Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikkumalla muka ei kalorit kulu

Vierailija
28.07.2023 |

Aloitin tuossa jokin aika sitten painonpudotuksen ja käytän appia, joka laskee saatuja ja kulutettuja kaloreita.

Aina sanotaan, että liikuntaa tärkeämpää on ruokavalio, mutta nyt kun oon kesämökillä, oon huomannut, että eipä tarvitse paljon arkiliikuntaa harrastaa, että saa jo " luvan" syödä kaloreja enemmän kuin mieli tekee.

Oon syönyt noin 1700 kalorin edestä päivittäin nyt kun oon mökillä, yhtäkkiä tavanomaiset 3 tuntia pihatöitä antaisi jo mahdollisuuden syödä 1500 kalorin edestä lisää ja silti syöminen ei ylittäisi kulutusta!

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että appi sanoo jotain, ei tarkoita että asia olisi totta.

No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap

Ihmettelen sinun lukemia. Tein pari vuotta sitten testin. Juoksin 90 minuuttia ja mittarin mukaan kulutus 870 kcl. Tein 90 minuuttia puutarhatöitä, kulutus 290 kcl.

Vierailija
82/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi

Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap

Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?

Ootpas aika hyökkäävä. 🙂Ap

Ja sinä aika sinisilmäinen, jos luulet muutaman tunnin ulkotyön polttavan 1000 kaloria vain koska "ammattilaisen" tekemä laskuri niin sanoo.

Edelleen kaipaan sitä ammattilaisen kirjoittamaa tietoa, joka kertoo toisin, jos tuo kerran perustuu väärälle tiedolle. En usko, että multasäkkiä olalla tunnin juokseminen on tavanomaista pihatyötä.

Jos sulla kerran tietoa on, miksi et sitä jakaisi? Olisi rakentavampaa kuin ilkeily. Ap

Laskurit on rakennettu siten, että ne laskevat tuplana a) sen mitä kuluttaisit ilman liikuntaa ja b) sen, mitä kulutat liikunnan kanssa. Eli jos kulutat päivässä vaikka 1800 kcal, kannattaa laskurista miinustaa 75 kcal tuntia kohti.

Lisäksi laskuri ei voi tietää, mitä tarkalleen teet "pihatöissä" tai millaista yksilöllinen, kuntoon, aineenvaihduntaan ja mm. lihasmassaan perustuva kulutuksesi on. Lisäksi eri laskurit ja vaikkapa älykellot näyttävät keskenään hyvin erilaisia lukemia. - eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8h päivässä rankkaa ruumiillista työtä ja suunnilleen 1300 syötyä kcal per päivä - tätä kuukausi niin laihduin vain 2,5kg

Mulla ei ainakaan liikunta auta yhtään, siksi en sitä myöskään laske. 

Söit inakin 1000kcal liian vähän. Ehkä enemmäkin.

Jos syön 1500kcl lihoan. Testattu 63v aikana.

Tai sit sun keho vaan säästelee. Meidän kehot on aina vaan kivikautisia. Ennen sillä pysyi hengissä.

Vierailija
84/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluu, mutta hitaasti. Taisi kulua maraton (42 km) juoksemalla perhepitsan kalorit. Helpompi jättää syömättä.

Hitaasti on paras. Nopeammasta ei tule pysyviä muutoksia. Yleensä.

Ei kai kukaan oikeesti syö perhepitsaa ilman perhettä??

Aika monet, kavereiden kanssa.

😁Kiva, et se maraton kuluttaa ne kavereiden kalorit sit samalla.

Ihan yhtä hyvin toimii kuin perheenjäsenten kanssa 🙄

Vierailija
85/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole väittänyt ettei liikunta kuluttaisi kaloreita.

Eniten laihtumiseen kuitenkin vaikuttaa se paljonko energiaa tunget kurkustasi alas

Vierailija
86/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi

Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap

Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?

Ootpas aika hyökkäävä. 🙂Ap

Ja sinä aika sinisilmäinen, jos luulet muutaman tunnin ulkotyön polttavan 1000 kaloria vain koska "ammattilaisen" tekemä laskuri niin sanoo.

Edelleen kaipaan sitä ammattilaisen kirjoittamaa tietoa, joka kertoo toisin, jos tuo kerran perustuu väärälle tiedolle. En usko, että multasäkkiä olalla tunnin juokseminen on tavanomaista pihatyötä.

Jos sulla kerran tietoa on, miksi et sitä jakaisi? Olisi rakentavampaa kuin ilkeily. Ap

Laskurit on rakennettu siten, että ne laskevat tuplana a) sen mitä kuluttaisit ilman liikuntaa ja b) sen, mitä kulutat liikunnan kanssa. Eli jos kulutat päivässä vaikka 1800 kcal, kannattaa laskurista miinustaa 75 kcal tuntia kohti.

Lisäksi laskuri ei voi tietää, mitä tarkalleen teet "pihatöissä" tai millaista yksilöllinen, kuntoon, aineenvaihduntaan ja mm. lihasmassaan perustuva kulutuksesi on. Lisäksi eri laskurit ja vaikkapa älykellot näyttävät keskenään hyvin erilaisia lukemia. - eri

Toi on siis appi, joka itsessään ei mittaa mitään, vaan johon kirjaan itse, paljonko oon syönyt, liikkunut jne. Ja mikä on paino, pituus, ikä jne.

Tietty yksilölliset ominaisuudet ei oo apin tiedossa, mutta kyllä toi jotain suuntaviivoja antaa ja on ollut siten toimiva väline, että oon saanut sen avulla kiloja jo pois. Ap

Vierailija
87/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Ruokavalio on80% ja liikunta 20% painonhallinnasta. Siksi tuolla lenkkipoluilla ja jumpissa on niin paljon pullukoita jotka protskupatukkaa nassuttaen ihmettelee miksei kilot karise.

No mä en oo paljon liikkunut ennen kuin nyt mökillä ja paino tullut alas 1 1/2 kk 3 kg mikä on käynyt kivuttomasti. Eli miten paljon ne syö, jotka liikkuu paljon ja silti se ei näy painossa? Ap

Sulle on tullut lihasta löllön tilalle. Lihas kuluttaa kaloreita tehokkaasti, löllö ei kuluta mitään.

Väärin. Rasvakudos kuluttaa n. 4 kcal/vrk, lihaskudos kuluttaa n. 13 kcal/vrk.

Vierailija
88/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole väittänyt ettei liikunta kuluttaisi kaloreita.

Eniten laihtumiseen kuitenkin vaikuttaa se paljonko energiaa tunget kurkustasi alas

Mutta tosi vähäiselläkin liikunnalla saa jo syödä paljon enemmän kuin jos ei liikkuisi yhtään. Ap