Liikkumalla muka ei kalorit kulu
Aloitin tuossa jokin aika sitten painonpudotuksen ja käytän appia, joka laskee saatuja ja kulutettuja kaloreita.
Aina sanotaan, että liikuntaa tärkeämpää on ruokavalio, mutta nyt kun oon kesämökillä, oon huomannut, että eipä tarvitse paljon arkiliikuntaa harrastaa, että saa jo " luvan" syödä kaloreja enemmän kuin mieli tekee.
Oon syönyt noin 1700 kalorin edestä päivittäin nyt kun oon mökillä, yhtäkkiä tavanomaiset 3 tuntia pihatöitä antaisi jo mahdollisuuden syödä 1500 kalorin edestä lisää ja silti syöminen ei ylittäisi kulutusta!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että appi sanoo jotain, ei tarkoita että asia olisi totta.
No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap
500 kaloria lähtee juuri ja juuri reilun tunnin KOVAsykkeisellä juoksulenkillä.
Pihatöissä ei millään, vaikka tunti olisi tauotonta soran lapioimista tai multasäkki olalla talon ympäri hölkkäämistä.
Kyllä mulle tuli enempi hiki kuin juoksulenkillä. Ap
Tämä kommentti todistaa ettet ole koskaan juossut metriäkään.
-eri
No olen, nuorena säännöllisesti. Mulla on luonnostaan hyvä kestävyyskunto ja varsinkin tasainen juoksu on aika helppoa, ylämäkivedot ja spurtit tietysti raskaampia. Joskus fyssari sanoikin mulle, että moni tarvii treeniä pystyäkseen juoksemaan sen matkan minkä mä kylmiltään.
Eikä nyt oo tarkoitus leuhkia, vaan tuoda esiin, että eri liikuntamuodot on eri ihmisille rankempia kuin toiset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi
Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap
Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?
Ootpas aika hyökkäävä. 🙂Ap
Ja sinä aika sinisilmäinen, jos luulet muutaman tunnin ulkotyön polttavan 1000 kaloria vain koska "ammattilaisen" tekemä laskuri niin sanoo.
Edelleen kaipaan sitä ammattilaisen kirjoittamaa tietoa, joka kertoo toisin, jos tuo kerran perustuu väärälle tiedolle. En usko, että multasäkkiä olalla tunnin juokseminen on tavanomaista pihatyötä.
Jos sulla kerran tietoa on, miksi et sitä jakaisi? Olisi rakentavampaa kuin ilkeily. Ap
Lähdetäänkö vaikka siitä, että jotta rasva alkaisi palaman liikkuessa, niin syke pitäisi saada nostettua.
Normaali syke on n.60-100 lyöntiä minuutissa iästä, terveydentilasta ja kunnosta riippuen. Tehokas syke on n.70% maksimisykkeestä, joka on helppo laskea:
(220 - ikäsi) * 0,7 = tehokas syke rasvanpolttoon
Ja yllätys, syke nousee kun kehoa rasitetaan. Oli se sitten juoksua, jumppaa, pyöräilyä, ihan mitä vain. Sinulta on jo monesti kysytty millaista se "normaali" ulkotyö oikein on, jos tavoitesyke saadaan saavutettua ja ylläpidettyä usemman tunnin.
No kiitos, nyt oli kunnollinen vastaus. Pihatöissä ei tietysti ollut sykemittaria mukana, mutta sanoisin että eiköhän ainakin tunnin ajan kolmesta syke ollut aika korkealla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan merkitys painonhallinnassa perustuu muuhun kuin energiankulutukseen.
Se auttaa "otteen pitämisessä".
Se auttaa pois tunnesyömisestä.
Tuokin on varmasti totta. Ennen mökkikautta huomasin kyllä, että otteen pitämisessä auttoi myös muu tekeminen. Jos lähdin vaikka leffaan tai museoon kotisohvan sijaan, ei tullut iltanapostelua. Ap
8h päivässä rankkaa ruumiillista työtä ja suunnilleen 1300 syötyä kcal per päivä - tätä kuukausi niin laihduin vain 2,5kg
Mulla ei ainakaan liikunta auta yhtään, siksi en sitä myöskään laske.
Vierailija kirjoitti:
8h päivässä rankkaa ruumiillista työtä ja suunnilleen 1300 syötyä kcal per päivä - tätä kuukausi niin laihduin vain 2,5kg
Mulla ei ainakaan liikunta auta yhtään, siksi en sitä myöskään laske.
Hui, ootpa tosi vähillä kaloreilla ollut. Mulla 1700 kalorilla about sama pudotus (1 1/2 kk ja 3kg), kevyt sisätyö ja vähän liikuntaa.
On näköjään tosi yksilöllistä. Mut ei tuo 2,5kg kk oo minusta vähän tuokaan, parempi eikö ole hitaasti pudottaa painoa. Ap
Kun täällä nyt kritisoitiin mun naiivia uskoa laskuriin, niin löysin tällaisen jutun googlaamalla:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5214dae3-975a-4651-9eb3-3c300…
Tän mukaan 60 kiloinen kuluttaa 330 kcal kun leikkaa tunnin nurmikkoa ja oman kulutuksen saa kun kertoo oman painonsa työn MET-kertoimella. Mä oon reilusti ylipainoinen eli mun painolla kulutus on tuossa jutussa esitellyllä laskukaavalla 495 kcal. Eli ei se apin (tai sovelluksen, kuten joku korjasi) laskuri ihan pielessä oo? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä nyt kritisoitiin mun naiivia uskoa laskuriin, niin löysin tällaisen jutun googlaamalla:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5214dae3-975a-4651-9eb3-3c300…
Tän mukaan 60 kiloinen kuluttaa 330 kcal kun leikkaa tunnin nurmikkoa ja oman kulutuksen saa kun kertoo oman painonsa työn MET-kertoimella. Mä oon reilusti ylipainoinen eli mun painolla kulutus on tuossa jutussa esitellyllä laskukaavalla 495 kcal. Eli ei se apin (tai sovelluksen, kuten joku korjasi) laskuri ihan pielessä oo? Ap
Oisko sulle vastanneet normaalipainoisia jojoilijoita tai fitness-tyyppejä, joille laihdutus tarkoittaa kisakuntoon laihduttamista....
Kulutus lasketaan RASVATTOMASTA painosta, jos painat 100kg niin se ei ole se paino mistä kulutus lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule 1500 kaloroa pihatöistä. Mutta jatka toki hiilaripaskan mussutusta samoin kuin täällä mussutustasi
Miksi pitää vi*tuilla?? Mikä tässä suo noin triggeröi?
Kuluu, mutta hitaasti. Taisi kulua maraton (42 km) juoksemalla perhepitsan kalorit. Helpompi jättää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai ne suunnilleen kertoo. Jos laskurin mukaan tavanomaiset pihatyöt kuluttaa +500 kaloria per tunti ja leikkaa kolme tuntia ruohoa, perustan perräennapenkin ja kanteen kiviä reunakiviksi + multasäkkejå, niin eiköhän se noin tavanomaista pihatyötä ole. Ap
500 kaloria lähtee juuri ja juuri reilun tunnin KOVAsykkeisellä juoksulenkillä.
Pihatöissä ei millään, vaikka tunti olisi tauotonta soran lapioimista tai multasäkki olalla talon ympäri hölkkäämistä.
Muutama tunti moottoripyörällä ajoa kulutta kuulemma yli tuhat kaloria. Eikä siinä muuta kuin istuta ja keskitytä.
Valehteleeko nää apit, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 500 kcal lähtee tunnissa kovasykkeisellä liikunnalla..
Toki varmasti jos olet tottunut liikkumattomuuden ja nyt touhuat kovasti niin kulutusta on enemmän.
Meinaatko nyt siis syödä enemmän koska laskuri sanoo niin?
Miksi ei saisi syödä? Kysyt, kuin se olis suurikin rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jokin lähde tiedollesi, siis luotettavampi kuin ammattilaisten laatima laskuri? Ap
Kerro itse tarkemmin siitä normaalista ulkotyöstä. Juoksetko mökin ympäri tunnin multasäkkiä kantaen? Nosteletko jotain kaatuneita puita hartioillesi ja teet kyykkyjä toisen tunnin?
Akoinaan pulska opettaja tuli syksyllä kouluun täysin muuttuneena. Ei ollut muuttanut ruokailussa mitään, mut kaivoi mökillä ojan kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vasta oli joku tutkimus että on ihmisryhmä jotka oikeastaan tarvitsevat sitä liikuntaa tukemaan laihdutusta. En tiedä mistä johtuu siis moinen?
Voisin kuvitella, et aineenvaihdunnan käynnistämisessä se liikunta olis apuna, jos se siis on syystä tai toisesta tosi alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne appit ole luotettavia mittaamaan kalorikulutusta.
No kyllä minulla oli luotettava. Aloin syödä appin ehdottamia kalorimääriä (siis jouduin lisäämään aika lailla, enkä silti ihan yltänyt suositukseen), ja vasta sen myötä alkoi paino laskea. Eli kyllä siinä on myös perää, et pitää syödä riittävästi.
Kannattaa juoda kunnon kännit niin on koko seuraavan päivän kova syke ja hengästyy kun menee krapulapaskalle. Kyllä kalorit kuluu!
Vierailija kirjoitti:
Kulutus lasketaan RASVATTOMASTA painosta, jos painat 100kg niin se ei ole se paino mistä kulutus lasketaan.
Mistä ton repäisit?
Liikunnan merkitys painonhallinnassa perustuu muuhun kuin energiankulutukseen.
Se auttaa "otteen pitämisessä".
Se auttaa pois tunnesyömisestä.