Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?

Vierailija
01.08.2023 |

Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.

Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?

Kommentit (521)

Vierailija
421/521 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikinen ohjattu treeni, sauna , hyvä ruoka ja pieni herkku. Tämän jälkeen hyvät yöunet.

Vierailija
422/521 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden alkkiksen kanssa olen ollut parisuhteessa enkä kauaa kestänyt. Se tylsistyminen oli todella tarttuvaa. Normaalisti nautin elämästäni enkä ole tympääntynyt tai minkään "nollaamisen" tarpeessa edes rasittuneena.

Näille tekemistä oli telkkarin ääressä oleminen, baarissa oleminen ja siinäpä se. Ei heidän kanssaan voinut tehdä mitään kivoja retkiä, käydä kiinnostavissa paikoissa, urheilla, keskustella (molemmat halusivat pitää omia monologejaan) tms.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/521 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissojen silitys, lukeminen,käsityöt,ristikot, tosi-tv, äänikirjat, peli-illat ystävien kanssa, uiminen, ulkoilu, pihatyöt, sukulaislasten kanssa seurustelu, koripallon katsominen...elämä on ihanaa.

Vierailija
424/521 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pleikalla tms. pelaaminen

Vierailija
425/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkoholin ja tupakan käytön alkukeväästä. Nyt saan mielihyväni liikunnasta, tanssimisesta, kahvista, ystävien kanssa olemisesta ja käydyistä keskusteluista, lasten kanssa olemisesta. Tällä hetkellä myös kodin sisustaminen ja tavaroiden karsiminen on sellainen. Puhdas ja siisti koti. Hyvät kirjat ja sarjat. Elokuvissa käyminen. Itsetehty hyvä ruoka. Maalaaminen.

Nykyään monet tavalliset asiat tuntuvat paljon paremmalta kuin ennen. Saan enemmän irti tavallisista asioista. Kai se johtuu siitä, että nukun paremmin ja mielialani on hyvä.

Vierailija
426/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat, kännykällä pelaaminen, tv, kotihommat, askartelu ja käsityöt, kaupoissa kuljeskelu, sauna, seksi, luonto, hyvä ruoka, riittävä uni. Se tylsä arki sen työn vastapainona. Kun työssä on kova hälinä ja jatkuvasti ihmisten kanssa, huomaan parhaiten toimivan vastakohdan, rauhallisuuden.

Kun on katsellut läheltä, mitä alkoholin kanssa rentoutuminen aiheuttaa ja miltä se näyttää, tekee entistä vähemmän mieli samaa. En ole absolutisti, mutta tavallaan kiitos kaveripiirin alkorentoutujille, että itselleni on löytynyt muita keinoja.

Vierailija
427/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä tarviit elämän. Remontoimalla vaikka vanha mummonmökki, tekemällä puutarhatöitä (vaikkapa palsta tai mökin puutarha, parveke), hevostalleilla ja maatiloilla tarvitaan vapaaehtoisia apukäsiä, vapaaehtoistyöt kaikissa muodoissaan, hanki pieni metsäpalsta ja tee risusavottaa siellä, haravoi, sisusta vaikka parveke uuteen uskoon, maalaa tauluja, ilmoittaudu työväen opiston kursseille, tee keramiikkaa, tee pitkiä patikointiretkiä eväät repussa, polkupyöräile 30 kilsaa, käy vapaaehtoisena hoitamassa kissatalossa kissoja, testaile erilaisia teemakuja, luovuutta vaativat tehtävät, askartelu, kirjastosta saa vinkkejä harrasteosastolta...

Vierailija
428/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat, elokuvat, ryhmäliikunta, siivous. Äidin kuoltua tein hetken intohimoisesti puutarhatöitä, vaikka yleensä inhoan niitä.

Nuorempana harrastin ratsastusta, se oli erittäin rentouttavaa, kun ei ehtinyt mitään muuta ajatella.

Alkoholi ei rentoutta mitenkään, päinvastoin, lisäksi alkaa väsyttää ja päätä särkeä.

Vierailija
429/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki voidaan nykypäivänä laskea päihteeksi.

Vierailija
430/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn maksullisissa. Halvemmaksi tulee kuin ryyppäminen,

Vierailija
431/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen ja joka päivä ulkoilen, yleensä metsässä tai järven rannalla. Aina olen kotini halunnut että luonto on vieressä.. Pyöräilen, kävelen. Mökkikin on pohjoisessa, palvelut kaukana ja järvi vieressä, eväät mukaan ja ulos.. Maistuukin paremmalle kun kannon päällä syö leipää ja juo kahvit/ mehut.. Joka päivä on ulos päästävä, nukkuukin paremmin ja ns. pää tuulettuu, hissukseen kuljen ja kuuntelen, juttelen linnuille, oraville.. Pähkinöitäkin löytyy taskusta..

Vierailija
432/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannen taalan kysymys, ap. Luulen, että alkoholin avulla rentoutuminen on opittu tapa, ehkä osittain geenitkin vaikuttavat. Itse en käytä alkoholia, vaan rentoudun riittävästi lukemalla, ulkoilemalla, musiikin parissa, pihatöissä, taidenäyttelyissä ym. Mieheni taas ei osaa rentoutua kunnolla ilman viinilasillista tai paria, vaikkei hänellä ole sen stressaavampi elämäntilanne kuin minullakaan. Hän myös ahmii karkkia stressaantuneena, minä taas en välitä karkeista ollenkaan.

Lähtisin ehkä siitä, että arki olisi jo itsessään mahdollisimman mukavaa ja palauttavaa, eli kaikki tarpeettomat stressinaiheet kannattaa karsia pois. Siihen päälle mieluinen harrastus tai pari, ehkä myös mindfullnesia tai vastaavaa jos haluaa harjoitella lisärentoutusta. Eli elämä kannattaa järjestää niin, ettei millekään isommalle nollaukselle ole edes tarvetta.

Vierailija
433/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus, kiitollisuus, ilo ja rauha jota maailma ei voi tarjota ! Pääsin alkoholista kun pyysin ja rukoilin. Katso tv 7, sieltä saat hengen ravintoa. Siunausta, kaveri.

Vierailija
434/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tarvitset raittiin sielun ja raittiin ruumiin. Hyvinvoiva ihminen ei tarvitse stressin poistoon mitään muuta, kuin lepoa.

Nyt sinun on tietenkin mahdoton käsittää mitä hienoa pelkässä olemisessa on. Riippuvaiselle päihde antaa elämälle sisällön ja ilman sitä on vain tyhjää, jossa huomaa kuinka surkeaa on ilman päihteitä.

Tässä ketjussa vinkatut asiat: esim. ulkoilu, lukeminen, elokuvat, ovat raittiille ihmiselle mukavia asioita. Riippuvaiselle niillä ei ole mitään arvoa.

Oma suositukseni on, että annat elämäsi Jeesukselle! Hän antaa elämällesi sisällön ja tarkoituksen, sekä auttaa sinut eroon päihteistä! Minua hän auttoi juuri noin.

Vierailija
435/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettelen itseni.

Vierailija
436/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maastopyöräily. Mitä hankalammassa maastossa, sen parempi. Siinä kun keskityt pitämään pyörän polulla ja itsesi elossa, ei paljon muut asiat mielessä pyöri. Next level on sitten alamäkipyöräily. Useissa hiihtokeskuksissa pyörii hissit myös kesällä ja hissillä pääsee mäen päälle ja sieltä sitten pyörällä alas.

Vierailija
437/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätautilääkärin kommentti kirjoitti:

Päihteiden käyttämisen jälkeen menee aikaa ennen kuin aivojen aineenvaihdunta palautuu.

Esimerkiksi alkoholin säännölliseen käyttöön liittyy serotoniinin määrän väheneminen aivojen välittäjäaineena. Kun lopettaa alkoholin, menee kaksi viikkoa, että serotoniinin määrä tulee ennalleen ja ns biologinen masennustila on ohi.

Tämän vuoksi mieliala on monesti matala, eikä mikään huvita päihteettömyyden alussa.

Sitä odottaessa on hyvä huolehtia syömisestä ja ulkona käymisestä vaikka kävelyllä, jotta myös unirytmi löytyy viikkojen/ kuukausien aikana.

Hiljalleen pystyy mahdollisesti keskittymään tekemisiin, harrastuksiin.

-Terveyskeskuksen yleislääkärille voi varata ajan, mikäli vointi ei kohene. Joskus taustalla voi olla esimerkiksi yleisvointia laskeva anemia tms ja joskus tueksi tarvitaan esimerkiksi mielialalääkitys 6-12 kk:n ajaksi. Nykyiset mielialalääkkeet (SSRI-lääkkeet) eivät aiheuta riippuvuutta ja ovat turvallisia käyttää. Eivät muuta persoonallisuutta, eivätkä ole mitään mömmöjä.

kaunis puhe ja sopii hyvin kuulijalle.. ssri-lääkkeet taitaa kuitenkin muuttaa

päätä ihmisillä kun niistä on joonyt niin paljon vaurioita ihmisiin.

mutta lääkärinä tätähän et kerro koska kohdeyleisö ei oireita yleensä

saakkaan.

Vierailija
438/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen addiktoitunut nolla-oluisiin, odottelen markkinoille miinus oluita

(  kommentin yhteydessä olisi hyvä mainita ikä ja ehkä sukupuoli -- nuoruus paranee iän myötä )

Vierailija
439/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastus johon täytyy keskittyä ja unohtaa muu, luonnossa liikkuminen, liikunta, musiikki, herkutkin, ystävälle puhuminen.....tietoinen mindfulness....

Minulle riittää rentoutumiseksi se, etten tee mitään, oleskelen vaan. Katselen sadetta, rapsutan koiraa, suljen silmät ja hengitän.

Vierailija
440/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuten muutkin riippuvuudesta kärsivät on opettanut aivonsa, että dopamiinia virtaa vain riippuvuuden harjoittamisesta. Mikään muu ei tuota iloa. Siksi aivoilla kestää muokkaatua, että saisi mielihyvää muustakin. Minulla ei ole riippuvuuksia. Saan ilon pirskahduksia ja onnen väristyksiä monista eri asioista. Mutta nehän ovat lyhyitä hetkiä. Ei tuommoista tuntien euforiaa, mitä yksi kuvasi ryypätessään tuntiessaan. Nyt kun kärsin kivuista ja väsymyksestä, olen hyvällä tuulella heti, jos ei ole kipuja eikä väsytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän