Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yksinäinen, työkyvytön, masentunut ja autismin kirjoilla oleva

Vierailija
30.07.2023 |

Elämä on vaikeaa ja välillä todella vaikeaa, paniikkikohtauksia tulee pienistäkin asioista. Liikaa stressiä, kesä kohta ohi ja meni taas nopeasti. Talvi mennäänkin neljän seinän sisällä istuen, tunnin kävely päivässä ei paljoa auta. Tänään vähän ulkona mutta muuten meni päivä ohi kun joutui ikkunoita pesemään, puolet sain pestyä mutta samalla sain käden kipeäksi. Viimeksi pessyt 2 vuotta sitten. Mattoja en saa enää pestyksi, kelit alkaa olla liian kosteat siihen, olisi kuivilla helteillä pitänyt. Viime vuonna tosin pesty et kai ne menee tuossa. Pesulaan en tiedä viedä kun voi maksaa liikaa minulle.

Tunnin voi kävellä tai pidemmän sellainen 5-7km jos saa käveltyä mutta silti se ei auta kun muutoin ei paljoa ole ohjelmaa. Tai olisi tuossa pihassa ja talon sisällä tekemistä mutta kaikkeen ei riitä energia, jotain välillä voi innostua tai saada aikaiseksi tehtyä mutta minulla ei riitä virtaa niin että joka päivä tekisi useamman tunnin sitä ja tätä. Tunnin päivässä hommaan taas ei meinaa saada itseään liikkeelle.

Työelämässä en ole muutoin kun jotain 1-2 kuukautta töissä jos mahdollista ja sekin tuntuu olevan äärirajoilla. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen.

Tuntuu ettei meinaa enää jaksaa innostua mistään kun niin stressaa ja masentunut kun ei voi nauttia elämästä niin kuin normaalit työssäkäyvät ihmiset. Kiinnostuksen kohteet on kalliita minun mittapuulla mutta en voi valita niitä kun aivot ne valitsee mistä kiinnostun ja minun aivot on rikki.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen eläkkeestä, se pelastaa sut monelta pahalta ml. työkkärin hiillostajat. Ja sun aivot eivät ole rikki  Yhteiskunta sen sijaan on. Onko sulla mitään hoitokontaktia mihinkään? Itsellä on neuropsykologi, joskin yksityinen mutta Kela tukee tässä.

Itse olen assi + adhd ja mulle ei eläkettä suostuta myöntämään, koska olen työttömänä. Jopa työkkärin virkailija sanoi mulle, että mun ei pitäisi olla heidän pompoteltavana vaan eläkkeellä. Mulla pisin työsuhde oli vuoden mittainen osa-aikainen etätyö, toimistossa ei hommat onnistu ja olen saanut kolmesti potkut koeajalla koska työyhteisössä ei kaltaistani hiljaista, työkeskeistä naista siedetä. En myöskään jaksanut tehdä kotitöitä silloin, kun olin työelämässä. Nytkään en jaksa, koska työttömyys tuntuu niin musertavalta häpeältä ja olen peruspäivärahalla. Toisaalta eihän n. 600 € voi edes syödä mitenkään.

Etkä saakaan eläkettä kun siinä on lainsäätämä polku, joka on 300 päivää sairaslomaa siitä sairaudesta mistä olet hakemassa eläkkeelle, sen jälkeen siirtyminen kuntoutustuelle josta pääsee eläkkeelle. Tosi sairaana pääsee jo sairaspäivärahakauden jälkeen eläkkeelle. Se on ihan teknisesti mahdotonta päästä työttömyyspäivärahalta eläkkeelle, koska se olisi laitonta. Tehdää niin kuin byrokratia käskee ja lopettakaa se sisään yrittäminen ilman oven avaamista. Ja miksi ne ei työkkärissä kerro tätä ihmisille vai eikö ne itsekään tiedä sitä mitä laki sanoo? Ei se minulta kestänyt kuin 4 vuotta päästä eläkkeelle, koska teen niin kuin laki sanoo enkä yritä säätää omiani.

Näinhän se menee.

Täysi työkyvyttömyyseläke nimenomaan tarkoittaa yli 60% työkyvyn menettämistä ja jos ihminen on työtön ei voida mitenkään todeta että ihminen on työkyvytön kun hän ei ole töissä.

Vierailija
102/116 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin työkyvyttömyyseläke on nimenomaan tarkoitettu työssäkäyville joidenka terveys on muuttunut ja on lääkäreiden diagnooseilla pysyvästi työkyvytö.

Mitä korkeampi koulutus ja työtehtävä ihmisellä on sitä suurempi todennäköisyys on päästä/joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vielä linjoilla? Mitä nykyään kuuluu? 

Vierailija
104/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin työkyvyttömyyseläke on nimenomaan tarkoitettu työssäkäyville joidenka terveys on muuttunut ja on lääkäreiden diagnooseilla pysyvästi työkyvytö.

Mitä korkeampi koulutus ja työtehtävä ihmisellä on sitä suurempi todennäköisyys on päästä/joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.

Voi olla työtön ja ihan duunari. Ne katsoo vain voiko kouluttaa mihinkään muuhun hommaan.

Vierailija
105/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjolle syntyminen on yksi surullisimmista kohtaloista, mitä ihmiselle voi tapahtua. Vaikka mt-ongelmia onkin alettu jo, ainakin pintapuolisesti, ymmärtämään ja hyväksymään (sekä myös valitettavasti glorifioimaan hyvin epäterveillä tavoilla) on autismi aivan oma lukunsa. Ikään kuin yksilö olisi aivan perimmäiseltä tasolta, "pohjakerroksesta" lähtien napsittu irti muusta ihmisyydestä, tuomittu koko elämänsä yrittämään kommunikoida jonkin hyvin raskaalta tuntuvan käännösohjelman välityksellä.

Vaikka olen itse pystynyt käymään työelämässä (osa-aikaisesti kyllä, mutta täysin omilla ansioilla pärjäillen), ja omassa pienessä asemassani vieläpä onnistunut varsin hyvin ihmisten kanssa, tuntuu kaikki muu elämä vähä vähitellen enemmän ja enemmän toivottomalta iän karttuessa, sen yksinäisyyden ja kyvyttömyyden tuntea oikeaa yhteyttä kenenkään kanssa syövän kaiken sisältä päin. Niin monella autismin kirjol

Hyvä kirjoitus ja totta. 

Vierailija
106/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin teidän tekstejä, itselläni ei mitään noista, mutta kaverini on asperger. Olen yllättynyt kuinka hyvin ja monipuolisesti ilmaisette itseänne ja tunteitanne, ei kyllä kirjoituksistanne pystyisi mitään päättelemään. (Kaverini ei osaa ilmaista itseään tällä tavoin kuin te). Älkää olko liian ankaria itseänne kohtaan. Kannattaa esim. opetella itsemyötätuntoa (Googlella löytää hyviä juttuja aiheesta, itsekin täytynyt opetella tätä).

Vierailija
107/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten suurin osa suomalaisista

Vierailija
108/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pah. 

Vierailija
109/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin teidän tekstejä, itselläni ei mitään noista, mutta kaverini on asperger. Olen yllättynyt kuinka hyvin ja monipuolisesti ilmaisette itseänne ja tunteitanne, ei kyllä kirjoituksistanne pystyisi mitään päättelemään. (Kaverini ei osaa ilmaista itseään tällä tavoin kuin te). Älkää olko liian ankaria itseänne kohtaan. Kannattaa esim. opetella itsemyötätuntoa (Googlella löytää hyviä juttuja aiheesta, itsekin täytynyt opetella tätä).

Meitä on moneksi. Jotkut voivat olla keskiverto ihmistä parempia itsensä ilmaisijoita ja on toki on myös niitä joiden puheet on todella kryptisiä ja punaista lankaa saa hakea. 

Vierailija
110/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä nyt ainakin. 

Vierailija
111/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos todella olet autismin kirjolla niin sinulla voi olla jokin piilevä kyky jos ei ole lisäksi kehitysvamma. Toki sosiaaliset tilanteet ovat sulle jonkinlainen haaste. Katso Yle Areenasta piilotetut kyvyt niin näet miten osa autismin kirjoilla olevista pärjää. Kun löydät oman vahvuutesi niin olet luultavasti siinä parempi kuin moni muu. Tsemppiä!

Ei niitä kaikilla ole. Joillain on vaan heikkouksia. En ymmärrä tuota autismin glorifiointia että muka olisivat jossain asiassa neroja. Eivät välttämättä ole. 

Vierailija
112/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia olisi hyvä ratkaisu jos elämä on vaikeaa. Toivotaan että lakiuudistus tulee pian ja elämäänsä kyllästyneet pääsevät kaipaamansa rauhaan.

Vierailija
113/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tosiaan hyvä kirjoittamaan ja havainnoimaan asioita. Olisikohan sinun mahdollista saada/hankkia uusi kissa tai vaikka kaksikin? Kissa on hyvä kumppani sisä- ja ulkopuuhiin, kuten tiedätkin.

Vierailija
114/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään vanha aloitus. Olisi kiva tietää mitä ap nykyään puuhaa. 

Vierailija
115/116 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap tosiaan hyvä kirjoittamaan ja havainnoimaan asioita. Olisikohan sinun mahdollista saada/hankkia uusi kissa tai vaikka kaksikin? Kissa on hyvä kumppani sisä- ja ulkopuuhiin, kuten tiedätkin.

Jep. Lisäksi sympaattista tuo lintujen seuraaminen. :)

Vierailija
116/116 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jos olet vielä kuulolla niin haluan sanoa että nuo sinun luonto-ja eläinaiheiset kuvaukset on ihania.

jotenkin näen kaiken kertomasi niin elävästi. Ala pitämään luontoaiheista blogia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi