Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
V***n kusiluuska paskapää idiooti geneeriH*******a, hajoo nuukasan poikaystävääsi, v***u on jollain IDIOOTEILLA OINGELMAT, voi luoja.
Mee töihin ja hank ielämä, yksiö LUUSERI
:D onko sulla vähän paha olla? Kiitos, olen kyllä vakituisessa kokoaikatyössä. Yksiö riittää yleensä yksinasuvalle, varsinkin kun tietää pk-seudun vuokrat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet.
Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu.
Ei se kyllä mene uunouden piikkiin että maksattaa puolet kakusta puolisolla ja syö sen sitten kysymättä kokonaan itse, näin esimerkkinä. Kyllä se on tarkoituksellista. Itsekin ajattelin ensin ongelman olevan se että ap ostaa yhteisiä tavaroita "listan ulkopuolelta" ja harmittelee sitten että maksaa enemmän. Tuohan korjaantuisi sillä että lisäisi ne ostetut jutut sovellukseen. Ongelma onkin nyt se että mies syö valtaosan ruoista joista ap maksaa puolet.
Sitä en ymmärrä että vielä nykypäivänä joku odottaa miehen tarjoavan asioita ja "hemmottelevan" esim. ravintoloissa, mutta ilmeisesti sellaistakin ap kaipaa. Tärkeintä on nyt kuitenkin se, etteivät kulut mene puoliksi ellei ruokakin mene. Kukaan ei uunouttaan rohmua toisen maksamaa ruokaa. Uunouttaan voi jättää vaikka juuston vahingossa lämpimään mutta ei loisia toisen rahoilla.
Jotain on suhteessa pahasti pielessä, jos asioita pitää hoitaa excelillä ja taskulaskimella. Eikä maalaisjärkeä löydy.
Minä koen eläväni onnellisessa suhteessa vaikka jaammekin arjen kulut puoliksi laskimella. Tai ehkä juuri siksi.
Tänään ehdotan miehelle tuota sovellusta. En ole ennen kuullutkaan.
Toisille senttien laskeminen on toki luontevaa. Outoa on kuitenkin jos suhteen onni on siitä kiinni että ollaan varmoja siitä onko kaikki mennyt sentilleen 50/50. Kuinka hyvällä pohjalla parisuhde voi olla jos sitä pystyy heiluttamaan sillä että toinen on maksanut ruokamenoja hieman enemmän?
Ei sitä tarvitse sillä heilauttaa, kun molemmat maksavat osuutensa. Kumpikaan ei maksa enempää.
Melko tavallista on että kumppaneilla ei ole yhtä suuret tulot tai että toisella laskee väliaikaisesti tulot merkittävästi esim. työttömyyden, sairauden tai vanhempainvapaan takia. Edelleenkin mielestäni melko huolestuttavaa jos myös tuollaisessa tilanteessa parisuhde pysyy koossa vain jos menot edelleen jaetaan 50/50.
Minä tienaan bruttona 1900, mies 3900. Ei ole vaikuttanut asiaan.
Ja tuo on outoa. Hyvä tietty teille jos saatte toimimaan ja kumpikin on aidosti tyytyväinen ja onnellinen. Mutta eipä siitä mihinkään pääse että olisitte harvinainen poikkeus.
Minusta tuo on ihan normaalia, ei mikään poikkeus.
3 sellaista pariskuntaa tiedän, jotka laskevat kaiken tarkkaan ja lainaavat toisilleen rahaa, tai vaikka aamiaistarvikkeet. Ihan kuin kämppisten kesken. Kaikilla muilla on yhteinen talous omat tai yhteiset tilit.
Yksi pariskunta tekee sitä vaikka heillä on jo lapsia. Se onkin monimutkainen kuvio. Kämppisavioliitto, jossa on lapsi mukana. Suurin osa lapsen kuluista menee heillä äidille, sillä lapsi on jotenkin enemmän äidin, vaikka kromosomeja hänellä on yhtä paljon isältä ja äidiltä. Äiti joutui säästämään rahaa äitiyslomaa varten, että pystyy maksamaan oman osuutensa, vaikka yhteisestä ja yhdessä toivotusta lapsesta oli kyse.
Yhdellä pariskunnalla taas meni niin tiukille, että ei voinut kastella toisen tomaatteja ruukussa samalla kun kasteli omansa ja näki että nuo toisetkin kaipaavat vettä. Toinen puoliso oli silloin työmatkalla ja hänen tomaattinsa kuolivat kun ei itse ollut niitä kastelemassa.
Siis mielestäni harvinainen poikkeus olisi jos lasketaan kaikki sentilleen puoliksi mutta silti suhde voi oikein hyvin ja kumpikin on onnellinen ja tyytyväinen tilanteeseen. Nuo sinun esimerkkisi kuulostivat nimenomaan suhteilta jotka eivät oikein toimi (enemmän kämppiksiä kuin kumppaneita, isä ei huolehdi lapsestaan, puoliso antaa kumppaniensa tomaattien kuolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V***n kusiluuska paskapää idiooti geneeriH*******a, hajoo nuukasan poikaystävääsi, v***u on jollain IDIOOTEILLA OINGELMAT, voi luoja.
Mee töihin ja hank ielämä, yksiö LUUSERI
:D onko sulla vähän paha olla? Kiitos, olen kyllä vakituisessa kokoaikatyössä. Yksiö riittää yleensä yksinasuvalle, varsinkin kun tietää pk-seudun vuokrat.
Ap
Nyt sitten täti opettaa lisää. Jätät jatkossa vastaamatta tuollaiselle provoilevalle luuserille. Niiden annetaan näivettyä ilman huomiota. Ei kannata alkaa vääntää idiootin kanssa, ei tuon eikä sen miesystäväsi. Idioottia ei tule voittamaan ikinä, koska he voivat kääntää tilanteen ihan millaiseksi tahansa voidakseen pitää draaman käynnissä ilman että tarvitsee myöntää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi itse tarjoat jos mies ei kerran tarjoa? Miksi et merkitse kuluja sovellukseen, jos näin on sovittu toimittavan, ja ne kumminkin yhteiseen käyttöön tulevat?
Ongelma on siinä, että teillä on sovittuna kulunjakosysteemi, joka ei sinulle kelpaa etkä kuitenkaan halua sanoa ääneen ettei sovittu systeemi kelpaakaan. Suuta auki vaan, jos haluaa neuvotella uusiksi.
Mies tunkee sinne kuluja, jotka eivät sinne kuulu ja vastaavasti ap ei laita, koska haluaa olla reilu ja tarjota joskus ja toivoo itsekin saavansa joskus jotain vastikkeetta.
Luonteet ovat niin erit ja lisäksi tuo taloudellinen väkivalta (luulen, että saattaa olla henkistäkin, jota ei ole vielä tunnistanut ja mahdollisesti seksuaalista hyväksikäyttöä myös), ettei suhteessa ole mitään järkeä.
Siis mikä miehen sinne laittama kulu ei kuulunut? Ap valitti kortsuista, eikö ehkäisy ole yhteinen asia? Minusta on jokseenkin kohtuutonta ajatella, että yhteisesti sovitusta systeemistä oma-aloitteisesti poikkeaminen ja siitä jälkikäteen uhriutuminen olisi jotenkin ihailtava hyve ja sovitusta kiinnipitäminen taloudellista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi itse tarjoat jos mies ei kerran tarjoa? Miksi et merkitse kuluja sovellukseen, jos näin on sovittu toimittavan, ja ne kumminkin yhteiseen käyttöön tulevat?
Ongelma on siinä, että teillä on sovittuna kulunjakosysteemi, joka ei sinulle kelpaa etkä kuitenkaan halua sanoa ääneen ettei sovittu systeemi kelpaakaan. Suuta auki vaan, jos haluaa neuvotella uusiksi.
Mies tunkee sinne kuluja, jotka eivät sinne kuulu ja vastaavasti ap ei laita, koska haluaa olla reilu ja tarjota joskus ja toivoo itsekin saavansa joskus jotain vastikkeetta.
Luonteet ovat niin erit ja lisäksi tuo taloudellinen väkivalta (luulen, että saattaa olla henkistäkin, jota ei ole vielä tunnistanut ja mahdollisesti seksuaalista hyväksikäyttöä myös), ettei suhteessa ole mitään järkeä.
Siis mikä miehen sinne laittama kulu ei kuulunut? Ap valitti kortsuista, eikö ehkäisy ole yhteinen asia? Minusta on jokseenkin kohtuutonta ajatella, että yhteisesti sovitusta systeemistä oma-aloitteisesti poikkeaminen ja siitä jälkikäteen uhriutuminen olisi jotenkin ihailtava hyve ja sovitusta kiinnipitäminen taloudellista väkivaltaa.
Laittaa oman autonsa kuluja ja mahdollisesti ruokakulutkin yläkanttiin. Hän voisi myös olla vastaavasti reilu ja jättää jonkun jäätelön tms. laittamatta, jos ap on tarjonnut jotain tai tuonut vessapaperia tms.
Päätä aivan kamala suhde. Näkyykö siitä Splitmikälienee - sovelluksesta kuukausi vuosi taaksepäin mitä on maksettu. Jos näkyy, voisit vaatia ainakin 1/3 maksamistasi rahoista takaisin. Perusteena liikaa maksamasi miehen syömäksi päätyneet ruuat ja muut muehen kuluttamat asiat, liikaa maksettu bensa.
Näkisit, miten mies käyttäytyisi ja voisit tehdä johtopäätöksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni rehellisesti halut keskustella miehen kanssa sen jälkeen, kun joku mainitsi paljonko meidän olisi täytynyt oikeasti ajella autolla, että nuo maksamani euromäärät kävisivät järkeen. Nyt epäilen kaikkia muitakin maksuja, kun enhän minä koskaan mitään kuitteja ole tarkistellut. Olen vain yrittänyt säästää kaikesta mahdollisesta, että en ota mitään ylimääräistä kun en saa niistä kuitenkaan itselleni puoliakaan ja silti tuntuu, että rahani hupenevat nykyisin ennätysvauhtia. Mies taas sitten neuvoo minua olemaan menemättä kampaajalle tai ostamatta uusia vaatteita. Hänellä rahaa jää säästöön ja matkusteluun.
Niin paska fiilis, että en näe mitään järkeä edes yrittää keskustella tästä. Tuskinpa tuosta muuttuisi kuitenkaan. Hyvä pointti sekin, minkä moni on nostanut esille - millainen olisi sitten jos ja kun saisimme lapsia? Vetäisikö lastenkin nenän alta ensin kaiken vai pystyisikö edes silloin ajattelemaan muun kuin itsensä etua?
Ap
Mun isä on tuollainen. Ei pystynyt ja luisti kaikin mahdollisin tavoin sekä vanhemman vastuusta että taloudellisesta vastuusta.
Tsemppiä sulle, turhaan alat vääntää tätä miehen kanssa.
Joo, kuullut ja nähnyt isän, jota kiukutti, kun lapsilla oli koulusta pitkät kesälomat, hänellä töistä muutama viikko. Siis oli kateellinen lapsilleen näiden lomista! Pitäisi saakeli olla joku testi, jolla testataan kykeneekö käytännössä laittamaan lastensa etua oman etunsa edelle ja jos ei, niin piuhat poikki... Siinä ei muuten hurmaava käytös auta, vanhemmuus vaatii aika paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko välttämättä kyse siitä, että haluaa syödä sinua enemmän, vai että hänelle mukava tahti syödä on yksinkertaisesti nopeampi kuin sinulle mukava tahti? Itseäni ainakin ärsyttää syödä huomattavasti hitaamman ihmisen kanssa puoliksi. Jatkuvasti pitäisi ikäänkuin kiinnittää huomio siihen, että ei, vielä en voi ottaa seuraavaa vaikka tekisi mieli, koska muuten tuo hituri tuossa pillastuu että olen syönyt enemmän.
En ole hidas syöjä, tai muutenkaan mikään pienesti syövä. Tässä on ollut aikaa tarkkailla, miten syö kokonaan omakustanteisia ruokiaan vs yhteisiä. Yhteisten kanssa esiintyy aina sama kaava, hirveellä vauhdilla syödään, otetaan lisää ja viedään loput jääkaappiin kysymättä otanko minä lisää ja se jääkaappiin viety loppuosuus on hävinnyt sieltä hänen mahaansa seuraavan kerran kun olen paikalla.
Otetaan esimerkkinä viimeisin, kun söimme pakastekakkua, mies otti lisää kaksi palaa ja leikkasi minulle yhden palan. No, olin hiljaa koska en edes olisi jaksanut sillä hetkellä enempää. Kun kysyin seuraavana päivänä sen lopun kakun perään, hän oli sen syönyt kun se olisi muuten mennyt pahaksi. Ai vuorokaudessa vai? Eli kakusta sain itse 1/3 jos sitäkään ja maksoin silti puolet. Sama kokiksen kanssa, vein itse maksamani kokikset miehen luokse, mies joi ne vaikka valittaa aina minulle, miten epäterveellistä kokis on ja miten olen siihen addiktoitunut ja minun tulisi rajoittaa sen ja energiajuomien juomista.
En viitsisi pitää tällaisista kirjaa ellei mies pistäisi pennintarkasti kaikkia kuluja puoliksi ja jos JOSKUS voisi vastavuoroisesti tarjota jotakin vastikkeetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet.
Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu.
Ei se kyllä mene uunouden piikkiin että maksattaa puolet kakusta puolisolla ja syö sen sitten kysymättä kokonaan itse, näin esimerkkinä. Kyllä se on tarkoituksellista. Itsekin ajattelin ensin ongelman olevan se että ap ostaa yhteisiä tavaroita "listan ulkopuolelta" ja harmittelee sitten että maksaa enemmän. Tuohan korjaantuisi sillä että lisäisi ne ostetut jutut sovellukseen. Ongelma onkin nyt se että mies syö valtaosan ruoista joista ap maksaa puolet.
Sitä en ymmärrä että vielä nykypäivänä joku odottaa miehen tarjoavan asioita ja "hemmottelevan" esim. ravintoloissa, mutta ilmeisesti sellaistakin ap kaipaa. Tärkeintä on nyt kuitenkin se, etteivät kulut mene puoliksi ellei ruokakin mene. Kukaan ei uunouttaan rohmua toisen maksamaa ruokaa. Uunouttaan voi jättää vaikka juuston vahingossa lämpimään mutta ei loisia toisen rahoilla.
Jotain on suhteessa pahasti pielessä, jos asioita pitää hoitaa excelillä ja taskulaskimella. Eikä maalaisjärkeä löydy.
Minä koen eläväni onnellisessa suhteessa vaikka jaammekin arjen kulut puoliksi laskimella. Tai ehkä juuri siksi.
Toisille senttien laskeminen on toki luontevaa. Outoa on kuitenkin jos suhteen onni on siitä kiinni että ollaan varmoja siitä onko kaikki mennyt sentilleen 50/50. Kuinka hyvällä pohjalla parisuhde voi olla jos sitä pystyy heiluttamaan sillä että toinen on maksanut ruokamenoja hieman enemmän?
Ei sitä tarvitse sillä heilauttaa, kun molemmat maksavat osuutensa. Kumpikaan ei maksa enempää.
Melko tavallista on että kumppaneilla ei ole yhtä suuret tulot tai että toisella laskee väliaikaisesti tulot merkittävästi esim. työttömyyden, sairauden tai vanhempainvapaan takia. Edelleenkin mielestäni melko huolestuttavaa jos myös tuollaisessa tilanteessa parisuhde pysyy koossa vain jos menot edelleen jaetaan 50/50.
Ja tuo on outoa. Hyvä tietty teille jos saatte toimimaan ja kumpikin on aidosti tyytyväinen ja onnellinen. Mutta eipä siitä mihinkään pääse että olisitte harvinainen poikkeus.
3 sellaista pariskuntaa tiedän, jotka laskevat kaiken tarkkaan ja lainaavat toisilleen rahaa, tai vaikka aamiaistarvikkeet. Ihan kuin kämppisten kesken. Kaikilla muilla on yhteinen talous omat tai yhteiset tilit.
Yksi pariskunta tekee sitä vaikka heillä on jo lapsia. Se onkin monimutkainen kuvio. Kämppisavioliitto, jossa on lapsi mukana. Suurin osa lapsen kuluista menee heillä äidille, sillä lapsi on jotenkin enemmän äidin, vaikka kromosomeja hänellä on yhtä paljon isältä ja äidiltä. Äiti joutui säästämään rahaa äitiyslomaa varten, että pystyy maksamaan oman osuutensa, vaikka yhteisestä ja yhdessä toivotusta lapsesta oli kyse.
Yhdellä pariskunnalla taas meni niin tiukille, että ei voinut kastella toisen tomaatteja ruukussa samalla kun kasteli omansa ja näki että nuo toisetkin kaipaavat vettä. Toinen puoliso oli silloin työmatkalla ja hänen tomaattinsa kuolivat kun ei itse ollut niitä kastelemassa.
Siis mielestäni harvinainen poikkeus olisi jos lasketaan kaikki sentilleen puoliksi mutta silti suhde voi oikein hyvin ja kumpikin on onnellinen ja tyytyväinen tilanteeseen. Nuo sinun esimerkkisi kuulostivat nimenomaan suhteilta jotka eivät oikein toimi (enemmän kämppiksiä kuin kumppaneita, isä ei huolehdi lapsestaan, puoliso antaa kumppaniensa tomaattien kuolla).
Olen eri, mutta minä tunnen paljon hyvinvoivia pareja joilla on erilliset rahat. Toimimattomimpia ovat ne, joissa on yhteiset rahat = toinen tuhlaa ja toinen maksaa kaiken. Sentilleen ei kukaan tuttuni kyllä laske, mutta en tavallaan ymmärrä mitä se haittaisi vaikka laskisikin, jos siihen on nykyään joku kätevä sovellus. Useimmat ei laske, koska se on epäkäytännöllistä. Ei siksi, että ajatuksena olisi, että kulujen tasajako olisi jotenkin lähtökohtaisesti kohtuutonta tai merkki rakkauden puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaa oman autonsa kuluja ja mahdollisesti ruokakulutkin yläkanttiin. Hän voisi myös olla vastaavasti reilu ja jättää jonkun jäätelön tms. laittamatta, jos ap on tarjonnut jotain tai tuonut vessapaperia tms.
Tai sitten Ap voisi merkata sen vessapaperin? Eikö lähtökohta ole kuitenkin toimia sen mukaan kun on sovittu, miten voidaan näin laajasti ajatella että ominpäin sooloilija on oikeassa ja sovittua noudattava väärässä? Ja oletin, että auton kulujen merkkaus perustui siihen että sillä on yhdessä ajeltu. Toki jos pelkästään omaa ajoa niin eri.
Sentilleen laskemisessa on just se ongelma, että kulutus ei mene tasan, mutta kulut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten Ap voisi merkata sen vessapaperin? Eikö lähtökohta ole kuitenkin toimia sen mukaan kun on sovittu, miten voidaan näin laajasti ajatella että ominpäin sooloilija on oikeassa ja sovittua noudattava väärässä? Ja oletin, että auton kulujen merkkaus perustui siihen että sillä on yhdessä ajeltu. Toki jos pelkästään omaa ajoa niin eri.
Mutta se on silti vessapaperia poikaystävän kotiin, ja se maksetaan yhdessä. Ei se ihan reilua ole niinkään. Sama juttu kuin tuon kakun kanssa, ei ole reilua jakaa kakun hintaa tasan, jos aloittaja saa yhden viipaleen ja ahne mies vetelee loput kitusiinsa.
Ei tätä nyt voi sillä ratkaista, että aloittaja laittaa vaan omat kulunsa sovellukseen, epäreiluus on paljon syvemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Sentilleen laskemisessa on just se ongelma, että kulutus ei mene tasan, mutta kulut kyllä.
Jos haluaa olla tarkka, pitää kohdistaa kulut kulutuksen mukaan. Ne voi toki laskea sentilleen, mutta itse en moista jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minä tunnen paljon hyvinvoivia pareja joilla on erilliset rahat. Toimimattomimpia ovat ne, joissa on yhteiset rahat = toinen tuhlaa ja toinen maksaa kaiken. Sentilleen ei kukaan tuttuni kyllä laske, mutta en tavallaan ymmärrä mitä se haittaisi vaikka laskisikin, jos siihen on nykyään joku kätevä sovellus. Useimmat ei laske, koska se on epäkäytännöllistä. Ei siksi, että ajatuksena olisi, että kulujen tasajako olisi jotenkin lähtökohtaisesti kohtuutonta tai merkki rakkauden puutteesta.
On minunkin parisuhteessani erilliset rahat siinä mielessä ettei ole mitään yhteistä tiliä ja esim. vuokra maksetaan puoliksi. Mutta juuri esim. ruokaostoksia maksetaan vuorotellen jne. Ja tarvittaessa toinen maksaa enemmän.
Pointtina nimenomaan oli että outoa on se jos kaikki maksetaan sentilleen 50/50 laskinta käyttäen oli tilanne mikä tahansa. Kuten sanoit, ei kukaan sinunkaan tuttusi tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies huijaa sua. Et maksa vain polttoainetta, vaan maksat hänen yksityismatkat ja auton kulumisesta.
Tykkäätkö miehestä oikeasti ?
Kannattaa jutella hänen kanssaan. Kerro nämä jäätelöt, keksit, oliivit ja kysy onko mies näin nuuka, vai miksi toimii näin.
Tämän jälkeen kerro mielipiteesi polttoaineesta.
Ruuan voi vielä selittää, mutta polttoaineessa vedättää sinua.
Pihi ihminen tarvitsee vierelleen toisen pihin ihmisen
Ei kannata jutella vaan kannattaa JÄTTÄÄ. Ilman mitään liirumlaarumeita. Tuollainen tyyppi aiheittaa vain lisää pahaa mieltä, jos yrittää keskustella ja saa saavillisen kylmää vettä niskaan kuvainnollisesti. Ikään kuin altistaa itsensä kiusaajalle vielä uudelleen. En suosittele, jos haluaa pitää omanarvontuntonsa kasassa. Ei tuollaisessa ole mitään puhuttavaa eikä mitään selitettävää, niin räikeää on toiminta.
jep, sanot vaikka että päätit aloittaa kunnon talouskurimuskuurin eikä sulla ole enää varaa seurusteluun, et ole enää sen jälkeen pihille mielenkiintoinen lähde. Kun asutte vielä erillään, niin ero helppo toteuttaa. Etkä usko mitään sen lirkutteluja muuttumisesta.
Laitat itsekin sinne sovellukseen ihan kaiken. Kondomit on kyllä mielestäni yhteinen asia.
Sitten alat miettiä, että haluatko elää tuollaisen ihmisen kanssa loppuelämän. Haluatko lapsia? Joudutko siinäkin tapauksessa maksamaan puolet kaikesta, vaikka hoitaisit yhteisiä lapsia kotona? Ainakin otat selvää miehen mietteistä ennen.
Hyvä ap, että alat pitää puoliasi.
Ilmeisesti mies laskuttaa autoilusta liikaa. Älä hyväksy selityksiä vakuutuksista, veroista ja lainan lyhennyksistä. Parisuhteessa ei myöskään kuulu veloittaa verottajan km-korvauksen mukaisesti. Asialliset bensakut voi puolittaa.
Pitäisikö sinun laittaa yhteiselle tilille ne kulut, kun olet julkisilla mennyt miehen luokse viettämään yhteistä aikaa?
Lisää sinne sovellukseen joka tapauksessa ostamasi vessapaperit, e-pillerit / muu ehkäisy, ostamasi colat ja ne eväät, mitkä mies syötti kavereilleen.
Kysy, miten pitäisi toimia niiden tuotteiden kanssa, joista olet maksanut puolet, mutta et ole saanut puolia, kun mies on syönyt loput.
Tai jos helpompaa, jätä keskustelut väliin ja tee omat johtopäätöksesi.
Ap, puhuiko mies suhteen alussa jotain "gold diggereistä", tai korostiko hän sitä kuinka mahtavaa on kun sinä et ole sellainen, ja kuinka paljon hän arvostaa sitä että maksat omat kulusi jne? Tämä näes on hyvin tyypillinen manipulointi taktiikka; korostetaan uhrin ominaisuuksia X ja Y, joko kehumalla niistä korostetusti, tai vihjaamalla kuinka on aiemmin törmännyt näiden ominaisuuksien osalta huonoihin kumppaneihin.
Tavoitteena on manipuloida uhri todistamaan, että HÄN AINAKIN täyttää toiveet, esim. Hän ainakin osoittaa ettei ole gold digger. Ja kas, sittenhän manipuloija voi tehdä lähes mitä vaan, kun uhri puolestaan sietää mitä vain, ettei tämä pystytetty ihannekuva menisi rikki. "Kyllä mä voin maksaa enkä viitsi valittaa, ettei se toinen vaan luulisi että minäkin olen vain rahan perässä". Tehokas taktiikka!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, että alat pitää puoliasi.
Ilmeisesti mies laskuttaa autoilusta liikaa. Älä hyväksy selityksiä vakuutuksista, veroista ja lainan lyhennyksistä. Parisuhteessa ei myöskään kuulu veloittaa verottajan km-korvauksen mukaisesti. Asialliset bensakut voi puolittaa.
Pitäisikö sinun laittaa yhteiselle tilille ne kulut, kun olet julkisilla mennyt miehen luokse viettämään yhteistä aikaa?
Lisää sinne sovellukseen joka tapauksessa ostamasi vessapaperit, e-pillerit / muu ehkäisy, ostamasi colat ja ne eväät, mitkä mies syötti kavereilleen.
Kysy, miten pitäisi toimia niiden tuotteiden kanssa, joista olet maksanut puolet, mutta et ole saanut puolia, kun mies on syönyt loput.
Tai jos helpompaa, jätä keskustelut väliin ja tee omat johtopäätöksesi.
Kyllä. Jos kulut jaetaan, niin silloin molemmille kuuluu puolet siitä, mitä on ostettu. Ei toinen voi vetää esim. kakkua enempää.
Oletko koskaan ollut tekemisissä hyväksikäyttäjän kanssa? Niihin ei toimi normaalit käyttäytymissäännöt eivätkä he toimi kuten normaalit omatunnolliset ihmiset. Tuo mitä kirjoitat, on täyttä unikuvaa.