Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lemmikinhoito lomamatkan aikana? Onko ok pyytää tuttua koululaista huolehtimaan ilman korvausta?

Vierailija
24.07.2023 |

Viikon ulkomaanmatka. Tuttu perhe jätti lemmikit kotiinsa ja pyysi koululaista käymään ruokkimassa ja lenkittämässä lemmikkinsä. Ilman rahallista korvausta. Onko teistä ihan ok? Pikkuisen ihmettelen. Mitä jos jotain sattuu tai lenkittäjä vaikka sairastuu. Matkaakin muutama kilsa.

Kommentit (109)

61/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 20-30 euroa päivä olisi ok. Jos kyseessä on koira, pelkät käynnit ei riitä, pitää myös viettää aikaa.

Ei koiraa voi jättää kotiin viikoksi siten, että joku vaan käy siellä! ja koululaiselle pitää maksaa (kissan? hamsterin?) hoidosta sen mukaan, monestiko päivässä siellä on käytävä ja paljonko menee aikaa.

Minulla koira asuu niin, että pääsee  koska tahansa isolle pihalle ja takaisin sisälle. Viihtyy hyvin siellä. Ei tarvitse kuin ruokkia poissaollessani

Vierailija
62/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 20-30 euroa päivä olisi ok. Jos kyseessä on koira, pelkät käynnit ei riitä, pitää myös viettää aikaa.

Ei koiraa voi jättää kotiin viikoksi siten, että joku vaan käy siellä! ja koululaiselle pitää maksaa (kissan? hamsterin?) hoidosta sen mukaan, monestiko päivässä siellä on käytävä ja paljonko menee aikaa.

Minulla koira asuu niin, että pääsee  koska tahansa isolle pihalle ja takaisin sisälle. Viihtyy hyvin siellä. Ei tarvitse kuin ruokkia poissaollessani

Koira on laumaeläin, se kärsii tuollaisesta elämästä. Toki metsästyskoiria ja maalla muutenkin jotkut pitävä kopissa pihalla. Mutta ei se oikein ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mielestäni ok. Mutta ehkä palkasta ei vain ole ollut puhetta, mutta perhe on kuitenkin ajatellut maksaa palattuaan?

Itse olimme keväällä 10pv matkalla ja tänä aikana meidän lemmikeistä huolehti työkaveri ja välillä tämän tytär. Maksoimme heille palkkaa 100€, eli 10€/pv.

Mitä lemmikkejä? Jos on koiria, johan siinä tulee ainakin kolme tunnin lenkkiä per pv, kakan siivoamiset, ruokinta, kuppien tiskaus, muu hoito. Ei paljoa jää tuntipalkkaa ja sen hoitajan täytyy rytmittää koko arkensa uusiksi niiden eläinten takia.

Ei ole kyse koirista.

Vierailija
64/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen/nuoren vanhempien kanssa täytyy reissaajien ensin sopia asia myös.

Vastuuhan on aina viimekädessä aikuisten.

Minkään ikäisten orjuuttaminen hyväksikäyttö ei ole sallittua.

Tuskin kukaan omille kohdilleen toivoisi?!

Vierailija
65/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuosta minunkin mielestä jotain kuuluu maksaa, vaikka toisaalta koululainen varmaan nauttii kun saa touhuta lemmikkien kanssa. Mutta jos kyseessä on koko viikko, ei matkailijat mielestäni voi edellyttää, että toinen perhe viettää koko kesälomaviikon kotona, kun koululaisen pitää juosta monta kertaa päivässä eläimiä hoitamassa. Itse rn ainakaan jättäisi koululaista yksin ja lähtisi muun perheen kanssa kylpylään tai mökille tai mihinkään. Eli mun lomaviikko menisi vähän hukkaan kun mihinkään ei voisi mennä, kun toiset on varanneet itselleen ilmaisen eläintenhoitajan.

No eihän tässä välttämättä ole molemmat perheet yhtäaikaa lomalla. Tuskin  koululainen olisi lupautunut hoitamaan eläimiä viikoksi, jos on tiennyt, että omillakin vanhemmilla on juuri silloin loma ja reissu tiedossa. Yleensä kesälomareissut sovitaan ja suunnitellaan hyvissä ajoin. Ja varmaan tuo tuttava perhekin on tietoinen, milloin koululaisen vanhemmat on lomalla ja ottaneet selvää, ettei tuon koululaisen perheellä ole matkasuunnitelmia juuri tuohon aikaan.

Tuttavia kun keskenään ovat niin varmaan asioista on juteltu vanhempienkin kanssa ainakin jos kyse on suht nuoresta lapsesta. Joku 16v osaa jo itsekin luvata tuollaisen asian, mutta hänkin lienee tietoinen vanhempiensa lomista ja kesälomasuunnitelmista. Ja luultavasti hänkin kysyisi vanhempien mielipidettä, ennen kuin lupautuisi hommaan.

Vierailija
66/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mielestäni ok. Mutta ehkä palkasta ei vain ole ollut puhetta, mutta perhe on kuitenkin ajatellut maksaa palattuaan?

Itse olimme keväällä 10pv matkalla ja tänä aikana meidän lemmikeistä huolehti työkaveri ja välillä tämän tytär. Maksoimme heille palkkaa 100€, eli 10€/pv.

Aika pieni korvaus. Itse maksan naapurin nuorelle 20-30 e / pv,  riippuen lemmikkien määrästä

Ulkomaan matkan aikana maksoin 140 e pv kun aikuinen ystävä asui meillä ja huolehti  talosta, mm. kukista

Onneksi nämä kyseiset hoitajat olivat sitä mieltä, että 100€ oli jopa liikaa palkkaa heille. Olivat siis oikein tyytyväisiä summaan ja suostuivat lopulta ottamaan sen vastaan 😄

67/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun kaukainen sukulainen pyysi minua ollessani teini kolmeksi päiväksi lastenvahdiksi hänen 4-vuotiaalle adhd-lapselleen 300km matkan päähän , en saanut mitään palkkiota ja jouduin maksamaan matkakulutkin itse.

Vierailija
68/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kun minun kaukainen sukulainen pyysi minua ollessani teini kolmeksi päiväksi lastenvahdiksi hänen 4-vuotiaalle adhd-lapselleen 300km matkan päähän , en saanut mitään palkkiota ja jouduin maksamaan matkakulutkin itse.

Tällä tavalla kilttejä ihmisiä käytetään röyhkeästi hyväksi.

Yksi tuttu kysyi, voisiko hän hoidattaa koiransa minun 17 vuotiaalla.

Kysyin nuorelta, haluaako hoitaa. Nuori vastasi, että sen oari päivää hän hoitaa hintaan 45 euroa.

Kerroin tutulle, että joo se käy, ja palkka on 45 euroa käteen tuodessa koira hoitoon.

Uuuups. Ei sitten tarttenutkaan hoitopaikkaa nuorelta. Sai jostain ilmaisen hoitajan.

Ps. Tyyppi hoidatti minulla aiemmin koiraansa, ja jätti hoidon maksamatta.

Vierailija
69/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*pari

Vierailija
70/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lenkittäjän/hoitajan täytyy olla vähintään 18 vuotias. Mitä jos jotain sattuu, miten koululainen lähtee viemään eläimiä esim e.lääkäriin? Palkkaukseen en edes viitsi kommentoida.

Vierailija
71/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lemmikkejä? Jos on koiria, johan siinä tulee ainakin kolme tunnin lenkkiä per pv, kakan siivoamiset, ruokinta, kuppien tiskaus, muu hoito. Ei paljoa jää tuntipalkkaa ja sen hoitajan täytyy rytmittää koko arkensa uusiksi niiden eläinten takia.

Ei ole kyse koirista.

Nyt en saa päähäni, mitä muita lemmikkejä lenkitetään. Voisitko kertoa?

Vierailija
72/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailij oloa kirjoitti:

Meillä vähän vastaava kokemus. Nuori oli lupautunut lemmikinhoitoon kaverin perheelle, lenkitti kolmesti päivässä. Häneltä jäi sitten kiva perhereissu väliin, kun saatiin extempore asuntoauto lainaan ja lähdettiin huvipuistoilemaan. Siinä vaiheessa ei enää voinut jättää eläimiä hoitamatta. Oppi ainakin olemaan lupautumatta enää moiseen. Harmi tietty hänen puolestaan.

No oli pakko lähteä just tuolloin huvipuistoilemaan? Olisitte odottaneet, että toinen on hoitanut velvollisuudet. 

Oli viimeinen lomaviikko meillä vanhemmilla ja lähdettiin pienempien sisarusten kanssa kun mahdollisuus oli. Teini pääsi kyllä itse myöhemmin kavereineen. Tästä kaverinsa lemmikinhoidosta ei saanut maksua mutta itse annoin sit lomarahaa. Työntekoon kannustetaan kyllä, mutta se pitää osata myös hinnoitella eikä antaa toisten käyttää hyväksi.

Eiköhän tän keskustelun pointti ole ennemminkin se miten ihmiset ei välitä lemmikeistään.

Vierailija
73/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän vastaava kokemus. Nuori oli lupautunut lemmikinhoitoon kaverin perheelle, lenkitti kolmesti päivässä. Häneltä jäi sitten kiva perhereissu väliin, kun saatiin extempore asuntoauto lainaan ja lähdettiin huvipuistoilemaan. Siinä vaiheessa ei enää voinut jättää eläimiä hoitamatta. Oppi ainakin olemaan lupautumatta enää moiseen. Harmi tietty hänen puolestaan.

Oppipahan olemaan ja siihen, että töitä ei kannata ottaa vastaan. Voi tulla jotakin hauskempaa vastaan. Hyvä oppia oli teidän nuorelle. Tästä lähin ymmärtää olla kesät kotona lojumassa, eikä ota mitään hommia vastaan, niin pääsee perheen kanssa  huvipuistoon, kun ykskaks sattuu saamaan asuntoauton lainaan!

Ihanaa, että teillä kannustetaan nuorta työelämään ja vastuun kantamiseen;)

Häh? Tossahan just todettiin et ei ollu mikään palkkatyö. Hitto, huolehtikaa eläimistänne ihmiset.

Vierailija
74/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaksipiippuinen juttu. Tässä ei nyt sanottu mistä lemmikistä kyse. Joku kysyi mitä muuta lemmikkiä kuin koiraa voi ulkoiluttaa, no melkein mitä vaan paitsi ehkä akvaariokalaa.

Muutenkin riippuu tilanteesta. Lapsen ikä vaikuttaa asiaan samoin kuin miten hyvin hän tuntee naapurin ja lemmikin ja kuinka vaativasta hoidosta on kyse.

Ajat muuttuvat, mutta omassa lapsuudessa ei olisi tullut kyseeseenkään vaatia tiettyä palkkaa, vaan olisi oltu tyytyväisiä, jos jotain olisi maksettu tai tuotu jokin tuliainen. Kerran olenkin ollut kaverin mukana koiran ja talon vahtina hänen sukulaiselleen. Ilmaiseksi. Meille riitti se, että päästiin keskenään isoon kaupunkiin, jossa saatiin tulla ja mennä miten haluttiin.

Kieltäytyä aina voi, mutta ehkä lasta voisi myös opastaa, että joskus kaveria tai naapuria voi auttaa pyyteettömästi. Silloin voi odottaa, että itsekin saa joskus apua.

Vierailija
75/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta tuntuu että on tälläisiä ihmisiä jotka ei vaan ajattele kuin omaa napaansa ja siksi eivät maksa hoidosta. Varmaan selittelievät itselleen että tämä tyttö pääsee leikkimään ja ulkoiluttamaan ihania koiria. Mutta kyllä tytön äiti pitäisi puuttua asiaan ja keskustella että vaikka 100 euroa viikossa.

Vierailija
76/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kaksipiippuinen juttu. Tässä ei nyt sanottu mistä lemmikistä kyse. Joku kysyi mitä muuta lemmikkiä kuin koiraa voi ulkoiluttaa, no melkein mitä vaan paitsi ehkä akvaariokalaa.

Muutenkin riippuu tilanteesta. Lapsen ikä vaikuttaa asiaan samoin kuin miten hyvin hän tuntee naapurin ja lemmikin ja kuinka vaativasta hoidosta on kyse.

Ajat muuttuvat, mutta omassa lapsuudessa ei olisi tullut kyseeseenkään vaatia tiettyä palkkaa, vaan olisi oltu tyytyväisiä, jos jotain olisi maksettu tai tuotu jokin tuliainen. Kerran olenkin ollut kaverin mukana koiran ja talon vahtina hänen sukulaiselleen. Ilmaiseksi. Meille riitti se, että päästiin keskenään isoon kaupunkiin, jossa saatiin tulla ja mennä miten haluttiin.

Kieltäytyä aina voi, mutta ehkä lasta voisi myös opastaa, että joskus kaveria tai naapuria voi auttaa pyyteettömästi. Silloin voi odottaa, että itsekin saa joskus apua.

Satunnainen auttaminen on ihan ok, mutta ei helkkari viikon duuni joka sitouttaa monta kertaa päivässä. Sama homma on lasten hoidon kanssa. En tekis ilmaiseksi, mutta vissiin sekin on kiva juttu jonka koululaiset tekee silkasta lapsirakkaudesta :-o

Vierailija
77/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok ilman palkkaa.

Vierailija
78/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisiällä ollut kissa- ja koiravahtina. Vastikkeeksi olen asunut ja syönyt ilmaiseksi viikon verran. Ruokakaapit, jääkaappi ja pakastin täytetty täyteen kaikkea - ja vapaasti sai ottaa mitä halusi. Sai olla ihan kotonaan, grillailla ja saunoa. Kissojen hoidosta tämän päälle 50-100e euroa, koirien hoidosta aina vähintään 150e euroa viikolta.

Aina tarjouduttu maksamaan bussikortti päälle, jos työmatka pidentynyt.

Kyllä koululaisenkin pitää saada korvaus käyttämästään ajasta. Riippuen matkasta, vähintään 10€/pv. Jos joutuu erikseen kulkemaan paikalle, niin 10€/kerta.

Vierailija
79/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin koululaisena ilolla hoitanut koiraa enkä mitään rahaa olisi kaivannut. Lenkitin naapureiden koiria enkä saanut ikinä rahaa.

Vierailija
80/109 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse koirista.

Nyt en saa päähäni, mitä muita lemmikkejä lenkitetään. Voisitko kertoa?

Tässä ei puhuttu ap:n tilanteesta, vaan oli toisen kirjoittajan kokemus. Hänen kohdallaan kyse ei ollut koirista vaan joistain muista lemmikeistä.