Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yksinäinen, työkyvytön, masentunut ja autismin kirjoilla oleva

Vierailija
30.07.2023 |

Elämä on vaikeaa ja välillä todella vaikeaa, paniikkikohtauksia tulee pienistäkin asioista. Liikaa stressiä, kesä kohta ohi ja meni taas nopeasti. Talvi mennäänkin neljän seinän sisällä istuen, tunnin kävely päivässä ei paljoa auta. Tänään vähän ulkona mutta muuten meni päivä ohi kun joutui ikkunoita pesemään, puolet sain pestyä mutta samalla sain käden kipeäksi. Viimeksi pessyt 2 vuotta sitten. Mattoja en saa enää pestyksi, kelit alkaa olla liian kosteat siihen, olisi kuivilla helteillä pitänyt. Viime vuonna tosin pesty et kai ne menee tuossa. Pesulaan en tiedä viedä kun voi maksaa liikaa minulle.

Tunnin voi kävellä tai pidemmän sellainen 5-7km jos saa käveltyä mutta silti se ei auta kun muutoin ei paljoa ole ohjelmaa. Tai olisi tuossa pihassa ja talon sisällä tekemistä mutta kaikkeen ei riitä energia, jotain välillä voi innostua tai saada aikaiseksi tehtyä mutta minulla ei riitä virtaa niin että joka päivä tekisi useamman tunnin sitä ja tätä. Tunnin päivässä hommaan taas ei meinaa saada itseään liikkeelle.

Työelämässä en ole muutoin kun jotain 1-2 kuukautta töissä jos mahdollista ja sekin tuntuu olevan äärirajoilla. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen.

Tuntuu ettei meinaa enää jaksaa innostua mistään kun niin stressaa ja masentunut kun ei voi nauttia elämästä niin kuin normaalit työssäkäyvät ihmiset. Kiinnostuksen kohteet on kalliita minun mittapuulla mutta en voi valita niitä kun aivot ne valitsee mistä kiinnostun ja minun aivot on rikki.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on puussa yhtäkään keltaista lehteä? Toivon ette olisi.

No täällä oli jo heinäkuussa koivuissa keltaisia lehtiä mutta ei siltikään niin pahasti kuin viime tai toissa vuonna. Täällä satanut liian vähän niin tottakai koivuissa se näkyy. Ja muutenkin puut puotelleet lehtiä pois kesäkuusta lähtien säästääkseen vettä niin vähemmän on puissa lehtiä, isoissa ainakin kuin aiemmin. ap

Vierailija
62/116 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tänään leikkasin nurmikon loppuun kun ensin odottelin sataako vai ukkostaako mutta ei tehnyt kumpaakaan mitä nyt ilalla vähän satoi tai aamulla. Sauvakävelyä 5km ja jotain liikeharjoitteita päälle. Vähänkin enemmän tekee jotain niin supernälkä.

Ostetaan myös koulutettuja pääskyjä ja sieppoja jotka lentää ympärilläni syöden kaikki hmmetin ärsyttävät kärpäset jotka tunkee naamaan ja korviin ja nenään, ärsyttäviä otuksia. Kävelylläkään saa rauhassa olla kun ne tunkee naamaan. Pitääkö sitä hyttyspäähinettä jo kävelyilläkin käyttää vai mikä minussa niitä houkuttaa???

Pitäisi siivota kanssa tässä huomenna tai perjantaina niin ei tarvitsisi viikonloppuna tehdä mitään.

Muuten kun tässä taustalla soi youtubesta musaa niin miksi kaikkiin laitetaan bassot vakiona täysille?? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää, kai se on normaalia ihmiselle mutta yleensä minulla vielä energiaa tässä vaiheessa mutta jostain syystä herään aamuisin siinä klo 7 aikaan  vaikka ei tarvitsisi ollenkaan, herätys on klo 8 mutta tarkoitus on yleensä jäädä siihen makoileen joksikin aikaa ennenkuin nousee ylös mutta tuo aikaisempi herääminen sotkee yöunia. No nukkumaan menen siinä klo 00 eli noin tunnin päästä. Eihän tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla jos siinä nukahtaa niin nukkuisi teoriassa 8 tuntia mikä on 7-9 tunnin välissä eli tuon verran kai pitäisi nukkua tosin eri ihmisillä eri unitarpeet. Mutta joo jos herää liian aikaisin ja tekee jotain fyysistä päivällä loogisesti väsyttää, pitäisi saada aivot pysymään sammuneena pidempään mutta koska stressaa todella paljon niin tämä sotkee nukkumista kuten paljon muutakin elämässä. ap

Vierailija
64/116 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä pysyy hereillä:

ap

Vierailija
65/116 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sellainen väsymys ja olotila että voisi kuoria sähköjohtoja mitkä tulee sähkökaapille. Hauska elämä. ap

Vierailija
66/116 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, aamusta iltaan asti jotenkin aina sellainen outo olotila ettei tajua että aika menee ohi ja sitten tässä joskus illalla herää jotenkin ja aivot aktivoituu ja huomaa että päivä meni ohi ja valo vähenee. Tuossa kävin taas iltapalan jälkeen ulkona mutta alkaa hämäryys olla jo niin selvää ja pimeä tulee nopeasti ja on viileää. Tuossa katsoin kännykästä videon huhtikuun lopulta ja kuuli kuinka linnut lauloi, nyt ovat lähes hiljaa mitä jotain ääniä pitävät mutta ei enää laulelua vasta kuin ensi keväänä. En tiedä, olen enemmän kevät-alkukesäihminen eli siitä huhti-toukokuun vaihteesta johonkin juhannukseen asti on minun mieleen vaikka ei muussa kesässä vikaa ole mutta masentuneena ja ahdistuneena tämä ja kaikki muut ajatukset vain korostuu enemmän. Myös sekin että esim. auto vaihtuu toiseen niin heinäkuun lopulla tuntuu väärältä kun aiemmin auton vaihtanut keväällä eli vaikka autossa ei muuten vikaa niin tuo ajankohta ahdistaa eli pitäisi sitten korjata tilanne ensi keväänä vaihtaa taas jotta oikea ajankohta.

Ota minunkin aivoista selvää, no autistin aivot erilaiset ja minulla kaikki ahdistus ym. taitaa vaan pahentaa kaikkia eri tapoja ja käytäntöjä mitä minulla on.

Sekavaa ja outoa varmasti mutta näin minun pääni toimii. Tämä maailma on täysin rikki, riittää kun katsoo uutiset tai lukee nettiä ei jeesus. Mistä voi hakea maailman johtajan virkaan jossa täysi valta, voin ryhtyä hommiin. Tosin rakentaisin Suomeen autobahneja koska haluan päästä ajamaan kovaa joten joo...

Et sellaista. ap

Vierailija
67/116 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katulampun alla kotikadullani puut tulevat ruskaan hetkisen myöhemmin.

T. Autistityyppinen nainen 46

Vierailija
68/116 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vassari.

Vierailija
69/116 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin taas iltakävelyllä pihalla pyörien ja teitä pitkin taas tontille ja kierrellen sisälle. Matkalla siinä hämärtyessä niin aivot vaan meinasi tiltata kun katseli sitä hämärää ettei enää valoa ja kesä menee pian pois ettei aivot vaan pysty käsittelemään vaan melkein alkaa itkeä. En minä tajua tai muistelen jostain yli 20 vuoden takaa vastaavaa tilannetta mutta silloin ne oli harvoin, nyt ovat olleet pitkään, vuosia päällä ja ei vaan jaksa tämmöistä. Hlevetin herkkä ties mille asialle ja ahdistuu pienestäkin asiasta.

Tässä ei ole mitään järkeä. ap

Vierailija
70/116 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä itsestä mutta hyvää yötä muille.

Vierailija
71/116 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itseäsi niskasta kiinni, hanki ryhmäharrastus ja mene töihin.

Vierailija
72/116 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei näe ulkona kävellä puoli kymmenen aikaan enää, alkaa olla jo liian pimeää. Tai laittaa otsalampun mutta se ei muuta tilanetta että ei voi enää katsella maisemia jos näkee vain muutaman metrin päähän. Pöllöjä ei ole näkynyt vähään aikaan. Lepakoista en tiedä, en ole nyt huomannut niitä hämärällä, en muista näinkö viime vuonnakaan. Västäräkkejä ja pääskyjä vielä näkyy.

Heitin tikkaa oliko se tänään vai eilen niin tauluun 43 tulokseksi ja nyt ei uskalla ottaa niitä siitä pois kun hyvä tulos. Viime vuonna taisin viimeksi heittää yli 40 mutta tänä vuonna heitellyt paljon vähemmän kuin viime vuonna. En vaan tiedä kun ei jaksa usein mennä ulos muuten vaan, kai se vaan on tällaista masentuneena mutta menee vain elämä ohi. Keskikesällä ei keskipäivän aikaan muutenkaan käynnyt ulkona kun uv-säteily kovaa ja kuuma. Vaikka sitä on aurinkorasvat ym. niin ei vaan jaksanut niitä alkaa laitella, laiskuus tai jotain mutta jos lämpötila lähellä 30 ja aurinko paahtaa alkaa voimaan huonosti vaikka olisi rasvat, vaatteet, lasit ym. päällä niin ei vaan siedä paahtavaa aurinkoa vaan alkaa tulla huono olo. Helpottaisi jos lämpötila ei kesällä koskaan nousisi yli 22-24 vaan pysyisi noissa tai siinä 20 paikkeilla ja välillä sataisi jne. kuten ennen.

Minun elämä on aika tylsää. No jaa. ap

Vierailija
73/116 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä et kuulosta kovin masentuneelta. Kirjoitat ihan hyvin ja havannoit ympäristöä.

Koita askel askeleelta aktivoida itseäsi. Pienin askelin, vaikka ensin vauvan askelin.

Mene johonkin ryhmäharrastukseen ja koita jutella ihmisten kanssa ja olla mukana. Siitä pikkuhiljaa.

Vierailija
74/116 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollisuutta löytää pientä sosiaalista elämää? Jos sinulla jotain "ekkoja" eli kiinnostuksen kohteita, voisiko niitä jakaa muiden kanssa? Minulla on lievää aspergeria ja olen työelämässä, mutta tiedän yleisesti, että AS-ihmiset yleensä niistä ekoista saa iloa.

Vierailija
75/116 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinä et kuulosta kovin masentuneelta. Kirjoitat ihan hyvin ja havannoit ympäristöä.

Koita askel askeleelta aktivoida itseäsi. Pienin askelin, vaikka ensin vauvan askelin.

Mene johonkin ryhmäharrastukseen ja koita jutella ihmisten kanssa ja olla mukana. Siitä pikkuhiljaa.

No, en tiedä miten siinä onnistun antamaan kuvan etten vaikuta kovin masentuneelta koska viimeisen muutaman päivän ajan olo ollut todella alakuloinen ettei kävelyt ym. vaikuta mielialaan mitenkään vaan ei millään jaksaisi mitään vaan täytyy pakottaa itsensä johonkin ja nytkin pitäisi torstai-perjantai siivota ja siihen pitäisi löytää motivaatiota.

Kyllä sitä on koittanut kaikenlaista aktivointia mutta jos se olotila heiluu jatkuvasti siellä huonon ja todella huonon paikkeilla niin eipä se paljoa auta. Tuossa oli myös pari päivää kestänyt paniikkihäiriö päällä joka myös vei paljon energiaa tai minulla on jatkuvaa stressiä mutta joka sitten muuttuu kaikenlaiseksi psyykkiseksi ja fyysiseksi pahoinvoinniksi. Nytkin ulkona muuten kävelyä ilman mitään muuta kuin maisemia katsellen niin toi esiin vaan pahaa mielialaa. Varmaan syysmasennus muun masennuksen päälle kun reagoi kaikkeen niin voimakkaasti nykyään. En tiedä, sekavaa, kaikki. ap

Vierailija
76/116 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollisuutta löytää pientä sosiaalista elämää? Jos sinulla jotain "ekkoja" eli kiinnostuksen kohteita, voisiko niitä jakaa muiden kanssa? Minulla on lievää aspergeria ja olen työelämässä, mutta tiedän yleisesti, että AS-ihmiset yleensä niistä ekoista saa iloa.

On minulla kiinnostuksen kohteita mutta hyvin vaikea löytää ihmisiä joita kiinnostaisi samat asiat. Ja kun ei ole työelämässä tai joskus käy kun mahdollisuus kumminkin käydä vaikka tk-eläkkeellä vaikka nytkin ahdistaa valtavasti kun olisi lyhyt työjuttu edessä, ei vaan haluaisi vaikka haluaisi eli kroppa ja mieli ristiriidassa joka tasolla mitä pitäisi tehdä.

Ja vaikka nyt jostain saisi hetkeksi iloa ei se paljon auta jos kiinnostuksen kohde on vaikka mieli ajella ympäri Suomea maisemia katsellen ja musiikkia samalla kuunnellen kun siihen tarvitaan aika paljon rahaa että sitä voisi jatkuvasti harrastaa ja näin kohentaa mielialaa. Eli yksi asia mistä saisi iloa ja se voisi auttaa mielialaan niin on kallis mutta jos se kiinnostaa ei se vaihdu tyyliin sukkien kutomiseen, se ei toimi niin kuten varmaan moni as ymmärtää. Mutta joo. ap

Vierailija
77/116 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi vain kuolla pois, se tässä on nyt päällimmäinen ja ainut ajatus. En soita apua tai muuta koska vietäisiin lähimpään päivystykseen ja siihen prkeleen paikkaan en enää ikinä mene. Siellä on aina vajaa henkilökunta jotka ovat robotteja ja muutenkin karmea paikka, hlvettikin parempi paikka. ap

Vierailija
78/116 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
79/116 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä ajattelisin. Minä olen aina tehnyt töitä. Kun rahat loppuvat, haen lisää töitä, kun masentaa, menen töihin, kun väsyttää, menen töihin. En koskaan jää valittamaan kotiin. En edes nauti laiskottelusta. En nauti lomamatkoista. Nautin siitä, kun talouteni on kunnossa. Saan etsiä ongelmiini ratkaisuja. Etsin tietoa koko ajan. Rukoilen kaikkien puolesta, kun tiedän,.että en ole yksin, kun Jumala on meidän kanssamme. Jokainen voi aloittaa siitä, että lopettaa valittamisen.

Vierailija
80/116 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

Kyllä Suomessakin myönnetään Aspergerin diagnoosin takia työkyvyttömyyseläkettä.[/quote]

Ruotsissa eläkkeen saa siis - halutessa - automaationa diagnoosilla. [/quote]

Ei todellakaan pidä paikkansa! Enkä myöskään käsitä, minkä vuoksi Suomessa levitellään tällaisia myyttejä Ruotsista. Täällä Ruotsissa on lääkärintodistuksesta huolimatta hyvin vaikeaa ja monissa tapauksissa lähes mahdotonta saada autistina työkyvyttömyyseläke, minkä vuoksi monet ruotsalaiset työkyvyttömät autistit joutuvatkin suuriin taloudellisiin vaikeuksiin. Tämä on suuri ongelma, ja monet ruotsalaiset autistit eivät pysty maksamaan laskujaan. Joillakin onnellisilla ruotsalaisilla autisteilla on toki kuntoutustuki tai työkyvyttömyyseläke (mitä pidetään täällä lottovoittona), mutta näin on myös Suomessa.

Suomessa on ymmärtääkseni suhteellisen helppoa saada autistina lääkärintodistuksella ainakin kuntoutustuki (korjatkaa, jos olen väärässä!), mutta täällä Ruotsissa monet autistit joutuvat elämään toimeentulotuella ja pahimmassa tapauksessa myymään asuntonsa, koska omistusasujana toimeentulotukea on vaikea saada. Toimeentulotuki on lisäksi Suomessa huomattavasti korkeampi kuin Ruotsissa! Olen aina pitänyt Suomea tukien paratiisimaana, mutta nyt taitaa tilanne muuttua Suomessa Ruotsin kaltaiseksi uuden hallituksen myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi