Työvoimapula, työnantaja ei tee mitään
Alallamme on kova työntekijäpula. Vakituisia tehtäviä on täyttämättä paljon. Paljon olisi ideoita miten saada työpaikka houkuttelevammaksi, mutta työnantaja (hyvinvointialue) ei tee mitään tämän eteen. Oikein hävettää avata rekry, jossa työntekijältä vaaditaan vaikka mitä, mutta juuri mitään hyvää ei luvata. Tiedän, että työntekijöitä tulisi (jopa tällä palkalla), jos saisi tehdä tietynlaisia työtehtäviä, osa-aikatyötä tai saisi kunnon perehdytyksen. Mutta ei, mitään joustoja ei ole luvassa ja kaikkeen mahdolliseen pitää suostua. Ihan älytöntä. Kohta lähtee loputkin vanhat työntekijät, eikä ihme.
Kommentit (25)
Juu, onhan se kiva sanoo hyvälle työntekijälle, että sori, ei oteta sua töihin kun et pysty tekemään 100 % työaikaa. Ollaan mieluummin kokonaan ilman työntekijöitä, muin otetaan 80 % työntekijä. Tai ei oteta sua nyt töihin, kun haluaisit kesällä 2 vko palkatonta lomaa. Tai et todellakaan saa tehdä kesken olevaa lisäkoulutustasi loppuun, kun siihen menisi vuoden aikana 10 työpäivää. Etkö todellakaan saa tehdä etätöitä päivää viikossa, vaikka se työnkuvaan sopisi hyvin.
Niin siis osa-aikatyötä täydellä palkalla? Minäkin tulisin.
Pitää kysyä että missä maailmassa ainakin suomalainen työelämä tai työnantajat nykyään elää, ei ainakaan todellisessa maailmassa.
No olisihan se epäreilua, että työntekijöillä olisi eri edut.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis osa-aikatyötä täydellä palkalla? Minäkin tulisin.
Mistä sä ton keksit? Ei tuollaista varmaan missään ole.
Suomalainen Juntti-kulttuuri työelämässä elää ja voi hyvin. Selailin juuri työpaikan vaihdon vuoksi ilmoituksia, niin tavallisiin tai keskiverto töihin vaaditaan sitä, tätä ja tuota ja palkka perseestä. Tällä tyylillä täällä on ikuinen työvoimapula. Kokoomus toki eti mieltä!
Vierailija kirjoitti:
No olisihan se epäreilua, että työntekijöillä olisi eri edut.
Kateus vie kalatkin vedestä.
Voisi toki niitä pitovoimatekijöitäkin parantaa, eli antaa nykyisillekin työntekijöille lupaa osa-aikatöihin, palkattomiin vapaisiin tai koulutuspäiviin.
Olen itse hyvässä duunissa, mutta työelämä ylipäätään kiinnostaa genrenä näin yliopistotutkijan silmin ja korvin. Lähes poikkeuksetta työhön kuin työhön on isommat odotusvaatimukset kuin itse työstä suoriutuminen vaatii, näin ollen moni soveltuvakin jättää hakematta. Kaikkien tehtävien suorittamiseen ja selviytymiseen ei tarvita diplomi-insinöörin tieto-taitoja, koska annettu tehtävänkuva ei myöskään vastaa DI:n palkkatasoa. Työpaikkailmoituksissa erittäin paljon tyhjää ilmaa!
Työnantajalla on alalla kuin alalla kuvitelma, että työmarkkina on 100% yksipuolinen ja jokainen paskatyö mitä viitsivät tarjota on lahja taivaasta epätoivoisille orjamassoille jotka matelevat työnantajan edessä. Sitten kun ei hakijoita tule kuin joku 7 per yksi avoin työpaikka, alkaa itku työvoimapulasta ja lobbaus ulkomaisen työvoiman saatavuusharkintojen ja muiden hidasteiden purkamiseksi. Kuitenkaan halukkaita ja hyviä työntekijöitä ei haluta palkata vaan pyritään löytämään se jostain tuttu tai pomon sukulainen sinne motivoituneiden ohi ihan aina.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvässä duunissa, mutta työelämä ylipäätään kiinnostaa genrenä näin yliopistotutkijan silmin ja korvin. Lähes poikkeuksetta työhön kuin työhön on isommat odotusvaatimukset kuin itse työstä suoriutuminen vaatii, näin ollen moni soveltuvakin jättää hakematta. Kaikkien tehtävien suorittamiseen ja selviytymiseen ei tarvita diplomi-insinöörin tieto-taitoja, koska annettu tehtävänkuva ei myöskään vastaa DI:n palkkatasoa. Työpaikkailmoituksissa erittäin paljon tyhjää ilmaa!
Kyllä! Suomessa on valtava määrä työpaikkoja joihin voi ottaa ihan kenet tahansa kadulla kävelevän ihmisen ja hän suoriutuu siitä takuulla. Haetaan kuitenkin korkeakoulutettua 3 eri kielen osaajaa joka on 25-vuotias ja jolla on 15 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä. Lisäksi pitää olla aivan hirmuinen palo siihen puhelinvastaajan hommaan muka (tai ainakin pitää valehdella siinä haastattelussa vaikka molemmat osapuolet tietävät ettei takuulla ole).
Vierailija kirjoitti:
Pitää kysyä että missä maailmassa ainakin suomalainen työelämä tai työnantajat nykyään elää, ei ainakaan todellisessa maailmassa.
Yltäkylläisessä maailmassa jossa korporaatiot voivat itse laatia säännöt ja jossa vapaita työntekijöitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja. Työmarkkinat on kylläiset. Työpaikkoja ei tule tarjolle ja niihin tarjolle tuleviin voidaan laittaa ylimitoitetut vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Suomessa on valtava määrä työpaikkoja joihin voi ottaa ihan kenet tahansa kadulla kävelevän ihmisen ja hän suoriutuu siitä takuulla. Haetaan kuitenkin korkeakoulutettua 3 eri kielen osaajaa joka on 25-vuotias ja jolla on 15 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä. Lisäksi pitää olla aivan hirmuinen palo siihen puhelinvastaajan hommaan muka (tai ainakin pitää valehdella siinä haastattelussa vaikka molemmat osapuolet tietävät ettei takuulla ole).
Kyllä vain. Näin ollen saadaan houkutetuksi ns. "hyviä ja osaavia" tyyppejä, vaikka itse työ ei sellaista erityisosaajaa vaadi. Lisäksi kompastuskiveksi voi koitua huomattavasti alhaisempi palkka kuin esim. haastattelu aiheessa luvataan. T: tutkija
Yrityksillä menee hyvin. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista, kauppa vetää ja työvoimaa on sopivasti. Lisää porukkaa ei tarvita.
Monessa yrityksessä odotetaan pitkän nousukauden jälkeen laskusuhdanteen alkua, eikä uusia juuri palkata-.
Onko joku sosiaaliala HVA:la? Itse oikein yllätyin, että HVA:n leivissä palkka tullut juuri niin kuin pitääkin.
Ainut mikä on vituttanut on se, ettei ammattialalisiä ole oikein myönnetty vaikka kokemusta olisi. Tulkinta on vain niin leväperäinen siihen että mikä kokemus kelpaa. Katsellaan onko tämä HVA sellainen mistä eläkkeelle jäädään...
Vierailija kirjoitti:
Jep jep, ilmeisesti tällaiseen lyhytnäköisyyteen on heillä varaa..
Kuopatkaa hyvinvointivaltio
Ja siinä tulevaisuus raportissa linjataan, että Suomi pitää saada houkuttavalta tulla tänne töihin. Työ, palkka ja asunto, vimpan päälle sitten saavat. Mites kun työnantajat odottavat kieli pitkällä sitä halpaa työvoimaa.
Joku ei nyt vaan täsmää.
Vero/ Kun henkilö tulee ulkomailta töihin Suomeen, hän maksaa lähtökohtaisesti tästä työstä saamastaan palkasta veroa Suomessa. Suomessa työskentelystä saadun palkan verotukseen vaikuttaa Suomessa oleskelun kesto ja se, onko työnantaja suomalainen vai ulkomainen. Lisäksi kansainväliset sopimukset voivat rajoittaa Suomen verotusoikeutta.
Suomeen töihin tuleva henkilö on täällä joko yleisesti tai rajoitetusti verovelvollinen. Tuloverolain (1992/1535, TVL) 9 :n mukaan yleisesti verovelvollisia ovat Suomessa asuvat henkilöt ja ulkomailla asuvat henkilöt, jotka oleskelevat Suomessa yli kuusi kuukautta. Rajoitetusti verovelvollisia ovat ulkomailla asuvat henkilöt ja henkilöt, jotka oleskelevat Suomessa enintään kuusi kuukautta. (TVL 11 1 momentti). Yleisestä ja rajoitetusta verovelvollisuudesta on kerrottu tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Yleinen ja rajoitettu verovelvollisuus.
Voi myös kysyä kenelle suomalainen työelämä on tarkoitettu ja suunniteltu, ei ainakaan ihmisille kohtelusta ja asenteesta päätellen :/
Jep jep, ilmeisesti tällaiseen lyhytnäköisyyteen on heillä varaa..
Kuopatkaa hyvinvointivaltio