Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.
Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.
Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.
Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.
Kommentit (429)
Mäkin miettisin kutsuvani ystäviä ja sukulaisia apuun. Mutta onko se laillista? Tulisiko siitä seuraamuksia?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin miettisin kutsuvani ystäviä ja sukulaisia apuun. Mutta onko se laillista? Tulisiko siitä seuraamuksia?
Miten on ohjeistettu. Itse teen silloin tällöin keikkaa kotihoidossa työskentelevän kaverin kanssa ilman hoitoalan pätevyyttä, hoidan toki vain niitä hommia, mitä pystyn, mutta kahdestaan toimimme melkein tuplanopeudella.
Vierailija kirjoitti:
Mitään korvauksia tai palkkaa noille ei ainakaan tarvitsisi maksaa, kun eivät ole missään työsuhteessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen tilanne voi varmasti olla totta, mutta hartaasti toivon, että tämä ketju ei ole alkanut AP:n ollessa yksin töissä. Jos näin on, AP ei valitettavasti ole kykenevä töihinsä. Ymmärrän vielä sen, että työvuoron jälkeen joku avaisi keskustelun täällä, mutta kyllä tuollaisen katastrofin ollessa kyseessä jokaisen työntekijän pitäisi ymmärtää, ettei apua todellakaan kysytä vauvapalstalta.
Minä ymmärrän oikein hyvin jos aloittaja on nuori tai vasta aloittanut hoitoalalla. Varsinkin jos ihminen on ihan vaan tarpeeksi väsynyt mieleen tulee usein se helpoin vaihtoehto eli vaikka kysyä neuvoa täältä. Ap:lle toivon että tilanne ratkesi parhain päin ja pääsit kotiin. Tee kuitenkin ilmoitus AVI:in asiasta.
Paniikki ei auta mitään. Rauhassa miettii, että mitkä ovat kiireisiä tehtäviä, tekee ne ja sen jälkeen alkaa miettiä, että voisiko jostain saada neuvoja, jos pomo ei vieläkään ole vastannut puhelimeen tai soittanut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on ohjeistettu. Itse teen silloin tällöin keikkaa kotihoidossa työskentelevän kaverin kanssa ilman hoitoalan pätevyyttä, hoidan toki vain niitä hommia, mitä pystyn, mutta kahdestaan toimimme melkein tuplanopeudella.
Ei varmasti missään ohjeisteta ketään pyytämään omia kavereita tai sukulaisia avuksi. Tulisi ongelmia jo vakuutuksien, vastuiden ym kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jää aikaa raportoida tänne? Ikävä tilanne, kannattaa tehdä ainakin ilmoitus aviin. Iltapäivälehdet voisi toimia myös, jos edes esimiehiäkään ei saa kiinni.
Sairaalassa vuorosta eivät kaikki saa poistua jos ei seuraava/ seuraavat ilmesty.Neuvotellaan tuplavuoroon jäämisestä. Jokaisessa vuorossa pitää olla vastuuhoitaja ns. esimiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti missään ohjeisteta ketään pyytämään omia kavereita tai sukulaisia avuksi. Tulisi ongelmia jo vakuutuksien, vastuiden ym kanssa.
Siis itse olen ihan normaalisti tuolloin työsuhteessa hyvinvointialueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silloin aivan eri asia. Tuo eka kommentoija ei varmaankaan tarkoittanut tuttavillaan ketään sellaista vaan ihan random tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silloin aivan eri asia. Tuo eka kommentoija ei varmaankaan tarkoittanut tuttavillaan ketään sellaista vaan ihan random tyyppejä.
Eli miten on ohjeistettu kellä on oikeus palkata sijainen. Jos kellä vaan, niin silloin sijaiseksi voi ottaa toki tutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jää aikaa raportoida tänne? Ikävä tilanne, kannattaa tehdä ainakin ilmoitus aviin. Iltapäivälehdet voisi toimia myös, jos edes esimiehiäkään ei saa kiinni.
Sairaalassa vuorosta eivät kaikki saa poistua jos ei seuraava/ seuraavat ilmesty.Neuvotellaan tuplavuoroon jäämisestä. Jokaisessa vuorossa pitää olla vastuuhoitaja ns. esimiehenä.
Vastuuhoitaja ei ole esimies, vaikka vastaakin vuoron sujumisesta. Henkilöstön riittävyydestä vastaa oikea esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen tilanne esimiehen vika olisi?
Kertokaa alapeukuttajat, miten on vapaalla olevan esimiehen vika, jos työntekijät eivät tule töihin?
Kyse ei oke diiuä kenen syy tilanne on vaan ala kuin ala niin esihenkilö on viime kädessä vastuussa. Jollei hän ole tavoitettavissa niin esihenkilön esihenkilö.
Olen ollut tilanteessa, jolloin aamuvuoroa ei ollut ollenkaan ja tulin itse myöhäiseen iltavuoroon. Tietenkin asukkaat hoitamatta, lääkkeet antamatta ym.
Vaihdoin vaipat, annoin iltalääkkeet, syötin. Osa vaipoista hajosi, kun olivat niin täynnä, mutta en pysty yksinäni vaihtamaan 150kg vuodepotilaalle lakanoita. Työaikani olisi loppunut ennen yövuoron saapumista, joten jäin tunniksi ylitöihin. Jätin yövuorolle lääkepoikkeamakirjaukset.
Lopetin pian tuon jälkeen.
Hoitoalan esimiehet kyllä muistavat, mitä velvollisuuksia alaisilla on, mutta ne omat vastuut ja velvollisuudet unohtuvat. Onhan se mukava päästä siistiin toimistotyöhön ja työntää pää pensaaseen, kun ikävät velvollisuudet kutsuvat.
Ja juu heille ei makseta päivystämisestä vapaa-ajalla valivalivali... Se ei ole alaisten ongelma, vaan puhu omalle esimiehellesi, koska jonkun esimiehen velvollisuus on päivystää 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tilanteessa, jolloin aamuvuoroa ei ollut ollenkaan ja tulin itse myöhäiseen iltavuoroon. Tietenkin asukkaat hoitamatta, lääkkeet antamatta ym.
Vaihdoin vaipat, annoin iltalääkkeet, syötin. Osa vaipoista hajosi, kun olivat niin täynnä, mutta en pysty yksinäni vaihtamaan 150kg vuodepotilaalle lakanoita. Työaikani olisi loppunut ennen yövuoron saapumista, joten jäin tunniksi ylitöihin. Jätin yövuorolle lääkepoikkeamakirjaukset.
Lopetin pian tuon jälkeen.
Ilmoitatko tuolloin kenellekään, kun töihin tullessa huomasit, että aamuvuoro oli kokonaan jäänyt tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa alapeukuttajat, miten on vapaalla olevan esimiehen vika, jos työntekijät eivät tule töihin?
Vastailen hoivayksikön esihenkilönä. Ei toki ole minun vika jos joku ei tule töihin, mutta minun virkasuhteeni ehtoihin kuuluu se että olen 24/7 tavoitettavissa TAI nimennyt jonkun muun tilalleni. Eli esihenkilönä on mentävä vaikka itse paikkaamaan työntekijävajetta.
Vierailija kirjoitti:
Hölmö, esimiehen kuuluu tulla tilalle, kaveriksi!
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä olla totta?
Provohan tämä on, mutta tietty worzt caze szenariona kannattaa tämäkin miettiä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastailen hoivayksikön esihenkilönä. Ei toki ole minun vika jos joku ei tule töihin, mutta minun virkasuhteeni ehtoihin kuuluu se että olen 24/7 tavoitettavissa TAI nimennyt jonkun muun tilalleni. Eli esihenkilönä on mentävä vaikka itse paikkaamaan työntekijävajetta.
Kuinka usein joudut itse vapailta töihin ja kuinka paljon tuosta maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että kun kerran soitetaan tuohon 112: een, niin saadaan nuokin prosessit kuntoon, ettei tarvi toista kertaa soittaa?
Paljonko teillä ap on hälytysraha?[/quote]ahahahahhahahahaha banaani jouluna!
Saa tunti tunnista, joskus tai yleensä ei koskaan, sehän on sote-aloilla hyvin yleistä!
ystävät ja perheen jäsenet ,voisi ehkä värvätä apuriksi, jossain epätoivoisessa tilanteessa, jos sattuvat oleen vapaalla.ainakin kanto ja nosto apuna ja soittoapuna. olen miettinyt, että suomessa liian tiukalla asiat työpaikoilla.
jos tulisi sota tai muu kriisitilanne,sitä ei pysty enää hoitaan ,vaikka huoltovarmuuden takia jo, pitäisi olla muutama henkilö, jo heti paikalla.
liian ahnetta ja korruptoitunutta tää suomen hoitoala ja myös muut tärkeät huoltovarmuus alat. siivousalalla tyypillistä, että joku on sairaana ja johtajat ei vastaa. esim.moni siivousyritys, ei anna edes puhelinnumeroa tai muuta hälytysnumeroa.yrittävät pakottaa myös sairaana töihin esim.sairaalaan ja elintarvikevalmistukseen. ennen ei saanut siivooja mennä sairaana töihin,nykyään yritetään aina pakottaa, sairaana töihin.mikä järki sairastuttaa kaikki.