Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Saunominen, etenkin kun siihen liittyy uiminen joko luonnonvesissä tai uimahallissa. Kuuman ja kylmän vaihtelu rentouttaa. Avantouinti. TV:n katsominen, rentoudun erityisesti katsomalla dokumentteja tai tosi-TV:tä. Mutta parasta TV:ssä on kuitenkin urheilu ja tässä lajit jossa Suomi on mukana. Herkuttelu kohtuuden rajoissa mutta ei joka päivä. Suolaista ja makeaa. Liikunta ja luonto yhdistettynä eli esim. pyöräily, hiihto ja melonta. Hyvän ystävän tapaaminen jolloin voimme rupatella vapaasti tuntikausia. Hyvän kirjan lukeminen, erityisesti elämänkerrat rentouttavat. Musiikki, esimerkiksi Spotifyn omat kootut suosikit. Musiikki ja liikunta yhdistettynä. Matkustelu silloin tällöin. Lisäksi rentouttaa kun ei tee liikaa töitä eikä ole taloudellisia ongelmia. Kaikki rentoutumiskeinoni ovat suhteellisen edullisia päihteisiin verrrattuna.
Kun on alkoholisoitunut, sitä on samalla kuin masentunut. Ei siinä kohtaa auta se, että lähde lenkille, ota itseäsi niskasta kiinni, tai kävele puolisosi kanssa kohti auringonlaskua.
Se tila, kun yrität selvitä minuutista/ tunnista/ vuorokaudesta ilman alkoholia, on kauheeta kidutusta. Voin omakohtaisesti kertoa, ettei se ole mikään valinta, että juopoksi rupeaa. Yleensä siihen on syynsä, miksi ihmiselle niin käy.
Tarpeeksi paljon kun kohdalle osuu asioita, niin kaikki ei vain siinä kohtaa älyä lähteä pelaamaan tennistä, se lähibaari on helpompi silloin.
Helppo on huudella pusikoista, mutta josko tarjoisit ymmärrystä ja olkapäätä seuraavalla kerralla?
-ohis, eikä kuitenkaan
Kyllä päihteettömyys on vaan niin paljon parempaa. Kun on kunnolla kokenut kuinka hyvät yöunet saa kun ei käytä, en ikinä enää palaa takaisin. Seksi parempaa, uni parempaa, jaksaminen parempaa. Ei ole enää turtana tai krapula tai addiktion tuomaa pakottavaa ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ihmiset teette esimerkiksi viikonloppuisin jos ette juo? Tai mitä te teette uutenavuotena,juhannuksena tai vappuna?
Yksin kotonako kun muut pitää hauskaa?Viikonloppuisin nautimme mieheni kanssa hyvästä ruuasta, käymme eri paikoissa käsi kädessä kävelemässä, esim. vaikka rannalla auringonlaskua ihailemassa. Sitten lapset tulevat yleensä käymään kylässä ja kestitsemme heitä ja juttelemme ja nauramme vanhoille asioille. Uuden vuoden paukutuksia inhoan, koska ajattelen, että mitä kärsimystä se aiheuttaa luonnonvaraisille eläimille koska kotieläimetkin ovat kauhuissaan. Inhoan koko juhlaa sen vuoksi. Juhannuksena järjestämme ihanat suvijuhlat lapsille ja naapureille ja joku voi ottaa muutaman saunaoluenkin, mutta siinä se, kukaan ei ole kännissä vaan nautimme yhdessäolosta kauniissa kesävaatteissa kukkaseppeleet päässä. Ja vappuna yleensä käymme vähän ajelemassa ylioppilaslakit päässä, ei sen kummempaa. Tuntuisi aika kaamealta örveltää kännissä nämä hetket.
Sinä et ole yksinäinen(tai yksin) joten sinullanon helpompaa. Yksinäinen ihminen on vain yksin kotona tai sitten se juo ja lähtee vaikka baariin.
Suomessa on valtavasti yksinäisiä ihmisiä.
Oi mikä wonderland 😂.
Vierailija kirjoitti:
Luonto, luonto ja luonto. Se on kaikista paras terapia- ja stressinhallintalääke.
Just joo, hyttyset ja hirvikärpäset, verenpaine nousee. Puhumattakaan punkeista.
Minua myös se ihmetyttää että mitä ihmiset sitten oikein tekee viikonloppuisin jos ne ei juo 🤔 Kotona yksin ei ole kiva nyhjöttää joten siksi joko otan kotona alkoholia, selvinpäin se yksinoleminen on tylsää kun taas humalassa se on ihan hauskaa.
Baareissa käyn tosi harvoin koska siellä on kallista ja se on ihan sama juoko kotona vai baarissa.
En ole itse alkoholisti, juon vain vapaapäivisin sekä juhlapyhäni ja alkoholi on minulle vain nautintoa tuova juttu kuten myös on vaikka formuloiden seuraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös se ihmetyttää että mitä ihmiset sitten oikein tekee viikonloppuisin jos ne ei juo 🤔 Kotona yksin ei ole kiva nyhjöttää joten siksi joko otan kotona alkoholia, selvinpäin se yksinoleminen on tylsää kun taas humalassa se on ihan hauskaa.
Baareissa käyn tosi harvoin koska siellä on kallista ja se on ihan sama juoko kotona vai baarissa.
En ole itse alkoholisti, juon vain vapaapäivisin sekä juhlapyhäni ja alkoholi on minulle vain nautintoa tuova juttu kuten myös on vaikka formuloiden seuraaminen.
Olen pahoillani tylyydestä, mutta jos et kestä yksinoloa selvinpäin, suhteesi alkoholiin ei ole terve. Tarvitset apua, jos et kestä omaa seuraasi ilman päihteitä. Tsemppiä jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ihmiset teette esimerkiksi viikonloppuisin jos ette juo? Tai mitä te teette uutenavuotena,juhannuksena tai vappuna?
Yksin kotonako kun muut pitää hauskaa?Viikonloppuisin nautimme mieheni kanssa hyvästä ruuasta, käymme eri paikoissa käsi kädessä kävelemässä, esim. vaikka rannalla auringonlaskua ihailemassa. Sitten lapset tulevat yleensä käymään kylässä ja kestitsemme heitä ja juttelemme ja nauramme vanhoille asioille. Uuden vuoden paukutuksia inhoan, koska ajattelen, että mitä kärsimystä se aiheuttaa luonnonvaraisille eläimille koska kotieläimetkin ovat kauhuissaan. Inhoan koko juhlaa sen vuoksi. Juhannuksena järjestämme ihanat suvijuhlat lapsille ja naapureille ja joku voi ottaa muutaman saunaoluenkin, mutta siinä se, kukaan ei ole kännissä vaan nautimme yhdessäolosta kauniissa kesävaatteissa kukkaseppeleet päässä. Ja vappuna yleensä käymme vähän ajelemassa ylioppilaslakit päässä, ei sen kummempaa. Tuntuisi aika kaamealta örveltää kännissä nämä hetket.
Sinä et ole yksinäinen(tai yksin) joten sinullanon helpompaa. Yksinäinen ihminen on vain yksin kotona tai sitten se juo ja lähtee vaikka baariin.
Suomessa on valtavasti yksinäisiä ihmisiä.
Etsi harrastus, jossa tapaa muita ihmisiä. Minä harrastan laitesukellusta, jossa on pakko tavata muita ihmisiä ja olla heidän kanssaan. Olemme myös aluksella ja aluksella on pakko sosialisoida ja alkoholiin on nollatoleranssi. Varmasti muitekin vastaavia harrastuksia löytyy.
Juominen pitemmän päälle ei ole mukavaa, eikä krapula varsinkaan mutta kyllä nämä jutut täällä saa viinihammasta kolottamaan. Tuo mitä kutsutte hyväksi elämäksi alkoholin tilalle, on pelkkää tylsyyttä. Olen itse myös jättänyt alkoholin lähes kokonaan ja kyllä tuo kaikki muu mistä hehkutatte, tuntuu pelkältä olotilan siedätyshoidolta, elämän sietämättömältä keveydeltä. Terveyden takia välttelen alkoholia, muuten siinä ei olisi ongelmaa silloin tällöin nauttia humaltumisesta.
Yksi asia rentouttaa pitkäksi aikaa, nimittäin telttailu.
Viimeksi lähdin kaverin kanssa veneellä tuntemattomaan saareen yöksi. Tulella ruoan teko, telttapaikan etsiminen, luonnossa liikkuminen ja puuhastelu ja uusien paikkojen tutkiminen on rentouttavaa hommaa. Samoin hiljaisen sähkömoottorin avulla järvimaisemien tutkailu. Ruoaksi laitettiin aikamoisia herkkuja, eli paljon muutakin kuin grillimakkaraa :) Eikä nykyään tulisi mieleenkään, että jossain rantanuotion äärellä "kuuluisi" käyttää mitään päihteitä. Eikä se olisi veneillessä ja jyrkillä kallioilla liikkuessa turvallistakaan.
Yksikin yö luonnossa on kiva kokemus, johon liittyy valmistelua ja monenlaista puuhaa. Reissun jälkeen on kiva tulla kotiin. Rentoutunut fiilis säilyy pitkään.
Liikuntaa ja seksiä puolison kanssa. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti yksinäisiä ihmisiä.Etsi harrastus, jossa tapaa muita ihmisiä. Minä harrastan laitesukellusta, jossa on pakko tavata muita ihmisiä ja olla heidän kanssaan. Olemme myös aluksella ja aluksella on pakko sosialisoida ja alkoholiin on nollatoleranssi. Varmasti muitekin vastaavia harrastuksia löytyy.
Mutta mitä jos ei kiinnosta harrastaa mitään ja olen myös aika ujo sekä introvertti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteiden käyttäjät kokoavat "stressin nimissä" syitä päihteiden käyttöön. Kaikki negatiiviset asiat kelpaavat syyksi juoda, kun elämä on keljua. Jos ei muuta syytä ole niin ainakin paska akka tai v.mäinen mies.
Ensin on hyväksyttävä, että elämä on täynnä vaikeuksia. Jokainen joutuu hoitamaan omat murheensa itse. Minä luen psykologista kirjallisuutta. Opi antamaan anteeksi kaikille, koska hekin ovat vain IHMISIÄ.Olen erimieltä. Uskallan väittää että ihmiset käyttävät päihteitä juuri siksi kun ne tuovat nautintoa ja iloa elämään, vähän sama kun joku saa nautintoa sekä iloa elämään liikunnasta,toinen seksistä ja joku päihteistä.
Olen samaa mieltä, mutta päihde on epäterveellinen tapa hakea iloa. Siinä menee viimeinenkin ilo, kun menee rahat, terveys, ihmissuhteet voi mennä työpaikkakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse alkoholisti, juon vain vapaapäivisin sekä juhlapyhäni ja alkoholi on minulle vain nautintoa tuova juttu kuten myös on vaikka formuloiden seuraaminen.Olen pahoillani tylyydestä, mutta jos et kestä yksinoloa selvinpäin, suhteesi alkoholiin ei ole terve. Tarvitset apua, jos et kestä omaa seuraasi ilman päihteitä. Tsemppiä jatkoon!
Tylsyyttä on kyllä elämä mutta kestän kyllä yksinoloa selvinpäin, en minä esimerkiksi arkisin juo koskaan vaikka olen yksin koska töihin mentävä aamulla. Jos en kestäisi yksinoloa selvinpäin niin silloin minä joisin päivittäin. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Seksistä. Pökyttelen kaikkien kanssa ketkä vaan antaa.
Minkä takia seksiä on alapeukutettu? Itse pökyttelen kans tokikin ainoastaan oman vaimon kans mut jos se pitää pois päihdehelvetistä niin mitä vikaa?
Rentoudun ja saan mielihyvää esimerkiksi liikunnasta, herkuttelusta (suklaa), kuuntelemalla musiikkia, katsomalla tv:tä, lukemalla kirjaa, tekemällä jotakin hyvää ruokaa, pienellä hemmottelu hemmotteluhetkellä kotona esim. jalkakylpy.
Alkoholi ei ole koskaan ratkaissut kenenkään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse alkoholisti, juon vain vapaapäivisin sekä juhlapyhäni ja alkoholi on minulle vain nautintoa tuova juttu kuten myös on vaikka formuloiden seuraaminen.Olen pahoillani tylyydestä, mutta jos et kestä yksinoloa selvinpäin, suhteesi alkoholiin ei ole terve. Tarvitset apua, jos et kestä omaa seuraasi ilman päihteitä. Tsemppiä jatkoon!
Tylsyyttä on kyllä elämä mutta kestän kyllä yksinoloa selvinpäin, en minä esimerkiksi arkisin juo koskaan vaikka olen yksin koska töihin mentävä aamulla. Jos en kestäisi yksinoloa selvinpäin niin silloin minä joisin päivittäin. 🤔
Olet siis selvinpäin arkisin, koska on pakko, ettei työ kärsi. Onneksi olkoon, et ole vielä rappioalkoholisti. Jos ei olisi töitä, joisitko?
Minä olin nuorra miesnä, alkaen kuuskytluvun lopulta, kova viikonloppukännääjä. Yleensä kun lähdin baanalle(?), otin pohjiksi yhdellä kulauksella esim. puoli pulloa anislikööriä. Kerran jussina tuli otettua niin kovat kännit että tyttöystävä, joka raahasi minut kotiinsa, sanoi silmieni kääntyneen jossain vaiheessa ylös niin että valkuaiset vain näkyivät. Hengityshalvaus(?) taisi olla todella hilkulla. Taisin olla myös likellä tehdä ns. hendrixit eli tukehtua yrjööni?
Koska jo alle 25-vuotiaana diastolinen verenpaine oli kerran peräti 116, mikä on suunnilleen normaali systolinen paine, päätin mennä mm. Beatlesien gurun, Maharishi Mahesh Yogin Intian veda-perinteen pohjalta kehittämän Transsendenttisen Meditaation kurssille kun sitä markkinoitiin mm. lääkkeettömänä hoitona kohonneeseen verenpaineeseen.
Pikkuhiljaa vuosien saatossa alkohoolin vetovoima väheni. Nykyään alkaa jopa etoa, jos ajattelen esim. kossun juamista! Voin toki syödä silloin tällöin esim. pussillisen liköörikonvehteja, mutta sitäkään ei ole tullut tehdyksi Herran aikoihin!
Merkittävin hyöty potentiaalisesti samaadhiin eli ajatuksettomaan syvän unen tilaa syvempään rentoutumisen tilaan johtavasta, well, syvämeditaatiosta kuten TM, näyttää olevan se että stressistä toipuu huomattavasti nopeammin kuin ennen meditaatioharrastusta. Kuten oma TM-opettajani totesi, "ei teistä mitään viilipyttyjä tule", eli kokemukset, sekä positiiviset (esim. orkut) että negatiiviset, voivat olla intensiivisempiä kuin aiemmin, mutta ne eivät jätä niin vahvoja jälkiä (sanskritiksi: saMskaara) hermostoon. Eli, jos olet oikein stressaantunut (erityisesti kroonisesti, vuosia sitten tapahtuneiden jutskien tautta; jopa edellisissä inkarnaatioissa, hi hi hii), kokemukset jättävät syvät, melkein kuin kiveen hakatut jäljet hermostoon, erityisesti keskussellaiseen, joten positiiviset kokemukset aiheuttavat helpommin addiktion ja negatiiviset kokemukset pysyviä pelko- ym. tiloja.
Kun jatkuvasti, ideaalisti aamuin ja illoin kokee syvää rentoutumista, hermosto tulee ikään kuin immuunimmaksi kokemuksille, eli ne muuttuvat aluksi vähän kuin hiekkaan piirretyiksi ja (useimmille) hyvin pitkän funtsimisen harrastamisen jälkeen kuin veteen tai jopa ilmaan piirretyiksi. Kuuluisa intialainen "guru" (ei pitänyt itseään guruna) Krishnamurti kuvasi muistaakseni tuota esim. siten että jos hän näkee kauniin naisen kadulla, se voi herättää hänessä voimakasta mielihyvää, mutta heti kun nainen katoaa näkyvistä, tuo mielihyvä haihtuu kuin pieru Saharaan eikä jätä mitään pakkomiellettä saman kokemiseen uudestaan.
Aluksi voi tuntua, että vain humalassa voi olla muiden kanssa, mutta se ei ole totta. Myös selvin päin voi ystävystyä ja viettää aikaa ihmisten kanssa. Myös edullisesti! Suomikin on täynnä lukupiirejä, sieniseuroja, neulerinkejä, lenkkiporukoita, leffapiirejä, talkooremmejä, vertaistukiryhmiä ja vaikka mitä yhdistyksiä ja harrastusporukoita, joihin pääsee matalalla kynnyksellä mukaan. Usein niistä jää haaviin myös ystäviä, kun laittaa itsensä likoon.