Pelottaako teitä muita lapsettomia lainkaan yksinäinen vanhuus?
Minusta tämä on vähän erikoinen tabu. Julkisesti hehkutetaan vain miten hienoa on olla pari-kolmekymppinen, menevä ja matkusteleva ikisinkku tai DINK. Ihan hirveän vähän olen nähnyt juttua siitä, miltä tämä elämä näyttää kahdeksankymppisenä. Mies kuolee todennäköisesti ennen minua, ja itse en ainakaan koe että kaverisuhteista välttämättä on vanhuuden turvaksi.
Kommentit (547)
Helsingin kotihoidon sivuilla on kaikki maksut erikseen: kylvetyspalvelu, lämmin ruoka, ruokien kotiinkuljetusmaksu kaupoista, turvapuhelinpalvelu, kodin siivous jne.
Vierailija kirjoitti:
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80 vuorokausi.
Jos kotiutetaan leikkauksen jälkeen niin kotipalvelut on maksullisia, osa tulosidonnaisia.
Mitä pelkäämistä siinä olisi, lapsettomat saa ne viimeiset hoitopaikat jos tarvitsevat koska muuta ei ole, koska ei voida jättää heitteille.
"Vanhusten ympärivuorokautista hoivaa ei lisätä tai sitä jopa vähennetään, vaikka sen tarve kasvaa."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6e42a94-af6e-4836-a5c5-3d9b94c9b…
Mä ajattelin seota siinä vaiheessa, kun en jaksa enää itsestäni huolehtia. Sitten saa ylläpidon. Eli ei en pelkää yksinäistä vanhuutta. Turha kenenkään on sen puolison tai lapsien varaan muutenkaan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin seota siinä vaiheessa, kun en jaksa enää itsestäni huolehtia. Sitten saa ylläpidon. Eli ei en pelkää yksinäistä vanhuutta. Turha kenenkään on sen puolison tai lapsien varaan muutenkaan laskea.
Ei sitä hoitokotipaikkaa niin vain saa. Pitää olla lääkärin diagnoosit. Hoitokotipaikasta ei päätetä itse. Käytännössä pitää olla muistisairaus, lääkitykset tai jalat ei pelaa.
Tällä hetkellä eläkeläisiä on vaipoissa omassa kotona kotihoidon varassa.
Paljon vanhuksia löytyy kuolleena kotoa. Lojuneet siellä kuolleina viikkokausia, vaikka on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä hoitokotipaikkaa niin vain saa. Pitää olla lääkärin diagnoosit. Hoitokotipaikasta ei päätetä itse. Käytännössä pitää olla muistisairaus, lääkitykset tai jalat ei pelaa.
Totta, mutta eipä se puoliso tai lapset tässä auta. Yleensä puoliso jossain kohtaa saattaa kuolla aiemmin tai lapset eivät välitä.
Ja jotta saa palvelusetelin siivoukseen niin siitäkin päättää sosiaaliohjaaja eli sun pitää olla huonossa kunnossa. Lääkäri tekee kyllä tutkimukset, veriarvot ja sen sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta eipä se puoliso tai lapset tässä auta. Yleensä puoliso jossain kohtaa saattaa kuolla aiemmin tai lapset eivät välitä.
Kyllä moni lapsi myös välittää ja vaatii omalle vanhemmalleen parempaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jotta saa palvelusetelin siivoukseen niin siitäkin päättää sosiaaliohjaaja eli sun pitää olla huonossa kunnossa. Lääkäri tekee kyllä tutkimukset, veriarvot ja sen sellaista.
Laboratoriokokeet ja kaikki tehdään.
Ei mikään sairaus puhkea tosta vaan, ehkä aivoinfarkti, mutta sekin katsotaan pään kuvauksilla ja nielet letkua sisään jne.
Ei se lapsellinenkaan voi olla varma, että lapsistaan on vanhuuden turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelkäämistä siinä olisi, lapsettomat saa ne viimeiset hoitopaikat jos tarvitsevat koska muuta ei ole, koska ei voida jättää heitteille.
kun rahat loppuut niin ei paljoa ole väliä mitä "voidaan ja ei voida"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko loppujen lopuksi yhtään sen mukavampaa olla vaipoissa laitoshoidossa? Paikassa, jossa joku muistisairas tulee milloin sattuu haahuilemaan sun huoneeseesi? Saattaa olla vielä aggressiivinen ja väkivaltainenkin? Kotiisi ei kuitenkaan tule muut kuin ne, joilla on kotiisi avaimet. Paitsi no ehkä murtovaras.
Lapsivapaana en ole huolestunut. Säästän rahaa lähteäkseni eutanasiaturistiksi ja hoidan homman heti, kun alkaa näyttää siltä, etten pärjää.
Ei ne lapset ole mikään vanhuudenajan vakuutus, hyi niille, jotka edes ajattelevat niin.
Televisiossa aikoinaan pyörinyt sinkkuelämää-sarja aiheutti pahan harhan, että sinkkuna ja lapsettomana oleminen olisi pidemmän päälle kivaa.
Nyt ollaan havahduttu, että matala syntyvyys aiheuttaa ankean vanhuuden. Vaihtoehtona ei ole kuin laitoksessa asuminen tai eutanasia. Ne, joilla on monta lasta voivat päästä ulkoilemaan, konsertteihin, taidenäyttelyihin, kirjastoon ym. vielä vanhana, mutta se vaatii aina sen omaisen, joka vie vanhuksen ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tosi naiivia ajatella noin, kun ei nykyisinkään saa helpolla hoivakotipaikkaa. Perustuslaki takaa yhdenvertaisen kohtelun, joten lapsettomat eivät mene millään tavalla jonon ohi hoivapalveluissa.
Onhan Suomessa kaikki muukin heitteillä, joten huomaa, että ainakin osalla helppo elämä on aiheuttanut harhan, kuinka tiukalla verorahat ovat hoivapalveluissa.
Ei pelota. Minulla on puoliso, iso suku ja ystäviä. Olen aktiivisesti osana yhteisöjä, joissa tapaan jatkuvasti uusia ihmisiä - jos tekisin lapsia, en haluaisi vaatia heitä huolehtimaan minusta kun olen vanha, ei se ole reilua heitä kohtaan.
Voin myös vanhainkodissa töissä olleena kertoa, että siellä valtaosalla on 2-5 lasta ja liuta lapsenlapsia, mutta kylässä käydään ehkä Jouluna ja Juhannuksena. Valtaosa vanhuksista oli laitettu asumaan yksikköömme, koska heidän lapsillaan on omia lapsia ja työt ja lasten harrastukset, niin ei ole aikaa huolehtia omista vanhemmista. Minusta on hyvä, jos ihmiset oppisivat sen että myös vanhana voi luoda uusia ihmissuhteita ja että lapset eivät ole yhtä kuin et tule olemaan yksinäinen.
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80 vuorokausi.