Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako teitä muita lapsettomia lainkaan yksinäinen vanhuus?

Vierailija
28.07.2023 |

Minusta tämä on vähän erikoinen tabu. Julkisesti hehkutetaan vain miten hienoa on olla pari-kolmekymppinen, menevä ja matkusteleva ikisinkku tai DINK. Ihan hirveän vähän olen nähnyt juttua siitä, miltä tämä elämä näyttää kahdeksankymppisenä. Mies kuolee todennäköisesti ennen minua, ja itse en ainakaan koe että kaverisuhteista välttämättä on vanhuuden turvaksi.

Kommentit (547)

Vierailija
441/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vakavasti sairas jo alle viisikymppisenä. Ei ole kukaan läheisistä auttanut millään tavalla. Ihmisillä on niin kiirekin nykyään, töissäkin vaaditaan paljon, välimatka voi olla pitkä. Voi olla myös hankala höppänä vanhana, jonka kanssa kukaan ei jaksa olla tekemisissä. Olen jo nyt yksinäinen, ei se pahemmaksi voi muuttua.

Voipas.

Vierailija
442/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus tekee yksinäiseksi jos ei muuten niin ainakin silloin jos tuttavat lähtevät ennemmin kuin itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään omilla  lapsilla ole velvollisuus hoitaa vanhempiaan.

Onhan sosiaaliturva ja avustajia ja hoitajia löytyy, ei tarvitse omia lapsiaan 

pyytää vanhempiaan hoitamaan.

Mutta kenelle voi soitella kun haluaa keskustella, se on sama, vaikka se oma lapsi olisi toisella puolen maapalloa, yhteydet pelaa. 

Lapsiltaan oppii paljon ja lapsenlapsiltaan vielä enempi. 

Älkää sitten vanhana valittako yksinäisyyttä. Miksi ette tehneet lapsia silloin, kun siihen on ollut vielä mahdollisuus.

Vierailija
444/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt vanhusten hoitolaitoksissa ja ei siellä näkynyt kenenkään lapsia eikä lapsenlapsia ikinä. Yhdessäkään niistä. Että kyllä 100% on vanhana yksin oli lapsia tai ei.

Ei näkynyt paikalla, mutta yleensä ovat kotona hoitamassa vanhuksen edunvalvontaa. Tässä voi olla melkoisesti työtä. Monilla ei ole käsitystä kuinka paljon paperityötä muistisairaan vanhuksen tekemät sotkut voivat jättää. Helpompaa oli aika ennen kännykkää ja internettiä.

Vierailija
445/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt vanhusten hoitolaitoksissa ja ei siellä näkynyt kenenkään lapsia eikä lapsenlapsia ikinä. Yhdessäkään niistä. Että kyllä 100% on vanhana yksin oli lapsia tai ei.

Tätä en kyllä ymmärrä. Minä ainakin kävin katsomassa vanhempiani. Muitakin omaisia hoivapaikassa selvästi kävi. Olitkohan pahimpaan koronarajoitusaikaan vanhusten hoitolaitoksessa töissä?

Moni asuu eri kaupungissa. Kävitkö joka päivä, joka viikko, joka kuukausi vai juhlapyhinä? Ne lapsiaan kylään odottavat vanhukset kyselee JOKA PÄIVÄ miksei tänään joku tule.

Se lapseton vanhus osallistuu päivätoimintaan mielellään, lapsiaan haikaileva vanhus ei tule mukaan laulutuokioon "kun Irja ja Pekka saattaa tulla kohta niin en minä sinne tuntemattomien kanssa tule".

Vierailija
446/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kenelle voi soitella kun haluaa keskustella, se on sama, vaikka se oma lapsi olisi toisella puolen maapalloa, yhteydet pelaa. 

Älkää sitten vanhana valittako yksinäisyyttä. Miksi ette tehneet lapsia silloin, kun siihen on ollut vielä mahdollisuus.

Äläkä sinä valita minun mahdollista 2060-luvun yksinäisyyttäni jo nyt vuosikymmeniä ennen. Ei ole sinun taakkasi kantaa. En tehnyt lapsia kun en halua, en minä niitä ala kaivata 40 vuoden kuluttuakaan.

Juttelen chatgpt kanssa jos kaikki muut on kuolleet. Varmaan aika kehittynyt jo silloin.

Vierailija
447/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä pelottaa , sekä on kohtalo eikä liioin ole ystäviäkään

Jos olisi Vähemmistön edustaja kyllä ei olisi yksinäinen vanhuus He huolehtivat , joka ikisestä

Sukuun kuuluvasta eivät hylkää oli minkälainen ihminen tahansa heitä näitä on vainottu juutalaisten ja muutenkin poikkeavien ihmisten lailla!

Raamatussa Jumala sano, Vaimolle , että olkaa te aijasia kulkureita Maan päällä.

Niin oli ennen, mutta nyt Heitä on myös koulutettu on vaikka missä ammatissa .

Eli Romani heimostahan oli kyse,

He Huolehtii yksinäisestä ihmisestä

Toista se on meikäläisellä!

Yksinpä saan kai tätä tietä taivaltaa elämäni Loppuun saakka!.

😢.

Kunnia Heille!

Vierailija
448/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sen vanhuksen yksinäisyys on kiinni niistä lapsista, niin hän tulee olemaan yksinäinen, vaikka aikuiset lapset asuisivat naapurissa. Älkää ripustautuko lapsiinne, hankkikaa oma elämä, johon kuuluu muitakin läheisiä, kun vaan omat lapset. Tuo on lapsille kamala taakka, kun pitäisi aikuisena koko elämä omistaa seurankipeälle vanhukselle, joka sitten syyllistää, ellei jatkuvasti soitella tai tavata.

495

Vierailija
449/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhainkodit sun muut laitoksetkin kerta ovat olemassa, en mielelläni sälyttäisi vanhaa itseäni sukulaisten hoidettavaksi. Onhan heilläkin oma elämä elettävänä. ei siinä jouda ilmaiseksi omaishoitajaksi. 

Enkä halua hautakiveen tekstiä että huhhuh, viimeinkin se riesa kuoli!

Vierailija
450/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vakavasti sairaan mummoni omaishoitajana vaikka käyn täysipäiväisesti töissä ja opiskelen samalla. Ihan hiton rankkaa. En lähtisi uudelleen koska omat voimani ovat ihan loppu. Tämä on kuitenkin mummolle tosi tärkeää ja huomaan, että hän arvostaa apuani silmät kosteina ja on todella kiitollinen. Suon sen hänelle, ainakaan mikään ei jää mietityttämään tai kaduttamaan etten tehnyt tarpeeksi viimeisinä aikoina. En syyllistä kuitenkaan heitä, jotka eivät tähän lähde koska tämä kuormittaa tosi paljon ja vaatii. Itselläni ei vielä ainakaan lapsia ja tämäkin tilanne pohdituttaa, menisin varmaan vanhainkotiin itse koska täytyy nuoremmillakin olla se oma elämä. Sitä ei minulla oikein nyt ole.

Vierailija
451/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kotihoidossa. Vanhukset, joilla on lapsia, kaipaavat lapsiaan, joilla ei ole kovin usein aikaa käydä. Vanhukset, joilla ei ole lapsia, eivät kaipaa lastensa käyntejä. Aika usein huomaa, että lapsettomat vanhukset kokevat olevansa vähemmän yksinäisiä kuin ne, jotka ikävöivät lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Eivät he ikävöi sellaista, mitä heillä ei ole koskaan ollutkaan.

Miten te olette ehtineet tällaisesta keskustella kun kotihoidolla on kuulemma niin kiire että hädin tuskin ehditään päivää sanoa?

Haavanhoitoja yms tehdessä on tapana jutella asiakkaan kanssa eikä tuppisuuna vain hoitaa haava. Ja vanhukset kyllä puhuvat, vaikka hoitaja olisikin ihan hiljaa. Monelle vanhukselle hoitajan 10 minuutin käynti on ainoa hetki, kun voi toiselle ihmiselle puhua. Haavanhoidot ja moni muukin toimenpide vie enemmän kuin 10 minuuttia.

Meillä kompressiosidosten vai mikä lie sidosten vaihto vie sen 5min ja hoitaja lähtee heti menemään. Kyse syöpäsairaan kovasta jalkojen turvotuksesta, johon sidokset laitetaan joka ikinen päivä. Ihania hoitajia mutta todella kiireisiä.

Vierailija
452/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko pässi että kaikki eivät saa lapsia, vaikka kuinka haluaisivat?

Vierailija
453/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen vanhuutta positiivisesti ja yksi iso syy siihen on omat tyttäret. <3

Olen onnellinen, että on tullut lapsia tehtyä. Omasta mielestäni ihmisellä on luultavimmin paremmat vanhuuden päivät, kun on sitä jälkikasvua. Se on luonnollista.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sen vanhuksen yksinäisyys on kiinni niistä lapsista, niin hän tulee olemaan yksinäinen, vaikka aikuiset lapset asuisivat naapurissa. Älkää ripustautuko lapsiinne, hankkikaa oma elämä, johon kuuluu muitakin läheisiä, kun vaan omat lapset. Tuo on lapsille kamala taakka, kun pitäisi aikuisena koko elämä omistaa seurankipeälle vanhukselle, joka sitten syyllistää, ellei jatkuvasti soitella tai tavata.

495

Mä olen tästä samaa mieltä. Asun vanhempieni naapurissa ja juoksen paikalle, jos siellä on jokin hätä. Hoidan sen hätätilanteen ja lähden pois. Kun isän pitää päästä parturiin, lääkäriin tms tai kun heille tulee siivousfirma, käyn hakemassa äidin meille. Pistän telkkarin auki, istutan äidin nojatuoliin, laitan headsetin päähäni ja koitan jatkaa töitä. Kun äidin voi palauttaa kotiin, olen siinä heidän ovensuussaan korkeintaan minuutin ja lähden pois. En mä käy enää vanhempieni luona kahvilla ja turisemassa mukavia. Aiemmin mä järjestin uutenavuotena, pääsiäisenä, vappuna, juhannuksena jne pienet juhlat hyvine ruokineen ja kutsuin vanhempani meille syömään. Siinä meni aina tunti poikineen jutellessa. Enää en järjestä vaan hoidan ainoastaan vanhempieni käytännön asioita ja nekin mahdollisimman nopeasti. Todennäköisesti vanhempani olivat vähemmän yksinäisiä silloin, kun ihan ajan kanssa tavattiin. 

Vierailija
455/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisyys ei pelota, mutta jos sairastuu vakavasti eikä tässä idioottimaassa saa eutanasiaa.

Tämä x1000

Kuolema tulee kyllä jos on tullakseen. Sitä ei tarvitse vauhdittaa varsinkaan, jos on vakava sairaus.

Onneksi rakkaiden, viattomien eläinten kohdalla ei ajatella näin!

Vierailija
456/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelkäätte, parin vuoden päästä huushollaavat robotit vanhusten kanssa ja hoitavat kaikki hommat mukisematta. 

Millä tavalla sen robotin on tarkoitus auttaa yksinäisyyteen?

Tekoäly on jo nyt niin kehittynyt, että sen kanssa voi jutella melkein mistä vaan. Työkaveri oli jutellut pitkään ja lopuksi pyytänyt tekoälyä treffeille. Tekoäly oli kiittänyt kutsusta ja kertonut, että sillä ei ole fyysistä olomuotoa ja sen vuoksi ei voi lähteä työkaverini kanssa treffeille. Nyt tämä toiminnallisuus on vielä vain chatGPT:ssä, mutta tulevaisuudessa aivan varmasti hoivaroboteissakin . 

Monien ihmisten seuraan verrattuna robotin kanssa keskustelu voi olla jopa antoisaa.

Vierailija
457/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisyys ei pelota, mutta jos sairastuu vakavasti eikä tässä idioottimaassa saa eutanasiaa.

Tämä x1000

Kuolema tulee kyllä jos on tullakseen. Sitä ei tarvitse vauhdittaa varsinkaan, jos on vakava sairaus.

Olen monesti ihmetellyt tätä ristiriitaa. Jos joku antaisi parantumattomasti sairaan lemmikkikoiran virua kivuissaan vuosikausia samalla lailla kuin vanhusten annetaan, sitä pidettäisiin eläinrääkkäyksenä.

Vierailija
458/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen Lauri Pohjanpään runo

varisemon ja poikasen keskustelusta:

"Kun vanhenen pian, alan kangistua,

kai kannat sä mua, kuin minä nyt sua?"

"En", vastaa poika, "sun jäädä annan."

"Ketä kannat sä sitten?"

"Mä poikaani kannan."

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelkäätte, parin vuoden päästä huushollaavat robotit vanhusten kanssa ja hoitavat kaikki hommat mukisematta. 

Millä tavalla sen robotin on tarkoitus auttaa yksinäisyyteen?

Tekoäly on jo nyt niin kehittynyt, että sen kanssa voi jutella melkein mistä vaan. Työkaveri oli jutellut pitkään ja lopuksi pyytänyt tekoälyä treffeille. Tekoäly oli kiittänyt kutsusta ja kertonut, että sillä ei ole fyysistä olomuotoa ja sen vuoksi ei voi lähteä työkaverini kanssa treffeille. Nyt tämä toiminnallisuus on vielä vain chatGPT:ssä, mutta tulevaisuudessa aivan varmasti hoivaroboteissakin . 

Monien ihmisten seuraan verrattuna robotin kanssa keskustelu voi olla jopa antoisaa.

Totta. Mua ei omassa vanhenemisessa huoleta yksinäisyys. Niin kauan, kun pystyn käyttämään tietokonetta tai edes kännykkää, en ole yksinäinen. Voin viestitellä ystäville ja kavereille. Tai ihan vaan notkua täällä av:llä. En ole tähänkään asti ollut puhelimessa lörpöttelijä ja aika harvoin mun tarvitsee kasvotusten tavata ketään. Olen jo yli 10 vuotta tehnyt etätöitä ja tämä sopii mulle erinomaisen hyvin. Monelle eläkkeelle jääminen on vaikeaa sen vuoksi, että työyhteisö häviää. Ei käy enää työkavereiden kanssa kahvilla tai lounaalla. Mä en ole käynyt yli kymmeneen vuoteen eikä harmita yhtään. 

Mitä sitten tulee yksin pärjäämiseen, niin se onkin vähän mutkikkaampi juttu. Mulla on mennyt jo vuosia kaikki juoksevat laskut e-laskuina ja veloitus automaattisesti tililtä eräpäivänä. Jos eläke tulee tilille, hoituu laskutkin ilman, että teen itse yhtään mitään. Jos en aikanaan pääse kotoani enää minnekään enkä pysty käyttämään tietokonetta, niin ei mulle sitten tule mitään muita laskuja kuin ne, jotka jo nyt menee suoraan tililtä. Sähkösopimus mulla on nyt määräaikainen, mutta senkin voi tehdä toistaiseksi voimassaolevaksi jo ennenkuin olen kykenemätön uusimaan sähkösopimustani. Siivousfirmankin kanssa voi tehdä diilin, että tulevat säännöllisesti tietyin aikavälein siihen asti, kunnes toisin ilmoitetaan. Ei mun tarvitse pystyä avaamaan edes ovea, koska voin antaa siivousfirmalle vara-avaimen. Olen nyt seurannut omaa äitiäni ja miettinyt, haluanko itse olla samanlainen. Haluanko, että joku pitää huolta siitä, että elän mahdollisimman pitkään tuijottaen telkkaria. Tällä hetkellä tuntuu, että en halua. Ihminen ei selviä ilman nesteitä kuin muutaman vuorokauden. Haluanko, että joku käy täällä juottamassa mua sitten, kun en enää itse ymmärrä juoda vai olisko sittenkin parempi, että kukaan ei kävisi. Tai haluanko, että mut roudataan johonkin laitokseen, missä mulle juotetaan nesteitä ilman, että mä en enää edes ymmärrä sen vain pitkittävän elämääni. Ei parantavan elämäni laatua vaan ainoastaan pitkittävän elämääni. Mä olen aika sinut jo nyt kuoleman kanssa, olen saanut elää oikein hyvän ja antoisan elämän tähänkin asti. Toki toivon, että hyviä ja antoisia vuosia olisi vielä edessäkin, mutta en mä tarvitse mitään zombielämää. Lapseni kyllä tietävät toiveeni, että antaisivat mun vain rauhassa riutua pois, mutta koskaanhan ei voi tietää, miten he lopulta päättävät toimia. Useinhan vanhusta pidetään hengissä vain siksi, että omaisille on liian tuskallista antaa vanhuksen mennä. Tosiasiassa kun esimerkiksi hypotermiaan kuoleminen on varsin nopea ja kivuton tapa lähteä täältä, mutta yleensä omaisten takia talvipakkaseen lähtenyt vanhus etsitään ja toimitetaan jonnekin. 

Vierailija
460/547 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä x1000

Olen monesti ihmetellyt tätä ristiriitaa. Jos joku antaisi parantumattomasti sairaan lemmikkikoiran virua kivuissaan vuosikausia samalla lailla kuin vanhusten annetaan, sitä pidettäisiin eläinrääkkäyksenä.

Kyllä, ja tulisi eläinsuojelurikossyyte perään. Eläinlääkärit ovat velvoitettuja tekemään ilmoituksen.

Ystäväni vei kissansa eläinlääkäriin, kun sille ei ruoka maistunut ja oli muutenkin vaisu. Kävi ilmi, että munuaiset/ haima olivat siinä kunnossa, että kissa oli lopetettava. Eläinlääkäri sanoi, että olkoon nyt tämän kerran, mutta oikeasti hänen pitäisi ilmoittaa tästä poliisille!

Ystäväni oli pöyristynyt. Hän ei ollut tahallaan viivytellyt avun hakemista. Kissa ei ollut millään tavalla valitellut ja näyttänyt tuskaiselta, ainoastaan ruokahalu katosi ja silloin hän hakeutui eläinlääkärin vastaanotolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän