15v käyttäytyy koko ajan ylimielisesti mua kohtaan
Neuvoo eli aukoo päätänsä kaikesta ja kiroilee. On kauhean ylimielinen ja osaa ja tietää muka kaiken paremmin kun minä. Lisäksi puhuu musta tosi rumasti "siis mä kuolen jos näytän sulta ku oon 40" Kamalan paha mieli tästä. Mun mielestä hän on saanut hyvän kasvatuksen ja tässä on kiitos.
Kommentit (67)
Kyllä mun teinille menee puhe perille. Olen joskus itkua nielly, jos jotain sopimatonta sanonut tai puhunut. On kuunnellut pää painuksissa. Ei toista samoja asioita, joista keskusteltu. Eikä kyllä puhu epäasialliseen sävyyn sitten muutenkaan.
Hyvän kasvatuksen saanut kokeilee, palautteesta oppii ja muuttaa toimintaa. Kolmas teini-poika menossa.
Viikkorahat, pois, kännykkä takavarikkoon ja aresti viikonloppuisin seuraavat 3 kuukautta. Oppiipahan olemaan.
Pitäähän lapselle eli teinillekin käytöstavat opettaa. Ketään ei saa nimitellä. Ei edes sitä äiti ressukkaa.
Typerin neuvo on tuollaiset, että pitää kestää ja kohta se on ohi. Kenenkään ei kuulu huutaa ja haukkua ketään. Se on saletti. Jos tuollaisen sallii vain hymyillen niin lapsihan oppii että noin saa ja voi käyttäytyä ketä vain kohtaan. Kyllä tulee vaikea elämä.
Vanhemman kuuluu sanoa miten tässä talossa käyttäydytään. Ja pitää komento lapsilleen. Se on vanhemman vastuu. Olla se kasvattaja ja tien näyttäjä.
Joka kerta toistan samat: "minulle ei puhuta noin ja pyydä anteeksi, loukkaannuin". Tämä on tärkeää, koska teini kopioi tätä käytösmallia itse muissa ihmissuhteissaan. Vanhempi voi ymmärtää, että teini siinä teineilee JA asettaa myös rajat, josta teini hyötyy itsekin.
Luulisi sinun opettajana tietävän ettei haukkumista tarvitse sietää. Kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hän on teini.
Teinit ovat rasittavia.
Onneksi se on ohimenevää.
T. yläkoulun ope
"Normi teini" no joo varmaan tuo on aika yleistä, mutta en muista itse koskaan käyttäytyneeni noin tuossa iässä. Ei tullut mieleenkään alkaa haukkumaan omaa äitiä :(