Sain kutsun työhaastatteluun palkka bruttona 1800 e kk
Olen 2 lapsen yh Helsingistä. Työ olisi asiakaspalvelua eri toimipisteissä Pk seudulla. Nettona jäisi n 1500 e kk käteen matkalippu n 80 e kk. Vuokra on 900 e kk. Olisin kyllä sosiaaliturvan varassa täysin edelleen:/ Miksi palkat ovat näin huonoja? Työhön vaaditaan tutkinto,kokemusta ja 3 eri kielen osaamista.
Kommentit (592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800€ bruttopalkalla tulee kyllä sinkku toimeen. Tässä ei nyt palkka ole se suurin ongelma vaan se, että ap on yh. Täytyy olla todella kovapalkkainen uratykki, jotta kahden lapsen yh-äitinä pärjää ilman tukia.
Toki se palkkakin on alakanttiin, mutta ei 1800€ sentään umpisurkea ole. Sillä tulee yksi ihminen toimeen ihan ok ja jos on pariskunta, jossa molemmat tienaa tuon verran, niin ihan kohtuullisesti pärjäävät. Mutta ei noilla palkoilla lapsiin ole varaa.
Mitä ajattelette minun tilanteestani, olen 62 v ja ollut vuoden työtön. Edellisestä työstäni sain 4000 /kk, mutta uutta työtä en ole saanut. Koulutus: DI.
Perhe koostuu sairaasta vaimosta joka on työkyvyyttömyyseläkkeellä ja opiskelevasta lapsesta joka asuu muualla. Vaimon eläke on 900/kk.
Asuminen: Vanha sähkölämmitteinen OK-talo pk-seudulla jonka ostimme kun mulla oli vielä töitä ja kaikki hyvin. Sen arvo toisaalta niin huono että sen hinnal aei saisi kuin kerrostalokolmion. Emme voi muuttaa maaseudulle koska vaimon terveys vaatii että on HYKSin sairaala lähellä.
Millaisista töistä saa 1800/kk? Olisin halukas lähtemään jos Orpo ja Purra tosissaan leikkaavat ansiosidonnaista, myös meiltä kuuskymppisiltä. Kaksi vuotta eläkkeelle jaksaisin jos on pakko. Voiko Ap kertoa mitä kyseinen työ vaatii?
Siivoojista on melkoinen pula. Voit myös ilmoittautua kuntasi sijaisopettaja- ja lastenhoitajalistoille. Varmasti hommia piisaa, ja varsinkin opettajana tienaa enemmänkin kuin tuon. Eräs tuntemani DI saa jatkuvasti matikan opettajan sijaisuuksia, enemmänkin olisi mutta hänen pitää laskea tarkoin, etteivät tuet laske. Opettajille otetaan ulkopuolisia sijaisia vasta yli kolmen päivän poissaolohin, joten ei tarvitsisi yksittäisten tuntien varassa hypellä. Välillä tämä tuttuni ottaa puolet vuoden pestin, jolloin hän ei ota tukia vastaan eikä tarvitse niitä pähkäillä. Ei ole mikään nuori enää, kuuttakymppiä hänkin hätyyttelee, ja sanoo, ettei viitsi enää muita hommia edes hakea, kun tällä tienaa helposti hyvin.
Vaikka olen DI niin matematiikan osaamiseni on surkeaa. En osannut auttaa lastani edes lukion pitkän matematiikan tehtävissä, se on nykyään aivan toisenlaista kuin 40 vuotta sitten kun opiskelin.
Emme saisi mitään asumis tai toimeentulotukea koska asumme omistusasunnossa.
Sen työn on oltava kokopäivätyötä 5 päivää viikossa, ei mitään mollatuntisoppareita.
Ei ne matematiikan perusteet ole 40v mihinkään muuttuneet. Itse opiskelin 50+ vuotiaana DI-tutkinnon työn ohessa, aikaisempi tutkinto oli opistoinssi. Tilastomatikka ja 3. asteen derivaatit vaan uutta lukioon tai teknilliseen opistoon verrattuna.
Nyt olen matikan, fyken ja tietotekniikan opena 2. asteella. Netto 3100/kk. Sijaisuuksia vaan kyselemään.
T. N60vohis: mitä tarkotat kolmannen asteen derivaateilla?
Derivaatoista varmaan oli puhe, mutta kyllähän nyt lukiossa opetetaan kolmannen asteen derivaatat ja integraalitkin.
Vierailija kirjoitti:
1800€ palkalla tuleva eläke on noin 900€- verot, henkilö joka ei ole ollut työssä koskaan saa saman eläkkeen, onko työnteossa mitään järkeä. Orpon kommentti oli että työnteko kannattaa aina, olen asiasta eri mieltä.
No ainakin tuon eläkkeen kanssa voi muuttaa jonnekin Bulgariaan tms halvempaan maahan ja elää siellä ihan hyvää elämää. Kansaneläkettä ei makseta ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800€ bruttopalkalla tulee kyllä sinkku toimeen. Tässä ei nyt palkka ole se suurin ongelma vaan se, että ap on yh. Täytyy olla todella kovapalkkainen uratykki, jotta kahden lapsen yh-äitinä pärjää ilman tukia.
Toki se palkkakin on alakanttiin, mutta ei 1800€ sentään umpisurkea ole. Sillä tulee yksi ihminen toimeen ihan ok ja jos on pariskunta, jossa molemmat tienaa tuon verran, niin ihan kohtuullisesti pärjäävät. Mutta ei noilla palkoilla lapsiin ole varaa.
Mitä ajattelette minun tilanteestani, olen 62 v ja ollut vuoden työtön. Edellisestä työstäni sain 4000 /kk, mutta uutta työtä en ole saanut. Koulutus: DI.
Perhe koostuu sairaasta vaimosta joka on työkyvyyttömyyseläkkeellä ja opiskelevasta lapsesta joka asuu muualla. Vaimon eläke on 900/kk.
Asuminen: Vanha sähkölämmitteinen OK-talo pk-seudulla jonka ostimme kun mulla oli vielä töitä ja kaikki hyvin. Sen arvo toisaalta niin huono että sen hinnal aei saisi kuin kerrostalokolmion. Emme voi muuttaa maaseudulle koska vaimon terveys vaatii että on HYKSin sairaala lähellä.
Millaisista töistä saa 1800/kk? Olisin halukas lähtemään jos Orpo ja Purra tosissaan leikkaavat ansiosidonnaista, myös meiltä kuuskymppisiltä. Kaksi vuotta eläkkeelle jaksaisin jos on pakko. Voiko Ap kertoa mitä kyseinen työ vaatii?
Siivoojista on melkoinen pula. Voit myös ilmoittautua kuntasi sijaisopettaja- ja lastenhoitajalistoille. Varmasti hommia piisaa, ja varsinkin opettajana tienaa enemmänkin kuin tuon. Eräs tuntemani DI saa jatkuvasti matikan opettajan sijaisuuksia, enemmänkin olisi mutta hänen pitää laskea tarkoin, etteivät tuet laske. Opettajille otetaan ulkopuolisia sijaisia vasta yli kolmen päivän poissaolohin, joten ei tarvitsisi yksittäisten tuntien varassa hypellä. Välillä tämä tuttuni ottaa puolet vuoden pestin, jolloin hän ei ota tukia vastaan eikä tarvitse niitä pähkäillä. Ei ole mikään nuori enää, kuuttakymppiä hänkin hätyyttelee, ja sanoo, ettei viitsi enää muita hommia edes hakea, kun tällä tienaa helposti hyvin.
Vaikka olen DI niin matematiikan osaamiseni on surkeaa. En osannut auttaa lastani edes lukion pitkän matematiikan tehtävissä, se on nykyään aivan toisenlaista kuin 40 vuotta sitten kun opiskelin.
Sen työn on oltava kokopäivätyötä 5 päivää viikossa, ei mitään mollatuntisoppareita.
Ei ne matematiikan perusteet ole 40v mihinkään muuttuneet. Itse opiskelin 50+ vuotiaana DI-tutkinnon työn ohessa, aikaisempi tutkinto oli opistoinssi. Tilastomatikka ja 3. asteen derivaatit vaan uutta lukioon tai teknilliseen opistoon verrattuna.
Nyt olen matikan, fyken ja tietotekniikan opena 2. asteella. Netto 3100/kk. Sijaisuuksia vaan kyselemään.
T. N60vohis: mitä tarkotat kolmannen asteen derivaateilla?
Derivaatoista varmaan oli puhe, mutta kyllähän nyt lukiossa opetetaan kolmannen asteen derivaatat ja integraalitkin.
Ainakin pitkässä matikassa opetetaan. Nehän menee samalla tavalla kuin tokankin asteen derivaatat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitä,valituksia, ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmeessä nämä naiset eivät,ole aikanaan kouluttaneet itseään paremmin. Jokaisella on mahdollisuus edetä lukion kautta yliopistoihin tai ammattikorkeakouluihin, mutta ei, mennään suoraan töihin matalapalkka-aloille tienaamaan rahaa ja sitten pyöräytetään pari lasta jonkun luuserin kanssa ja siinä ollaan, valittamassa huonoa toimeentuloa. Kouluttautukaa, naiset, lukekaa ja opiskelkaa, Suoimessa on ilmainen koulutus.
Kouluttauduin, valmistuin juuri, mutta en saa töitä.
Pakko kai mennä mäkkärin kassalle tms.
Siitä se lähtee! Voit myös hakeutua päiväkotiin, niissä on jatkuva työntekijäpula.
Mitä järkeä on korkea koulutetun mennä mäkkäriin tai päiväkotiin töihin?
Jotta saa palkkaa elämiseen sillä välin, kun hakee oman alan töitä.
Kannattaa sitten muistaa piilottaa CV:stä nuo. Itselle ollut haittaa kun käväisin 6kk pikaruokaravintolassa vain siksi että olisi jotain töitä.
Se on vale että sitä arvotetaan että edes jotain tekee työkseen. Mieluummin opiskele kotona ihan mitä vaan netistä löydät ilmaiseksi.
Minusta nettikurssien tekeminen kotosalla kuulostaa lähinnä peliongelmalta. Mieluummin ottaisin mäkkärin pihvinkääntäjän, joka on osoittanut halua elättää itsensä, kun kumminkin on pätevyys johonkin ammattiin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan hakeutua koko vuoden sijaiseksikin. Yläkoulun matikka lähtee kertotaulun kertaamisella. Jos ei yläkoulun perusmatikkaakaan DI hallitse, ei ihme, jollei saa enää töitä.
Mulla ei ole opettajan pätevyyttä.
Ei sitä sijaisilta vaadita. Sijaisista on pulaa, tilapäisiä töitä riittää.
sijaisuudet on sitten vaan pätkätöitä, voi loppua millon vaan eikä sillon saa oikean opettajan palkkaa vaan pienempää
Saa yhtä hyvin myös puolen vuoden ja vuoden töitä. Tämän voi ilmoittaa sinne sijaisrekisteriin, kuinka pitkiä pätkiä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin suomessa on mediaani 3300ekk mutta joku tollo väittää että sen tienaa suurin osa suomalaisista ei tosiaankaan tienaa vaan noin20prossaa korkeintaan ja valtaosalla on palkka 1800-2500e kk kokoaika työstä toisin sanoen palkkataso on naurettavan pieni.
Ihan yhtä tollo olet sinäkin.
Ensin sanot että "mediani on" ja sitten että "korkeintaan 20 prossaa saa tuon".
Mediaani tarkoittaa että PUOLET SAA ENEMMÄN KUIN TUO JA PUOLET VÄHEMMÄN. Tosin sinä olet lähempänä oikeaa. Tuo 3300 on KOKOAIKAISTEN työntekijöiden mediaanipalkka, ei kaikkien työntekijöiden taikka kaikkien työikäisten mediaantulo.
Ovatko palkat siis laskeneet 2022-23, koska 2021 kokoaikaisten palkansaajien keskiarvo oli 3734€?
"Tilastokeskuksen tuoreen katsauksen mukaan vuonna 2021 kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden keskiarvo oli 3 734 euroa. Kokonaisansioiden mediaani eli keskimmäinen palkka oli 3 314 euroa."
(lähde: https://yle.fi/a/3-12647274 )
Keskiarvo ja mediaani ovat eri asioita. Tämä opetetaan kaikille Suomessa kouluakäyville peruskoulussa.
Oon eri, mutta en mä muista läheskään kaikkea mitä peruskoulussa opetettiin. Siitä on jo 20 vuotta.
Ihanaa, että joku muukin on tällainen. En ole koskaan kehdannut sanoa tätä ääneen. Itse muistan hyvin esim. sanaluokat mutta ymmärrän hyvin, jos jollekin muulle nomini ei sano yhtään mitään enää nelikymppisenä, jos ei kerran sitä tietoa ole eläissään tarvinnut. Itse hapuilen jostain syvältä pohjattomasta kaivosta tietoja, kun yritän auttaa lasta matikan läksyissä, ja hän on sentään vasta alakoulussa :,O Jotkut kuvioiden ja kappaleiden osien nimityksetkin ovat ihan kadonnutta tietoa. Juu en muistanut, mikä matikassa on esim. tahko. Kertotaulu sujuu ja päässälasku yhteen ja vähentäen ja ehkä jokunen kaava on jossain syvämuistissa vielä, mutta muu on kyllä opeteltava uudelleen lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan hakeutua koko vuoden sijaiseksikin. Yläkoulun matikka lähtee kertotaulun kertaamisella. Jos ei yläkoulun perusmatikkaakaan DI hallitse, ei ihme, jollei saa enää töitä.
Mulla ei ole opettajan pätevyyttä.
Sijaisuuksia voidaan antaa myös epäpäteville.
Ei tunnu olevan kovin korkealla tasolla tämän DI:n ongelmanratkaisukyky eivätkä myöskään tiedonhakutaidot.
Se yrittää vaan keksiä syitä, ettei tarvitsisi hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin suomessa on mediaani 3300ekk mutta joku tollo väittää että sen tienaa suurin osa suomalaisista ei tosiaankaan tienaa vaan noin20prossaa korkeintaan ja valtaosalla on palkka 1800-2500e kk kokoaika työstä toisin sanoen palkkataso on naurettavan pieni.
Ihan yhtä tollo olet sinäkin.
Ensin sanot että "mediani on" ja sitten että "korkeintaan 20 prossaa saa tuon".
Mediaani tarkoittaa että PUOLET SAA ENEMMÄN KUIN TUO JA PUOLET VÄHEMMÄN. Tosin sinä olet lähempänä oikeaa. Tuo 3300 on KOKOAIKAISTEN työntekijöiden mediaanipalkka, ei kaikkien työntekijöiden taikka kaikkien työikäisten mediaantulo.
Ovatko palkat siis laskeneet 2022-23, koska 2021 kokoaikaisten palkansaajien keskiarvo oli 3734€?
"Tilastokeskuksen tuoreen katsauksen mukaan vuonna 2021 kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden keskiarvo oli 3 734 euroa. Kokonaisansioiden mediaani eli keskimmäinen palkka oli 3 314 euroa."
(lähde: https://yle.fi/a/3-12647274 )
Keskiarvo ja mediaani ovat eri asioita. Tämä opetetaan kaikille Suomessa kouluakäyville peruskoulussa.
Oon eri, mutta en mä muista läheskään kaikkea mitä peruskoulussa opetettiin. Siitä on jo 20 vuotta.
Ihanaa, että joku muukin on tällainen. En ole koskaan kehdannut sanoa tätä ääneen. Itse muistan hyvin esim. sanaluokat mutta ymmärrän hyvin, jos jollekin muulle nomini ei sano yhtään mitään enää nelikymppisenä, jos ei kerran sitä tietoa ole eläissään tarvinnut. Itse hapuilen jostain syvältä pohjattomasta kaivosta tietoja, kun yritän auttaa lasta matikan läksyissä, ja hän on sentään vasta alakoulussa :,O Jotkut kuvioiden ja kappaleiden osien nimityksetkin ovat ihan kadonnutta tietoa. Juu en muistanut, mikä matikassa on esim. tahko. Kertotaulu sujuu ja päässälasku yhteen ja vähentäen ja ehkä jokunen kaava on jossain syvämuistissa vielä, mutta muu on kyllä opeteltava uudelleen lapsen kanssa.
Mäkään en muista matikan juttuja. Samoin kaikki maantiedon asiat on kateissa. En löydä kartalta maita tai jokia. Paljon olen unohtanut 30 vuodessa.
PS. Mikä se tahko on?
Vierailija kirjoitti:
1800€ palkalla tuleva eläke on noin 900€- verot, henkilö joka ei ole ollut työssä koskaan saa saman eläkkeen, onko työnteossa mitään järkeä. Orpon kommentti oli että työnteko kannattaa aina, olen asiasta eri mieltä.
Niin oletat, että Suomess sosiaaliset tuet pysyisivät jatkossa samana eikä niihin koskaan kajottaisi. Kannattaa kyllä ajatella niin pöin, että ilmainen raha on tällä hetkellä sosiaalinen etuus, jota ei välttämättä huomenna ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina näissä palkkakeskusteluissa on niitä, jotka puolustelee näitä aivan törkeän huonoja pallkkoja sillä, että kyllähän tuolla pärjää ja selviää, kun ei se ole tarkoitus! Ei ole tarkoitus, että teet täyttä viikkoa töitä ja selviät joten kuten. Kyllä jos ihminen tekee työtä, hänen kuuluu elää palkallaan normaalisti ja saada ostettua myös palveluja, hupia yms. Kyllä palkalla pitää saada elätettyä niin monta lasta kuin haluaa, eikä voi olla niin ettei pysty kuin itsensä hädin tuskin elättämään vuokrayksiössä 20v työuran jälkeen. Ihmeellinen sos i a lis ti näkökulma taas täällä.
Muuten samaa mieltä, mutta eiköhän ne ole oikeistolaiset, jotka tätä näkökulmaa kannattavat. Sosialistit tuskin ovat se suurin oneglma tässä :)
Mä oon 40v mies ilman mitään koulutusta tai tutkintoa, duunari ammatissa oon ja palkka 4100e -4600e kk.