15v käyttäytyy koko ajan ylimielisesti mua kohtaan
Neuvoo eli aukoo päätänsä kaikesta ja kiroilee. On kauhean ylimielinen ja osaa ja tietää muka kaiken paremmin kun minä. Lisäksi puhuu musta tosi rumasti "siis mä kuolen jos näytän sulta ku oon 40" Kamalan paha mieli tästä. Mun mielestä hän on saanut hyvän kasvatuksen ja tässä on kiitos.
Kommentit (67)
Sun mielestä on saanut hyvän kasvatuksen vai? Hyvän kasvatuksen saanut lapsi/nuori ei hauku vanhempiaan. Kuulostat itsekkin aika keharilta.
Mutta teinit on teinejä. Ei kannata ottaa itteensä tuommoisesta.
Näytätkö tunteesi ja kerrotko, että loukkaa vai nieletkö kiltisti lapsen haukut? Kuulostaa vahvasti "normaalilta" teinin käytökseltä, mutta ei sitä tarvitse vain sietää ja ottaa koko ajan vastaan.
Kyllä se vielä ohi menee. Teinit ovat usein ylimielisiä ja rasittavia. He luulevat tietävänsä kaiken. Ei kannata ottaa itseensä.
Toisaalta, aina teinin loukatessa sinua, voit kertoa hänelle, että hän on aiheuttanut sinulle pahan mielen. Teini-ikä ei ole mikään syy käyttäytyä törkeästi toista kohtaan. Jos ei kertominen mene perille, lähetä teinin puhelimeen itkevä emoji. Jollekin saattaisi toimia sellainen.
Huuto ja räyhääminen on normaalia. Mutta nimittelyä voi suitsia vähän. Sano että ei saa haukkua. Käytä korvatulppia jos nimittelee ja näytä ne käsissä. Onko joku ristiriita, oletko ollut epäreilu tai vaatinut liikaa. Anna teinille tilaa ja oma huonekin on.
Se on shokkipuhuttelun paikka ts. kertoo teinille, että täysikäisyyteen asti saa ruoan, vaatteet ja katon pään päälle mutta muuta ei tipu ja että sen jälkeen on omillaan.
Tuskin asia menee perille mutta kiva katsella sitä rämpimistä 18 v täyttymisen jälkeen.
Hän on teini.
Teinit ovat rasittavia.
Onneksi se on ohimenevää.
T. yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Huuto ja räyhääminen on normaalia. Mutta nimittelyä voi suitsia vähän. Sano että ei saa haukkua. Käytä korvatulppia jos nimittelee ja näytä ne käsissä. Onko joku ristiriita, oletko ollut epäreilu tai vaatinut liikaa. Anna teinille tilaa ja oma huonekin on.
Ei ole huuto normaalia eikä myöskään nimittely. Tilaa ei anneta vaan otetaan siitä nykyisestäkin pois jos kerran ei osata käyttäytyä.
Kutsutaan nimellä teini-ikä. Sun pitää vaan kestää. Ei se paria vuotta kauempaa tuota jatka.
Helpottaa muutaman vuoden päästä. Täällä oli samanlainen teinihormoni monsteri, nyt 18v ja ollaan tosi läheisiä tytön kanssa
Vierailija kirjoitti:
Niin siis kyseessä on 15-vuotias, ei 5-vuotias. 15-vuotias nauraa paskaisesti, jos äiti rupeaa uhriutumaan korvatulppien kanssa ja lässyttämään jotain soo soo ei saa haukkua juttuja.
Opettele suhtautumaan huumorilla. Esimerkiksi tuo "siis mä kuolen, jos näytän sulta 40 vuotiaana" on kommentti josta on ihan turha mieltään pahoittaa. Sille voi nauraa hyväntahtoisesti ja heittää takaisin jotain fossiililäppää. Tenien kanssa pärjää parhaiten kun osaa nauraa myös itselleen.
t. kolmen jo teini-iän ohittaneen äiti
katkase puhelinliittymä jollai tekosyyllä niin on nöyrää teiniä
parin päivän päästä. täällä oli pakko tehdä noin kun alko
aikuiset ukot soittelemaan keskellä yötä.
ei ollu meijän teinille vielä puhelimesta.
Ei meillä ainakaan teinit ole nimitelleet vanhempiaan. Pitäähän rajat teininkin käytöksessä olla.
Pistä kova kovaa vastaan. Sano teinillesi, että kohta lastenkoti kutsuu jos ei käyttäytyä osaa. Ja ole vakuuttava. Sano se niin vihaisella ilmeelläsi silmiin katsoen kuin osaat. Ei tarvitse sietää paskaa kotonaan äidinkään.
Jos on poika, näytä hänelle kaapin paikka. Tyttöjen kanssa kannattaa olla varovainen, hänestä voi pienenkin henkisen kolhun jälkeen tulla sinitukka
Jos hän jatkuvasti on sinulle ikävä, hänellä saattaa olla raju irtautuminen sinusta meneillään. Nyt menee napanuora poikki niin että räiskyy.
Oletteko olleet aina ennen hyvässä yhteisymmärryksessä ja nyt on vaikeaa? Oma läheinen lapseni haki etäisyyttä minuun aikaisemmin ja oli tiiviisti hyvää pataa isänsä kanssa. Nyt etäisyyttä haetaan selvästi isään. Myös minä saan edelleen "osani" teinin sanaisesta arkusta. Riippuu vähän päivästä. Sanon kyllä aina teinille, miltä hänen sanansa minusta tuntuu ja kyllä hän sitä selvästi miettii ja parantaa käytöstään. Mitään hän ei tietenkään suoraan myönnä.
Pidetään hyvä puheyhteys teineihin! Kyllä se ikä ohi menee.
P. S. Riittävän rasittava liikunta vähentää teinin rasittavuutta.
Kaverit tekee nuorista kakaroista tuollaisia ylimielisiä. Minä pistin kakaran arestiin ja pakotin muihin harrastuksiin jotta saa parempia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Normi teini
No ei todella ole.
Teiniys ei ole mikään oikeutus toisen satuttamiseen tai muuten huonoon käytökseen.
Itse istuisin ap:n tilanteessa alas, sanoisin, että ymmärtän kasvun olevan vaikeaa, hänen olevan hyvin epävarma itsestään ja purkavan sen tuollaisena kukkoiluna ja ilkeilynä muille. Kertoisin, että se ei ole tästä eteenpäin yhtään ok ja jatkossa siitä tulee seurauksia.
Seuraavan kerran rahaa tulee silloin, kun käytös on ollut sen mukaista. Puhelin vaihtuisi palikkamalliin ja prepaid -liittymään välittömästi, kun seuraavan kerran avautuu. Teinille kuuluvilla kotitöillä ja kauniilla käytöstavoilla taas oma puhelin olisi normaalisti käytössä.
Eli suomeksi: Hyvällä käytöksellä ansaitaan tietty elintaso. Hyvään käytökseen kuuluu käytöstavat niin kotona, koulussa kuin muuallakin. Ei tässä maailmassa mitään saada ilmaiseksi.
Tämän keskustelun päätteeksi kertoisin, että hän on todella rakas, tiedän hänen pystyvän parempaan käytökseen, koska hän on fiksu ja ihana. Toki myös halaisin.
Tämän jälkeen pitäisin kiinni sovitusta. Tiukasti.
Teini ei ole kiitollinen saamastaan kasvatuksesta. Ei keskivertoteini ymmärrä sellaisesta yhtään mitään. Hän elää tässä ja nyt.
Normi teini