Sain kutsun työhaastatteluun palkka bruttona 1800 e kk
Olen 2 lapsen yh Helsingistä. Työ olisi asiakaspalvelua eri toimipisteissä Pk seudulla. Nettona jäisi n 1500 e kk käteen matkalippu n 80 e kk. Vuokra on 900 e kk. Olisin kyllä sosiaaliturvan varassa täysin edelleen:/ Miksi palkat ovat näin huonoja? Työhön vaaditaan tutkinto,kokemusta ja 3 eri kielen osaamista.
Kommentit (592)
Ohiksena huutelen tuolle, joka jankkaa siitä miten muka kaikki kokoaikatyössä olevat tienaavat vähintään 3300€.
Olen kokoaikaisesti töissä asiantuntijana eräässä valtion virastossa. Työhöni vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, joka minulla onkin. Bruttopalkkani on karvan vajaa 2600€ kuussa.
Onhan toi nyt surkea palkka ellet mee töihin jäätelökiskalle. Mulla juuri väheni työaika 70 prosenttiseksi ja saan bruttona tuon 1800 e.
Suomessa asuminen nielaiseen liian ison osan tuloista. Vuokrat alkaa olla sietämättömät jo hikisestä vuokrakampästä, joku katto pitäisi olla näille meidän ryösyövuokrille. Ilettää jo.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena huutelen tuolle, joka jankkaa siitä miten muka kaikki kokoaikatyössä olevat tienaavat vähintään 3300€.
Olen kokoaikaisesti töissä asiantuntijana eräässä valtion virastossa. Työhöni vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, joka minulla onkin. Bruttopalkkani on karvan vajaa 2600€ kuussa.
Lapsethan ne tuollaisia huutelevat tai sairaseläkeläiset. Ei normaalit aikuiset ole niin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä lisään omani. toimistotyössä asiantuntija nimikkeellä, työkokemusta 35 vuotta enkä koskaan ole saanut kolmosella alkavaa palkkaa. Osittain kiitos vuokratyöpaikoille, joiden takia palkkakehitys ei ole noususuuntainen vaan ennemminkin laskenut hieman, kun työpaikka vaihtuu suht tiuhaan eikä asiakas halua maksaa. Mutta tuollaisiin 1800 e/kk en suostu, oma minimini on 2800 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta meidän muiden työssäkäyvien pitää harrastaa hyväntekeväisyyttä ja maksaa sinun työttömyysturva, kun palkka ei kelpaa.
tuota, maksan kyllä ansiosidonnaisella veroa.
t: ap
Ööö. Laskepa monenko työttömän verot (ja veroluonteiset muut maksut) tarvitaan siihen, että ne työttömät saa tukensa?
Pakko nyt tähän kirjoittaa aiheesta, koska itsekin hämmennyksissäni.
Olen hakenut muutamia uusia töitä ja järkyttynyt kuinka huonoja palkkoja on. Esimerkiksi yksi todella mielenkiintoinen työ olisi ollut brutto kaikkine lisineen 2200 euroa/kk. Eihän tuosta jää elämiseen/käteen juuri mitään. Ja tuohonkin työhön menijöitä olisi.
Pk-seudulla tuo palkka 1800 euroa, ei jumanskekku. Täytyy nyt tässä pohtia, että työttömänä tukien varassa saisit varmaan enemmän? Toistaiseksi ennen kun kaikki leikkaukset tehdään.
Mutta olisi hyvä oikeesti muistaa, ettei monessakaan työssä tienata juuri mitään ja teet niska limassa hommia. Asiakaspalvelutyö etenkin on yleensä ja nykypäivänä hyvinkin vaativaa hommaa, mistä pitäisi kyllä maksaa hieman enemmmän. En kyllä itse menisi tuohon hommaan tuolla palkalla. Harkitsisin, jos voisi tehdä hommaa kotoa käsin niin ei tarvitsisi maksaa lippukuluja ja siirtymisen vaiva jäisi pois. Aikaahan sekin vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa hyväksyä noin alhaista bruttopalkkaa. Perus suo malaiset ovat informoineet keväällä, että kaikkien Suomessa asuvien täytyy tienata vähintään 3300€ bruttona tai muuten karkotetaan maasta.
Suomessa työikäisen väestön määrä on 2 555 000.
Suurin osa Suomessa työskentelevistä tienaa vaaditun eli yli 3300€ kuukaudessa.
Alle sallitun minimin 3300€ tienaa ehkä muutama satatuhatta työntekijää (koska ovat osa-aikaisia, harjoittelijoita tai työkokeilussa).
Heidätkö pitää karkottaa pois, koska tienaavat alle sallitun minimipalkan? Mihin maahan heidät karkotetaan, koska ovat Suomen kansalaisia?
Suomen kokoaikaisten työntekijöiden MEDIAANIpalkka on 3300, joten SUURIN OSA tuosta 2 555 000 työikäisestä tienaa ALLE 3300, eikä suinkaan "muutama satatuhatta.".
Mutta 1800 on jo naurettava palkka, ellei kyseessä ole 18-vuotiaan eka työpaikka Mäkkärin kassalla.
Typerää sanoa että palkka on naurettava, jos ei ole 18-vuotiaan eka työpaikka Mäkkärin kassalla. Jos se 18-vuotias tekee Mäkkärin kassalla yhtä hyvää työtä kuin 30-vuotias jolla on vaikka koodaritausta mutta siirtynyt Mäkkärin kassalle, niin tietysti hän ansaitsee siitä tekemästään työstä yhtä hyvän palkan.
Työn hinnan määrittelee se työn arvo, ja vaikka joskus olisi ollut korkeampi palkka jos menee töihin jotka eivät tuota enempää, ei niistä voi maksaa enempää.
Ja miten mieleltäsi menee yksiin tuo aplle tarjottu palkka työnatajan vaatimuksiin? Onko ne vaatimukset samalla tasolla kuin pikaruokaraviltolassa aloittavalla?
Ei ole. Tuo aplle tarjottu palkka on naurettava.
Nimenomaan. Jos vaaditaan tiettyä osaamista, tutkintoa, kokemusta ym., ei ole millään lailla kohtuullista tarjota sellaista palkkaa, jota maksetaan muutamassa tunnissa "linjastohommiin" koulutettaville.
Palkka on huono, tuollainen ei saisi olla sallittua kokoaikatyöstä...Mutta tietyssä tilanteessa huonompikin työ kannattaa ottaa ponnahduslautana.Esim jos kyse on Sryhmästä,sielä on paljon töitä muitakin ja moni sisäisessä haussa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on huono, tuollainen ei saisi olla sallittua kokoaikatyöstä...Mutta tietyssä tilanteessa huonompikin työ kannattaa ottaa ponnahduslautana.Esim jos kyse on Sryhmästä,sielä on paljon töitä muitakin ja moni sisäisessä haussa ensin.
Pari kuukautta voisi tuolla palkalla kituuttaa, jos sen jälkeen olisi tiedossa muita hommia paremmalla palkalla. En lähtisi, jos kyseisessä työssä tai alalla ei olisi etenemismahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo toi vedette hatusta. Ei tarvitse kauaa katsella työpaikkoja, esim. Op pankkiyhtymä hakee koko ajan rahan -pesun valvontaan (jonka kuvittelisi ja varmasti onkin tarkkaa ja monipuolista työtä, jossa myös tarvitaan kielitaitoa ja muuta koulutusta) ja palkka on kaikkine "lisineen" 2200 euroa kuussa. Tuosta varmaan moni vastavalmistunut aloittaa, mutta kukaan pitkään työelämässä ollut ei tuollasiin täysipäiväisiin tehtäviin noin naurettavalla palkalla lähde. Siis käteen tuosta joku 1700 euroa, ei morjes. Ja teet 8h hektistä ja paineen alla olevaa työtä. Ei mitään järkeä.
Pitäisi kyllä jollain tavalla saada joku palkkojen seuranta elin, onko sellaista? Itseäni häiritsee todella paljon nämä alipalkatut työt, joissa saat tehdä hikihatussa hommia ja ja hyvä kun palkka riittää peruselämiseen.
Olisko esim. mahdollista kulkea työmatkat pyörällä? Säästyisi kuussa iso osa. Ja varmasti saat lapsistasi lapsilisät niin, kyllä itse ottaisin tuon työn, koska jatkossa on helpompi työllistyä työstä toiseen kuin työttömänä. Myös varmasti itsetunto kohenee, kun ei tarvitse työttömänä olla. Onko työpaikassa työsuhde-etuja? Smartumit jne? Ja toimiva työterveyshuoltokin on aina plussaa.
Eiköhän meistä jokainen ole jossain vaiheessa työuraansa joutunut aloittamaan ns. pohjalta ja tekemään töitä pienellä palkalla. Hyvällä työasenteella, reippaudella ja halulla oppia lisää pääsee varmasti etenemään uralla. Näin se on helpompaa myös kuin istua sohvalla ja odottaa, että joku tulee hakemaan töihin, josta saa 4000 käteen, 3 kk:n lomat.
tuo on normipalkka lapissa jos saat tehä 8h:n päiviä, Esim yksityiset työnantajat eri aloilla.
Kommunismin takia ollaan jääty palkoissa jälkeen. talous ei kasva koska julkinen talous nielee kaikki rahat. Rahaa tulee lisää vain tekemällä, ei jakamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismin takia ollaan jääty palkoissa jälkeen. talous ei kasva koska julkinen talous nielee kaikki rahat. Rahaa tulee lisää vain tekemällä, ei jakamalla.
Hyvä idis. Painetaan lisää seteleitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi palkkataso on niin huono ja kenen tuollaisella palkalla olisi tarkoitus tulla toimeen? Kyseessä on kokopäivätyö. Iso suomalainen ketju jolla myös pankkitoimintaa. Hakevat koko ajan työntekijöitä. Olen 45 v en halua "laittaa jalkaa oven väliin" vaan saada työn millä voin elättää itseni ja lapseni.
t: ap
Jos olet tällä hetkellä ilman työtä kokonaan, laittaisin kuitenkin jalan oven väliin ja jatkaisin muiden töiden etsintää. On sata kertaa parempi etsiä uutta työtä työssä ollessa kuin työttömänä. Trust me.
Ja S-ryhmä niin kovasti mainostaa olevansa "kohtuuttomuutta vastaan" :D
Olen lopen kyllästynyt näihin naurettaviin riistopalkkoihin. Alan ymmärtää, miksi ihmiset jättäytyvät tukien varaan. Onhan se ihan ymmärrettävää, ettei halua huhkia töissä 8 tuntia päivässä, jos saman rahan tai enemmänkin saa tekemättä mitään.
Miksi ihmeessä meillä on työpaikkoja, joiden palkka ei riitä elämiseen? Eikö työnteon pitäisi olla se keino, jolla itsensä ja perheensä pystyy elättämään?
Ja kun aina palstallakin valitetaan liian suurista tuista... Entäs nämä liian pienet palkat, pitäisikö ensisijaisesti tehdä niille jotain?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asiantuntijatyössä PK-yrityksessä. Tienaan 2300€/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismisi näkyy kylläkin kaikkein eniten yritystuissa. Miksi hyvää tulosta tekeville yrityksille pitää maksaa tukia?
Mitä puhut? Tanskassa on erittäin hyvä sosiaaliturva ja esim. työttömyysturva erityisesti. Lapsiperheiden tuet myös hyvät.