Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia

Vierailija
28.07.2023 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html

Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?

Kommentit (1113)

Vierailija
941/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, onko muslimien työsopimuksessa joku lisäpykälä niin että he voivat rukoilla viisi kertaa päivässä ja pitää näin taukoa työnteosta? Jos lääkäri tekee leikkausta tai hoitaja jotain toimenpiteitä, keskeyttävätkö he ne kun on rukouksen aika?

Kätteleekö muslimi mieslääkäri suomalaista naispotilasta? Saako suomalainen mieslääkäri kätellä muslimi naispotilasta?

Tietääkö joku?

Eihän nuo kaikki rukoukset juuri työpäivään edes osuisi. Varmasti saavat ilman työsopparissa olevaa mainintaakin sisällytettyä päiväänsä rukoukset. Jättävät kahvihuonejuoruilut väliin ja muiden höpötellessä käyvät itse höpöttelemässä jumalalleen. En näe ongelmaa siinä, jos joku rukoilee työpäivänsä aikana vaika tauoilla (ruokatauko, kahvitauko, mitä näitä nyt on), vaikka ateisti itse olenkin.

Kyllä se on ongelma siinä vaiheessa kun ruokailutilasi muuttuu muslimien rukoushuoneeksi ja sinä mietit mahdutko enää sekaan. Suomi ei ole teokratia missä uskonto pitää tunkea työpaikoillekin. Siellä missä populaatio on suuri, kuten Saksassa ja Ranskassa, provokatiivisena eleenä suljetaan tahallaan kokonaisia katuja kaikelta muulta toiminnalta paitsi rukoilulta.

Ne rukoukset hoidetaan jossain muualla kuin työpaikkaruokalassa. En usko että näissä on nitään ongelmaa. Sinänsä en itse etenkään elämää rajoittavia uskontoja kannata, mutta jos ihminen hoitaa työnsä hyvin, lienee yhdentekevää, jos on tauollaan rukoillut. Toki silloin asiaan on puututtava, jos uskonto aiheuttaa haittaa työpaikalla. Mutta pelkkä rukous tuskin on sellainen asia.

Ainakin Hgin kaupungin liikennelaitoksen bussikuskien taukotilassa rukoillaan samaan aikaan. Mielenkiintoista että ateistille tämä sopii maassa jossa on tehty niin suuri työ että islamia paljon vähemmän rajoittavan uskonnon vaikutuspiiristä päästään eroon ja kaikki lait ja muu elämä on järjestetty maalliseksi. Islam jonka vaikutuspiirissä ateisti on täysin arvoton ja muslimimaissa lainsuojaton henkilö mikäli alkaa tuoda julki vakaumustaan.

Vierailija
942/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, onko muslimien työsopimuksessa joku lisäpykälä niin että he voivat rukoilla viisi kertaa päivässä ja pitää näin taukoa työnteosta? Jos lääkäri tekee leikkausta tai hoitaja jotain toimenpiteitä, keskeyttävätkö he ne kun on rukouksen aika?

Kätteleekö muslimi mieslääkäri suomalaista naispotilasta? Saako suomalainen mieslääkäri kätellä muslimi naispotilasta?

Tietääkö joku?

Eihän nuo kaikki rukoukset juuri työpäivään edes osuisi. Varmasti saavat ilman työsopparissa olevaa mainintaakin sisällytettyä päiväänsä rukoukset. Jättävät kahvihuonejuoruilut väliin ja muiden höpötellessä käyvät itse höpöttelemässä jumalalleen. En näe ongelmaa siinä, jos joku rukoilee työpäivänsä aikana vaika tauoilla (ruokatauko, kahvitauko, mitä näitä nyt on), vaikka ateisti itse olenkin.

Kyllä se on ongelma siinä vaiheessa kun ruokailutilasi muuttuu muslimien rukoushuoneeksi ja sinä mietit mahdutko enää sekaan. Suomi ei ole teokratia missä uskonto pitää tunkea työpaikoillekin. Siellä missä populaatio on suuri, kuten Saksassa ja Ranskassa, provokatiivisena eleenä suljetaan tahallaan kokonaisia katuja kaikelta muulta toiminnalta paitsi rukoilulta.

Ne rukoukset hoidetaan jossain muualla kuin työpaikkaruokalassa. En usko että näissä on nitään ongelmaa. Sinänsä en itse etenkään elämää rajoittavia uskontoja kannata, mutta jos ihminen hoitaa työnsä hyvin, lienee yhdentekevää, jos on tauollaan rukoillut. Toki silloin asiaan on puututtava, jos uskonto aiheuttaa haittaa työpaikalla. Mutta pelkkä rukous tuskin on sellainen asia.

Uskonto ei kuulu työpaikalle, eikä työpaikkapukeutumiseen.

No kyllä aika monella hoitajalla ja jopa lääkärillä olen nähnyt risti-kaulaketjun vaikka periaatteessa korut on kielletty.

Ei kuulu työpaikalle.

No sanoppa se niin olet kiusaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan on ainakin se 57 islamilaista valtiota, josko näistä löytyisi joku missä ei tarvitsisi kokea suomalaisten rasismia. Ei muuta ku passit kuntoon ja kentälle.

Vaikka kaikki olisi jossain muussa maassa, ei Suomessa suvaita rasimia. Paitsi yksi ryhmä ilmeisesti ihannoi sitä.

Siis RKP. Ruotsissa meitä pidettiin aikanaan vähempiarvoisina tolloina, iävä kyllä. Toisaalta miksi  ruotsinkielisiin opinahjoihin pääsee helpommin, huonommilla eväillä?

Nämä ruosinkieliset pääsevät kiintiöillä suomenkielisiinkin opinahjoinhin pienemmillä pistemäärillä kuin suomenkieliset.

Vierailija
944/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo muslimit saa koskettaa naisia... jos kuulisin, että tuo ottaa vastaan, peruisin ajan.

Ei oo mikään pakko mennä, kai se on valinnan vapaus.

Nuo koulutukset ulkomailla verrattavissa kirjekursseihin. Ei voi tutkintoja verrata Suomessa suoritettuihin.

Höpö. Meidän työpaikalla on useampi suomalaislääkäri jotka ovat tutkinnon suorittaneet Tartossa. Ihan kelpo lääkäreitä.

Ihana ja pätevä vakieläinlääkäri myös Tarton yliopistosta n

Vierailija
945/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku?

Lääkärit eivät kättele. Se on epähygieenistä.

Vierailija
946/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko helpompi opetella hyvin ruotsia vuoden ajan ja hakea ruotsinkieliselle linjalle? Harmittaa, etten itse 90-luvun alussa tajunnut mitään yliopistoon hakemisesta. Kirjoitinkin sentään laudaturin ruotsista.

Vierailija
947/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.

En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.

Noh, kaveri sairasti vuosia vakavasti ja olisi voinut jopa kuolla, kuten sisaruksensa. Tarvittiin topakka venäläinen lääkäri, joka tajusi mistä oli kyse ja määräsi tietyt kokeet.

Jep, diagnoosi tuli ja myös apu siihen, että silleen!

Sinäkö huutelija et tiedä, että Itä-Euroopan maissa on aika korkealaatuista tuo koulutus!

Vierailija
948/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden yleislääkärin kirjoittamat muistelmat. Hän muutti jonnekin Karjalaan töihin ja kertoi, että kun paikallinen potilas tuli vastaanotolle ja  hän kysyi mikä vaivaa, niin potilas sanoi, että " sivuja  juilii". Ei ymmärtänyt vaivaa kyselemättä ensin pitempään.

Vierailija
949/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räsy naisen päässä ei kyllä aiheuta luottamusta. En menisi naislääkärille, joka pitäisi minuakin vähempiarvoisen sukupuolen edustajana. Hiuksetkin näkyvät, hui kauhistus! Itseään toki pitää vähempiarvoisempana kuin miehet, mutta siihen leikkiin en suomalaisena naisena lähde mukaan. Maassa maan tavalla ja räsy pois päästä. 

Ugh. Riikkuli on puhunut.

Vierailija
950/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä osaa suomea, moni eksoottisen näköinen nykyään käynyt koulunsa ja jopa lääkiksen ihan Suomessa. Eikä ole monta päivää kun kävin pojan kans aika huono Suomi venäläisellä lääkärillä, oikein hyvä hoito saatiin.

Kun itse olin lääkiksessä, meidän kurssilla oli kaksi vuotta Suomessa ollut kiinalainen nuorimies, joka puhui suomen kieltä ihan täydellisesti, ilman mitään korostusta. Eikä hän sitä kotimaassaan ollut opiskellut.

Vierailija
951/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.

En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.

Höpöhöpö. Ei pidä paikkaansa. Monessa maassa lääkis jopa paljon vaativampi, kuin Suomessa. Meillä suomalaisilla on semmoinen ylimielinen luumo, että Suomen yliopistotutkinnot on jotain huippua. Pakko sanoa, että eivät ole, niitä ei edes arvosteta maailmalla. Suomalaisten yliopistojen sijoitukset maailman rankinlistoilla on huonoja, sekin kertoo suomalaisten yliopistojen tadosta.

Terveisin ulkomailla lääkiksen suorittanut.

Näin taitaa olla. Luin juuri edesmenneen neurokirugin Juha Hernesniemen muistelmat. Hän opiskeli lääkäriksi Sveitsissa Zurichissä. Hän kertoi opiskeluistaan siellä ja todella joutui tekemään ankarasti töitä, jotta sai lopulta päättötentit läpi.Hän ei ollut päässyt Suomessa lääkikseen. Ura oli mittava, yli 16000 neurokirurgista leikkausta, joista yksikään ei ollut läpihuutojuttu.

Kaikki kunnia hänelle ja uralleen, mutta kovin itsekeskeinen ihminen oli. Olen kuunnellut paria hänen haastatteluaan, siinä eivät haastattelijat saaneet lainkaan suunvuoroa.

Vierailija
952/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaihtelevia kokemuksia ulkomaalaisista lääkäreistä. Mieleen on jäänyt yksi somalitaustainen kesäsijaisena ollut hammaslääketieteen kandidaatti, joka puhui täydellistä suomea ja oli todella huomaavainen ja potilaslähtöinen lääkäri. Samoin kerran päivystyksessä rasitusvamman takia ollessani päivystävä virolainen lääkäri oli asiallinen ja empaattinen. Hän määräsi tarpeelliset laboratoriokokeet sekä röntgenkuvat otettavaksi välittömästi, jotta esim. reuman mahdollisuus voitaisiin sulkea pois.

Toisinaan taas ulkomaalaistaustaiset lääkärit ovat olleet töksäytteleviä, ylimielisiä ja kielitaidoltaan puutteellisia. Täytyy myös myöntää, että kulttuurierojen takia en menisi esim. ehkäisyasioissa venäläistaustaiselle tai Lähi-Idästä kotoisin olevalle lääkärille. Erilainen kulttuuritausta vaikuttaa joissain asioissa yllättävän paljon ja usein se ilmenee vasta sitten, kun olen jo potilaana vastaanotolla.

Menisitkö laestadiolaiselle kantikselle? Taitaisi kierukka tai pillerit jäädä saamatta. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
953/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo vastaanotolle tulevat ihmiset toimivat aivan järkevästi. Varaavat aikaa terveyskeskukseen jossa on monia lääkäreitä. Pyytävät sitten päästä sellaisen vastaanotolle jolla luottavat olevan ammattitaitoa ja kielitaitoa. Eivät he ilman hoitoa jää.

Jos on järkevää kieltäytyä hoidosta kun on kovat rintakivut, niin mikähän olisi miestäsi järjetöntä?

Olihan tässä yksi tapaus, kun ihan suomalaisen lääkärin potilas oli terveyskeskuksessa kovissa rintakivuissa. Lääkäri totesi akuutin sydäninfarktin, mutta potilas kieltäytyi kyydistä keskussairaalaan, vaikka lääkäri kuinka yritti perustella sairaalahoidon tarvetta. Potilas kuoli - lääkäri sai syytteen.

Vierailija
954/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku?

Ainakin Hgin kaupungin liikennelaitoksen bussikuskien taukotilassa rukoillaan samaan aikaan. Mielenkiintoista että ateistille tämä sopii maassa jossa on tehty niin suuri työ että islamia paljon vähemmän rajoittavan uskonnon vaikutuspiiristä päästään eroon ja kaikki lait ja muu elämä on järjestetty maalliseksi. Islam jonka vaikutuspiirissä ateisti on täysin arvoton ja muslimimaissa lainsuojaton henkilö mikäli alkaa tuoda julki vakaumustaan.

Kaikki muu kelpaakin vihaisille ateisteille paitsi kristinusko.

Vierailija
955/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole sopivia lääkäreiksi, siksi eivät päässeet Suomessa lääkikseen.

Kroonisen alikouluttamisen (kiitos, Lääkäriliitto) vuoksi Suomessa on lukemattomia lääkäriksi soveltuvia, jotka lääkikseen haluavat, mutta eivät Suomessa pääse. Lääkärien tason vuoksi Suomessa suomeksi koulutetti lääkäri on kuitenkin paljon parempi kuin ulkomailla koulutettu, vaikka nykyisestä koulutusohjelmasta hieman tingittäisiinkin. Lääkiksen aloituspaikkoja pitäisi nostaa välittömästi vähintään 20%.

Kun itse olin lääkiksessä 90-luvulla, oltiin klinikassa 6 hengen pienryhmissä, eikä siltikään päässyt tekemään kuin joitakin harvoja toimenpiteitä. Nykyään on 10 hengen ryhmät kandiopetuksessa, eihän sieltä edes toisten takaa pääse näkemään, mitä tehdään tai miten joku toimenpide tapahtuu. Ja tästäkö vielä ryhmäkokoja pitäisi nostaa? Lääkärikoulutuksessa aloituspaikkoja on sitäpaitsi nostettu jatkuvasti koko 2000-luvun ajan.

Vierailija
956/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama miltä lääkäri näyttää tai mitä kulttuuria edustaa. Mutta meidän perheellä on keskussairaalan päivystyksessä osunut pari lääkäriä kohdalle, joiden kanssa ei ole selvinnyt kummallakaan kotimaisella tai edes englannilla. Kyllä siinä vaarantuu potilasturvallisuus mun mielestä melko pahasti, jos kumpikaan ei ymmärrä toista. Meillä lapsi lähetettiin kerran kotiin lääkärin toimesta ja joku sairaalasta soitti perään, että heti takaisin. Lääkäri ei ollut ymmärtänyt koevastauksia. Myös jatkohoito-ohjeet jäi saamatta ja kontrollissa käyminen ajoissa myöhästyi ohjeiden puutteen takia. Sekin paljastui siten, että sairaalan päivystävä lastenlääkäri oli viikkoja myöhemmin syystä tai toisesta huomannut lähetteen puuttuvan ja soitti meille. Tosi kiva. Varsinkin kun kyseessä oli vielä lapsi.

Näitä on osunut myös omalle kohdalle, lääkäri ei ymmärtänyt syytä miksi olen sairaalassa, koska yhteinen kieli puuttui. Siinä vaiheessa on ihan sama, kuinka hyvä se lääkäri oikeasti on, kun vaiva jää hoitamatta.

Vierailija
957/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa saa Romaniassa lääkäriksi valmistunut ryhtyä ihan tuosta vain toimimaan lääkärinä Suomessa. 

Näin, on ensin toimittava amanuenssina pikkuruisella palkalla hyvän aikaa ja sitten vielä läpäistävä laaja koe. Romaniaan pääsee lääkikseen helposti, mutta kyllä siellä ihan kunnon koulutus on, olen työskennellyt siellä opiskelleen lääkärin kanssa samassa työpaikassa.

Vierailija
958/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Ei pidä paikkaansa. Monessa maassa lääkis jopa paljon vaativampi, kuin Suomessa. Meillä suomalaisilla on semmoinen ylimielinen luumo, että Suomen yliopistotutkinnot on jotain huippua. Pakko sanoa, että eivät ole, niitä ei edes arvosteta maailmalla. Suomalaisten yliopistojen sijoitukset maailman rankinlistoilla on huonoja, sekin kertoo suomalaisten yliopistojen tadosta.

Terveisin ulkomailla lääkiksen suorittanut.

Näin taitaa olla. Luin juuri edesmenneen neurokirugin Juha Hernesniemen muistelmat. Hän opiskeli lääkäriksi Sveitsissa Zurichissä. Hän kertoi opiskeluistaan siellä ja todella joutui tekemään ankarasti töitä, jotta sai lopulta päättötentit läpi.Hän ei ollut päässyt Suomessa lääkikseen. Ura oli mittava, yli 16000 neurokirurgista leikkausta, joista yksikään ei ollut läpihuutojuttu.

Kaikki kunnia hänelle ja uralleen, mutta kovin itsekeskeinen ihminen oli. Olen kuunnellut paria hänen haastatteluaan, siinä eivät haastattelijat saaneet lainkaan suunvuoroa.

Ymmärrettävää. Kun harvoin saa tilaisuuden puhua alastaan.  Haastattelija olisi kysellyt tyhmiä.  Työura ei ollut itsekeskeinen. 

Vierailija
959/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaako artikkelin nainen ihan normaalisti myös miespotilaita? Käsittääkseni musliminainen ei saa edes kätellä miehiä, niin onko tässä kuitenkin poikkeus eli voi hoitaa kaikkia normaalisti?

Kaikki muslimit eivät toimi sinun käsityksiesi mukaisesti.

Minusta lääkärin uskonnollinen vakaumus oli se sitten kristinuskoa, islamia tai muuta vaikuttaa vähintään lääkärin uskottavuuteen ja voi vaikuttaa hoidon tasoon. Jos kyse on vakavasta lääke_tieteellisestä_ ongelmasta, tasoriskiä ei kannata ottaa. (Lääketieteen ydin on luonnontiedetttä, joka ei perimmiltään sovi yhteen erilaisten uskonnollisten käsitysten kanssa. Jos lääkäri on uskonnollinen, hänen logiikkansa on puutteellista.)   

Minä olen kristitty ja uskovainen lääkäri, mutta se ei millään tavalla näy minun työssäni ja tavassani hoitaa potilaita, olivat se sitten mitä uskontokuntaa tahansa tai mistä ns yhteiskuntaluokasta tahansa. En käännytä, en puhu kuoleville Jeesuksesta, en sano rukoilevani potilaan puolesta, en toivota siunausta edes silloin, kun uskovainen potilas sitä vastaanotolta lähtiessään toivottaa, toivotan vain hyvää päivänjatkoa tms.

Vierailija
960/1113 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa saa Romaniassa lääkäriksi valmistunut ryhtyä ihan tuosta vain toimimaan lääkärinä Suomessa. 

Näin, on ensin toimittava amanuenssina pikkuruisella palkalla hyvän aikaa ja sitten vielä läpäistävä laaja koe. Romaniaan pääsee lääkikseen helposti, mutta kyllä siellä ihan kunnon koulutus on, olen työskennellyt siellä opiskelleen lääkärin kanssa samassa työpaikassa.

Kaipa se tieto ja tekniikka on nykyään joka paikkaan levinnyt, kunhan aines valitaan oikein.