15v käyttäytyy koko ajan ylimielisesti mua kohtaan
Neuvoo eli aukoo päätänsä kaikesta ja kiroilee. On kauhean ylimielinen ja osaa ja tietää muka kaiken paremmin kun minä. Lisäksi puhuu musta tosi rumasti "siis mä kuolen jos näytän sulta ku oon 40" Kamalan paha mieli tästä. Mun mielestä hän on saanut hyvän kasvatuksen ja tässä on kiitos.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi teini
No ei todella ole.
Teiniys ei ole mikään oikeutus toisen satuttamiseen tai muuten huonoon käytökseen.
Itse istuisin ap:n tilanteessa alas, sanoisin, että ymmärtän kasvun olevan vaikeaa, hänen olevan hyvin epävarma itsestään ja purkavan sen tuollaisena kukkoiluna ja ilkeilynä muille. Kertoisin, että se ei ole tästä eteenpäin yhtään ok ja jatkossa siitä tulee seurauksia.
Seuraavan kerran rahaa tulee silloin, kun käytös on ollut sen mukaista. Puhelin vaihtuisi palikkamalliin ja prepaid -liittymään välittömästi, kun seuraavan kerran avautuu. Teinille kuuluvilla kotitöillä ja kauniilla käytöstavoilla taas oma puhelin olisi normaalisti käytössä.
Eli suomeksi: Hyvällä käytöksellä ansaitaan tietty elintaso. Hyvään käytökseen kuuluu käytöstavat niin kotona, koulussa kuin muuallakin. Ei tässä maailmassa mitään saada ilmaiseksi.
Tämän keskustelun päätteeksi kertoisin, että hän on todella rakas, tiedän hänen pystyvän parempaan käytökseen, koska hän on fiksu ja ihana. Toki myös halaisin.
Tämän jälkeen pitäisin kiinni sovitusta. Tiukasti.
Huomaa, ettei sinulla ole lapsia. Varsinkaan teinejä. Kovin naiivia kuvitella, että yksi keskutelu muuttaa mielen kuohunnan tasaiseksi.
Teinit on tuollaisia. Koita kestää ja olla ymmärtäväinen, sillä jos et ole niin teini katkaisee välinne heti kun muuttaa kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Normi teini
Eikä ole! EN ollut tommonen, ei mun sisaruksetkaan, ei meidän lapset eikä lapsenlapset.
Sulla on mennyt kasvatus pieleen, jos sitä nyt edes on ollutkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi teini
Eikä ole! EN ollut tommonen, ei mun sisaruksetkaan, ei meidän lapset eikä lapsenlapset.
Nyt kuitenkin käyttäydyt kuin teini ja rageet pää punaisena ihan turhaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan teinit ole nimitelleet vanhempiaan. Pitäähän rajat teininkin käytöksessä olla.
Pistä kova kovaa vastaan. Sano teinillesi, että kohta lastenkoti kutsuu jos ei käyttäytyä osaa. Ja ole vakuuttava. Sano se niin vihaisella ilmeelläsi silmiin katsoen kuin osaat. Ei tarvitse sietää paskaa kotonaan äidinkään.
Lastenkoti. Kauhea uhkaus.
Sano sille, että sinä olisit kuollut, jos olisit näyttänyt tuon näköiseltä teinin ikäisenä. Niin metsä vastaa kuin huudat, hyvä se on teininkin oppia.
isä kirjoitti:
Kaverit tekee nuorista kakaroista tuollaisia ylimielisiä. Minä pistin kakaran arestiin ja pakotin muihin harrastuksiin jotta saa parempia kavereita.
Ihan mahtavaa, että isäkin osallistuu jossain perheessä ja osaa ottaa vastuuta!
Olisipa lapseni isä tuollainen. Hän vain jankkaa "se on teini" joka välissä ja lyö sillä lisää löylyä.
Teini itse kokee, ettei isä välitä. Haluaisi itse lempeät ja tiukat rajat myös isältään. Sanoo sen minulle suoraan. Kun lapsen isälle yrittää puhua asiasta, hän nauraa ja sanoo teinin olevan idiootti, joka ei tiedä mitä puhuu.
Ja taas karjuvat toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Sano teinillesi, että kohta lastenkoti kutsuu jos ei käyttäytyä osaa. Ja ole vakuuttava.
Näytäpä sellainen lastenkoti, johon otetaan vanhemmille kiukuttelevia teinejä. Kyllä teinit nykyaikana tietää ihan hyvin ettei sellaisia ole olemassakaan.
isä kirjoitti:
Kaverit tekee nuorista kakaroista tuollaisia ylimielisiä. Minä pistin kakaran arestiin ja pakotin muihin harrastuksiin jotta saa parempia kavereita.
"Niin kauan kuin mun kattoni alla asut, käyttäydyt kunnolla"
Tämä. Loppuu perseily!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi teini
Nyt kuitenkin käyttäydyt kuin teini ja rageet pää punaisena ihan turhaan :D
Miten niin muka, sanoin miten asiat on!
Ei teiniys oikeuta vittuilemaan ja olemaan ilkeä vanhemmilleen!
Sulla on sitte mennyt jotakin ohi vanhemmuudesta, tai sua koh...joo antaa olla, turhaa jauhaa kun et ymmärrä elämää ja teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi teini
Kasvatuksesta ei voi syyttää kaikkea. Jotkun vaan syntyy päävikasina.
Opeta teinille että sinulle ei puhuta noin koska se loukkaa ja pahoittaa mielen . Kerro että kaikkea ei tarvitse laukoa suustaan mitä ajattelee ja suutansa voi koittaa siistiä niin pärjää paremmin elämässäkin .
Olin aika shokissa esikoisen kanssa tuossa vaiheessa. Hän on terävänäköinen ja osaa todella sivaltaa. Karjui myös kuin leijona.
Se meni n. 3 vuodessa ohi vaikka toivo meinasi mennä. Aika paljon itkin silloin itsekseni.
Olimme olleet superläheisiä ja tuo oli ehkä osa irrottautumista. Nuorempien kanssa on nyt sitten muut teiniongelmat.
Kannoin teinin ovesta ulos kun h***itteli ensimmäisen kerran ja toivotin tervetulleeksi sisään kun osaa taas käyttäytyä.
Ei ole nimitellyt toista kertaa.
Ei kaikista lapsista tule murrosiässä ilkeitä. Eiköhän tuo ilkeys ole malliopittu jostain, vanhemmilta, isovanhemmilta?
Mikä on sinusta hyvä kasvatus? Kiinnostaa millaisella hyvällä kasvatuksella tulee tuollaisia teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Hän on teini.
Teinit ovat rasittavia.
Onneksi se on ohimenevää.
T. yläkoulun ope
Näin on. Kuuden teinin kokemuksella. Odota muutama vuosi. Ohi menee. Sellasta se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Opettele suhtautumaan huumorilla. Esimerkiksi tuo "siis mä kuolen, jos näytän sulta 40 vuotiaana" on kommentti josta on ihan turha mieltään pahoittaa. Sille voi nauraa hyväntahtoisesti ja heittää takaisin jotain fossiililäppää. Tenien kanssa pärjää parhaiten kun osaa nauraa myös itselleen.
t. kolmen jo teini-iän ohittaneen äiti
Voihan sille teinille sanoa, että näyttää jo nyt 40-vuotiaalta. Haukkuu vaan takaisin niin että tuntuu.
Kuulostaa ihan kuin sinulla olisi teini kotona! Eiku...
Joo, mutta ymmärrän että tuntuu pahalta. Olisiko perheterapiasta hyötyä? Jos lapsesi ei ole psykopaatti (tuskin on) niin todennäköisesti on jotain ahdistusta ehkä kouluun liittyen tms, tai jotain hampaankolossa mitä ette ole kotona vielä käsitelleet.