Miten jotkut jaksaa vuodesta toiseen valittaa sisällä/parvekkeella tupakoinnista?
Miten jotkut jaksaa vuodesta toiseen valittaa sisällä/parvekkeella tupakoinnista? Minähän teen omassa asunnossa mitä haluan.
Kommentit (232)
Tupakka/ nikotiini on PÄIHDE.
Siksi tupakoitsijat suhtautuvat ongelmaan rajattomasti ja syyttelemällä ympäristöä - kuuluu taudinkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi tupakoitsijat suhtautuvat ongelmaan rajattomasti ja syyttelemällä ympäristöä - kuuluu taudinkuvaan.
se änkyrämies, jonka nimimerkin jo unohdin, joka väitti olevansa liberaali ja paheksui tuopakoinnista valittavia ja yirtti opettaa, että pitää vain oppia sietämään.
Mitä jos aloittaisit sen omasta itsestäsi? Minäkin koen olevani liberaali ja sallin myös tupakoinnin, mutta en suostu itse tupakoimaan - edes naapurini toimesta. Minulla on liberaalina oikeus päättää kuka tekee keholleni ja mitä ja jos koen, että joku tunkeutuu kehooni ilman lupaa, minulla on oikeus sanoa ei ja jos sitä ei uskota, minulla on oikeus keskeyttää toiminta. Tässä tupakka-asiassa se toiminta keskeytetään laeilla. Ja edelleen tupakoitsija saa mielestäni ihan vapaasti tupakoida. AINOA asia, joka tupakoitsijan tulee tehdä, on se, että hän varmistaa, ettei ne savunsa kulkeudu muiden ihmisten koteihin ja/tai keuhkoihin. Jos se merkitsee sitä, että tupakoitsija ei sitten voi tupakoida parvekkeellaan, niin sitten se on niin. Se on hyvin pieni asia sellainen, että ottaa toiset huomioon ja kunnoittaa heidän vapauttaan määrätä itse terveydestään ja siitä kuka hänen terveyteensä vaikuttaa ja millä keinoin.
Meillä on asu tokohtainen ilmanvaihto ja ilma otetaan parvekkeelta. Jos esi. alakerrassa poltetaan, se haju tulee meille heti asuntoon.
Parveketupakointi pitäisi kieltää. Jos on pakko imeä sitä syöpäkäärylettä, sen voi tehdä myös taloyhtiön osoittamall alueella ulkona? Ei ole kauhen kiva eaim. ruokaillessa haistella naapuein röökiä..
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asu tokohtainen ilmanvaihto ja ilma otetaan parvekkeelta. Jos esi. alakerrassa poltetaan, se haju tulee meille heti asuntoon.
Parveketupakointi pitäisi kieltää. Jos on pakko imeä sitä syöpäkäärylettä, sen voi tehdä myös taloyhtiön osoittamall alueella ulkona? Ei ole kauhen kiva eaim. ruokaillessa haistella naapuein röökiä..
Ja varainkin nyt on alettu enemmänkin tota hieltä haisevaa yrttiä polttelee. Voisko ne ihan oikeasti mennä jonnekin muualle polttamaan
Jätkäshenkilö 51 vuotta kirjoitti:
Poistunut kirjoitukseni 29.7.2023 klo 22:29 uudestaan; esitän kysymykseni toistamiseen kirjoittajalle alkuperäiseltä numeroltaan 169:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätkäshenkilö kuulostaa paatoksineen ihan yhdeltä puolitutulta kannabisfanaatikkoaspergerilta😄
En ole Yrttimies. Hänhän spämmää eniten alkoholinvastaisia ja toiseksi eniten tupakanvastaisia pamfletteja ynnä "laajoja EU-tutkimuksia" jotka osoittavat myös tupakan, ja yleensäkin kaiken muun paitsi kannabiksen aiheuttavan maanpäällistä helvettiä. Yrttimies on teidän puolellanne, ja hän on oma ystävänne, liittolaisenne sekä sielunveljenne.
Tutustu tarkemmin hänen kirjalliseen tuotantoonsa ja tunne henkistä yhteyttä.
En tiedä kuka on Yrttimies, mutta tunnistan kyllä aspergermäisen erityismielenkiinonkohdeputkinäköfanaattisuuden 😉
Yrttimieheen tutustut väkisinkin jos luet muutamana iltana tätä palstaa. Hän promoaa ja mainostaa kannabista palstalla joka ilta. Kaikki hänen aloittamansa keskustelut poistuvat niin ettei niitä jää arkistoon, mutta oletan että se on hän itse, joka niitä - omia, itse aloittamiaan "keskusteluja" - myös poistelee, jotta asia olisi aina uutena listalla ja jotta sitä samaa aihetta voi aloittaa "uutena" aina uudestaan ja uudestaan. Hän on ehkä hieman rasittava, mutta aika harmiton kaveri kuitenkin.
"Erityismielenkiinnonkohdeputkinäköfanaattisuus" taitaa asua vielä intensiivisempänä siellä linjan tupakanvihaajapäässä - tässä, ja aina kaikissa muissakin tätä aihetta käsittelevissä keskusteluissa. Ettepä tekään, elämän ilojen pilaajat, ankeuttajat ja nautintojen kieltäjät järin asiallisesti ettekä kiihkottomasti osaa kirjoittaa.
Minä vain ihmettelen tuota teidän modernien ihmisten himoa asketismiin ja ilottomuuteen - mutta enpä siihen milloinkaan (asiallista) vastausta saa.
sinulle siis on nautinto tupakoida siten, että saastutat sillä tupakalla toisten sisäilman ja tuhoat toisten, ulkopuolisten terveyden? Se selittää sinusta paljon.
Parveketupakointikiellon kannattajilla tuskin on motiivina kieltää toisten nautinto, tai edes tupakointia, vaan he haluavat itselleen oikeuden saada itse päättää milloin he tupakoivat ja milloin ei - tai sitten, että tupakoivatko ollenkaan. Parveketupakoitsija kun asuu tarpeeksi lähellä, niin tuo oikeus ei toteudu. He siis vain peräävät omia oikeuksiaan terveelliseen hengitysilmaan. Se, että tupakoitsijat eivät tunnu millään tätä tajuavan on jotenkin surullista. Sellaista se päihderiippuvuus on. Ihminen valehtelee itselleen hamaan loppuun asti ja laittaa aina syyn toisille, kun ei voi millään tunnustaa, että syy on itsessä.
No tuossa aikaisemmin illalla (29.7. 2023) kinattiin siitä, voidaanko täyssavuttomuutta mitenkään kontrolloida niin ettei se samalla ole vastoin YK-tasoisia perusoikeuksia, eli saako poliisi tulla asuntoon sisään pakkokeinoin todentamaan, onko asunnon asukas polttanut paperossia vai ei, koska ainakin ennen näitä pähkähulluja maailmanaikoja poliisin sisääntuloperusteeksi on vaadittu epäily rikoksesta, josta voi saada vähintään kuusi kuukautta ehdotonta vankeutta ;
ja sitten taas tuossa jälkimmäisessä kappaleessasi siirrytkin sujuvasti ja suvereenisti kirjoittamaan parveketupakoinnista.
Kumpaa Sinä nyt siinä ensimmäisen kappaleen kysymyksessäsi tarkoitat?
Vastataan nyt tämän verran tässä iltapalan nauttimisen ohessa:
1. En ole tulossa kenenkään luo kylään paperossia polttamaan, enkä ole milloinkaan tehnyt niin.
2. Nykyisessä asunnossani ei ole parveketta, joten en edes teoriassa voi mennä sinne paperossille, ja edellisessäkään asunnossani, jossa oli huonokuntoinen parveke, en milloinkaan mennyt sinne polttamaan. Kuka hullu itsensäkiusaaja haluaa värjötellä parvekkeella palelemassa - etenkään talvella - samalla kun nauttii sauhuista? En minä ainakaan.
Jos kaikki muutkin paperossin polttajat kuin minä, alkaisivat polttaa asunnoissaan, eli toisin sanoen he palaisivat takaisin sisätiloihin kuten liberaalilla ja hövelillä 1900-luvulla oli tapana ja jos sitä myöden ehkä koko tämä niuhotus-, kuri-, kulunvalvonta-, käänteinen todistustaakka-(Sinun on erikseen todistettava ettet ole tehnyt mitään rikollista ja jos et suostu siihen että Sinua kohdellaan kaikkialla kuin rikoksesta epäiltyä niin sittenhän Sinulla on "salattavaa" ja rehellisellä ihmisellä ei ole mitään salattavaa jne...), terveyden ylivarjelu kaiken muun elämänlaadun kustannuksella-, alkoholi- ja tupakkarajoitus- ym. kulttuuri oleellisesti löystyisi - ja astuttaisiin elämänasenteessa "12 steps back", niin saattaisinpa jopa kannattaakin parveketupakointikieltoja siinä tapauksessa.
Tuo parvekkeelle vetäytyminen paperossia polttamaan on sellainen asia, että siitä en tällaisena liberalistina osaa oikein muodostaa mielipidettäni: se kun oli se ensimmäinen askel tähän ahdasmieliseen mielipuolisuuteen, jota ei olisi saanut ottaa silloin joskus kauan sitten, ja kun se otettiin, koko maailma alkoi kiihtyvästi muuttua huonommaksi: ja se (parveketupakointi) oli se pikkusormi, joka ensin luovutettiin pahalle, joka pian söi koko käden.
Alunperinkään koko sivilisaatio ei olisi saanut korviaan lotkauttaa tälle koko terveyden nimissä ratsastavalle valheelĺiselle "tupakkavalistukselle" eikä koko ihmispopulaatio olisi saanut ruveta maalaamaan joka asiassa piruja seinille (muissakin kuin tässä tupakka-aiheessa), eikä olisi saanut alkaa pitää pelkkää ruumiin (epäaitoa ja keinotekoista) terveyttä sekä pitkää fyysistä elinikää elämän ainoana sisältönä ja itseisarvona, psyykkisen hyvinvoinnin, nautintojen, kepeän elämänasenteen sekä mielenterveyden kustannuksella.
Tuo savuttomuus on kristinuskon jälkeisen, uuden antikristillisen ajan uskonto, joka on määritellyt oman palvontansa kohteen: fyysisen terveyden ja vaikka kirurgisin toimin saavutettavan "fitness"-habituksen, uudet synnin aiheet (epäterveellisesti eläminen) ja omat sakramenttinsa (savuttomuustarkastukset, sisäilmamittaukset, alaikäisten taskujen ja reppujen summittaiset penkomiset ilman rikosepäilyä jne.), ja tämän dystooppisen uususkonkappaleen harjoittajat myös suhtautuvat kerettiläisiin uskonnollisella fanatismilla, kuten tuossa edellä näkyvästä "keskustelusta" näkee.
jos sinun aiheuttamasi savu tunkeilee toisen kotiin, niin silloin sinä olet aiheuttanut sen ja rikkonut sen toisen oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varainkin nyt on alettu enemmänkin tota hieltä haisevaa yrttiä polttelee. Voisko ne ihan oikeasti mennä jonnekin muualle polttamaan
faceen anonyymi ilmoitus ja ihmettely asiasta, että "siis oikeastiko täällä suomenkuja 99 ö-talossa joku polttelee yrttiä? Kävin äsken kävelykierroksella kerroksissa ja tulee selvästi kakkoskerroksesta! tietääkö kukaan kuka se on, vastaukset yv:nä, teen ilmoituksen siitä!" sitten tägäät siihen kaikki mahdolliset viranomaiset mukaan ja voin taata, että hemmo lähtee jatkossa polttelemaan muualle, kun tietää, että ihmiset on nyt tehty tietoisiksi asiasta.
samaan aikaan toki voit laittaa heippalapun ilmoitustaululle.
Autistin kanssa on turha yrittää keskustella.
Loputon monologi vain omasta näkökulmasta 🙄
Vierailija kirjoitti:
Autistin kanssa on turha yrittää keskustella.
Loputon monologi vain omasta näkökulmasta 🙄
Kuvittele olevasi isännöitsijä jossain palaverissa ja tälläinen toope tulee suoltamaan loputonta monologiaan - - - nyökyttelet ja mutiset jotakin ihan vaan päästäksesi eroon tilanteesta...
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelmainen kieltää ongelmansa viimeiseen asti; vika on aina muissa ja ovat kamalia, kun eivät ymmärrä.
Kun se röökaaminen jatkuu vuodesta toiseen. Itse kyllä muutin pois, ei ollut ihmisasutukseksi kelpaava talo.
Juntit ei vain tajua, että se harmiton harrastus pilaa koko kiinteistön. Vaikka olisi terveellistä, haju on sietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain terveysinsinöörin avustuksella naapurin löyhkämummolle järjestettyä tupakointikiellon asuntoonsa ja sisäpihaansa, vaikka vuokrasopimuksessa tupakointia ei oltu erikseen kielletty.
Mummo ei noudattanut kieltoa ja sai häädön.
Tuo ei ole mennyt juridisesti ihan oikein, eikä mummo ole vienyt jupakkaa ihan loppuun saakka.
Ei asunnossa sisällä tupakointia voi millään kieltää edes ns. "savuttomissa" taloyhtiöissäkään.
Mutta jostain syystä Sinä onnistuit naapurisi kiusaamisessa - tosiaankin kuten yksi tuossa jo pisteyttikin - 10 pisteen (Ten points) väärtisti.
Koko yhteiskunta on tullut hulluksi, kun suuret väestömäärät ovat noin vihaisia kuin Sinä, ja sitten vielä tuota hulluutta institutionalisoidaan tuomalla sitä esim. taloyhtiöitten järjestysmääräyksiin ym.
Tätä tupakointiaihetta käytetään simputuksen ja alistamisen välineenä.
Liberalismi ei näytä olevan nykyihmisten suosiossa: teillä moderneilla tupakkakammoksujilla on valtava kaipuu totalitarismiin, jota minä en ymmärrä.
Silloin kun tupakka paloi kaikkialla, joskus 1900-luvulla (itse olin alle kouluikäinen lapsi 1970-luvulla ja koululainen 1980-luvulla) ihmiset olivat paljon terveempiä kuin nykyään: yli puolella keski-ikäisistä miehistä ja nuorista naisista ei ollut keskivartalolihavuutta kuten nykyään, kaikki lapset, apukoululaisetkin, pystyivät istumaan koko 45-minuuttisen oppitunnin paikallaan, juoksentelematta pitkin luokkahuonetta ja mättämättä turpaan oppilastovereitaan, ei ollut niin tyhmiä (poika)lapsia, että vielä 12-vuotiaanakin ne pitää ottaa äidin mukana uimahallin naisten saunaan ja suihkuun "kun erityispojalta ei vielä kikkelinpesu suju itsenäisesti niin että mamman täytyy putsata pojan pili", vanhukset eivät olleet näin laajassa mitassa muistisairaita kuten nykyään - että joka päivä ainakin yksi vanhus katoaa ja sitä sitten etsiskellään maastosta vaihtelevin kokoonpanoin ja jäljitellään valvontakamerakuvista, ja mitä kaikkea vielä.
Tupakalla on keskivartalolihavuutta ja aivosairauksia ehkäiseviä vaikutuksia. Sen huomaa selvimmin kun katsoo teitä savuttomuuden kannattajia ja tupakanvihaajia.
Onko teille milloinkaan tullut mieleen ruveta harrastamaan jotain muuta?
Tai esim. mennä töihin?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008424461.html
"Viranomainen voi kieltää tupakoinnin asuinhuoneiston sisällä, kun savun leviämistä muihin asuntoihin ei saada estettyä kohtuullisten korjaustöiden avulla."
"Näin linjasi korkein hallinto-oikeus (KHO) vuosikirjapäätöksessään tiistaina. Ratkaisu ohjaa lain soveltamista muissa vastaava tyyppisissä tapauksissa."
"Asukas valitti tupakointikiellosta ensin Helsingin hallinto-oikeuteen ja sen jälkeen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Terveystarkastajan määräämä tupakointikielto pysyi voimassa molemmissa oikeusasteissa."
"Liikuntarajoitteinen asukas vetosi oikeudessa myös siihen, että hänen oli vaikea siirtyä hissittömässä talossa ulos tupakointipaikalle.
KHO:n mukaan asukkaan mahdolliset vaikeudet siirtyä ulos tupakalle eivät oikeuta altistamaan muita asukkaita tupakansavulle. "Häirikön sabotoima vastaukseni osa 2/2 kirjoittajalle 29.7.2023 klo 15:38 uudestaan:
Vaikka oma asumustaloyhtiöni ei "savuton" olekaan, olen silti kerran uteliaisuuttani sekä vastaisuutta varten kysynyt näitä samoja asioita kaupungin terveysviranomaiselta, ja hän vastasi ihan suoraan, että nämä savuttomuusmääräykset ovat niitä epäonnistuneita ja mahdottomia lakeja (kuten myös esim. alkoholikieltolaki 1919-1932, joka usein varoittavana esimerkkinä mainitaan epäonnistuneista laeista), joiden noudattamista ei voida valvoa, ja jotka ovat muihin - tällaisia näpertelytasoisia pykäliä suurempiin oikeusperiaatteisiin nähden epäharmonisia ukaaseja. Ja tulkoon mainituksi vielä sekin, että tämä terveysviranomainen oli nainen, kuten ilmeisesti suurin osa edellä kirjoittaneista vaahtoajistakin.
Ei ole mitään historiasta opittu. Ilmeisesti savuttomuus tyhmistää.
Tämän lisäksi olen juuri hiljattain, alkukesästä, ollut sellaisen taloyhtiön osakaskokouksessa, jota hankitaan parhaillaan "savuttomaksi tupakointikieltoyhtiöksi", ja sen isännöitsijä ainakin lievennyksenä vastasi kysymyksiini ja edellä näkemänne kaltaisiin ihmettelyihini, että "No emme me nyt sentään sisälle tule kenenkään asuntoihin, ei se savuton taloyhtiö sitä tarkoita etteikö kotonaan saisi rauhassa elää miten haluaa, eikä se ketään oikeuta kotirauhan piiriin tunkeutumaan, enintäänkin me vain hiukan postiluukusta huhuillaan että pidä pientä taukoa välillä..." ; hän (isännöitsijä) hieman huumoriakin käyttäen tyrmäsi täysin kaikki reaaliaikaiset kotivalvontapelot.
Ja kun kokous oli päätetty ja oli vielä vapaamuotoista juttelua samalla kun osa porukasta jo alkoi hitaasti valua koteihinsa kokouspaikasta, yksi minua hieman "varttuneempi" seniorimies vielä vartavasten eritoten kysyi, että "Eikös se ole kuitenkin niin, että vaikka taloyhtiö on "savuton", niin saanhan minä sentään asunnossani yksityisissä oloissani tupakoida?" - Johon isännöitsijä vastasi: "Niin se on. Ei tämä savuttomuus asunnossa tupakointia voi kieltää, siltä osin tämä on laajasti väärin ymmärretty asia."
Toki uskon sen, etteivät vihansa vimmassa piehtaroivat tupakanvastustajat ymmärrä niin suuria ja käsitteelisiä asioita kuin oikeusvaltio, syyttömyysolettama ja kotirauha: te olette ihan toivotonta sakkia.
No hope for You.
Miksi sinä unohdat sen, että sillä sinun naapurillasikin on oikeus kotirauhaan, oikeus terveyteen ja oikeus terveelliseeen sisäilmaan? Jos savusi tunkeutuu hänen oikeuksiensa alueelle, niin hän saa ja hänen pitääkin nostaa siitä metakka, jos ei sellaista halua sietää tai haistella. Sinulla ei ole oikeutta tuhota hänen terveyttään. Jos et osaa tupakoida siten, että savusi eivät mene toisten koteihin, niin sitten et tupakoi paikoissa, jossa ne menevät toisten koteihin.
ja tuo yllä oleva pätee niin niissä taloissa, joissa on tupakointikielto, kuin niissä, joissa ei ole KOSKA asumisterveys!
Ja poliisin saa kyllä kutsua taloihin, joissa on tupakointikielto ja jota siellä rikotaan. Mitä luultavimmin häkestä kehotetaan kuitenkin tekemään ilmoitus kunnan asumisterveystarkastajalle, joka tulee toteamaan saman asian, että kyllä, tupakansavua on selvästi ilmassa. Sitten tuo viranomainen tekee omat toimenpiteensä lakien puitteissa
minua ei kiinnosta yhtään mikä joku isännöitsijä sanoo, he eivät ole viranomaisia, he eivät tee viranomaispäätöksiä. Luultavasti sinulle on sanottu niin, koska hän on halunnut vain pääst pois lähettyviltäsi tai keskustelemasta kanssasi. Huomattu, että olet tyyvyäinen juujuujuujuujapäänsilitys -viestiin.
meillä on tupakointikielto talossa ja sitä on eräs alkoholistiparsikunta rikkonut, kun sisätiloistaan levisi tupakansavu muihin asuntoihin eivätkä kehotuksista huolimatta muuttaneet tupakointitottumuksiaan sellaisiksi, että estäisivät savun leviämisen muihin tiloihin omilla toimillaan (tätä ennen muut tutkimukset, eli todettiin ettei rakenteellisia muutoksai voi tehdä kohtuullisin korjaustoimenpitein). eivät asu enää talossa.
Sanotaan näin, että ongelma ei ole itse tupakan polttaminen vaan se että se tehdään niin että siitä on haittaa muille tai poltetaan paikoissa missä ei saisi polttaa.
Yhteisillä pelisäännöillä mennään kun yhdessä talossa asutaan.
Vai alanko minä poraamaan seinään klo 00.00 yöllä, koska saan tehdä asunnossa mitä huvittaa ja muista ei tarvitse välittää?
Vierailija kirjoitti:
https://www.valvira.fi/ymparistoterveys/terveydensuojelu/asumisterveys/…
"Parveketupakonti
Jos taloyhtiön rakenteissa tai ilmanvaihtojärjestelmässä on todettu vikoja, joiden kautta tupakansavu kulkeutuu sisälle, niin taloyhtiöllä on korjausvastuu haitan poistamisesta.
Jos taloyhtiön rakenteissa ei ole todettu vikoja, parvekkeella tupakoiva on velvollinen huolehtimaan siitä, ettei tupakansavua pääse kulkeutumaan naapurihuoneistoon.
Tällainen tilanne syntyy silloin, kun tupakansavua kulkeutuu parvekkeelta esimerkiksi korvausilmaventtiileiden kautta sisälle asuntoon.
Tällöin terveydensuojeluviranomaisen toimenpidemääräys annetaan haittaa aiheuttavan huoneiston haltijalle. "
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin, että ongelma ei ole itse tupakan polttaminen vaan se että se tehdään niin että siitä on haittaa muille tai poltetaan paikoissa missä ei saisi polttaa.
Vai alanko minä poraamaan seinään klo 00.00 yöllä, koska saan tehdä asunnossa mitä huvittaa ja muista ei tarvitse välittää?
niin... varsinkin, kun sitä poraamista ei ole erikseen vuokrasopimuksessa kielletty
Vierailija kirjoitti:
Tupakan poltosta ei mitään ääntä lähde, eli vertauksesi on todella huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai alanko minä poraamaan seinään klo 00.00 yöllä, koska saan tehdä asunnossa mitä huvittaa ja muista ei tarvitse välittää?Tupakan poltosta ei mitään ääntä lähde, eli vertauksesi on todella huono.
Poraamisesta lähtee ääntä, tupakasta hajua. Molemmat voivat olla häiritseviä eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai alanko minä poraamaan seinään klo 00.00 yöllä, koska saan tehdä asunnossa mitä huvittaa ja muista ei tarvitse välittää?niin... varsinkin, kun sitä poraamista ei ole erikseen vuokrasopimuksessa kielletty
Sen takia asioista on hyvä olla tietoinen ennen kuin alkaa tekemään mitään.
tuollaisessa tilanteessa tulisi jo itse ymmärtää hakea apua päihderiippuvuuteensa terveydenhuollosta.