Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.

Vierailija
29.07.2023 |

Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.

Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.

Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.

Kommentit (429)

Vierailija
81/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen tilanne esimiehen vika olisi?

Kertokaa alapeukuttajat, miten on vapaalla olevan esimiehen vika, jos työntekijät eivät tule töihin?

Esimies vastaa siitä, että hänen yksikössään on riittävästi työntekijöitä. Jos joku ei tule töihin, esimiehen tehtävä on hankkia sijainen. Vai kenen tehtävä mielestäsi on sijaisten hankkiminen? Tämän ketjun aloittajanko pitäisi tehdä esimiehelle kuuluvat tehtävät?

Meillä arkisin sijaista alkaa hankkia optimoija. Virka-ajan ulkopuolella (illat ja viikonloppu) sijaista alkaa hankkia se joka vastaanottaa päivystyspuhelimeen tiedon kollegan poissaolosta. Jos itselleni tulee poissaolo, soitan aina ensin päivystyspuhelimeen että tieto tavoittaa arkisin optimoinnin ja muuna aikana vuorossa olevan kollegan, sitten esihenkilölle ja ellen tavoita häntä, laitan viestin perään miksi olen koittanut tavoittaa.

Näin sen ei pitäisi mennä. Tavallisen rivihoitajan tehtävänä ei koskaan ole hankkia sijaisia. Mutta kun tähän suostutaan, niin tottakai sitä hyväksikäytetään.

Tervetuloa töihin kotihoitoon. Lähes jokaisesta vuorosta puuttuu väkeä, meidän yksiköstä on lisäksi reilun vuoden aikana lähtenyt puolet henkilökunnasta muihin yksiköihin tai kokonaan muihin töihin ja vajetta paikataan mm. vuokratyöntekijöillä yksityisiltä palveluntuottajilta. Maksetut hälytysrahat ja vuoronjatkokorvaukset on ihan pilvissä ja uusia asiakkaita tulvii ovista ja ikkunoista vaikka palveluiden saamisen kriteerit ovat kiristyneet. Kaikki mahdollinen työ ja tekeminen mihin ei tarvita koulutettua hoitajaa, on ulkoistettu kolmansille tahoille.

Tehkää ilmoitus AVIin tilanteesta, ja aina ilmoitus esimiehelle, kun oma- ja potilasturvallisuus on vaarassa. Ottakaa myös yhteyttä työsuojeluun ja luottamusmieheen.

Vierailija
82/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä olla totta?

Provohan tämä on, mutta tietty worzt caze szenariona kannattaa tämäkin miettiä läpi.

Kyllä tällaista ikävä kyllä on sattunut oikeassa elämässä, vaikka tämä provo olisikin. Itse olin kerran samassa tilanteessa. Yritin soittaa sijaisia, mutta en saanut ketään ja lopulta oli pakko vain yrittää selvitä jotenkin. Tein aville ilmoituksen tuosta tilanteesta, mutta tietääkseni siitä ei kuulunut mitään. Lopetin tottakai tuolla paikassa asap tuon jälkeen. Aivan järkyttävää, että tällaista edes voi tapahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ystävät ja perheen jäsenet ,voisi ehkä värvätä apuriksi, jossain epätoivoisessa tilanteessa, jos sattuvat oleen vapaalla.ainakin kanto ja nosto apuna ja soittoapuna. olen miettinyt, että suomessa liian tiukalla asiat työpaikoilla. 

jos tulisi sota tai muu kriisitilanne,sitä ei pysty enää hoitaan ,vaikka huoltovarmuuden takia jo, pitäisi olla muutama henkilö, jo heti paikalla.

liian ahnetta ja korruptoitunutta tää suomen hoitoala ja myös muut tärkeät huoltovarmuus alat. siivousalalla tyypillistä, että joku on sairaana ja johtajat ei vastaa. esim.moni siivousyritys, ei anna edes puhelinnumeroa tai muuta hälytysnumeroa.yrittävät pakottaa myös sairaana töihin esim.sairaalaan ja elintarvikevalmistukseen. ennen ei saanut siivooja mennä sairaana töihin,nykyään yritetään aina pakottaa, sairaana töihin.mikä järki sairastuttaa kaikki.

Ei missään nimessä. Kai ymmärrät, että jos jotain sattuu, niin kusessa olette.

Vierailija
84/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tilanteessa, jolloin aamuvuoroa ei ollut ollenkaan ja tulin itse myöhäiseen iltavuoroon. Tietenkin asukkaat hoitamatta, lääkkeet antamatta ym.

Vaihdoin vaipat, annoin iltalääkkeet, syötin. Osa vaipoista hajosi, kun olivat niin täynnä, mutta en pysty yksinäni vaihtamaan 150kg vuodepotilaalle lakanoita. Työaikani olisi loppunut ennen yövuoron saapumista, joten jäin tunniksi ylitöihin. Jätin yövuorolle lääkepoikkeamakirjaukset.

Lopetin pian tuon jälkeen.

Kuulostaa minun entiseltä työpaikalta. Ww... Semmosta touhua oli siellä, ettei sitä voi uskoa, ellei itse todista.

Vierailija
85/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa alapeukuttajat, miten on vapaalla olevan esimiehen vika, jos työntekijät eivät tule töihin?

Esimies vastaa siitä, että hänen yksikössään on riittävästi työntekijöitä. Jos joku ei tule töihin, esimiehen tehtävä on hankkia sijainen. Vai kenen tehtävä mielestäsi on sijaisten hankkiminen? Tämän ketjun aloittajanko pitäisi tehdä esimiehelle kuuluvat tehtävät?

Meillä arkisin sijaista alkaa hankkia optimoija. Virka-ajan ulkopuolella (illat ja viikonloppu) sijaista alkaa hankkia se joka vastaanottaa päivystyspuhelimeen tiedon kollegan poissaolosta. Jos itselleni tulee poissaolo, soitan aina ensin päivystyspuhelimeen että tieto tavoittaa arkisin optimoinnin ja muuna aikana vuorossa olevan kollegan, sitten esihenkilölle ja ellen tavoita häntä, laitan viestin perään miksi olen koittanut tavoittaa.

Näin sen ei pitäisi mennä. Tavallisen rivihoitajan tehtävänä ei koskaan ole hankkia sijaisia. Mutta kun tähän suostutaan, niin tottakai sitä hyväksikäytetään.

Tämän takia julkinen sektori toimii niin onnettomasti, koska mitään hommaa ei voi tehdä järkevästi, kuten tuossa esimerkissä on tehty. Totta kai virka-ajan ulkopuolella on järkevää, että vuorossa oleva homman hoitaa.

Usein siinä vain jää potilaat/asiakkaat hoitamatta, kun muutenkin vajaamiehitetyssä vuorossa yksi yrittää epätoivoisesti soitella sijaisia läpi.

Siis kai nyt joka paikoissa on ryhmäviestit käytössä? Yhden viestipohjaksi tallennetun viestin laittaminen kestää sen minuutin..

Ja meinaat, että kun painat "lähetä", niin joku enkelilauma punkee ovista sisään😂😂

Kyllä yleensä punkee, kunhan summa on tarpeeksi houkutteleva. Meillä se on 150e, yleensä sillä joku lähtee.

Vierailija
86/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastailen hoivayksikön esihenkilönä. Ei toki ole minun vika jos joku ei tule töihin, mutta minun virkasuhteeni ehtoihin kuuluu se että olen 24/7 tavoitettavissa TAI nimennyt jonkun muun tilalleni. Eli esihenkilönä on mentävä vaikka itse paikkaamaan työntekijävajetta.

Kuinka usein joudut itse vapailta töihin ja kuinka paljon tuosta maksetaan?

No en kauhean usein, meillä on aika hyvä tyytyväisyys työyhteisöön ja keikkalaisia saa aika helposti paikkaamaan.

Kerran-pari kuukaudessa käyn jonkun vuoron paikkaamassa. Normi työaikani on ma-pe 08-16, tarvittaessa hyppään hallinnollisista hommista kentälle enkä laske noita nyt mukaan tuohon, vain pelkästään sellaiset että lähden vapailta töihin. Siitä tulee hälytysraha 160€ + varallaolokorvaus. Varsinaista tuntipalkkaa siitä ei makseta.

Vierailija
87/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat esimiehelle teksiviestin, mikä on tilanne ja että aiot soittaa 112. Sitten teet heti aviin epäkohtailmoituksen asiasta.

Ja mitäs tuo sitten auttaa kun ei kerran edes puhelimeen vastaa!

Vierailija
88/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tilanteessa, jolloin aamuvuoroa ei ollut ollenkaan ja tulin itse myöhäiseen iltavuoroon. Tietenkin asukkaat hoitamatta, lääkkeet antamatta ym.

Vaihdoin vaipat, annoin iltalääkkeet, syötin. Osa vaipoista hajosi, kun olivat niin täynnä, mutta en pysty yksinäni vaihtamaan 150kg vuodepotilaalle lakanoita. Työaikani olisi loppunut ennen yövuoron saapumista, joten jäin tunniksi ylitöihin. Jätin yövuorolle lääkepoikkeamakirjaukset.

Ilmoitatko tuolloin kenellekään, kun töihin tullessa huomasit, että aamuvuoro oli kokonaan jäänyt tekemättä?

Tietysti

Vierailija
89/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettelisi hirveästi. On tässä kummallisempiakin tapahtunut.

Vierailija
90/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että kun kerran soitetaan tuohon 112: een, niin saadaan nuokin prosessit kuntoon, ettei tarvi toista kertaa soittaa?

Paljonko teillä ap on hälytysraha?[/quote

]ahahahahhahahahaha banaani jouluna!

Saa tunti tunnista, joskus tai yleensä ei koskaan, sehän on sote-aloilla hyvin yleistä!

No sittenhän se on ihan pikein, ettei sinne ketään tulekaan!

Rahalla saa ja he osella pääsee.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitat esimiehelle teksiviestin, mikä on tilanne ja että aiot soittaa 112. Sitten teet heti aviin epäkohtailmoituksen asiasta.

Ja mitäs tuo sitten auttaa kun ei kerran edes puhelimeen vastaa!

On nk mustaa valkoisella, että ap on kuitenkin informoinut esimiestään tilanteesta. Pelkästä puhelinsoitosta, johon esimies ei ole vastannut, ei voi päätellä, mitä asiaa ap:llä on esimiehelleen ollut. Tekstiviestistä voi. 

Vierailija
92/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastailen hoivayksikön esihenkilönä. Ei toki ole minun vika jos joku ei tule töihin, mutta minun virkasuhteeni ehtoihin kuuluu se että olen 24/7 tavoitettavissa TAI nimennyt jonkun muun tilalleni. Eli esihenkilönä on mentävä vaikka itse paikkaamaan työntekijävajetta.

No en kauhean usein, meillä on aika hyvä tyytyväisyys työyhteisöön ja keikkalaisia saa aika helposti paikkaamaan.

Kerran-pari kuukaudessa käyn jonkun vuoron paikkaamassa. Normi työaikani on ma-pe 08-16, tarvittaessa hyppään hallinnollisista hommista kentälle enkä laske noita nyt mukaan tuohon, vain pelkästään sellaiset että lähden vapailta töihin. Siitä tulee hälytysraha 160€ + varallaolokorvaus. Varsinaista tuntipalkkaa siitä ei makseta.

Onhan tuo nyt aika paljon, jos kerran kuukaudessakin joutuu vapailta töihin, järjettömän sitovaa. Paljonko kuukausipalkkasi oikein on?

Vierailija
93/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinäuu auta, kuin alkaa tekemään työvuoro loppuun asti niin hyvin kuin.vain voi.

Vierailija
94/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä tällainen velvoite on, mutta ei ainakaan meillä julkisella puolella. Osastonhoitaja on virkavastuussa, aoh ei. Kun osastonhoitaja on lomalla, hänellä on nimetty sijainen. Ja lomalla ollaan tosiaan lomalla, ei lueta työposteja eikä olla tavoitettavissa 24/7. Eikä kukaan voi olettaa, että aoh tai oh on aina lähellä sairaalaa, voivathan molemmat olla esim viikonloppuna toisella puolella Suomea. Kyllä meillä ainakin vastuuhoitajalla (jotka saavat työnkuvastaan palkanlisää) on selkeät kirjalliset ohjeet, miten menetellä tilanteessa, jossa seuraavasta vuorosta puuttuu henkilökuntaa.

Ap:n tilanteesta sanoisin, että soitto 112, soitto seuraavalle esihenkilölle (mielellään myös kirjallisena, jotta voi todistaa viranomaisille, että esihenkilöille on mennyt tieto) ja arkena yhteys AVIin. Jos tilanne toistuu, vaihda työpaikkaa, töitä löytyy.

Vierailija
95/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei lain mukaan saa jättää heitteille. Ei voi vain poistua. 

Totta, mutta iltavuoroon ei tarvitse jäädä. Soittaa 112:een ja jää odottamaan, kun sieltä tulee joku. Ambulanssi, poliisi tai vaikka palokunta. Sen jälkeen voi lähteä kotiin, koska vastuu on siirtynyt em toimijoille. 

Juuri näin.

Vierailija
96/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt aika paljon, jos kerran kuukaudessakin joutuu vapailta töihin, järjettömän sitovaa. Paljonko kuukausipalkkasi oikein on?

Sitovaa on, mut mä nautin tästä työstä. Kyllä se vitosella alkaa se pohjapalkka :D Ja joku tuolla kyseli että missä näin, niin yksityinen firma ollaan.

Vierailija
97/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yövuoro voi lähteä kotiin näkemättä aamuvuoroa? Tai toki voi, mutta outoa.

Vierailija
98/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: onko kukaan tuossa tilanteessa soittanut 112? Mitä on tapahtunut? Onko sieltä joku tullut paikalle? En vaan voi uskoa, että vaikka joku ambulanssi tulisi paikalle, kun niillä on muitakin tehtäviä ja mitä ne ensihoitajat siellä auttaisi, kun eivät he voi iltavuoron töitä tehdä? :D tai poliisi?

Vierailija
99/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä tällainen velvoite on, mutta ei ainakaan meillä julkisella puolella. Osastonhoitaja on virkavastuussa, aoh ei. Kun osastonhoitaja on lomalla, hänellä on nimetty sijainen. Ja lomalla ollaan tosiaan lomalla, ei lueta työposteja eikä olla tavoitettavissa 24/7. Eikä kukaan voi olettaa, että aoh tai oh on aina lähellä sairaalaa, voivathan molemmat olla esim viikonloppuna toisella puolella Suomea. Kyllä meillä ainakin vastuuhoitajalla (jotka saavat työnkuvastaan palkanlisää) on selkeät kirjalliset ohjeet, miten menetellä tilanteessa, jossa seuraavasta vuorosta puuttuu henkilökuntaa.

Ap:n tilanteesta sanoisin, että soitto 112, soitto seuraavalle esihenkilölle (mielellään myös kirjallisena, jotta voi todistaa viranomaisille, että esihenkilöille on mennyt tieto) ja arkena yhteys AVIin. Jos tilanne toistuu, vaihda työpaikkaa, töitä löytyy.

Miksi sä puhut aoh:sta?

Vierailija
100/429 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: onko kukaan tuossa tilanteessa soittanut 112? Mitä on tapahtunut? Onko sieltä joku tullut paikalle? En vaan voi uskoa, että vaikka joku ambulanssi tulisi paikalle, kun niillä on muitakin tehtäviä ja mitä ne ensihoitajat siellä auttaisi, kun eivät he voi iltavuoron töitä tehdä? :D tai poliisi?

Ihan mielenkiinnosta: miten itse ko tilanteessa toimisit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi