Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten vanhemmat: järjestättekö joka päivä ohjelmaa?

Vierailija
25.07.2023 |

Mulla on jostain syystä huono omatunto jos ei joka päivä ole jotain fiksua tekemistä taaperolle. Tänään ollaan oltu sisällä koko päivä lukuunottamatta kun ennen lounasta käytiin pihassa vähän kävelemässä. Olen siivonnut kaappeja ja pessyt ikkunoita ja taapero on pyörinyt mukana ja tutkinut tavaroita. Onko tylsät kotipäivät ok vai pitäisitkö uteliaalle ja sosiaaliselle lapselle olla koko ajan jotain hänelle suunnattua tekemistä ja muiden lasten seuraa?

Kommentit (222)

Vierailija
121/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut opetettiin lapsena käymään taidenäyttelyissä, museoissa ja kirjastossa.

Saman olen opettanut lapsilleni. Ja todella hyödyksi on tämä taito ollut meillä kaikilla.

Vierailija
122/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen opettanut lapsilleni. Ja todella hyödyksi on tämä taito ollut meillä kaikilla.

Mitä hyötyä siitä on ollut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?😂😂😂

Jo pelkästään kirjastossa käymisen ja lukuinnostuksen opettaminen on kuin laittaisi lapselle rahaa pankkiin. Paljon lukevilla lapsilla on monin verroin laajempi sanavarasto ja hyvä äidinkielen taito on avain koulumenestykseen.

Historian ymmärtäminen sivistää ja kasvattaa ihmistä.

Taiteen maailman avaaminen syventää abstraktia ajattelua ja kasvattaa taitoa nähdä kauneutta.

Noin muun muassa.

Vierailija
124/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa, jos vanhemmat hiki päässä miettivät "ohjelmaa" taaperolle, eivätkä hyödynnä mielenkiintoista yhteistä puuhaa, joka syntyy kotitöitä tekemällä. On aivan älytöntä, että toissa ketjuissa sanotaan, että kotitöitä ei kuulu tehdä lasten kanssa ja toisessa, mietitään ohjelmaa pienille.

Vierailija
125/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa, jos vanhemmat hiki päässä miettivät "ohjelmaa" taaperolle, eivätkä hyödynnä mielenkiintoista yhteistä puuhaa, joka syntyy kotitöitä tekemällä. On aivan älytöntä, että toissa ketjuissa sanotaan, että kotitöitä ei kuulu tehdä lasten kanssa ja toisessa, mietitään ohjelmaa pienille.

Ja sinä siis kuvittelet että se retki tai tekeminen kestää koko vuorokauden ja niitä kotitöitä ei riitä jos sellaisen tekee?

Vierailija
126/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?😂😂😂

Jo pelkästään kirjastossa käymisen ja lukuinnostuksen opettaminen on kuin laittaisi lapselle rahaa pankkiin. Paljon lukevilla lapsilla on monin verroin laajempi sanavarasto ja hyvä äidinkielen taito on avain koulumenestykseen.

Taiteen maailman avaaminen syventää abstraktia ajattelua ja kasvattaa taitoa nähdä kauneutta.

Noin muun muassa.

Eli ei mitään konkreettista hyötyä.

Vierailija
127/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä siis kuvittelet että se retki tai tekeminen kestää koko vuorokauden ja niitä kotitöitä ei riitä jos sellaisen tekee?

En minä kuvittele mitään, vaan ihmiset ovat kertoneet, kuinka koti on ihan hyrskynmyrskyn ja ruokaakaan ei ehdi tehdä tai syödä lepäämisestä puhumattakaan, kun pitää tehdä jotain "kehittävää" lapsen kanssa. Eli siivoamisen sijasta vaikka leikitään siivoamista.

Vierailija
128/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?😂😂😂

Noin muun muassa.

Mitä nyt koulumenestystä ja sivistystä.

Vierailija
129/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kuvittele mitään, vaan ihmiset ovat kertoneet, kuinka koti on ihan hyrskynmyrskyn ja ruokaakaan ei ehdi tehdä tai syödä lepäämisestä puhumattakaan, kun pitää tehdä jotain "kehittävää" lapsen kanssa. Eli siivoamisen sijasta vaikka leikitään siivoamista.

Suurimmalla osalla lapsiperheistä on koti hyrskyn myrskyn kaikesta kotityön tekemisestä huolimatta.

Vierailija
130/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta tarvitse olla joka päivälle ohjelmaa. Antaa lapselle niitä rauhallisiakin päiviä että saa keskittyä keksimään omia juttuja. Riippuu toki lapsen temperamentistäkin. Liian extrovertti lapsi ei osaa jarruttaa kun mopo keulii, niin luulisin että olisi hyvä että sellainen lapsi oppisi rauhoittumaan. Vaikka mieli ei olisi väsynyt niin kroppa tarvitsee lepoa. Introvertit lapset taas tarvitsevat enemmän omaa aikaa ja kuormittuvat nopeammin ulkoisista ärsykkeistä.

Jos käy hoidossa, niin siellä taapero vasta kuormittuukin, eikä montaa tuntia ole vapaa-aikaa kotona.

Toki riippuu mitä kukin pitää ohjelman järjestämisenä. Onko iltasatu ohjelmanumero?

Vierailija
131/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja-leikki oli kyllä yksi ihan suosikkeja kun olin kotiäiti. Tehtiin kylppärin korivaunusta siivouskärry ja laitettiin hienot kengät jalkaan ja essut ja pyyhittiin pölyt ja pestiin lattiat yhdessä. Myös ravintolaa leikittiin, minä olin kokki ja tarjoilija ja lapsi nukkeineen hieno lady joka söi hienossa ravintolassa. Tai sit oltiin vaan kutsuin lapsen lounaskutsuille keittiöön. Hän oli kolmevuotias silloin ja aivan innoissaan tämmöisistä roolileikeistä.

Vierailija
132/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa että nykyään pienten lasten äidit on aivan uupuneita. Ihan totta, ei tarvitse joka päivä olla järkkäämässä ohjelmaa ja olla 24/7 viihdyttäjä lapselle. Pienikin lapsi saa olla välillä "ihan pellossa". Minun lapseni on 9v ja isosiskolla on nyt puolitoistavuotias lapsi. Itse olin nuori opiskelija, kun sain lapseni ja sisko taas on minua vanhempi muutenkin. Hän ottaa aivan hirveästi paineita pienen lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä ja saa vettä myllyyn netistä ja erilaisista "-kuiset" facebook ja whatsapp -ryhmistä. Vertailee, ahdistuu, kokee riittämättömyyttä. Vaikka en käynyt lapseni kanssa joka ikinen päivä puistossa (itseasiassa juuri leikkipuistoissa suht harvoin, kun en itse niissä viihtynyt) tai järjestänyt aina jokaiselle päivälle erilaista kehittävää askarteluhetkeä tms, hänestä tuli tosi fiksu ja järkevä ihmisenalku.  Koittakaa tuoreet äidit ottaa iisisti ja antakaa itsellenne löysää. Teidän oma napa on yhtä tärkeä kuin lapsenkin! Rentoutunut äiti on parempi kuin stressaantunut aikatauluhirmu. 

Yksi suurimpia stressin aiheuttajia nykyäideillä on muilta äideiltä tuleva paska - se miten he itseään ylentävät ja toista mollaavat.

Tämä kirjoitus on siitä oikein malliesimerkki.

Näinpä. Sekin on jo ihan riittävän toksista, että syyttää toista laiskuudesta. Mutta se, että ylentää itseään siitä, että osaa olla niin sanotusti rento äiti, ja haukkuu niitä, jotka näkevät enemmän vaivaa homman eteen, on kyllä jo ylitoksista.

Et kai vihjaa, että olisi parempi antaa toisen kulkea suden suuhun, kun siitä varoittaminen on ylitoksista? Ymmärrän äitien halun tarjota lapsilleen paremmat mahdollisuudet kuin mitä itse ovat saaneet ja kokevat siitä stressiä, mutta liikaa on liikaa. Kultainen keskitie, kaikkea sopivasti.

Vierailija
133/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minutkin, ja olen myös omia lapsiani käyttänyt myös, mutta ei nyt sentään vielä taaperoiässä. Leikki-ikäiset jo ymmärtää jotain ja kouluikäisten kanssa museoissa on tosi kiva käydä, mutta taaperon kanssa lähinnä "älä koske siihen, äläkä siihen, älä varsinkaan siihen". Ei kivaa kenellekään. Jep, kokeiltu on. En usko että se taapero siitä hirveästi vielä sivistyy, myöhemminkin ehtii. Toki jos äiti nauttii sellaisesta niin voihan sitä käydä.

Vierailija
134/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pienten vanhemmat on kauhean innoissaan kuskaamassa lapsiaan kaikkiin lasten tapahtumiin ja sen semmoisiin, vaikka tosiasiassa ne pienet ei yleensä älyä niistä juuri mitään ja yhtä kiva ois leikkiä hiekkalaatikolla. Eihän siitä tietysti haittaakaan ole, jos ymmärtää olla ottamatta paineita että tarvis lapsi opettaa heti vauvasta alkaen opettaa nauttimaan taiteesta ja käymään konserteissa. Ehtii sitä sit isompanakin :)

Vierailija
135/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minutkin, ja olen myös omia lapsiani käyttänyt myös, mutta ei nyt sentään vielä taaperoiässä. Leikki-ikäiset jo ymmärtää jotain ja kouluikäisten kanssa museoissa on tosi kiva käydä, mutta taaperon kanssa lähinnä "älä koske siihen, äläkä siihen, älä varsinkaan siihen". Ei kivaa kenellekään. Jep, kokeiltu on. En usko että se taapero siitä hirveästi vielä sivistyy, myöhemminkin ehtii. Toki jos äiti nauttii sellaisesta niin voihan sitä käydä.

Meillä on käyty ihan pienestä satutunneilla ja lastenosastoilla ja museoiden lasten osastoilla, siis ihan taaperon kanssa jo.

Vierailija
136/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja-leikki oli kyllä yksi ihan suosikkeja kun olin kotiäiti. Tehtiin kylppärin korivaunusta siivouskärry ja laitettiin hienot kengät jalkaan ja essut ja pyyhittiin pölyt ja pestiin lattiat yhdessä. Myös ravintolaa leikittiin, minä olin kokki ja tarjoilija ja lapsi nukkeineen hieno lady joka söi hienossa ravintolassa. Tai sit oltiin vaan kutsuin lapsen lounaskutsuille keittiöön. Hän oli kolmevuotias silloin ja aivan innoissaan tämmöisistä roolileikeistä.

Hyi sinua, tuollaista EI saa tehdä. Ruokaleikki pitää hoitaa muoviruoalla ja siivous leikki-imurilla muuten olet huono äiti.

Vierailija
137/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käyty ihan pienestä satutunneilla ja lastenosastoilla ja museoiden lasten osastoilla, siis ihan taaperon kanssa jo.

Voihan sitä käydä, mutta aika sama on meneekö museon leikkipaikalle vai kauppakeskuksen. Tietty jos äitinä tykkää enemmän museoista niin varmaan sit sinne. Sanon tämän ihan sellaisena ihmisenä joka on kans lapsiaan siellä museoiden leikkipaikoilla käyttänyt. Kirjastossa toki on kiva lainata uusia kirjoja jo pienemmällekin, ihan jo siksi että on kiva itsekin lukea välillä eri kirjoja kuin sitä samaa uudelleen ja uudelleen :D

Vierailija
138/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi?😂😂😂

Noin muun muassa.

Et taida olla hommissa, missä pitäisi käyttää päätään?

Vierailija
139/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, aina sanotaan, että eivät ne lapset muuta mitenkään elämää ja sitten täällä saa lukea hirveää nipotusta muille lapsellisille ellei lapsen kanssa ulkoilla pari kertaa päivässä tai järjestetä ohjelmaa. Tuossahan menee koko elämä uusiksi lasten kanssa.

Vierailija
140/222 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen jättiläiset ovat tänne kokoontuneet. Sinkkosen ohjeilla lapsista kasvaa tasapainoisia, mieleltään terveitä aikuisia. Lapsi ei tarvitse ulkopuolelta tuotettua hömppää joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan