Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikkumalla muka ei kalorit kulu

Vierailija
28.07.2023 |

Aloitin tuossa jokin aika sitten painonpudotuksen ja käytän appia, joka laskee saatuja ja kulutettuja kaloreita.

Aina sanotaan, että liikuntaa tärkeämpää on ruokavalio, mutta nyt kun oon kesämökillä, oon huomannut, että eipä tarvitse paljon arkiliikuntaa harrastaa, että saa jo " luvan" syödä kaloreja enemmän kuin mieli tekee.

Oon syönyt noin 1700 kalorin edestä päivittäin nyt kun oon mökillä, yhtäkkiä tavanomaiset 3 tuntia pihatöitä antaisi jo mahdollisuuden syödä 1500 kalorin edestä lisää ja silti syöminen ei ylittäisi kulutusta!

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että appi sanoo jotain, ei tarkoita että asia olisi totta.

No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap

500 kaloria lähtee juuri ja juuri reilun tunnin KOVAsykkeisellä juoksulenkillä.

Pihatöissä ei millään, vaikka tunti olisi tauotonta soran lapioimista tai multasäkki olalla talon ympäri hölkkäämistä.

Muutama tunti moottoripyörällä ajoa kulutta kuulemma yli tuhat kaloria. Eikä siinä muuta kuin istuta ja keskitytä.

Valehteleeko nää apit, vai?

Ehkä radalla.

Vierailija
62/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap

Pihatöissä ei millään, vaikka tunti olisi tauotonta soran lapioimista tai multasäkki olalla talon ympäri hölkkäämistä.

Kyllä mulle tuli enempi hiki kuin juoksulenkillä. Ap

Tämä kommentti todistaa ettet ole koskaan juossut metriäkään.

-eri

Tää kommentointi täällä todistaa, et ahkerat liikkujat ovat ilkeitä ihmisiä. Enpä halua olla kaltaisenne. Mieluummin pullukka ja ystävällinen. Jos valita pitäis. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavanomaiset pihatyöt kuluttaa 500kcal/tunti, eli 8h päivä tavanomaisia pihatöitä ja tarvitsisin yli 6000kcal/päivä. Aika kovat ruokakulut varmaan niillä, jotks tekee työkseen tavanomaisia pihatöitä.

Vierailija
64/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi

Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap

Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?

Ootpas aika hyökkäävä. 🙂Ap

Ja sinä aika sinisilmäinen, jos luulet muutaman tunnin ulkotyön polttavan 1000 kaloria vain koska "ammattilaisen" tekemä laskuri niin sanoo.

Edelleen kaipaan sitä ammattilaisen kirjoittamaa tietoa, joka kertoo toisin, jos tuo kerran perustuu väärälle tiedolle. En usko, että multasäkkiä olalla tunnin juokseminen on tavanomaista pihatyötä.

Jos sulla kerran tietoa on, miksi et sitä jakaisi? Olisi rakentavampaa kuin ilkeily. Ap

Lähdetäänkö vaikka siitä, että jotta rasva alkaisi palaman liikkuessa, niin syke pitäisi saada nostettua.

Normaali syke on n.60-100 lyöntiä minuutissa iästä, terveydentilasta ja kunnosta riippuen. Tehokas syke on n.70% maksimisykkeestä, joka on helppo laskea:

(220 - ikäsi) * 0,7 = tehokas syke rasvanpolttoon

Ja yllätys, syke nousee kun kehoa rasitetaan. Oli se sitten juoksua, jumppaa, pyöräilyä, ihan mitä vain. Sinulta on jo monesti kysytty millaista se "normaali" ulkotyö oikein on, jos tavoitesyke saadaan saavutettua ja ylläpidettyä usemman tunnin.

Ja sitten on taas tutkimuksia, joissa todetaan rauhallisen, mutta jatkuvan liikkeen olevat terveellisin. Sopiva ruokavalio ja riittävästi liikettä, ei tarvi olla sykettä nostattavaa jne. pidentää ikää ja tuo terveyttä. Laihtuminen on hidasta, mut todennäköisimmin myös pysyvää.

Tavoitteeliseen urheiluun tuo ei tietty sovi.

Vierailija
65/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle tuli enempi hiki kuin juoksulenkillä. Ap

Tämä kommentti todistaa ettet ole koskaan juossut metriäkään.

-eri

No olen, nuorena säännöllisesti. Mulla on luonnostaan hyvä kestävyyskunto ja varsinkin tasainen juoksu on aika helppoa, ylämäkivedot ja spurtit tietysti raskaampia. Joskus fyssari sanoikin mulle, että moni tarvii treeniä pystyäkseen juoksemaan sen matkan minkä mä kylmiltään.

Eikä nyt oo tarkoitus leuhkia, vaan tuoda esiin, että eri liikuntamuodot on eri ihmisille rankempia kuin toiset. Ap

Näinhän se menee. Minä kuulun niihin raskassarjalaisiin, jolle juokseminen on aina ollut pahinta kaikesta. Jaksan vaeltaa loputtomasti, pyöräillä ja uida myös siten, ettei väsy edes tule. Mutta en juosta.

Oon käsittämättömän vahva, ollut pienestä pitäen.

Vierailija
66/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8h päivässä rankkaa ruumiillista työtä ja suunnilleen 1300 syötyä kcal per päivä - tätä kuukausi niin laihduin vain 2,5kg

Mulla ei ainakaan liikunta auta yhtään, siksi en sitä myöskään laske. 

Söit inakin 1000kcal liian vähän. Ehkä enemmäkin.

Vierailija
67/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutus lasketaan RASVATTOMASTA painosta, jos painat 100kg niin se ei ole se paino mistä kulutus lasketaan.

Onhan. Nimenomaan paino, pituus, liikunnan määrä ja laatu jne. Mitä ihmeen "tietäjiä" täällä on, kun ovat noin väärässä lähes kaikesta??

Eri

Vierailija
68/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi

Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap

Mistä sä ensinnäkin tiedät, että ammattilainen on sen tehnyt? Tuollaisen appin kun pystyy tekemään 15v nörtti, joka ei tiedä energian palamisesta yhtään mitään muuta kuin minkä Google kertoo. Toiseksi koko kaloriteoria on virheellinen

Vierailija
69/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuluu, mutta hitaasti. Taisi kulua maraton (42 km) juoksemalla perhepitsan kalorit. Helpompi jättää syömättä.

Hitaasti on paras. Nopeammasta ei tule pysyviä muutoksia. Yleensä.

Ei kai kukaan oikeesti syö perhepitsaa ilman perhettä??

Vierailija
70/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama tunti moottoripyörällä ajoa kulutta kuulemma yli tuhat kaloria. Eikä siinä muuta kuin istuta ja keskitytä.

Valehteleeko nää apit, vai?

Ehkä radalla.

Maantiellä.

Vierailija
71/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä ensinnäkin tiedät, että ammattilainen on sen tehnyt? Tuollaisen appin kun pystyy tekemään 15v nörtti, joka ei tiedä energian palamisesta yhtään mitään muuta kuin minkä Google kertoo. Toiseksi koko kaloriteoria on virheellinen

Mutta kun se näyttää niin viralliselta 😂😁

Vierailija
72/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, et jos appien ohjeistukset ovat täysin pielessä, siitä ammattilaiset älähtäisivät.

Mut kerro lisää tuosta kaloriteorian virheellisyydestä. Siis oikeasti kiinnostaa!

Vierailija
73/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kovin yksilöllistä. Poltto täytyy saada päälle. Ylläpitäminen onkin sitten haasteellisempaa. Syömällä laihtuu, kun aineenvaihdunta on kohdallaan. Kohtuus kaikessa.

Vierailija
74/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluu, mutta hitaasti. Taisi kulua maraton (42 km) juoksemalla perhepitsan kalorit. Helpompi jättää syömättä.

Aika monet, kavereiden kanssa.

Vierailija
75/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Ruokavalio on80% ja liikunta 20% painonhallinnasta. Siksi tuolla lenkkipoluilla ja jumpissa on niin paljon pullukoita jotka protskupatukkaa nassuttaen ihmettelee miksei kilot karise.

No mä en oo paljon liikkunut ennen kuin nyt mökillä ja paino tullut alas 1 1/2 kk 3 kg mikä on käynyt kivuttomasti. Eli miten paljon ne syö, jotka liikkuu paljon ja silti se ei näy painossa? Ap

Sulle on tullut lihasta löllön tilalle. Lihas kuluttaa kaloreita tehokkaasti, löllö ei kuluta mitään.

Vierailija
76/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vasta terveellistä onkin kun vedät suonet tukkoon rasvalla.

- eri

Vierailija
77/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8h päivässä rankkaa ruumiillista työtä ja suunnilleen 1300 syötyä kcal per päivä - tätä kuukausi niin laihduin vain 2,5kg

Hui, ootpa tosi vähillä kaloreilla ollut. Mulla 1700 kalorilla about sama pudotus (1 1/2 kk ja 3kg), kevyt sisätyö ja vähän liikuntaa.

On näköjään tosi yksilöllistä. Mut ei tuo 2,5kg kk oo minusta vähän tuokaan, parempi eikö ole hitaasti pudottaa painoa. Ap

Toi on mun normaali ruokamäärä per päivä, jos olisi tarkoitus laihtua pitäisi laske 1000 kcal per päivä. Olen pieniruokainen ollut aina.

Joo pitäisi pudottaa 10 kg mutta kunto ei kestä tuollaista fyysistä rääkkiä pitkään näin 60+v:nä

Vierailija
78/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söit inakin 1000kcal liian vähän. Ehkä enemmäkin.

Jos syön 1500kcl lihoan. Testattu 63v aikana.

Vierailija
79/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kovin yksilöllistä. Poltto täytyy saada päälle. Ylläpitäminen onkin sitten haasteellisempaa. Syömällä laihtuu, kun aineenvaihdunta on kohdallaan. Kohtuus kaikessa.

Varmasti on yksilöllistä ja riippuu paljolti lähtö- ja kokonaistilanteesta.

Oon syntymästä ollut ylipainoinen. Aikanaan myös kova liikkuja. Ja aina syönyt vähän. Kaksi ateriaa päivässä ja kotiruokaa, ei mitään herkkuja tai mättöjä. Joskus toki herkkujakin, kuten kaikki. Olin uneton vuosikausia ja siihen päälle parit sairaudet. Liikkuminen nollassa, kuten kaikki aktiivisuus.

Kun aloin toipua, aloin noudattaa appia. Lisäsin ruokailukertoja (ravitsemusterapeutin kehoitus) ja lisäsin kalorit suositeltuun 2000kcal. Aluksi vielä lihoin, mut sit alkoi paino laskea. Tasaisesti. En uskonut siihen etukäteen ollenkaan, niin vain tapahtui. Toki samalla piti miettiä, mitä syö, ettei rasvat ja sokerit nouse liikaa. Mut luulin, etten voi laihtua, kun oon aina ollut niin ylipainoinen.

Vierailija
80/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet, kavereiden kanssa.

😁Kiva, et se maraton kuluttaa ne kavereiden kalorit sit samalla.