Liikkumalla muka ei kalorit kulu
Aloitin tuossa jokin aika sitten painonpudotuksen ja käytän appia, joka laskee saatuja ja kulutettuja kaloreita.
Aina sanotaan, että liikuntaa tärkeämpää on ruokavalio, mutta nyt kun oon kesämökillä, oon huomannut, että eipä tarvitse paljon arkiliikuntaa harrastaa, että saa jo " luvan" syödä kaloreja enemmän kuin mieli tekee.
Oon syönyt noin 1700 kalorin edestä päivittäin nyt kun oon mökillä, yhtäkkiä tavanomaiset 3 tuntia pihatöitä antaisi jo mahdollisuuden syödä 1500 kalorin edestä lisää ja silti syöminen ei ylittäisi kulutusta!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että appi sanoo jotain, ei tarkoita että asia olisi totta.
No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap
No kuule, kerran siivosin yhden kokonaisen päivän 12 tuntia putkeen. Kalorilaskurin mukaan olisin muka kuluttanut noin 8000 kcal, kattia kanssa, en todellakaan uskonut. Toki kulutin reippaasti enemmän kuin vain istumalla mutta ei nyt kannata ihan kaikkeen uskoa.
No miksihän nuo laskurit sit tuollaista väittää? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi
Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap
Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap
500 kaloria lähtee juuri ja juuri reilun tunnin KOVAsykkeisellä juoksulenkillä.
Pihatöissä ei millään, vaikka tunti olisi tauotonta soran lapioimista tai multasäkki olalla talon ympäri hölkkäämistä.
Kyllä mulle tuli enempi hiki kuin juoksulenkillä. Ap
Sulla taitaa olla aika huono kunto lähtökohtaisesti.
En tiedä kuka kertoi että liikunta olisi tärkeämpää kuin ruokavalio. Koska se ei ole. Kysyit varmaan tässä vauvassa ja joku syötti täyttä puppua, kuten tavallisesti. Ruokavalio on se päättävä, vaikuttavin asia. Toki liikunta on erittäin terveellistä ja tarpeellista, mutta suoraan painonpudotukseen se ei ole blackjackin 21 osuma. Onnittelut menestykseesi, paljon paremmin kuin monet muut.
Vasta oli joku tutkimus että on ihmisryhmä jotka oikeastaan tarvitsevat sitä liikuntaa tukemaan laihdutusta. En tiedä mistä johtuu siis moinen?
Ei ne appit ole luotettavia mittaamaan kalorikulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 500 kcal lähtee tunnissa kovasykkeisellä liikunnalla..
Toki varmasti jos olet tottunut liikkumattomuuden ja nyt touhuat kovasti niin kulutusta on enemmän.
Meinaatko nyt siis syödä enemmän koska laskuri sanoo niin?
En nyt olennaisesti enemmän. Ei tee ees mieli syödä paljon enempää yli sen, mihin on jo tottunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Ruokavalio on80% ja liikunta 20% painonhallinnasta. Siksi tuolla lenkkipoluilla ja jumpissa on niin paljon pullukoita jotka protskupatukkaa nassuttaen ihmettelee miksei kilot karise.
No mä en oo paljon liikkunut ennen kuin nyt mökillä ja paino tullut alas 1 1/2 kk 3 kg mikä on käynyt kivuttomasti. Eli miten paljon ne syö, jotka liikkuu paljon ja silti se ei näy painossa? Ap
Nälän ja kehon tuntemusten mukaan, ei laskureiden.
Terveisin hoikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatöissä ei millään, vaikka tunti olisi tauotonta soran lapioimista tai multasäkki olalla talon ympäri hölkkäämistä.
Sulla taitaa olla aika huono kunto lähtökohtaisesti.
No joo, mut kyllä mä silti kylmiltäni ihan helposti 1/2 tunnin juoksulenkin juoksen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi
Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap
Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?
Ootpas aika hyökkäävä. 🙂Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä aika sinisilmäinen, jos luulet muutaman tunnin ulkotyön polttavan 1000 kaloria vain koska "ammattilaisen" tekemä laskuri niin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaappas, mitä tarkalleen teit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä aika sinisilmäinen, jos luulet muutaman tunnin ulkotyön polttavan 1000 kaloria vain koska "ammattilaisen" tekemä laskuri niin sanoo.
Edelleen kaipaan sitä ammattilaisen kirjoittamaa tietoa, joka kertoo toisin, jos tuo kerran perustuu väärälle tiedolle. En usko, että multasäkkiä olalla tunnin juokseminen on tavanomaista pihatyötä.
Jos sulla kerran tietoa on, miksi et sitä jakaisi? Olisi rakentavampaa kuin ilkeily. Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuka kertoi että liikunta olisi tärkeämpää kuin ruokavalio. Koska se ei ole. Kysyit varmaan tässä vauvassa ja joku syötti täyttä puppua, kuten tavallisesti. Ruokavalio on se päättävä, vaikuttavin asia. Toki liikunta on erittäin terveellistä ja tarpeellista, mutta suoraan painonpudotukseen se ei ole blackjackin 21 osuma. Onnittelut menestykseesi, paljon paremmin kuin monet muut.
Luetun ymmärtäminen. Ei ap aloituksessaan väittänyt, että liikunta olisi tärkeämpää kuin ruokavalio.
Tokihan liikunta kuluttaa kaloreita. Jos syöt normaalit 1900 kcal päivässä ja lisäät liikuntaa niin, että kulutat 500 kcal niin tulet laihtumaan. Ongelma on se, että ihmiset yleensä lisäävät syömistä samalla kun lisäävät liikuntaa, joten eivät laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaappas, mitä tarkalleen teit?
Leikkasin ruohon 0,1 hehtaarin alalta työnnettävällä ruohonleikkurilla, trimmeröin mökin seinänvieret, kaivoin ja kuokin tiivistä maata parin neliö alalta ja kuljetin osan maasta pois kottikärryillä ehkä 10m päähän, kannoin 2 kahdenkymmenen kilon multasäkkiä vähän pidemmän matkan ylärinteeseen ja tyhjensin ne penkkiin, kannoin noin 10m päästä 20 noin 2-5 kilon painoista kiveä ylärinteeseen ja asettelin niitä paikoilleen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti todistaa ettet ole koskaan juossut metriäkään.
-eri
Oma kroppani nimenomaan tarvitsee tajuttomasti liikuntaa pysyäkseen sutjakkana. Syön maltillisesti, 3 kertaa päivässä, terveellistä kotona tehtyä ruokaa. Herkut ja alkoholi ovat rajattu viikonloppunautinnoiksi. Silti saan lisäkiloja, vaikka liikun useamman kerran viikossa niin, että pulssi ja lihakset saavat kyytiä. Yhtään vähempää en voisi syödä, koska en napostele tai syö ylimääräistä, toki voisin jättää herkut ja alkoholin kokonaan ja noudattaa rajattua dieettiä, mutta sellainen elämä ei houkuta. Jos liikun päivittäin niin, että olen jaksamisen rajoilla (ei tarvitse olla pitkäkestoista liikuntaa, 30 min riittää), niin kilot pysyvät kurissa.
Kaikki on siis yksilökohtaista ja totta kai ruokavaliolla on suuri vaikutus, suurempi kuin liikunnalla, jos se koostuu pullasta, roskaruoasta ja liikakiloja on kymmeniä. Toisaalta liikunta auttaa ehkä polttamaan tehokkaammin rasvaa ja pitämään nälkää poissa. Syö normaalisti ja liiku tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen kaipaan sitä ammattilaisen kirjoittamaa tietoa, joka kertoo toisin, jos tuo kerran perustuu väärälle tiedolle. En usko, että multasäkkiä olalla tunnin juokseminen on tavanomaista pihatyötä.
Jos sulla kerran tietoa on, miksi et sitä jakaisi? Olisi rakentavampaa kuin ilkeily. Ap
Lähdetäänkö vaikka siitä, että jotta rasva alkaisi palaman liikkuessa, niin syke pitäisi saada nostettua.
Normaali syke on n.60-100 lyöntiä minuutissa iästä, terveydentilasta ja kunnosta riippuen. Tehokas syke on n.70% maksimisykkeestä, joka on helppo laskea:
(220 - ikäsi) * 0,7 = tehokas syke rasvanpolttoon
Ja yllätys, syke nousee kun kehoa rasitetaan. Oli se sitten juoksua, jumppaa, pyöräilyä, ihan mitä vain. Sinulta on jo monesti kysytty millaista se "normaali" ulkotyö oikein on, jos tavoitesyke saadaan saavutettua ja ylläpidettyä usemman tunnin.
Kolme tuntia puuhastelua kuluttaa jotain 300 kcal eli ihan hakoteillä ap. Liikunta ei laihduta helposti. Usein tulee vain helpommin nälkä ja syö överit.