Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suursijoittajilta rahat lopussa, kun taviksia yritetään ajaa kuumeisesti sijoittamaan jopa tässä nykyisessä tilanteessa?

Vierailija
27.07.2023 |

Korot nousee, inflaatio syö palkasta ison palan, asunnon arvo laskee ja elinkustannukset kasvaa.

Ja nyt pitäisi lähteä vielä aivan miten sattuu heiluville osakemarkkinoille tukemaan suursijoittajien varallisuutta?

Kommentit (483)

Vierailija
461/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa osakkeita silloin kun suurin osa myy niitä pois ja päinvastoin. Hajauttakaa osakkeenne eri maiden börsseihin silloin on nousukausi aina jossain.

Vierailija
462/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä ketjua lukee, alan ymmärtämään paremmin, miksi suomalaiset ovat niin köyhiä - ja jäävät köyhiksi. Uskomatonta ymmärtämättömyyttä taloudesta! Oma salkku porskuttaa hyvin. Parin vuoden sisällä arvo ylittänee 1meur. Olen tavis 44v nainen.

No heh heh. Vai onko tuo meur sittenkään typo? 1meur kun on 0.001Eur. Tuon voin hyvin uskoa 44v tavisnaisen tapauksessa

salkku on siis jonkun senttiosakkeen fractional share...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei vaadi suuria summia joten sopii hyvin myös taviksille, pienituloisillekin. Pienillä sijoituksilla aloittaen voi saada, ja saakin varmasti jos aikaperspektiivi on pitkä, merkittävää kohennusta varallisuuteensa. Vasemmisto ei kannusta tähän koska pelkää kansalaisten varakkuuden kasvun johtavan oman suosionsa vähenemiseen.

Pörssissä on myös häviäjiä.

Kyllä. Siksi yleensä puhutaankin keskimääräistä tuotoista jne. Yhtä henkselienpaukuttelijaa kohti on monta jotka kiroaa mielessään muttei pura sydäntään täällä. Kuka haluaa lukea ihmisistä joille pankki lähettää kirjeen että rahasto johon sijoititte lakkautetaan huonon tuoton ja vähentyneen kiinnostuksen vuoksi? Ei kukaan.

Hyvin harvoin niitä lakkautetaan. Yleensä rahastot sulautuvat yhteen. ja yhtä voitollista sijoittajaa kohti ei todellakaan ole MONTA jotka kiroavat. Nuo "kiroajat" ovat poikkeuksia ja yleensä niitä jotka ovat lähteneet hakemaan PIKAVOITTOJA mielettömillä riskeillä ja toimineet kaikkia sijoittamisen perussääntöjä vasten esim isompi summa ALL IN yhteen osakkeeseen kerralla. Tai lähdetty suoraan tekemään jotain kauppaa vivutetuilla sertifikaateilla...

Vierailija
464/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa pitää käytännössä olla aina nostamaan oman pääoman tuottoa, velattomuus ei ole tärkeää, ainoastaan nettovelattomuus. Velka on erinomainen renki nopeuttamaan vaurastumista.

Tämä! Vaikka on päivänselvä juttu niin ylittää keskivertosuomalaisen käsityskyvyn.

Jopa Norjan valtiolla on velkaa..

Näillä koroilla velkarahan kääntäminen tuotoiksi on vaikeampaa. Tuo päti hyvin nolla/miinuskorkojen aikaan.

Vierailija
465/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esim. Helsingissä on jo useamman vuoden ajan markkinoitu uusia yksiöitä sijoituskohteiksi taviksille. Ajatuksena siis, että joku urpå ottaa lainaa ja maksaa pelkän mh:n. No, aika huono sijoitus kun velkaosuuden maksu alkaa ja samaan aikaan korot nousee..

Minä olen sitten yksi noista urpoista.

Velkaosuuden maksu on alkanut ja kassavirta on edelleen positiivinen.

Niitä alettiin markkinoida taviksille sijoituskohteina sen jälkeen kun tajuttiin että yksiöitä oli rakennettu suhteessa liikaa ja eivät menneet kaupaksi.

Oikeasti varakkaat ostavat sijoitusasuntonsa omilla rahoillaan, kuten me. Ja nythän kaikki oikeasti varakkaat ovat maksaneet asuntolainansa pois jo.

Sijoittajalle oli edullista verotuksellisesti pitää yhtiölainaa eikä omaa pankkilainaa. Tämä yksi syy, miksi markkinoille tarjottiin asuntoja, joissa iso rahoitusvastike

Vierailija
466/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa pitää käytännössä olla aina nostamaan oman pääoman tuottoa, velattomuus ei ole tärkeää, ainoastaan nettovelattomuus. Velka on erinomainen renki nopeuttamaan vaurastumista.

Tämä! Vaikka on päivänselvä juttu niin ylittää keskivertosuomalaisen käsityskyvyn.

Näillä koroilla velkarahan kääntäminen tuotoiksi on vaikeampaa. Tuo päti hyvin nolla/miinuskorkojen aikaan.

Päti 80-luvulla kun opiskelin taloustieteitä, päti 90-luvulla kun valmistuin talouden ammattilaiseksi, päti 2000-luvulla, päti 10-luvulla ja pätee yhä.

Jos et ymmärrä miten oman pääoman tuotto lasketaan ja miten velka siihen vaikuttaa niin ihan turha tulla puhumaan mistään "miinuskorkojen ajasta".

Vierailija
467/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päti 80-luvulla kun opiskelin taloustieteitä, päti 90-luvulla kun valmistuin talouden ammattilaiseksi, päti 2000-luvulla, päti 10-luvulla ja pätee yhä.

Jos et ymmärrä miten oman pääoman tuotto lasketaan ja miten velka siihen vaikuttaa niin ihan turha tulla puhumaan mistään "miinuskorkojen ajasta".

No annapa mulle konkreettinen esimerkki sijoittamiseen liittyen, miksi nyt minun kannattaisi velattomana ottaa lainaa +4%+ marginaali koroilla?

Vierailija
468/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No annapa mulle konkreettinen esimerkki sijoittamiseen liittyen, miksi nyt minun kannattaisi velattomana ottaa lainaa +4%+ marginaali koroilla?

Voi elämän kevät. Jos tuotto on enemmän kuin velan korko niin silloin

Vierailija
469/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta edelleen: mihin ja miten kannattaa nyt inflaation ja nousevien korkojen aikaan sijoittaa velkarahalla???

Vierailija
470/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kannattaa antaa inflaation syödä ne sinun rahasi sieltä tililtä. Joka päivä rahasi arvo laskee siellä tilillä.

Aivan samalla tapaa se inflaatio laskee osakesijoituksiakin. Tämä fakta vain kätevästi aina vaietaan. Paljonkohan se omhex onkaan tippunut kun otetaan inflaatio huomioon..(!)

Vierailija
471/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta edelleen: mihin ja miten kannattaa nyt inflaation ja nousevien korkojen aikaan sijoittaa velkarahalla???

Esimerkiksi sijoitusasuntoon

Vierailija
472/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi, että juuri nyt olisi loistava aika ostaa sijoitusasunto isoilla koroilla? Välitön seuraamus olisi se, että näin isossa kaupungissa saisi kivasti kassavirran negatiiviseksi. En näe nyt sijoitusasuntoa kannattavana hankintana.

Vierailija
473/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa sijoittaa, on ostaa laina rahalla asunto, jossa on erittäin paljon yhtiölainaa, eli rahoitusvastiketta. Ja vuokrata tämä asunto. Tällöin saat vähentää asunnon hoitovastikkeen, yhtiölainan korot ja LYHENYKSET vuokra tuotosta. Eihän tämmöistä pitäisi ollakaan, vaan näyttää olevan!! Kyllä haiskahtaa.

Niistä lyhennyksistä maksetaan verot asunnon myynnin yhteydessä.. Kannattaisi edes hieman yrittää perehtyä asioihin ennenkuin kirjoittelee.

Vierailija
474/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi, että juuri nyt olisi loistava aika ostaa sijoitusasunto isoilla koroilla? Välitön seuraamus olisi se, että näin isossa kaupungissa saisi kivasti kassavirran negatiiviseksi. En näe nyt sijoitusasuntoa kannattavana hankintana.

Edelleen, jos tuotto ylittää lainankoron niin kannattaa ostaa vaikka kärryllinen hevosen lantaa. Pitää nähdä metsä puilta

Vierailija
475/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim sinulla on 100 000 € sijoitettavaa omaa pääomaa.  Oletat että sijoittamalla Nordeaan saat hyvän tuoton ja vuoden päästä osakkeen arvo on tavoitehinnassa 12,77.  Lisäksi oletat että saat saman 80 cnt /lappu osinkoa.

Ottamatta lainaa saat nordeaa tuolla rahalla 9718. Tästä seuraa että seuraavan vuonna saat osinkoja 7774,4 €, ja arvonnousuna 24100,64 € , eli vuosituottosi on 31875,04 eli oman pääoman tuotto on 31,8%.

Vastaavasti ottamalla 100 000 velkaa ja sijottamalla 100 000 omaa pääomaa tuotto onkin 58750,08 € eli 58,7%.

58,7% oman pääoman tuotto vs 31,8% oman pääoman tuotto samalla sijoitetulla pääomalla. Melkoinen ero.

Vierailija
476/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kannattaa antaa inflaation syödä ne sinun rahasi sieltä tililtä. Joka päivä rahasi arvo laskee siellä tilillä.

Aivan samalla tapaa se inflaatio laskee osakesijoituksiakin. Tämä fakta vain kätevästi aina vaietaan. Paljonkohan se omhex onkaan tippunut kun otetaan inflaatio huomioon..(!)

Helsingin pörssi on tarjonnut keskimäärin 8% p.a. REAALISTA korkoa koko historiansa ajalta.

Vierailija
477/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kokeeksi 2000-luvun alun romahduksessa erään teollisuuslinjoja toimittavan firman osakkeita. Olen pitänyt ne 20 vuotta, ja niiden arvo on kolminkertaistunut. Samoihin aikoihin aloitin rahastosijoittamisen, hidasta mutta hyvää kasvua 20 vuoden aikana.

Olen myös "pelannut" vähän, mm Saunalahden osakkeen romahduksen & Elisa-fuusion myötä sain ostettua 10x voitolla uuden auton (joojoo, pöljä temppu, mutta se oli palkinto onnistuneesta osakepelistä...)

Eli toistaiseksi (pääosin maltillinen) sijoittaminen on kannattanut.

Eli yhtäkään tappiota et ole kärsinyt 20v urasi aikana, vai jätätkö ne jostain syystä mainitsematta?

Olen eri, mutta vastaan silti. Olen sijoittanut vuodesta 2011 lähtien. Olen myynyt yhden sijoitukseni tappiolla: ostin sijoitusurani alkuaikoina Stockmannin osakkeita 2000 eurolla ja myin samat osakkeet muutamaa vuotta myöhemmin 450 eurolla. Tappiolla meni. Mutta ei tämä ole ongelma, koska monet muut ostamani osakkeet ovat tuottaneet voittoa. Suunnilleen samoihin aikoihin kuin nuo Stockan osakkeet ostin myös Koneen osakkeita 1000 eurolla. Myin ne osakkeet siinä vaiheessa, kun niiden arvo oli 3700 euroa. Voit laskea, olenko kokonaisuudessaan voitolla vai tappiolla.

Ei jokaisen osake-erän tarvitse tuottaa voittoa. Riittää, että suurin osa niistä tuottaa. Kun hajautus on tarpeeksi hyvä, hyvien osakkeiden tuottamat voitot pitkällä aikavälillä kumoavat huonojen tuottamat tappiot.

Vierailija
478/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kokeeksi 2000-luvun alun romahduksessa erään teollisuuslinjoja toimittavan firman osakkeita. Olen pitänyt ne 20 vuotta, ja niiden arvo on kolminkertaistunut. Samoihin aikoihin aloitin rahastosijoittamisen, hidasta mutta hyvää kasvua 20 vuoden aikana.

Olen myös "pelannut" vähän, mm Saunalahden osakkeen romahduksen & Elisa-fuusion myötä sain ostettua 10x voitolla uuden auton (joojoo, pöljä temppu, mutta se oli palkinto onnistuneesta osakepelistä...)

Eli toistaiseksi (pääosin maltillinen) sijoittaminen on kannattanut.

Eli yhtäkään tappiota et ole kärsinyt 20v urasi aikana, vai jätätkö ne jostain syystä mainitsematta?

Olen eri, mutta vastaan silti. Olen sijoittanut vuodesta 2011 lähtien. Olen myynyt yhden sijoitukseni tappiolla: ostin sijoitusurani alkuaikoina Stockmannin osakkeita 2000 eurolla ja myin samat osakkeet muutamaa vuotta myöhemmin 450 eurolla. Tappiolla meni. Mutta ei tämä ole ongelma, koska monet muut ostamani osakkeet ovat tuottaneet voittoa. Suunnilleen samoihin aikoihin kuin nuo Stockan osakkeet ostin myös Koneen osakkeita 1000 eurolla. Myin ne osakkeet siinä vaiheessa, kun niiden arvo oli 3700 euroa. Voit laskea, olenko kokonaisuudessaan voitolla vai tappiolla.

Ei jokaisen osake-erän tarvitse tuottaa voittoa. Riittää, että suurin osa niistä tuottaa. Kun hajautus on tarpeeksi hyvä, hyvien osakkeiden tuottamat voitot pitkällä aikavälillä kumoavat huonojen tuottamat tappiot.

Juuri näin. Yksittäisen osakkeen voitolla tai tappiolla ei sinällään ole paljoa merkitystä kun kuitenkin vuoden kaikki voitot ja tappiot lasketaan yhteen. Esimerkisi kokonaisvoittoni viime vuodelta oli noin 40 000, juurikin siksi että vuoden lopussa siivosin kaikki huonot sijoitukset pois. Näin vuoden aikana tehdyistä voitollisista kaupoista ei laskennallisesti ihan niin paljon maksaa veroja. Samalla pääsi koirista salkussa eroon.

Vierailija
479/483 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa osakkeet kiinnostaa, niin aina voi sijoittaa rahastoihin. Toki niistä tulee kuluja, mutta ei vaadi päänvaivaa itseltä. Siitä ilosta voi vähän maksaa rahastonpyörittäjälle.

Vierailija
480/483 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kesälomarahat kiinni Tulikiveen. Inderes antaa Tulikiven talkkihankkeen (Nordic Talc Oy) arvoksi 4,2 miljoonaa euroa ja Mondo Mineralskin talkki myytin jokin aika sitten 486 miljoonalla eurolla.

Lisäksi Saksassa tulee vaihtaa kaikki takat vuoden 2024 loppuun mennessä ja niitä takkoja on miljoonia Saksassa. Tulikivellä on talkkia Suomussalmella (Nordic Talc Oy) ja Juuassa (päätehdas), joten tässä on potentiaalinen moninkertaistuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi