Sain kutsun työhaastatteluun palkka bruttona 1800 e kk
Olen 2 lapsen yh Helsingistä. Työ olisi asiakaspalvelua eri toimipisteissä Pk seudulla. Nettona jäisi n 1500 e kk käteen matkalippu n 80 e kk. Vuokra on 900 e kk. Olisin kyllä sosiaaliturvan varassa täysin edelleen:/ Miksi palkat ovat näin huonoja? Työhön vaaditaan tutkinto,kokemusta ja 3 eri kielen osaamista.
Kommentit (592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta palkasta jää verojen jälkeen 1550 euroa, asumislisää saat 690 euroa, lapsilisiä 335 ja elareita 370 euroa. Käteen jää siis 2945 euroa kuukaudessa. Minä teen töitä 4000 euron kuukausipalkalla, eikä edes minulla jää käteen tuota summaa.
Mutta vähän sun pitää huijata noissa summissa? Asumistuki ap:n antamilla tiedoilla ei ole 690e, vaan 642,72e. Lapsilisät kahdesta ei ole 335e, vaan n. 326e. Minimielari voi olla tuo, tai sitten ei, nimittäin jos kyseessä on maksuhaluton ex-mies eikä maksukyvytön, elarit kahdesta ovat hieman tuotakin pienemmät eli 357,98.
Asumistuki Helsingissä 1 aikuisen ja 2 lapsen taloudessa kun vuokra on 900 euroa (vesi ja sähkö eivät sisälly) ja bruttotulot 1800 euroa:
690,72 euroa
Lapsilisä kahdesta lapsesta 199,72 euroa + yksinhuoltajakorotus 136,60 euroa
=336,32 euroa
Kelan elatustuki 186,97 euroa eli kahdesta lapsesta
=373,94 (toki tämä voi olla enemmänkin, riippuen ihan lasten isän maksukyvystä)
Yhteensä tukia
1400,98 euroa (netto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka AP saisi 3500 euron palkkaa, niin olisi silti kahden lapsen yh:na sosiaaliturvan varassa, kun silläkin palkalla saa vielä sen 120 euroa asumistukea. Juuri tuon asumistuen ja ansiotulojen progressiivisen verotuksen takia käteen jäävä osuus ei ole 3500 euroa tienaavana kuin enintään satasen enemmän. Eli sinänsä en ymmärrä, miksei sitä 1800 kuukausipalkan pestiä voisi ottaa vastaan tuossa tilanteessa. Joka tapauksessa saa näppiin about 3000 euroa
Sä et kyllä tiedä tuista mitään. Pikkuisen on sun laskelmat yläkanttiin.
3500 eurosta jää käteen n. 2350 euroa
Asumistuki Helsingissä 1 aikuisen ja 2 lapsen taloudessa kun vuokra on 900 euroa (vesi ja sähkö eivät sisälly) ja bruttotulot 3500 euroa:
119,52 euroa
=336,32 euroa
Tulot yhteensä:
3179,78 (netto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät ja elarit lisäksi. Töihin vaan.
Palkka voi siis olla pieni koska toimeentulotuki ja muut tuet paikkaa sitä? Eli tuet eivät olekaan yksilölle vaan firmoille. Voivat maksaa pienempää palkkaa, koska tuet paikkaa vajetta.
Työntekijöiden kunnioitus on pohjamudissa.
Itse olen elänyt myös aikana jolloin työntekijöitä arvostettiin.
Ei kaikki saa toimeentulotukea, ei edes työttömät.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, ei saa olla kesämökkiä.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta palkasta jää verojen jälkeen 1550 euroa, asumislisää saat 690 euroa, lapsilisiä 335 ja elareita 370 euroa. Käteen jää siis 2945 euroa kuukaudessa. Minä teen töitä 4000 euron kuukausipalkalla, eikä edes minulla jää käteen tuota summaa.
Mutta vähän sun pitää huijata noissa summissa? Asumistuki ap:n antamilla tiedoilla ei ole 690e, vaan 642,72e. Lapsilisät kahdesta ei ole 335e, vaan n. 326e. Minimielari voi olla tuo, tai sitten ei, nimittäin jos kyseessä on maksuhaluton ex-mies eikä maksukyvytön, elarit kahdesta ovat hieman tuotakin pienemmät eli 357,98.
Hallitus leikkaa tuosta asumistuesta 245 eli jatkossa 445.
En usko, että saa tällä hetkelläkään noin isoa asumistukea, koska asumistuki lasketaan bruttotuloista eli tuloista missä verot mukana.
Hän ilmoitti bruttopalkaksi 1800e.
Mutta onko se laitettu laskuriin noin.
Osa työssäkäyvistä laskee täällä asumistukea netolla.
Meillä oli puolison kanssa yhteistulot 2500 netto ja 2 lasta ja asutaan vuokralla. Kelasta tuli kieltävä vastaus asumistukeen. Puoliso tarvitsee vuorotyön takia auton ja lapsilisät oli mukana tuossa 2500 netossa.
Miksi kummassa muuttaisin sen laskuriin netoksi, jos annettu summa on brutto ja laskuri kysyy bruttoa? En ole ääliö. En ole myöskään kotiinpäin vetävä kokkarihuijari, vaan minä se korjasin tuon yhden järjestään yläkanttiin laskemat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en harrasta hyväntekeväisyyttä rikkaille osakkeenomistajille. tiedän kyllä oman arvoni.
t: apMutta meidän muiden työssäkäyvien pitää harrastaa hyväntekeväisyyttä ja maksaa sinun työttömyysturva, kun palkka ei kelpaa.
Ja koska palkka on niin pieni, ettei sillä elä, joudumme verovaroin rahoittamaan toimeentulotukesi, vaikka käyt töissä. Me veronmaksajat siis maksamme siitä, että työnantaja saa näin halpaa työvoimaa. Selvä tulonsiirto veronmaksajilta yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Sen huomaa sinustakin.
Hopi hopi hakemaan 1800 euron asiakaspalvelupaikkoja!
1800 euron palkalla käteen saadut tulot ovat siis yhteensä 2950 euroa
3500 euron palkalla käteen saadut tulot yhteensä 3180 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka AP saisi 3500 euron palkkaa, niin olisi silti kahden lapsen yh:na sosiaaliturvan varassa, kun silläkin palkalla saa vielä sen 120 euroa asumistukea. Juuri tuon asumistuen ja ansiotulojen progressiivisen verotuksen takia käteen jäävä osuus ei ole 3500 euroa tienaavana kuin enintään satasen enemmän. Eli sinänsä en ymmärrä, miksei sitä 1800 kuukausipalkan pestiä voisi ottaa vastaan tuossa tilanteessa. Joka tapauksessa saa näppiin about 3000 euroa
Sä et kyllä tiedä tuista mitään. Pikkuisen on sun laskelmat yläkanttiin.
3500 eurosta jää käteen n. 2350 euroa
Asumistuki Helsingissä 1 aikuisen ja 2 lapsen taloudessa kun vuokra on 900 euroa (vesi ja sähkö eivät sisälly) ja bruttotulot 3500 euroa:
119,52 euroa
=336,32 euroa
Tulot yhteensä:
3179,78 (netto)
Laitoitko asumistukilaskuriin nuo elatustuet ja korotetut lapsilisät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka voi siis olla pieni koska toimeentulotuki ja muut tuet paikkaa sitä? Eli tuet eivät olekaan yksilölle vaan firmoille. Voivat maksaa pienempää palkkaa, koska tuet paikkaa vajetta.
Itse olen elänyt myös aikana jolloin työntekijöitä arvostettiin.
Oletpa suloisen pihalla. Luuletko tosiaan, että oikeistohallitus on nostamassa työntekijöiden palkkoja? Päinvastoin. Sosiaaliturvaa leikataan ja hallitus on aloittamassa massiiviset työehtojen heikennykset, jossa persut iloisesti mukana ihan kuten viimeksi hallituksessa ollessaan.
Kuten persujen puheenhohtaja sanoi jo ennen vaaleja, kiky kalpenee siihen verrattuna, mitä tällä vaalikaudella tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt myös aikana jolloin työntekijöitä arvostettiin.Ei kaikki saa toimeentulotukea, ei edes työttömät.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Eli nyt kun irtisanomissuoja heikkenee niin leikattu ansiosidonnainen on 836 netto, kun palkka ollut 2400 brutto ja jos ei saa ansiosidonnaista niin työmarkkinatuki 580 netto.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea eikä lainat ole laskuja toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan eli 58-vuotiaalle irtisanotulle on samat säännöt kuin 20 - vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi buhuu itse siivooja ja alle 1200 e saan, täällä itkeskellään oikeasti sitä että palkat on hyviä mutta kun halutaan elää leveetä elämää Suomessa niin se ei rahanahneille riitä!:D
Kauheasti sossupummeja haukutaan mutta sitten onkin rahanahne kun ei sellainen halua olla. Sinä olet osaamisesi tuolle tasolle arvottanut. En ymmärrä miten kukaan aplta vaadittua osaamista tosissaan noin ala-arvoisena näkisi.
Ap:n työ on vain paperilla hienoa. Työpaikkailmoituksissa käytetään ylisanoja ja annetaan valtavan hieno kuva jostain puhelinaspan hommista kauppakeskuksen infopisteellä. Kokemusvaatimus tuskin tarkoittaa kummempaa kuin että joskus aiemmin on kesätöissään jätskikiskalla palvellut asiakkaita. Koulutukseksi riittää merkonomitutkinto.
Kolmen kielen vaatimuskin lienee "osaat hyvin suomea. Englanti ja ruotsi ovat plussaa".
Oikeasti niitä töitä osaa kuka tahansa asiallinen lukiolainen. Työnantaja tietää sen ja sen takia tarjoaa 1800 euron kk-palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt myös aikana jolloin työntekijöitä arvostettiin.Ei kaikki saa toimeentulotukea, ei edes työttömät.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.htmlEli nyt kun irtisanomissuoja heikkenee niin leikattu ansiosidonnainen on 836 netto, kun palkka ollut 2400 brutto ja jos ei saa ansiosidonnaista niin työmarkkinatuki 580 netto.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea eikä lainat ole laskuja toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan eli 58-vuotiaalle irtisanotulle on samat säännöt kuin 20 - vuotiaalle.
58-vuotias irtisanottu saa kilpailla nuorten kanssa 12 kuukauden työsopimuksessa jotta saa taas leikattua ansiosidonnaista.
Tuo tyyppi joka puhuu uskomattomista 3300e perus kuukausi palkoista on joko provo tai täysi tollo muuta ei voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa hyväksyä noin alhaista bruttopalkkaa. Perus suo malaiset ovat informoineet keväällä, että kaikkien Suomessa asuvien täytyy tienata vähintään 3300€ bruttona tai muuten karkotetaan maasta.
Suomessa työikäisen väestön määrä on 2 555 000.
Suurin osa Suomessa työskentelevistä tienaa vaaditun eli yli 3300€ kuukaudessa.
Alle sallitun minimin 3300€ tienaa ehkä muutama satatuhatta työntekijää (koska ovat osa-aikaisia, harjoittelijoita tai työkokeilussa).
Juu, ei nyt ihan.... Ts. kun mediaani on 3000 €, se tarkoittaa keskimmäistä lukua, eli puolet suomalaisista palkansaajista tienaa sitä enemmän ja puolet vähemmän. 25% eli yli 630,000 palkansaajaa tienaa alle 2137 €/kk. Ja ei, kyse ei ole harjoittelijoista/työkokeilijoista. He eivät ole edes mukana näissä tilastoissa koska te-palveluihin osallistuvat saavat työttömyysetuutta, eivät palkkaa.
"Tilastokeskuksen kokeellisen Tulorekisterin palkat ja palkkiot -tilaston mukaan tammikuussa 2023 palkka- ja palkkiotulojen mediaani oli 3 028 euroa. Alin neljännes palkka- ja palkkiotuloja saaneista sai 2 137 euroa tai vähemmän. Ylin neljännes palkka- ja palkkiotuloja saaneista sai 4 208 euroa tai enemmän."
Sähän saat asumistukea ainakin 500 € tuohon päälle
40% palkansaajista tienaa alle 2000 brutto
Työttömiä on kaupungin ja valtion yksiköissä sekä yrityksissä työkokeilussa.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
"Kelan elatustuki 186,97 euroa eli kahdesta lapsesta
=373,94 (toki tämä voi olla enemmänkin, riippuen ihan lasten isän maksukyvystä)"
Ei voi olla enemmän, vaan vähemmän. Tuo 186,97 € on se maksimi, jonka Kela maksaa lasta kohden. Summa pienenee, jos toinen vanhempi maksaa elatusapua. Tällöin Kela maksaa sen erotuksen, mitä elatusapu jää alle täysimääräisen elatustuen. Jos toisen vanhemman maksama elatusapu on samansuuruinen tai isompi kuin tämä Kelan elatustuki, ei elatustukea makseta.
Ei yksinhuoltaja automaattisesti saa Kelan elatustukea, ainoastaan silloin, jos toinen vanhempi ei kykene maksamaan elatusapua / toista vanhempaa ei ole.
Onhan yhteiskunnalla tukia, mutta näemmä on paljon harhaluulojakin siitä, miten ihmisiä tuetaan. Kyllä useimpiin tukiin on jonkinlaiset tulorajat tai muut kriteerit.
Ihan vertailukohtana, laitoshuoltajan peruspalkka on hiukan yli 2000 euroa täällä ei-pk-seudulla. Lisät toki päälle.
No ovathan kaikki asiat kallistuneet noista ajoista!