Onko suursijoittajilta rahat lopussa, kun taviksia yritetään ajaa kuumeisesti sijoittamaan jopa tässä nykyisessä tilanteessa?
Korot nousee, inflaatio syö palkasta ison palan, asunnon arvo laskee ja elinkustannukset kasvaa.
Ja nyt pitäisi lähteä vielä aivan miten sattuu heiluville osakemarkkinoille tukemaan suursijoittajien varallisuutta?
Kommentit (483)
Hirmuinen peikko tuntuu sijoittaminen monelle olevan. Itse en ole juuri jaksanut perehtyä osakkeisiin, mutta olen sijoittanut rahastoihin. Ovat olleet minulle helpompi ja varovaisempi sijoittamistapa.
Piti ihan tarkistaa, mitä sijoituksilleni on tapahtunut sen jälkeen, kun ap tämän ketjun aloitti. Eri rahastojeni arvot ovat nousseet viime heinäkuun lopusta 7 - 23 %. Keskimäärin 14%. Tämä voitaa reilusti sen, että rahat olisivat maanneet tilillä inflaation syötävänä. Euroina varallisuuteni on kasvanut noin 6000 €. Ja ihan tavallinen keskituloinen ja keski-ikäinen yksinhuoltaja olen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän epärealistinen ajatus, että pienipalkkainen alkaisi innokkaaksi sijoittajaksi, kun tulot menevät elämiseen. Vähän sama, kuin ehdottaisi syömään kaviaaria ja kermakakkua kaikilla aterioilla. Nämä jotka sijoittamisesta ja suursäöstöistä puhuvat eivät elä normaalia arkea, eivätkä oikein muutenkaan ole kiinni ns. tavallisessa elämässä. Rikkailla on rikkaiden fantasiamaailma.
Jaa. Kyllä minä mielestäni olen ihan kiinni tavallisessa elämässä, vaikka sijoittamisesta joskus puhunkin. Olen perheen ainoa aikuinen (=tienaaja), keskituloinen, yksi alaikäinen elätettävä, asuntolainaakin on. Tällä hetkellä ei liikene uutta sijoitettavaa kuin joskus satunnaisesti, mutta aiemmin sijoitetut varat näyttävät kasvavan mukavasti. Mikään suursijoittaja en todellakaan ole. Silti rauhoittaa tieto siitä, että rahastoissa on jemmarahaa yllättäviin menoihin. Ja välillä olenkin ottanut rahastosta käyttööni muutamia satasia, kun on ollut isompia menoja. Viime vuonna rahastojeni arvo kasvoi n. 9%, tänä vuonna kasvu on ollut tähän mennessä jo yli 10%. Perheen ainoana elättäjänä pikkuhiljaa kasvava rahastovarallisuus tuo minulle turvaa. Kädestä suuhun eläminen olisi minusta pelottavaa.
Eikö meillä silloin kuuluisi olla maailman muhkein eläkekassa? Vai onko tuossa käytetty jotain näppärää jälkiviisautta laskennassa? Meinaan kun esimerkiksi kaksi Helsingin pörssin mahtiyhtiötä (Nokia ja Stora Enso) ovat viimeisen 25v aikana tuottaneet tappiota niihin sijoittaneille. Nokia yksin oli yhdessä välissä vaatimattomat 70%(!) Helsingin pörssin arvosta..