Olen yksinäinen, työkyvytön, masentunut ja autismin kirjoilla oleva
Elämä on vaikeaa ja välillä todella vaikeaa, paniikkikohtauksia tulee pienistäkin asioista. Liikaa stressiä, kesä kohta ohi ja meni taas nopeasti. Talvi mennäänkin neljän seinän sisällä istuen, tunnin kävely päivässä ei paljoa auta. Tänään vähän ulkona mutta muuten meni päivä ohi kun joutui ikkunoita pesemään, puolet sain pestyä mutta samalla sain käden kipeäksi. Viimeksi pessyt 2 vuotta sitten. Mattoja en saa enää pestyksi, kelit alkaa olla liian kosteat siihen, olisi kuivilla helteillä pitänyt. Viime vuonna tosin pesty et kai ne menee tuossa. Pesulaan en tiedä viedä kun voi maksaa liikaa minulle.
Tunnin voi kävellä tai pidemmän sellainen 5-7km jos saa käveltyä mutta silti se ei auta kun muutoin ei paljoa ole ohjelmaa. Tai olisi tuossa pihassa ja talon sisällä tekemistä mutta kaikkeen ei riitä energia, jotain välillä voi innostua tai saada aikaiseksi tehtyä mutta minulla ei riitä virtaa niin että joka päivä tekisi useamman tunnin sitä ja tätä. Tunnin päivässä hommaan taas ei meinaa saada itseään liikkeelle.
Työelämässä en ole muutoin kun jotain 1-2 kuukautta töissä jos mahdollista ja sekin tuntuu olevan äärirajoilla. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen.
Tuntuu ettei meinaa enää jaksaa innostua mistään kun niin stressaa ja masentunut kun ei voi nauttia elämästä niin kuin normaalit työssäkäyvät ihmiset. Kiinnostuksen kohteet on kalliita minun mittapuulla mutta en voi valita niitä kun aivot ne valitsee mistä kiinnostun ja minun aivot on rikki.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi myöntää työkyvyttömyyseläkkeen Asperger/autismikirjon ihmisille. Suomi ei, mutta ei myöskään kuntouta tai tarjoa apua. Normaalit työmarkkinat harvemmin meitä huolivat mihinkään. Täysin toivoton yhtälö.
Kyllä Suomessakin myönnetään Aspergerin diagnoosin takia työkyvyttömyyseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi myöntää työkyvyttömyyseläkkeen Asperger/autismikirjon ihmisille. Suomi ei, mutta ei myöskään kuntouta tai tarjoa apua. Normaalit työmarkkinat harvemmin meitä huolivat mihinkään. Täysin toivoton yhtälö.
Kyllä Suomessakin myönnetään Aspergerin diagnoosin takia työkyvyttömyyseläkettä.
Hyvin harvalle, en taida tietää ketään, joka saisi sitä pelkällä Aspergerilla - tarvitaan mt-diagnooseja lisäksi. Ruotsissa eläkkeen saa siis - halutessa - automaationa diagnoosilla. On hyvä muistaa, että Asperger aiheuttaa raskasta kuormitusta ja väsymystä; ihminen on ajoittain täysin romuna vaikka sitten parempiakin aikoja löytyy. Myös osa-aikainen työ on helpompi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalle, en taida tietää ketään, joka saisi sitä pelkällä Aspergerilla - tarvitaan mt-diagnooseja lisäksi. Ruotsissa eläkkeen saa siis - halutessa - automaationa diagnoosilla. On hyvä muistaa, että Asperger aiheuttaa raskasta kuormitusta ja väsymystä; ihminen on ajoittain täysin romuna vaikka sitten parempiakin aikoja löytyy. Myös osa-aikainen työ on helpompi ratkaisu.
Itsellä on noita mt-diagnooseja aspergerin tai eikös se ole nykyään autismin kirjoon kuuluva mutta oli miten oli niin en luultavasti olisi ilman mt-diagnooseja eläkkeelle päässyt. Asperger kuormittaa todella paljon ja ennen diagnoosia niin kun työelämässä jotenkin oli niin helposti kuormittui, ei ymmärtänyt ohjeita ym. Paloin useamman kerran loppuun ja viimeisimmän jälkeen en ole toipunut entiseen kuntoon missä olin ja siitä on jo varmaan yli 5 vuotta aikaa. Työelämässä pärjään ainoastaan vaan täysin yksinkertaisissa ja rennoissa töissä mitä nyt aika vähän on tarjolla ja niissäkin tuntuu että kuormitus lähenee maksimia että en tiedä tulenko enää koskaan entiselleen mitä se minun kohdallani edes tarkoittaa mutta aika huonolta näyttää. Käyn niissä hommissa missä pystyn etten sekoa neljän seinän sisään. ap
Autismin kirjolle syntyminen on yksi surullisimmista kohtaloista, mitä ihmiselle voi tapahtua. Vaikka mt-ongelmia onkin alettu jo, ainakin pintapuolisesti, ymmärtämään ja hyväksymään (sekä myös valitettavasti glorifioimaan hyvin epäterveillä tavoilla) on autismi aivan oma lukunsa. Ikään kuin yksilö olisi aivan perimmäiseltä tasolta, "pohjakerroksesta" lähtien napsittu irti muusta ihmisyydestä, tuomittu koko elämänsä yrittämään kommunikoida jonkin hyvin raskaalta tuntuvan käännösohjelman välityksellä.
Vaikka olen itse pystynyt käymään työelämässä (osa-aikaisesti kyllä, mutta täysin omilla ansioilla pärjäillen), ja omassa pienessä asemassani vieläpä onnistunut varsin hyvin ihmisten kanssa, tuntuu kaikki muu elämä vähä vähitellen enemmän ja enemmän toivottomalta iän karttuessa, sen yksinäisyyden ja kyvyttömyyden tuntea oikeaa yhteyttä kenenkään kanssa syövän kaiken sisältä päin. Niin monella autismin kirjolla olevalla olisi paljon annettavaa ihmisyydelle, mutta jos maailma torjuu koko yksilön jo kaikkein primitiivisimmällä, tiedostamattomalla vaistotasolla, mitä on tehtävissä?
Olen pahoillani, ettei minulla ole juurikaan lohdullisia sanoja: Vika ei ole sinussa, vaan yhteiskunnassa, joka ajautuu vuosi vuodelta vääristyneempään ja irvokkaampaan suuntaan. Ei olekaan ihme, että yhä useampi tähän sairaaseen, materialistiseen ihanteeseen sopimaton ihminen alkaa oireilemaan ja tippuu siitä oravanpyörästä. Siltikin autismin kanssa on hyvin vaikeaa olla tuntematta vihaa sisäänpäin, kun haluaisi oikeasti olla osa ihmisyyttä ja nauttia elämästä, mutta juurikin lähtökohtaisesti rikkinäiset aivot eivät vain pysty yhdistämään oikeita johtoja.
Mulla on sellainen elämä, että kaikki on aloittamista vaille valmis.
-joku nainen-
Vautsi sinulla on kyllä hieno ajatusmaailma. Entä jos kirjoittaisit oikein satukirjan näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eläkkeellä pelkällä autismin kirjo-diagnoosilla. Ei ole mitään mt-ongelmia.
Moi koita etsiä joku kurssi missä näet ihmisiä jotka ovat samassa jamassa. (Kelan esimerkiksi)
Vertaistuki tuo voimaa ja ehkä uusia ystäviä elämään. Hienoa että jaksat ulkoilla ja pikkusen
puuhastella. Voimia väsyneille!
Hyvä ap, minusta sinä jaksat todella paljon! Itse en jaksa kuin puolen tunnin lenkin pvässä, mattoja en ole pessyt koskaan (en oikein edes näe hyötyä, imuroimalla ne on musta ihan ok. Toki mulla ei ole räsymattoja tms. joita voisikin pestä), ikkunoita en ole pessyt noin 7 vuoteen. Edellisessä kämpässä en 15 vuoteen.
Samat diagnoosit kuin sulla mutta jaksaminen siis heikompaa.
Ehkä sun ei pitäisi murehtia kotitöitä noin paljon, taidat olla nainen. En tunne yhtkään täysin tervettäkään poikamiestä joka olisi koskaan pessyt mattoja :)
Panosta enemmän nukkumiseen ja nautintoa tuoviin asioihin. Autistina sulla lieneekin paljon omia kiinnostuksen kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, minusta sinä jaksat todella paljon! Itse en jaksa kuin puolen tunnin lenkin pvässä, mattoja en ole pessyt koskaan (en oikein edes näe hyötyä, imuroimalla ne on musta ihan ok. Toki mulla ei ole räsymattoja tms. joita voisikin pestä), ikkunoita en ole pessyt noin 7 vuoteen. Edellisessä kämpässä en 15 vuoteen.
Samat diagnoosit kuin sulla mutta jaksaminen siis heikompaa.
Ehkä sun ei pitäisi murehtia kotitöitä noin paljon, taidat olla nainen. En tunne yhtkään täysin tervettäkään poikamiestä joka olisi koskaan pessyt mattoja :)
Panosta enemmän nukkumiseen ja nautintoa tuoviin asioihin. Autistina sulla lieneekin paljon omia kiinnostuksen kohteita.
Itseasiassa olen mies ja murehdin paljon kotitöitä. Vaikka siivoan 2 viikon välein tosin vie paljon energiaa niin silti paljon jää siivoamatta tai liikaa tavaroita siellä täällä vaikkeivat ole juuri epäjärjestyksessä ovat tiellä. On tosin osin ehkä tavaraa joka estää siivoamisen. Yleensä myös 2 viikon välillä ei tapahdu siivoamista juuri missään muodossa vaan energia menee siihen että niiden 2 päivän aikana kun siivoaa siivoaa suht kunnolla. Pihaakin stressaa miten tämä ja tämä asia pitäisi tehdä joka on tekemättä joita ei saa tehtyä kun kaikkeen ei riitä virta.
Yhtä asiaa olin 1,5 tuntia sitten menossa tekemään mutta typeryyksissäni olin jättänyt työkengät ulos ja ylläri ylläri ampiainen oli toisessa ja pisti ja sattu perkuleesti. No mitäs jätin kengät rapulle ja tiesin että niitä siinä on kun pesä yläpuolella lappeessa. Sitäkään ei olisi jos olisi muistanut laittaa valepesän siihen keväällä. No tyhmästä päästä kärsii tällä hetkellä jalka. On niitä joskus aiemmin pistänyt et ei ne kipua kummenpaa aiheita mutta ärsyttävää silti.
Nukkua yrittää mutta monet asiat vaan tahtoo mielessä pyöriä unessakin jolloin nukkuminen on huonoa vaikka nukkuisi 7-9 tuntia. Kiinnostuksen kohteita on, se että pääseekö niitä tekemään, näkemään tai kokemaan mitenkään onkin sitten toinen juttu, monet niistä on rahaa vieviä. Eikä kiinnostuksen kohteet vaihdu vaikka ei olisi varaa, esim. autot kiinnostaa paljon eikä sitä kiinnostusta vaihdeta tyyliin polkupyöriin, ei se niin mene eikä onnistu.
Tuntuu että pitäisi tehdä vielä tänään paljon vaikka jotain tehnyt, käynnyt 5km kävelemässä ja jotain pientä mutta jos jotain päättänyt tehdä eikä onnistu niin ahdistaa kun jos saakin kerättyä energiaa että voi tehdä jotain niin ei tunnu kivalta. Huomenna voikin olla että pystyisi tekemään mutta ei ole energiaa. Välillä voi tulla virtapiikki ja tehdä päivän aikana miljoona asiaa ja sitten on vuorostaan 2 viikkoa niin ettei kiinnosta tai jaksa ruveta tekemään mitään. ap
No eipä enää juurikaan särje jalkaa ampiaisen pisto ja pistojälkikin lähes näkymätön. En tiedä menisikö vielä ulos, varmaan jos kuuluisi sarvipöllöjen poikasten ääntelyä kun ovat tässä pari viikkoa äännelleet ja pihapuissakin olleet. Äänistä päätellen ainakin 3 niitä ollut. Ei niitä kyllä näe mutta kuulee että ovat ihan lähellä. Nälkäsiä poikasia ja useamman tunnin ääntelivät. ap
Rupea laittamaan YouTubeen tai jonnekin luontovideoita, jos kerran törmäilet kaikenlaisiin eläimiin. Jos netistä löytyisi juttukavereita?
Vierailija kirjoitti:
Rupea laittamaan YouTubeen tai jonnekin luontovideoita, jos kerran törmäilet kaikenlaisiin eläimiin. Jos netistä löytyisi juttukavereita?
Olen kyllä liian ujo siihen että alkaisin youtubessa omia videoita julkaisemaan kun olen jo liian ujo kommentoimaan muiden videoita. Tarvitsisi myös paremman kameran luontokuvailuun. Kännykällä saa jotain kuvia ja videoita mutta jos vähänkin zoomaa niin tarkkuus menee jorpakkoon ja kuvista tai videoista saa mitään selvää.
Mutta kävin illalla ulkona ja siellä ne äänteli ja näin yhden lentävän pihapuusta toiseen, siinä hämärässä oikein kunnolla nähnyt mutta ääriviivat näki ja hetken päästä näki yhden lentelevän pellon yläpuolella. En muista olenko aikaisemmin niitä tässä kuullut mutta en varmaan, useamman pöllön tässä kyllä nähnyt vuosien varrella lentävän pihan läpi tai tässä lähistöllä. Kaikenalaisia eläimiä sitä tässä näkee, kerran makkarin ikkunasta katselin ulos niin hiirihaukka käveli parin metrin päässä ikkunasta etsien syötävää koristepensaan vierestä ja sitten lensi omenapuuhun istumaan. Ja kerran joukko kauriita käveli pihan läpi, olin just tullut ulos ja näin kun ne kaukaa tuli metsästä esiin ja jähmetin itseni patsaaksi niin seisoin rapulla niin 4-5 käveli siitä pihan läpi muutaman metrin päästä minusta rauhassa ohi. Kaikenlaista. ap
Jaa, miksiköhän minun eilinen kommentti pöllöistä poistui? Oli siinä kirjoitusvirheitä muutama mutta eikai siinä muuta vikaa ollut. Kerroin vain innoissani kuinka näin Sarvipöllön emon lentelevän pihassa kun illalla kävin ulkona ja ihastelin sen lentelyä. Poikaset tuossa pihassa illalla pyörii eri puissa eli ilmeisesti kokevat että tässä on hyviä puita missä oleskella. ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa, miksiköhän minun eilinen kommentti pöllöistä poistui? Oli siinä kirjoitusvirheitä muutama mutta eikai siinä muuta vikaa ollut. Kerroin vain innoissani kuinka näin Sarvipöllön emon lentelevän pihassa kun illalla kävin ulkona ja ihastelin sen lentelyä. Poikaset tuossa pihassa illalla pyörii eri puissa eli ilmeisesti kokevat että tässä on hyviä puita missä oleskella. ap
Viestien poisto tapahtuu ilmeisesti osittain boteilla täällä, joten henkilökohtaisesti sitä ei kannata ottaa tai sen enempää miettiä. Kiitos kun jaoit pöllönpoikasista, niitä on mukava lukea. Kirjoitat mielestäni hyvin, joten voisit kokeilla kevyen säännöllisen epäsäännöllistä blogin kirjoittamista, jos videoiden tekeminen ei tunnu ajankohtaiselta.
Sama, tosin ei kai autismia vaikka on minua sellaiseksi epäilty. En näe elämässä mitään mieltä ja toivoisin saavani jonkin pikaisesti tappavan taudin.
Taidat olla luuseri kertomasi perusteella
Vierailija kirjoitti:
Sama, tosin ei kai autismia vaikka on minua sellaiseksi epäilty. En näe elämässä mitään mieltä ja toivoisin saavani jonkin pikaisesti tappavan taudin.
Juna pelastaa kärsimykseltä
Se johtuu ihan sinun hyökkäävästä asenteesta ja incel ideologian sisäistämisestä. Patriarkaatti satuttaa kaikkia, myös sinua. Patriarkaatti on luotu alistamaan kaikki ne jotka ei saavuta sen ihanteita. Ne ihanteet on ihan humpuukia ja estää ihmistä olemasta onnellinen ja aidosti oma itsensä. Kyllä sinua tuetaan kunhan tulet takaisin tänne normaalien ihmisten pariin. Käy katsomassa vaikka Barbie. En ole nähnyt sitä mutta moni mies on kokenut sen tervehdyttävänä.