI erota kun käytit tuota?

Ap

Olen toinen erokortin satunnainen käyttäjä. Tiedostan, että se on vahingollista ja pyrin parempaan.

Itse haluan niissä tilanteissa oikeasti erota. Olen ollut aika "nollasta sataan" ja "kaikki tai ei mitään" ihminen aina. Tunnen tunteeni siis myös syvästi ja kokonaisvaltaisesti. Vihaisena olen niin vihainen, etten näe mitään hyvää vihan kohteessa. Toisaalta myös iloisena olen niin iloinen, etten näe pahaa toisessa. Riidan jälkeen se erohalu menee siis ohi joko välittömästi, kun riita on oikeasti selvitetty ja koen tulleeni kohdatuksi ja ymmärretyksi, mutta kyllä se siinä riidan hetkellä on ihan oikea halu. Varmasti jotain tunnelukkoja tai traumoja minulla on taustalla, jotka tämän aiheuttavat.

Tämä kuulosti hyvin tutulta ja tunnistan mieheni tästä kirjoituksestasi täysin. Tiedän myös että taustalla on hänelläkin joitain tunnelukkoja joita hän ei tunnista enkä minäkään, mutta jotain on koska eihän hän muuten käyttäisi erokorttia kun toinen haluaa keskustella.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sellainen, joka antaa kumppanilleen vapauden valita on se erokortin käyttäjä? Aiemmin olen aina kuvitellut erokortin kyäyttämisen olevan sitä, että uhkaa erota, jos toinen "ei suostu"

Vierailija
84/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on mun mielestä sellainen itkupotkuraivari larkkitiskillä-reaktio. Ei siis kovin kypsää.

Kysy ensi kerralla siltä puolisolta että haluaako hän oikeasti erota ja pohtiiko sitä, ja tee samalla selväksi että suostut kyllä jos haluaa mutta et missään nimessä itse haluaisi vaan haluat satsata liittoon. Ei tollaisia sovi heitellä jos ei oikeasti halua erota.

Hankalista asioista pitää silti jutella ja haasta ihmeessä ukkokin juttelemaan. Jos vain sinulla on huolia ja kannat yksin vastuun tekemisistä kuulostaa jälleen vähän epäkypsältä puolisolta. Siis puolisosi voi olla muuten hyvä ja fiksu ihminen mutta liitossannne hän on omaksunut vähän lapsiroolin.

Jollain tapaa joo. Mutta taustalla on jotain kyvyttömyyttä ratkaista tunneasioista tai jotain tunnelukkoja kuten jo aiemmin tuolla mainitsinkin. Yritän ymmärtää ja siksi halusin teidän mielipiteitä ja kokemuksia.

Ap

Vierailija
85/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenten ajan en erokorttia vetelisi esiin. Silloin ero varmasti olisi jo tullut, jos niin isoja asioita olisi ollut. Meillä menee niin, että mies ei joskus usko jonkun asian olevan minulle tärkeä. Ei vaikka kuinka selkeästi selittäisin. Sitten on ollut pakko sanoa vaihtoehdot ja mitä niistä seuraa. Ero on se yksi vaihtoehto.

Vierailija
86/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet mieltä vaivaavista, onko se että:  nalkun nalkun, ole parempi, tienaa enemmän, nalkuti nalkun ?

En ole ollut parisuhteessa 18 vuoteen, joten ihan mielenkiinnosta kysyn, että ihan tosissaanko on vielä jossain puolisoita (naisiahan tässä tosin tarkoitetaan), jotka vaativat toista tienaamaan enemmän?! Tuo kuulostaa ihan joltain sarjakuvalta.

Vierailija
87/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmenten ajan en erokorttia vetelisi esiin. Silloin ero varmasti olisi jo tullut, jos niin isoja asioita olisi ollut. Meillä menee niin, että mies ei joskus usko jonkun asian olevan minulle tärkeä. Ei vaikka kuinka selkeästi selittäisin. Sitten on ollut pakko sanoa vaihtoehdot ja mitä niistä seuraa. Ero on se yksi vaihtoehto.

Niin, en minäkään. Mutta mieheni on käyttänyt eikä tosiaan ole mikään kiva juttu.

Ap

Vierailija
88/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuota kokenut/käyttänyt, mutta ystäväni taas suunnitteli vuosia eroa ennen kuin otti asian puheeksi puolisonsa kanssa ja oikeasti erosi.

Minusta ei ollut reilua, että hän vuosia puhui eroaikeistaan ystävien kanssa sen sijaan, että olisi joko a) keskittynyt parisuhteeseensa, b) antanut miesparalle mahdollisuuden vaikuttaa asiaan, c) piti yllä "olemme niin onnellisia"- todellisuutta ja "me niin eroamme kohta"- puhetta samaan aikaan ja se kävi raskaaksi myös muulle lähipiirille.

Minusta tämä on samaa osastoa kuin erokortti, joskin tässä puolisolla ei tainnut olla aavistustakaan vaan oli ihan puulla päähän lyöty, kun oikeasti erosivat.

Vierailija
89/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuota kokenut/käyttänyt, mutta ystäväni taas suunnitteli vuosia eroa ennen kuin otti asian puheeksi puolisonsa kanssa ja oikeasti erosi.

Minusta ei ollut reilua, että hän vuosia puhui eroaikeistaan ystävien kanssa sen sijaan, että olisi joko a) keskittynyt parisuhteeseensa, b) antanut miesparalle mahdollisuuden vaikuttaa asiaan, c) piti yllä "olemme niin onnellisia"- todellisuutta ja "me niin eroamme kohta"- puhetta samaan aikaan ja se kävi raskaaksi myös muulle lähipiirille.

Minusta tämä on samaa osastoa kuin erokortti, joskin tässä puolisolla ei tainnut olla aavistustakaan vaan oli ihan puulla päähän lyöty, kun oikeasti erosivat.

Ei se oo samaa osastoa ollenkaan.

Vierailija
90/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on toistuessaan jopa henkistä väkivaltaa. Erokortin väläyttelystä pitää ottaa vastuu. Sano sinä miehellesi, että seuraavasta erokortista seuraa sitten erilleen lähteminen.

Vierailija
91/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on toistuessaan jopa henkistä väkivaltaa. Erokortin väläyttelystä pitää ottaa vastuu. Sano sinä miehellesi, että seuraavasta erokortista seuraa sitten erilleen lähteminen.

Siltä se kuulijasta tuntuukin. Osa suhtautuu varmasti eri tavalla kuin minä, mutta itseen se sattuu syvälle, vaikka toistuukin onneksi aika harvoin. Kuitenkin sitä joutuu tosi paljon varomaan miten asiansa esittäisi.

Ap

Vierailija
92/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulosta ja täytä avioerohakemus ja seuraavan kerran lyöt sen nenän eteen ja pyydät allekirjoittamaan.

Voipi mennä pisi sukkaan.

tämä, exäni tykkäsi viljellä kanssa erokorttia milloin missäkin. Erään riidan jälkeen tuli "sovittelemaan" sanoilla että jos tämä ei muutu, niin sitten pitää miettiä eroa. Vastasin siihen, että itseasiassa olen alkanut itsekin miettimään eroa, niin kas kumma, sitten ero ei ollutkaan enää vaihtoehto. Noh jokunen hetki myöhemmin se ero tuli ja minun aloitteesta.  Eli kannattaa sanoa miehelle, että erotaan sitten jos et kerran voi tässä suhteessa hyvin..veikkaan että alkaa puheiden peruuttelu. Tai sitten hän muuten haluaa, että sinä aloitat eron. 

Vierailija
93/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erolla uhkailuun on vain yksi vastaus.

Ryhdy heti varautumaan eroon. Selvitä valmiiksi taloudellinen tilanteesi erossa. Tee avioehto. Varaudu poismuuttoon pakkaamalla ja merkitsemällä tavarat jotka eivät ole aktiivisessa käytössä. Suunnittele valmiiksi uusi asumisesi.

Näin minä tein.

-m

Vierailija
94/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei osaa keskustella asioista rakentavasti tai ei kestä hänen toimintatapoihinsa kohdistuvaa kriittikiä. Siksi vetää erokortin että pääsee niskan päälle. Näin ajattelisin. Isäni toimi aikoinaan noin.

Komppaan tätä. Olin melkein parikymmentä vuotta avoliitossa jossa mies isompien ongelmien ilmetessä totesi "Ehkä meidän pitää sit vaan erota". Ei siis ollut kiinnostunut ratkomaan ongelmia tai keskustelemaan asioista vaan kuittasi ne aina tuolla. Parin tunnin päästä taas oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Neljännen kerran jälkeen sitten päätin, että seuraavan kerran vastaan että joo erotaan vaan ja niin tein. Mies järkyttyi, mutta ei millään tavalla yrittänyt saada minua jäämään, joten totesin että oikeasti parempi näin.

Vierailija
95/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei osaa keskustella asioista rakentavasti tai ei kestä hänen toimintatapoihinsa kohdistuvaa kriittikiä. Siksi vetää erokortin että pääsee niskan päälle. Näin ajattelisin. Isäni toimi aikoinaan noin.

Komppaan tätä. Olin melkein parikymmentä vuotta avoliitossa jossa mies isompien ongelmien ilmetessä totesi "Ehkä meidän pitää sit vaan erota". Ei siis ollut kiinnostunut ratkomaan ongelmia tai keskustelemaan asioista vaan kuittasi ne aina tuolla. Parin tunnin päästä taas oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Neljännen kerran jälkeen sitten päätin, että seuraavan kerran vastaan että joo erotaan vaan ja niin tein. Mies järkyttyi, mutta ei millään tavalla yrittänyt saada minua jäämään, joten totesin että oikeasti parempi näin.

Tämä on tuttua.

Ap

Vierailija
96/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittää oman vastuunsa muutoksesta pois. Sanoo siis tavallaan "En aioi muuttua. Ota joku muu, jos en kelpaa näin."

Mulla ex sanoi kans riitatilanteissa, mutta oli kyllä muutakin vikaa. Ja vuosikaudet sitä hoettuaan, olikin ihan järkyttynyt, kun minä ssnoin kerran, olin tosissani ja ero tuli. Oli siis pelkkää manipulointia ja pelottelua ilman pohjaa ollut häneltä, mutta teillä varmasti tuo ylempi tilanne.

Oli oikein järkyttynyt, kun jätit? Onpa kummallista kertakaikkiaan. 

Tuossa voi eräs tekijä olla myös miehesi epävarmuus ja huono itsetunto, ei kestä kritiikkiä. Siihen ei auta tylytys, vaan se että sanot ettet halua erota ihanasta miehestä yhden asian takia vaan haluat selvittää sen yhden ongelmallisen asian...

Vierailija
97/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulosta ja täytä avioerohakemus ja seuraavan kerran lyöt sen nenän eteen ja pyydät allekirjoittamaan.

Voipi mennä pisi sukkaan.

tämä, exäni tykkäsi viljellä kanssa erokorttia milloin missäkin. Erään riidan jälkeen tuli "sovittelemaan" sanoilla että jos tämä ei muutu, niin sitten pitää miettiä eroa. Vastasin siihen, että itseasiassa olen alkanut itsekin miettimään eroa, niin kas kumma, sitten ero ei ollutkaan enää vaihtoehto. Noh jokunen hetki myöhemmin se ero tuli ja minun aloitteesta.  Eli kannattaa sanoa miehelle, että erotaan sitten jos et kerran voi tässä suhteessa hyvin..veikkaan että alkaa puheiden peruuttelu. Tai sitten hän muuten haluaa, että sinä aloitat eron. 

Tätäkin oon miettinyt. Mutta kun sitä on jatkunut koko yhdessäolon ajan, eli sen n. 25 vuotta.

Ap

Vierailija
98/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oma erokortti kehiin. :D 

Vierailija
99/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä seksiä? Kyllästynyt sinuun.

Vierailija
100/115 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun haluat puhua jostain asiasta ja mies vetää erokortin, mitä sille asialle tapahtuu? Tuleeko siitä vältettävä aihe vai jatkuuko keskustelu, joko heti tai myöhemmin?

Täytyy oikein miettiä mitä siinä tapahtuu. Ensin olen yleensä yksinäni puhunut siitä mikä mättää ja hän on hiljaa. Sitten hän käyttää sen erokortin tyyliin ehkä meidän pitää lähteä eri teille, ei tästä mitään tule, etsi toinen mies tmv. Oikeastaan se varsinainen asia tyssää sitten aina siihen, hän ei keskustele vaan tekee noin silloin kun tekee.

Ap

Eli kun miehesi haluaa täysin jyrätä ylitsesi jossain tietyssä asiassa ja estää sinua puhumasta, hän vetää erokortin.

Ainakin tämän keskustelun perusteella omistautumisesi ja sitoutumisesi parisuhteeseen on niin ilmiselvää että ihmettelen suuresti, jos se ei ole selvää myös miehellesi. Luulen päinvastoin että hänellä on täysi varmuus että hän voi tehdä melkein mitä vain, sinä pelkäät eroa paljon enemmän kuin mies.

Mies on aika lujasti niskan päällä, toisin sanoen. Tämä asetelma on hyvä tiedostaa, kun lähdet miehen kanssa keskustelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä