Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lasta ei saa tuoda päiväkotiin, jos vanhempi itse on sairauslomalla"

Vierailija
27.07.2023 |

Lapseni aloitti vuoropäiväkodissa tällä viikolla ja saatiin päiväkodista "päiväkodin säännöt". Olin todella hämmentynyt yhdestä säännöstä, jossa sanottiin, ettei lasta saa tuoda päiväkotiin vanhemman ollessa sairauslomalla. Ymmärtäisin, jos kyse olisi jostain vatsataudista, mutta kuulemma tämä koskee kaikkea sairastamista. Eli jos esimerkiksi äiti potee kotona migreeniä ja isällä on työpäivä, pitäisi lapsen jäädä kotiin äidin kanssa, jos äiti on pois töistä. Päiväkodista sanottiin, että vuoropäiväkodissa lapsella ei ole oikeutta subjektiiviseen päivähoitoon eli lapsi ei voisi tulla päiväkotiin vanhemman sairastaessa. Onko tämä käytäntö ihan normaali? Nimimerkillä esikoinen kyseessä ja kummalliselta kuulostaa.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoon voi viedä mutta ei vuorohoitoon. Suomeksi: lapsi voi olla hoidossa vaikkapa 8 - 16 mutta ei 20 - 07. Koska vanhemman sairastaessa lapsi ei tarvitse vuorohoitoa. 

Minusta on mielenkiintoista, miten esim. se lapsen nosteluun kykenemätön voi hoitaa lasta silloin klo 17-7 välisenä aikana, mutta klo 8-16 välillä päiväkotiin vieminen on ok?

Ei työtönkään saa viedä vuorohoitoon lasta yöksi mutta päivällä ok. Yöksi paikkoja vain niille jotka ehdottomasti sen tarvitsevat. Sairastava ei tarvitse yöllä koska ei ole silloin töissä ja se päiväkodille ainoa merkitsevä asia. Ei se ole sääntöjä päättäneiden ongelma miten vanhemmat selviävät lopun ajan vuorokaudesta. He määräävät pelisäännöt ja niiden mukaan perheet menevät tai hankkivat tarvittaessa hoitoapua muualta. 

Tietenkin voi aina valehdella ettei ole sairaana vaan käy normaalisti töissä. 

Jos molemmat on vuorotyössä niin totta munassa se sairastava tarvitsee sen yöpaikan, koska se toinen puoliso on töissä.

Eihän tarvitse kuin toisen tehdä vuorotyötä ja olla yöllä töissä niin perheellä onkin äkkiä oikeus vuoropäivähoitoon. Eihän se päivätyötäkään tekevä vanhempi pysty sen paremmin yöllä sitä lasta hoitamaan kun sairastaa ja puoliso työssä.

Vierailija
82/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliseen ainakin sai viedä aikoinaan, jos itse oli sairaana kuumeesssa/flunssassa. Näin ainakin minä tein ja tiesiivät kyllä asian. Hain tietenkin lapsen ainakin puoli tuntia aikaisemmin sellaisena päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en laittanut lasta vuoropäiväkotiin. Paloin loppuun ja olin paljonkin sairaslomalla lapsen ollessa päiväkodissa. Lapsi olis kärsinyt kotona. Pyrkimys on, ettei olis ihan häiriintynyt lapsuutensa jälkeen.

Vierailija
84/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoon voi viedä mutta ei vuorohoitoon. Suomeksi: lapsi voi olla hoidossa vaikkapa 8 - 16 mutta ei 20 - 07. Koska vanhemman sairastaessa lapsi ei tarvitse vuorohoitoa. 

Minusta on mielenkiintoista, miten esim. se lapsen nosteluun kykenemätön voi hoitaa lasta silloin klo 17-7 välisenä aikana, mutta klo 8-16 välillä päiväkotiin vieminen on ok?

Ei työtönkään saa viedä vuorohoitoon lasta yöksi mutta päivällä ok. Yöksi paikkoja vain niille jotka ehdottomasti sen tarvitsevat. Sairastava ei tarvitse yöllä koska ei ole silloin töissä ja se päiväkodille ainoa merkitsevä asia. Ei se ole sääntöjä päättäneiden ongelma miten vanhemmat selviävät lopun ajan vuorokaudesta. He määräävät pelisäännöt ja niiden mukaan perheet menevät tai hankkivat tarvittaessa hoitoapua muualta. 

Tietenkin voi aina valehdella ettei ole sairaana vaan käy normaalisti töissä. 

Jos molemmat on vuorotyössä niin totta munassa se sairastava tarvitsee sen yöpaikan, koska se toinen puoliso on töissä.

Eihän tarvitse kuin toisen tehdä vuorotyötä ja olla yöllä töissä niin perheellä onkin äkkiä oikeus vuoropäivähoitoon. Eihän se päivätyötäkään tekevä vanhempi pysty sen paremmin yöllä sitä lasta hoitamaan kun sairastaa ja puoliso työssä.

Paitsi että tässä kategorisesti estetään kaikkia viemästä sinne lastaan, jos vanhempi on sairauslomalla. Vaikka toinen vanhempi olisi myös vuorotyössä tai päivätöissä mutta tekisi paljon työmatkoja.

Vierailija
85/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä sen myös huomaa , jos sairas aikuinen tuo lastaan hoitoon. Ja miten joku esim.mikreeniä poteva pystyy liikahtamaankaan yhtään minnekkään varsinkaan lastaan viemään päiväkotiin?

Jos vanhemmat sairaana , silloin ei lasta tuoda päiväkotiin, ihan senkin vuoksi, etteo sairaus leviä muihin. ihan ymmärrettävää.!

Migreeniäkin on monenlaista, ja se päiväkotiin vieminen voi olla pienempi ponnistus kun koko päivä lapsen kanssa. Tai ehkä toinen vanhempi vie?

Ja sairauslomiakin on erilaisia. Sappirakonpoisto, murtunut jalka, psykoottinen masennus tai syöpä ei tartu. Ja silloinkin voi olla kaikkien etu jos joku muu vie lapsen ulkoilemaan päivän aikana.

Vierailija
86/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä sen myös huomaa , jos sairas aikuinen tuo lastaan hoitoon. Ja miten joku esim.mikreeniä poteva pystyy liikahtamaankaan yhtään minnekkään varsinkaan lastaan viemään päiväkotiin?

Jos vanhemmat sairaana , silloin ei lasta tuoda päiväkotiin, ihan senkin vuoksi, etteo sairaus leviä muihin. ihan ymmärrettävää.!

Ei huomaa. Minulta poistettiin kilpirauhanen eikä kuntoni näkynyt mitenkään ulospäin. Silti olin lopulta sairauslomalla kolme kuukautta.

Milloin niistä lähäreistä on selvänäkijälääkäreitä tullut?

Plus että sen lapsen saa esimerkiksi laitettua kaverin äidin matkassa sinne hoitoon tai vaikka joku naapuri voi juuri sen verran auttaa, että taluttaa lapsen hoitoon, vaikkei muuhun venykään.

Vierailija
87/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä vuoropäiväkodissa. Meillä oli eritelty perheet/lapset vielä sen mukaan tarvitseeko perheet iltahoitoa ( eli arkisin hoitoa klo 17-22 ) vai vuorohoitoa ( eli vanhemmilla on itsellään vuorotyö jolloin tarvitaan hoitoa myös öisin ja viikonloppuisin). Vuoro- tai pidennettyyn iltahoitoon ei ole perheillä oikeutta muuta kuin työn tai opiskelun vuoksi. Mikäli vuorotyötä tekevällä vanhemmalla on töissä päivävuoro niin silloin lapsi haetaan klo 17 mennessä. Yöksi lasta ei jätetä hoitoon muutoin kuin siinä tapauksessa että vanhemmalla on itsellään yövuoro tai iltavuoro loppuu todella myöhään esim. klo 24. Myöskään viikonloppuhoitoon ei saa tuoda ellei itsellä ole työvuoroa viikonloppuna. Jos vanhemmalla oli vapaapäivä/sairaspäivä ym. Niin silloin oli vahva suositus että myös lapsi on kotona, että myös lapsi saa vapaata ja ku sairaudet yleensä tarttuvat, niin ei tulla tartuttamaan muita. Mutta jos aivan pakko vanhemman vapaapäivänä tuoda hoitoon, niin se tapahtuu 7-17 välisenä aikana.

Näillä säännöillä pyritään siihen, että vuoro/iltahoitopaikan saivat sitä oikeasti tarvitsevat perheet, eikä sellaiset ketkä haluavat lasta ilta/yö/viikonloppuhoitoon omien menojensa takia. Varmaan pidemmän sairasloman tapauksessa esim. murtuma voidaan päiväkodin johtajan kanssa tapauskohtaisesti sopia miten menetellään, jos vamma/sairaus on sellainen että se vaikeuttaa merkittävästi lapsen hoitamista.

Vierailija
88/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pitkällä sairaslomalla ja lapsi vaihtoi normaaliin päiväkotiin mikä kotiamme lähinnä ja sen jälkeen olikin jo eskari vuorossa. Teimme molemmat vuorotyötä.

Vierailija
89/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoitukset vuorohoitoon on varmasti laitettu siksi, että muuten sitä käytettäisiin väärin. Olisipa kiva mennä lauantaina illalla vaikka konserttiin ja laittaa lapsi päiväkotiin siksi aikaa.

Itsehän ne lapset sairaana pitää hoitaa siinäkin tapauksessa, jos olet kotihoidontuella tai jos lapsi on tavallisessa päiväkodissa ja satut sairastumaan viikonloppuna ja toista vanhempaa ei ole.

Itse olen ollut lasten kanssa labrassa, papa-kokeessa, hammaslääkärissä jne. Ei se nyt niin vaikeaa ole. Oma mahatauti tai migreeni lasten kanssa on rankkaa mutta kyllä siitäkin selviää.

Vierailija
90/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoitukset vuorohoitoon on varmasti laitettu siksi, että muuten sitä käytettäisiin väärin. Olisipa kiva mennä lauantaina illalla vaikka konserttiin ja laittaa lapsi päiväkotiin siksi aikaa.

Itsehän ne lapset sairaana pitää hoitaa siinäkin tapauksessa, jos olet kotihoidontuella tai jos lapsi on tavallisessa päiväkodissa ja satut sairastumaan viikonloppuna ja toista vanhempaa ei ole.

Itse olen ollut lasten kanssa labrassa, papa-kokeessa, hammaslääkärissä jne. Ei se nyt niin vaikeaa ole. Oma mahatauti tai migreeni lasten kanssa on rankkaa mutta kyllä siitäkin selviää.

Ja sitä varten kysytään ne työvuorot. Simple.

Sen jälkeen se vanhempi saa lapsensa sinne hoitoon sopimuksen mukaan.

Ei siinä sitten enää jonkun lähihoitajan tarvitse alkaa natsikersanttia esittää, vaan hoitaa vain lapsen sopimuksen mukaan.

Ja kysehän oli sairauslomasta, ei mistään pikkusairastumisesta. Opettele lukemaan.

Vierailija
91/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeniäkin on monenlaista, ja se päiväkotiin vieminen voi olla pienempi ponnistus kun koko päivä lapsen kanssa. Tai ehkä toinen vanhempi vie?

Ja sairauslomiakin on erilaisia. Sappirakonpoisto, murtunut jalka, psykoottinen masennus tai syöpä ei tartu. Ja silloinkin voi olla kaikkien etu jos joku muu vie lapsen ulkoilemaan päivän aikana.

Niin nykyään päivähoito ei ole tarkoitettu vain työssäkäyville vanhemmille.

Päivähoidossa voi olla jopa 7-vuotias lapsi, jolla on siihen jotkin edellytykset.

Millään ei ole enää mitään väliä. Päivähoito henkilökunta äärirajoilla työuupumuksen vuoksi.

Onneksi ei tartte enää.

Vierailija
92/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on taas sääntö-Suomi...

Vierailija
93/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa kertomaan asiasta päiväkodissa?

Ei ne työpaikoille ehdi soittelemaan, että onko tänään Pirkko tullut töihin.

Eihän päiväkodin henkilökunta edes tiedä, missä heidän hoitamiensa lasten vanhemmat ovat työssä, vai ovatko työttömiä. Päiväkotiin ei tarvitse kertoa missä on töissä, yhteystiedot eli yleensä puhelinnumero riittää, että vanhempi saadaan paikalle jos siihen on tarvista.

Vierailija
94/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, eli se on vähän eri asia kuin oikeus (vuoro)hoitoon.

Vierailija
95/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monia tilanteita, missä tämänkaltaiseen kysymyksen vastaus on: ei voikaan. Vanhemmuus on välillä miltei mahdoton yhtälö. Jotenkin siitä yleensä aina selvitään, tukeutumalla mahdollisiin naapureihin, tuttaviin, ystäviin, vaikka nykyään sekin on harvoin mahdollista. Sitten mennään vähän sinnepäin, otetaan jääkaapista jogurttia jota syödään lattialla maaten, toivotaan että pahimmat viikot menevät nopeasti.

Vierailija
96/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta miten ajattelitte kotiäitien toimivan sairaana sen lapsensa kanssa, kun ei ole missään hoidossa kirjoilla. Että ei se nyt niin pöyristyttäva ja järkyttävä asia ole lasta silloin kotona pitää

Vierailija
97/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan lasta yöksi hoitoon vie jos itse nukkuu sairaanakin kotona? Meinaako Ap että jos hän on sairaaana niin pitäisi lapsi saada viedä yöksi silloinkin laitokseen, jotta itse saa nukkua rauhassa?

Vierailija
98/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun nykyvanhemmat on passattu pilalle, tuovat mielellään lomillaan ja vapaallakin lapset hoitoon, joten oishan se ihan järkkyä jos omaa lasta pitäisi vielä sairaana hoitaa!

Vierailija
99/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun nykyvanhemmat on passattu pilalle, tuovat mielellään lomillaan ja vapaallakin lapset hoitoon, joten oishan se ihan järkkyä jos omaa lasta pitäisi vielä sairaana hoitaa!

No, kohta lähtee osa-aikatyötä tekevältä yh-äidiltä 600 euroa kuukaudessa ja pitää hakea koko-aikatyötä tai mennä työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi. Enää ei riitä, että kysyy sähköpostilla lisätunteja.

Vierailija
100/150 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kohta lähtee osa-aikatyötä tekevältä yh-äidiltä 600 euroa kuukaudessa ja pitää hakea koko-aikatyötä tai mennä työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi. Enää ei riitä, että kysyy sähköpostilla lisätunteja.

Tuo on hallituksen kannustus kokopäivätyöhön osa-aikatyön sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan