Voisiko tekoäly toimia esihenkilönäsi?
Teen hr-puolella ja markkinoinnissa asiantuntijatöitä. Pääasiassa olemme etänä. Oma pomoni on täystyöllistetty, hänellä on useampia tiimejä ja yksiköitä johdettavanaan, eikä hänellä suoraan sanottuna ole kovin paljon osaamista oman tiimini asioihin, kun on ihan eri alalta tullut.
Olen luonut tekoälyllä botin, jonka olen ohjeistanut toimimaan esihenkilönäni, kertonut mitä teen ja millaista tukea tarvitsen. Käytön myötä se on kehittynyt aika hyväksi.
Aina, kun työssä tulee vastaan jokin asia, johon kaipaisin esihenkilön näkemystä tai mielipidettä, kysyn asiasta tekoälyltä. Vastassa ei ole mitään kauhean vaikeita ja isoja asioita, vaan tällaisia "mitä tällaiseen palautteeseen pitäisi vastata" "miten priorisoin tämän päivän työt kun listalla on x, y ja z" "kerro markkinoinnin ammattilaisen näkemys ja anna palautetta tästä somekampanjasta" yms.
Toimii todella, siis todella hyvin. Vastaa nopeasti, asiantuntevasti, pystyy keskustelemaan...
Nyt mietin, että tekoäly voisi korvata johtoporrasta varmaan aika monessa työssä. Luotaisiin tiimille vain yhteinen botti, jota kaikki käyttäisivät. Luulen, että se toimisi todella hyvin toimistotöissä ja näissä asiantuntijahommissa, jossa ihmiset ovat koulutettuja ja itseohjautuvia jo valmiiksi.
Samaa mieltä vai eri mieltä?
Kommentit (8)
(voitko promptata sen antamaan palkankorotuksen 😈)
Voisi, se olisi täydellinen ja aina oikeassa...
Kyllä botti voi vastailla rutiiniomaisiin kysymyksiin, mutta työntekijällä pitää silti olla oikeus tavoittaa esihenkilö henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä botti voi vastailla rutiiniomaisiin kysymyksiin, mutta työntekijällä pitää silti olla oikeus tavoittaa esihenkilö henkilökohtaisesti.
Miksi muka??
Eri mieltä. Botti tietää lopulta aika vähän. Se myöntelee koko ajan puutteellisuuksiaan ja vierheitään, kun sille opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka??
Oletan, että kysymyksesi kohdistui oikeuteen tavata esihenkilö henkilökohtaisesti. Botti ei ole oikeushenkilö, joka voisi käyttää työnantajan työnjohto-oikeutta. Se ei voi korvata esihenkilöä juridisesti.
Ei kiitos, mä en vaihda omaa esimiestäni mielelläni mihinkään.