Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Mitä te ihmiset teette esimerkiksi viikonloppuisin jos ette juo? Tai mitä te teette uutenavuotena,juhannuksena tai vappuna?
Yksin kotonako kun muut pitää hauskaa?
Vierailija kirjoitti:
Join ennen keskimäärin varmaankin noi 2 kertaa kuukaudessa, se oli juuri sellaista rentoutumista ystävieni kanssa. Juominen loppui asiaan X ja se harmitti kovasti minua, masennuin kun en enää voi pitää hauskaa ja minusta tuli melko yksinäinen kun en enää juuri missään käy. Nyt olen ollut juomatta noin 5 vuotta.
Minulla on työpaikka ja arkisin työt vie aikaa aika paljon joten viikonloppuisin rentoudun ja saan mielihyvää ps5 konsolista, hyvästä ruuasta ja ihan siitä että lähden vaikka aamulla kävelylle.
Positiivista juomattomuudessa on se että rahaa säästyy koska baarit on kalliita, ei ole krapuloita mutta negatiivisena asiana on se että sosiaalisuus vähenee huomattavasti kun ei enää tapaa juurikaan muita ihmisiä.
M32
Mulla vähän sama tilanne ja nyt sitten olen päättänyt käyttää kaikki säästyneet rahat matkustamiseen. Tiedä vaikka keneen reissullaan törmäisi jossain Eiffel-tornin kupeessa tms.
Viinan lopettamiseen toimi mulla vaan ja ainoastaan sen tajuaminen, että viikonloppuna ja bileissä ei tartte olla mitenkään erityisen hauskaa. Jos on ikävystyttävää olla baarissa kuten tajusin minulla jo vuosia olleen, niin sitä ei korjata kiskomalla kaks tequilaa vaan lähdetään kotiin. Eli kun hyväksyin elämän tylsyyden ja kaikki huonot tunteet mitä siihen liittyy niin sain juomisen lopetettua. En ollut mikään sen suurempi alkkis, mutta join kerralla runsaasti ja aamuisin ei ollut hajuakaan mitä olin tehnyt loppuyönä ja kuinka olin kotiin päässyt. Se aiheutti itsessään jo pahaa oloa. Parempi ilman viinaa.
Käyttäjä7173 kirjoitti:
Olen ennen paennut oloani päihteisiin, mutta yksi kaunis päivä lopetin kuin seinään ja aloin saamaan hyvää oloa selvinpäin olemisesta. Nykyään vihaan pelkkää ajatusta jonkun vaikutuksen alaisena olemisesta.
Kun muutin elämäni, kaikki tuntui kirkkaalta ja olo oli tietyllä tapaa valaistunut. Selvinpäin koen olevani täysin "kontrollissa", oman itseni herra.
Urheilu on lähellä sydäntä, onko sinulla mitään lajia mikä kiinnostaisi? Itse olen vähän sellainen ihminen että omistan koko elämäni sille asialle, mikä minua kiinnostaa.
Voihan se tietysti olla mikä harrastus vain, urheilullinen tai joku ihan muu, mutta se varmaan auttaisi edes vähän.
Ryhdy geokätköilijäksi niin on etu muihin nähden päästä koska vaan hunttamaan kun on aina selvin päin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ihmiset teette esimerkiksi viikonloppuisin jos ette juo? Tai mitä te teette uutenavuotena,juhannuksena tai vappuna?
En ole vuosikausiin viettänyt em. juhlia ollenkaan vaikken ole 100 % absolutisti vieläkään.
Lukemisesta, käsitöistä, lenkkeilystä, sanaristikoista. Kehitä itsellesi tilalle joku "hyvä" addiktio. Esimerkiksi jos olet hyvä neulomaan, ala tehdä sitä. Hyväntekeväisyyteen voi aina tehdä, jos itsellä ei ole käyttöä. Ala maalata tauluja. Ei niin väliä vaikket ole hyvä, teet vain itsellesi. Aikuisten värityskirjoja en ole kokeillut, mutta yksi tuttava otti ne tupakoimisen tilalle ja väritti aina kun teki mieli. Jäi koukkuun, mutta se ei haittaa. Minulla on kyllä sellainen asenne, että en ole koskaan kokenut kapakoita hauskaksi. Kun olen porukan mukana käynyt joskus, en ole pitänyt siellä olosta yhtään. Raitis olen vain siksi, että en pidä minkään alkoholin mausta, eli maistanut olen kyllä. En juo limsojakaan, joten olen aika nirso sen suhteen. Uutena vuotena en tee mitään erikoista, menen yleensä nukkumaankin ennen puolta yötä.
Minulla on kyllä puoliso, mutta kaksin ollaan kotona, katsotaan televisiota ja syödään aika tavallista ruokaakin. Juhannuksenakin ollaan kaupungissa kaksin, tykätään rauhallisuudesta. Saatan joskus käydä vapaaehtoistöissä näinä päivinä, sillä eivät ole kovin suosittuja ajankohtia muiden osalta. Vappuna teen myyjäisiin munkkeja sekä aattona että vappupäivänä, eri paikkoihin. Siinä menee aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Join ennen keskimäärin varmaankin noi 2 kertaa kuukaudessa, se oli juuri sellaista rentoutumista ystävieni kanssa. Juominen loppui asiaan X ja se harmitti kovasti minua, masennuin kun en enää voi pitää hauskaa ja minusta tuli melko yksinäinen kun en enää juuri missään käy. Nyt olen ollut juomatta noin 5 vuotta.
Minulla on työpaikka ja arkisin työt vie aikaa aika paljon joten viikonloppuisin rentoudun ja saan mielihyvää ps5 konsolista, hyvästä ruuasta ja ihan siitä että lähden vaikka aamulla kävelylle.
Positiivista juomattomuudessa on se että rahaa säästyy koska baarit on kalliita, ei ole krapuloita mutta negatiivisena asiana on se että sosiaalisuus vähenee huomattavasti kun ei enää tapaa juurikaan muita ihmisiä.
M32Mulla vähän sama tilanne ja nyt sitten olen päättänyt käyttää kaikki säästyneet rahat matkustamiseen. Tiedä vaikka keneen reissullaan törmäisi jossain Eiffel-tornin kupeessa tms.
Minä olen säästyneillä rahoilla lyhentänyt asuntolainaani pois ja olen tehnyt kodistani viihtyisämpää panostanut kotiini. Osan sitten säästänyt.
Matkustelu on suht hauskaa mutta kynnys lähteä yksin reissuun on jollakin tapaa iso minulle.
M32
Mikä tahansa asia toimii, joka vaatii niin paljon keskittymistä, ettei voi ajattella mitään muuta. Omalla kohdallani toimivat kamppailulajit.
Minulla ei ole koskaan päihteet aiheuttanut ahdistusta, pelkästään mielihyvää. Toki varaan mahdollisen lepopäivän, tai suunnittelen töitä, mutta pidän päihteistä, eikä ongelmaa terveydessä - päinvastoin pelastanut mielenterveyden, kun voi tarvittaessa säädellä mielialaa - ihmissuhteissa, töissä.
Liikunta kuten hiihto, kävely ja pyöräily antavat vapauden tunnetta ja pitävät niin sanotusti pään kunnossa.
Elokuvien katselu, konserteissa käynti ja musiikin kuuntelu, saunominen sekä seksi tuovat sisältöä elämään ja rentouttavat.
Lisäksi kivaa tunnelmaa antaa hyvästä ruoasta nauttiminen ja tapahtumissa käynti, esim. Rautalammin Pestuumarkkinat tai Keravan Valkosipufestivaalit tai Savonlinnassa fiilistely Oopperajuhlien aikaan.
Kun sattuu jotain ärsyttävää niin melkein nautin siitä kuinka alkaa sapettaa ja suututtaa mutta niin vain siitä olo hieman helpottaa ennen pitkää. Ja toisekseen hankaliin tilanteisiin ei välttämättä joudu kovin usein kun elää raittiina ja on selvin päin. Joskus asiat eivät suju tai jokin asia jää ärsyttämään. En silti sen vuoksi lähde mielenosoitukseen meuhkaamaan tai vetämään viikon ryyppyputkea. Joskus asioita voi purkaa keskustelemalla, joskus se ei onnistu tai onnistuu vain osittain. En jää mutisemaan käsi nyrkissä koska sellainen vain nostaa verenpainetta ja katkeroittaa ihmisen.
Mulla on suvussa taipumusta sydänongelmiin. Sen tiedostettuani olen koettanut elää kohtuullisen huolettomasti ja iloluontoisesti eli niin etten itse ainakaan tietoisesti ala kehittää stressin aiheita enkä ota suorituspaineita sekä pyrin menemään hyvällä fiiliksellä. Mulla ei ole velkaa muttei juuri varallisuuttakaan ja elän siistissä vuokra-asunnossa rauhallisella alueella. Olen nuoruusvuosina ottanut ilon irti elämässä sillä tavoin kuin luonteenpiirteeni ja realiteetit turvallisesti huomioiden se on mahdollista ollut. Toki jonkin verran rahaa paloi mutta hei, enpä nyt voisi enää tehdä niitä asioita enkä saisi samanlaista hehkua enää niistä asioista joita nuoruusvuosina ilokseni sain tehdä. Joten kannatti mennä silloin kun pystyi. Tottakai monia asioita jäi tekemättäkin mutta minkäpä sille enää voin.
Joka ikinen aamu herätessäni olen hyväntuulinen ja iloinen siitä kun saan herätä omassa sängyssä kotonani. Samoin nukkumaan mennessä totean että "aah saan mennä nukkumaan oman sänkyyn" ja nukahdan hymyillen.
Liekö näistä apuja, kuka tietää. Mutta ainakin sait lukea yhden kommentin lisää. Toivotan rohkeutta sinulle jotta voisit elää hyvien asioiden kautta kohti uljaampaa huomista.
Ei krapulaa. Turha hankaloittaa omaa elämäänsä.
Yritä löytää joku harrastus tai mielenkiinnon kohde, joka vie kunnolla ajatukset pois töistä.
Aloita vaikka kamppailulaji. Tee benjihyppy. Mitä tahansa, mikä voisi olla sinulle sellaista, että sillä hetkellä et voi muuta ajatella.
Joillekin riittää hyvä musiikki kuulokkeet päässä ja ulkona liikkumista.
Mitä sinä haluaisit tehdä?
Suomi on maailman onnellisin maa koska täällä juodaan niin paljon. Jos suomessa ei olisi alkoholia niin suomi olisi yksi maailman onnettomimmista maista.
Oispa jo perjantai niin saa vetää kännin päälle, lauantaina tasottele ja sunnuntaina lepoa. Maanantaina sit ankeaan työpaikkaan istumaan tietokoneelle.
Mulla puuttuu ilmeisesti jokin reseptorit, koska en ole ikinä saanut päihteistä mitään mielihyvää, vain epämiellyttävän pöhnän. Sama kaikista, mitä olen kokeillut. Eli päihteiden käyttö on mulle ihan turhaa.
En kyllä koe sen kummempaa mielihyvää mistään muistakaan asioista, kuten liikunnasta. Teen sitä vain terveyden takia. En tiedä pitäisikö olla hyvillään siitä ettei voi addiktoitua mihinkään aineisiin, vai kateellinen, kun en edes tiedä miltä se niistä saatava mielihyvä muka tuntuu...
"Mitä te teette viikoloppuisin jos ette juo?" Kauhea ajatus, että tuhlaisi viikonlopun vähät tunnit humalaan tai krapulaan. Tein sitä ennen. Uuteen viikkoon aina väsyneenä, kun alkoholi pilasi unet viikonloppuna ja kroppa uupui.
En ole kiva ihminen kännissä eikä olonikaan ole silloin erityisen hyvä. Jätin siis humaltumisen pois elämästäni ja kaikki tuntuu nykyään nautinnollisemmalta. Ihanaa tavata kavereita, ihanaa opetella uusia käsityöjuttuja, ihanaa katsoa hyviä leffoja, ihanaa olla luonnossa, ihanaa vaan nettailla sohvalla... Ja paras tunne palata kaupungilta kotiin tietäen, että seuraava päivä ei mene krapulassa hukkaan.
Stressiä hoidan ulkoilmalla, tietoisuusharjoituksilla ja erityisesti hyvillä yöunilla. Käyn myös terapiassa, mihin on varaa, kun en juo. Opin itsestäni koko ajan lisää ja erityisesti alan tuntea omat rajani. Kun tiedän, missä raja menee, voin paremmin välttää stressin syntyä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuisin nautimme mieheni kanssa hyvästä ruuasta, käymme eri paikoissa käsi kädessä kävelemässä, esim. vaikka rannalla auringonlaskua ihailemassa. Sitten lapset tulevat yleensä käymään kylässä ja kestitsemme heitä ja juttelemme ja nauramme vanhoille asioille. Uuden vuoden paukutuksia inhoan, koska ajattelen, että mitä kärsimystä se aiheuttaa luonnonvaraisille eläimille koska kotieläimetkin ovat kauhuissaan. Inhoan koko juhlaa sen vuoksi. Juhannuksena järjestämme ihanat suvijuhlat lapsille ja naapureille ja joku voi ottaa muutaman saunaoluenkin, mutta siinä se, kukaan ei ole kännissä vaan nautimme yhdessäolosta kauniissa kesävaatteissa kukkaseppeleet päässä. Ja vappuna yleensä käymme vähän ajelemassa ylioppilaslakit päässä, ei sen kummempaa. Tuntuisi aika kaamealta örveltää kännissä nämä hetket.
Kysymys pitää sisällään ajatuksen siitä, että elämä itsessään on niin stressaavaa, että pitää olla erikseen jokin rentoutus ja mielihyvän lähde, jolla voi hetkeksi unohtaa ikävät asiat ja nollata stressin. Jos tästä ajatusmallista luopuminen tuntuu hankalalta, niin onhan se kyllä mahdollista addiktoitua johonkin muuhun kuin alkoholiin, esim. kannabikseen, urheiluun tai työsuorittamiseen.
Elämässä olen huomannut, että yleensä ihminen, joka addiktoituu helposti, voi addiktoitua helposti myös muuhunkin kuin alkoholiin. Niitä muita aineita tai asioita voi tuoda alkoholin sijalle, mutta ei nekään kyllä pitemmän päälle riitä tuomaan mielihyvää. Addiktiolle on tyypillistä, että ajan myötä mielihyvän tunne laimenee ja enemmänkin alkaa ahdistaa, ja sitten tarvitsee enemmän sitä addiktoivaa ainetta tai toimintaa, jotta ahdistus laimenee. Tämän takia minusta on pitkällä tähtäimellä ollut parempi pyrkiä muuttamaan arkea vähemmän stressaavaksi ja vältellä addiktioiden aiheuttajia.
Omalla kohdallani tämä on tarkoittanut työn järjestämistä niin, että voin vapaasti asua missä vain ja tehdä etätöitä mistä päin maailmaa tahansa. On vaatinut uudelleenkouluttautumista ja työpaikan vaihtoa, isoja muutoksia, mutta on ehdottomasti kannattanut. Elämä itsessään tuottaa niin paljon mielihyvää, että ei tarvitse mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin kotonako kun muut pitää hauskaa?Viikonloppuisin nautimme mieheni kanssa hyvästä ruuasta, käymme eri paikoissa käsi kädessä kävelemässä, esim. vaikka rannalla auringonlaskua ihailemassa. Sitten lapset tulevat yleensä käymään kylässä ja kestitsemme heitä ja juttelemme ja nauramme vanhoille asioille. Uuden vuoden paukutuksia inhoan, koska ajattelen, että mitä kärsimystä se aiheuttaa luonnonvaraisille eläimille koska kotieläimetkin ovat kauhuissaan. Inhoan koko juhlaa sen vuoksi. Juhannuksena järjestämme ihanat suvijuhlat lapsille ja naapureille ja joku voi ottaa muutaman saunaoluenkin, mutta siinä se, kukaan ei ole kännissä vaan nautimme yhdessäolosta kauniissa kesävaatteissa kukkaseppeleet päässä. Ja vappuna yleensä käymme vähän ajelemassa ylioppilaslakit päässä, ei sen kummempaa. Tuntuisi aika kaamealta örveltää kännissä nämä hetket.
Sinä et ole yksinäinen(tai yksin) joten sinullanon helpompaa. Yksinäinen ihminen on vain yksin kotona tai sitten se juo ja lähtee vaikka baariin.
Suomessa on valtavasti yksinäisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri
Sulla on tylsä asenne jos ajattelet että vain viinalla voi rentoutua ja se on jotenkin hohdokasta ja tarpeeksi tyydyttävää.
Ei ole tylsä asenne, vaan kyse on sairaudesta, jossa aivoissa on tapahtunut muutoksia dopamiinin säätelyjärjestelmässä ja parantumiseen ja "normaaliin" elämään palautumiseen voi kestää pitkäänkin ennen kuin pystyy tuntemaan mielihyvää ns. normaaleista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin kotonako kun muut pitää hauskaa?Viikonloppuisin nautimme mieheni kanssa hyvästä ruuasta, käymme eri paikoissa käsi kädessä kävelemässä, esim. vaikka rannalla auringonlaskua ihailemassa. Sitten lapset tulevat yleensä käymään kylässä ja kestitsemme heitä ja juttelemme ja nauramme vanhoille asioille. Uuden vuoden paukutuksia inhoan, koska ajattelen, että mitä kärsimystä se aiheuttaa luonnonvaraisille eläimille koska kotieläimetkin ovat kauhuissaan. Inhoan koko juhlaa sen vuoksi. Juhannuksena järjestämme ihanat suvijuhlat lapsille ja naapureille ja joku voi ottaa muutaman saunaoluenkin, mutta siinä se, kukaan ei ole kännissä vaan nautimme yhdessäolosta kauniissa kesävaatteissa kukkaseppeleet päässä. Ja vappuna yleensä käymme vähän ajelemassa ylioppilaslakit päässä, ei sen kummempaa. Tuntuisi aika kaamealta örveltää kännissä nämä hetket.
Suomalaisten tapa viettää juhlapyhiä on kyllä aika alkoholikeskeistä. Isoissa kaupungeissa ei vappuaattona paljon voi autolla ajella missään, koska kadut on täynnä humalaisia. Vapunpäivänä kyllä jo onnistuu, kun porukka on kotona potemassa krapulaa. Jos haluaa välttää juomista, niin parasta onkin viettää juhlat omassa perhepiirissä tai raittiissa ystäväpiirissä.
Olen ennen paennut oloani päihteisiin, mutta yksi kaunis päivä lopetin kuin seinään ja aloin saamaan hyvää oloa selvinpäin olemisesta. Nykyään vihaan pelkkää ajatusta jonkun vaikutuksen alaisena olemisesta.
Kun muutin elämäni, kaikki tuntui kirkkaalta ja olo oli tietyllä tapaa valaistunut. Selvinpäin koen olevani täysin "kontrollissa", oman itseni herra.
Urheilu on lähellä sydäntä, onko sinulla mitään lajia mikä kiinnostaisi? Itse olen vähän sellainen ihminen että omistan koko elämäni sille asialle, mikä minua kiinnostaa.
Voihan se tietysti olla mikä harrastus vain, urheilullinen tai joku ihan muu, mutta se varmaan auttaisi edes vähän.