Sain kutsun työhaastatteluun palkka bruttona 1800 e kk
Olen 2 lapsen yh Helsingistä. Työ olisi asiakaspalvelua eri toimipisteissä Pk seudulla. Nettona jäisi n 1500 e kk käteen matkalippu n 80 e kk. Vuokra on 900 e kk. Olisin kyllä sosiaaliturvan varassa täysin edelleen:/ Miksi palkat ovat näin huonoja? Työhön vaaditaan tutkinto,kokemusta ja 3 eri kielen osaamista.
Kommentit (592)
Irtisanomissuoja heikkenee. Kohta voi valtio ja kaupunki palkata ihmisiä 1800 brutto palkalla.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Yrittäjillä katsotaan jatkossa kaikki tulot, ei pelkkiä yel tuloja ja tilillä saa olla 10000, jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena huutelen tuolle, joka jankkaa siitä miten muka kaikki kokoaikatyössä olevat tienaavat vähintään 3300€.
Olen kokoaikaisesti töissä asiantuntijana eräässä valtion virastossa. Työhöni vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, joka minulla onkin. Bruttopalkkani on karvan vajaa 2600€ kuussa.
Jestas. Miksi suostut noin kehnoon liksaan tuolla koulutuksella? Pyydä palkankorotusta. Jos ei tule, katselisin ahkerasti työpaikka-ilmoja ja lähtisin toiselle työnantajalle....Olen itse valtion virastossa töissä ja alempi korkeakoulututkinto, bruttopalkka 3900, tosin olen myös lisäkouluttautunut matkan varrella. Omaa palkkaani olen hilannut ylöspäin nimenomaan niin, että minulle on tullut työtarjous ja olen kertonut työnantajalle, että uusi duuni tarjoaa tällaista palkkaa, pystyttekö vastaamaan siihen? Työnantaja säikähti lähtöäni ja palkka nousi kerralla 400 euroa. Myös vaihtamalla palkka yleensä nousee.
Ap: ymmärrän hyvin ettei tuo liksa kannata. Menisin kuitenkin siihen haastatteluun ja sanoisin suoraan palkasta, että työ on mielenkiintoista, mutta tämä palkka on ihan liian vähän että tällä voi tulla toimeen ilman sosiaalitukia Jos he haluavat sinut töihin, niin liksan pitää olla 2500. Minusta nämä työnantajat pitäisi herätellä siihen, että työvoimapulan suurin syy on surkea palkka, eihän tässä kukaan hyväntekeväisyyttään töissä käy! Itse olin aikoinaan nuorena tradena pankissa töissä ja jo silloin liksani oli nykytasossa sellaiset 2700-2800 euroa kuussa. Poikani on putkari ja tienaa jo yli kolme tonnia.
N54v
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuoja heikkenee. Kohta voi valtio ja kaupunki palkata ihmisiä 1800 brutto palkalla.
Valtion velka on kasvanut, säästöä tulee, kun valtio ja kaupunki irtisanoo 15 vuotta töissä olleet, joille on kertynyt lisiä ja lomia.
Onhan meillä heille työkokeilu 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 /työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion velka on kasvanut, säästöä tulee, kun valtio ja kaupunki irtisanoo 15 vuotta töissä olleet, joille on kertynyt lisiä ja lomia.
Onhan meillä heille työkokeilu 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 /työpäivä.
Ja saa tehdä vuoden pituisia työsopimuksia ilman perusteluja.
Ensi vuosi palkkatuella valtion virastossa ja perään määräaikaisia työsopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät ja elarit lisäksi. Töihin vaan.
en harrasta hyväntekeväisyyttä rikkaille osakkeenomistajille. tiedän kyllä oman arvoni.
t: ap
Joo en minäkään halua harrastaa. Töihin vaan siitä. En mä sun elämistä halua maksaa.
Tuosta palkasta jää verojen jälkeen 1550 euroa, asumislisää saat 690 euroa, lapsilisiä 335 ja elareita 370 euroa. Käteen jää siis 2945 euroa kuukaudessa. Minä teen töitä 4000 euron kuukausipalkalla, eikä edes minulla jää käteen tuota summaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät ja elarit lisäksi. Töihin vaan.
en harrasta hyväntekeväisyyttä rikkaille osakkeenomistajille. tiedän kyllä oman arvoni.
t: apJoo en minäkään halua harrastaa. Töihin vaan siitä. En mä sun elämistä halua maksaa.
Kohta valtiolta irtisanotut pääsee hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa. Osa-aikatyöhön 2 päivää viikko oli 60 hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta palkasta jää verojen jälkeen 1550 euroa, asumislisää saat 690 euroa, lapsilisiä 335 ja elareita 370 euroa. Käteen jää siis 2945 euroa kuukaudessa. Minä teen töitä 4000 euron kuukausipalkalla, eikä edes minulla jää käteen tuota summaa.
Asumistukea ollaan leikkaamassa ja omistusasuntoon ei saa ollenkaan asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ollaan leikkaamassa ja omistusasuntoon ei saa ollenkaan asumistukea.
AP asuu vuokralla, joten tuskin koskettaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin tilillä saa olla 10000
Hallitus laittaa syksyllä vauhtia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tähän kirjoittaa aiheesta, koska itsekin hämmennyksissäni.
Olen hakenut muutamia uusia töitä ja järkyttynyt kuinka huonoja palkkoja on. Esimerkiksi yksi todella mielenkiintoinen työ olisi ollut brutto kaikkine lisineen 2200 euroa/kk. Eihän tuosta jää elämiseen/käteen juuri mitään. Ja tuohonkin työhön menijöitä olisi.
Pk-seudulla tuo palkka 1800 euroa, ei jumanskekku. Täytyy nyt tässä pohtia, että työttömänä tukien varassa saisit varmaan enemmän? Toistaiseksi ennen kun kaikki leikkaukset tehdään.
Mutta olisi hyvä oikeesti muistaa, ettei monessakaan työssä tienata juuri mitään ja teet niska limassa hommia. Asiakaspalvelutyö etenkin on yleensä ja nykypäivänä hyvinkin vaativaa hommaa, mistä pitäisi kyllä maksaa hieman enemmmän. En kyllä itse menisi tuohon hommaan tuolla palkalla. Harkitsisin, jos voisi tehdä hommaa kotoa käsin niin ei tarvitsisi maksaa lippukuluja ja siirtymisen vaiva jäisi pois. Aikaahan sekin vie.
Sairaanhoitoalalla on hyvät palkat. Ei hoitsut tajua.
Eikä ole mitenkään erityisen hyvät palkat. Joillakin muilla aloilla vaan törkeän huonot. Hoitsut tajuaa, ja yrittävät pitää omasta palkkatasostaan huolta.
Mulle nettona 1500e olis todella iso raha. Harmi vaan ettei mua kukaan palkkaa.
T. Pitkäaikaistyötön
No voi buhuu itse siivooja ja alle 1200 e saan, täällä itkeskellään oikeasti sitä että palkat on hyviä mutta kun halutaan elää leveetä elämää Suomessa niin se ei rahanahneille riitä!:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP asuu vuokralla, joten tuskin koskettaa häntä.
No, ainakin osa-aikatyötä tekevältä 2 lapsen yh-vanhemmalta leikataan 600 euroa kuukaudessa.
Vaikka AP saisi 3500 euron palkkaa, niin olisi silti kahden lapsen yh:na sosiaaliturvan varassa, kun silläkin palkalla saa vielä sen 120 euroa asumistukea. Juuri tuon asumistuen ja ansiotulojen progressiivisen verotuksen takia käteen jäävä osuus ei ole 3500 euroa tienaavana kuin enintään satasen enemmän. Eli sinänsä en ymmärrä, miksei sitä 1800 kuukausipalkan pestiä voisi ottaa vastaan tuossa tilanteessa. Joka tapauksessa saa näppiin about 3000 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tähän kirjoittaa aiheesta, koska itsekin hämmennyksissäni.
Olen hakenut muutamia uusia töitä ja järkyttynyt kuinka huonoja palkkoja on. Esimerkiksi yksi todella mielenkiintoinen työ olisi ollut brutto kaikkine lisineen 2200 euroa/kk. Eihän tuosta jää elämiseen/käteen juuri mitään. Ja tuohonkin työhön menijöitä olisi.
Pk-seudulla tuo palkka 1800 euroa, ei jumanskekku. Täytyy nyt tässä pohtia, että työttömänä tukien varassa saisit varmaan enemmän? Toistaiseksi ennen kun kaikki leikkaukset tehdään.
Mutta olisi hyvä oikeesti muistaa, ettei monessakaan työssä tienata juuri mitään ja teet niska limassa hommia. Asiakaspalvelutyö etenkin on yleensä ja nykypäivänä hyvinkin vaativaa hommaa, mistä pitäisi kyllä maksaa hieman enemmmän. En kyllä itse menisi tuohon hommaan tuolla palkalla. Harkitsisin, jos voisi tehdä hommaa kotoa käsin niin ei tarvitsisi maksaa lippukuluja ja siirtymisen vaiva jäisi pois. Aikaahan sekin vie.
Eikä ole mitenkään erityisen hyvät palkat. Joillakin muilla aloilla vaan törkeän huonot. Hoitsut tajuaa, ja yrittävät pitää omasta palkkatasostaan huolta.
Hoitsuilla hlvetin paljon paremmat palkat kuin esim meillä siivoojilla tai vartijoilla.
Vierailija kirjoitti:
No voi buhuu itse siivooja ja alle 1200 e saan, täällä itkeskellään oikeasti sitä että palkat on hyviä mutta kun halutaan elää leveetä elämää Suomessa niin se ei rahanahneille riitä!:D
Onko tuo osa-aikatyö?
Soviteltua päivärahaa ja asumistukea ollaan leikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka AP saisi 3500 euron palkkaa, niin olisi silti kahden lapsen yh:na sosiaaliturvan varassa, kun silläkin palkalla saa vielä sen 120 euroa asumistukea. Juuri tuon asumistuen ja ansiotulojen progressiivisen verotuksen takia käteen jäävä osuus ei ole 3500 euroa tienaavana kuin enintään satasen enemmän. Eli sinänsä en ymmärrä, miksei sitä 1800 kuukausipalkan pestiä voisi ottaa vastaan tuossa tilanteessa. Joka tapauksessa saa näppiin about 3000 euroa
Sä et kyllä tiedä tuista mitään. Pikkuisen on sun laskelmat yläkanttiin.