Lemmikinhoito lomamatkan aikana? Onko ok pyytää tuttua koululaista huolehtimaan ilman korvausta?
Viikon ulkomaanmatka. Tuttu perhe jätti lemmikit kotiinsa ja pyysi koululaista käymään ruokkimassa ja lenkittämässä lemmikkinsä. Ilman rahallista korvausta. Onko teistä ihan ok? Pikkuisen ihmettelen. Mitä jos jotain sattuu tai lenkittäjä vaikka sairastuu. Matkaakin muutama kilsa.
Kommentit (109)
Aika vastuuttomia lemmikinomistajia, itse en kehtaisi olettaa että kukaan kävisi ilman korvausta hoitamassa. Mutta onhan näitä, naapurissa yksi pariskunta esimerkkinä, tilasivat matkojaan ja nakittivat kissojen hoidon meille "käyttehän ruokkimassa ja siivoamassa laatikon?", aika usein vielä olivat jättäneet hiekat hankkimatta ja tiskit ja roskat jätetty haisemaan keittiöön, hyi helvetti. Kissoja kävi sääliksi, niin huonosti hoitivat. Laitoin sitten stopin tuolle hyväksikäytölle ja naapurit suuttuivat, emme ole puheväleissä enää, ihana autuus kun sai oman rauhan.
Lemmikki on syytön tilanteeseen mutta olisin kyllä itse yhteydessä omistajiin ja sanoisin pari valittua sanaa.
Minusta tällaisesta ei voi sopia vain lapsen kanssa. Entä jos joku lemmikeistä sairastuu tai tekee jotain tuhoa? Kuka silloin hoitaa, siivoaa, vie eläinlääkäriin? Vaikka lapsi olisi pääasiallisena hoitajana, täytyy olla myös joku aikuinen, joka voi tarvittaessa tulla apuun.
Palkkaa pitää ehdottomasti maksaa, vaikka olisi kovin eläinrakas lapsi. Tuossa on oikeasti iso vastuu ja aikaakin menee. Tuntipalkan pitäisi olla vähintään 10 €. Tai sitten voi sopia esim. että päiväpalkka on 25 € ja siihen hintaan pitää käydä kaksi kertaa päivässä ruokkimassa ja hoitamassa. Halutessaan voi jäädä leikittämään tms. pidemmäksi aikaakin.
Tietenkin on reilua maksaa palkkio lemmikin hoitajalle. Mutta toisaalta, ei yhtään yllätä, jos ne tyypit eivät maksaisi mitään eivätkä toisi edes suklaalevyä tullessaan. Ihmiset ovat oikeasti todella pihejä ja samaan aikaan odottavat yksipuolisesti palveluksia muilta.
Jos kyseessä on eläinrakas teini, hänelle eläintenhoitoviikko voi olla loman kohokohta. Siltikin itse maksaisin jos kyseessä olisi oma koirani. Kovin nuorelle koululaiselle en moista vastuuta edes kuvittelisi antavani.
Ilmeisesti koirasta kyse, kun puhutaan lenkittämisestä. Mutta joo, ei ole ok. Ensinnäkin omistaja on aina itse vastuussa, sattuu sitten mitä tahansa. Entä, jos lemmikki sairastuu, tai joutuu vastaantulevan koiran kanssa tappeluun? Tai koira aiheuttaa yksin ollessaan vahinkoa kotona? Lemmikin omistaja kuvittelee ehkä, että hoitaja maksaa viulut.
Tässä tapauksessa pitäisi sopia kirjallisesti, maksaa palkka hoitamisesta, ja sopia myös toimintatapa, jos eläin tarvitsee lääkäriä.
Oli mikä tahansa seuraeläin, kyllä on pitkä aika olla ilman perusarkea ja seuraa. Jos useamman lenkin tarvitsee päivässä niin oletan että ovat koiria. Dogsitterin käynti on noin 20€/kerta. Itse korvaisin vähintään 5€/kerta esim kissojen/kanien ruokinnasta. Koiria en jättäisi kotiin vaan veisin hoitoon.
Kyllä korvausta pitää maksaa. Johan tuossa koululaisen vanhemmat viimeistään puuttuisivat asiaan, jos vain odotetaan palveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin kyseinen koululainen, jättäisin käymättä kokonaan. Kun reissun jälkeen kysyisivät perään, toteaisin vaan, että tein koko rahan edestä töitä.
Kokeile itse olevasi viikon syömättä ja juomatta. Ei vaikuta terveen ihmisen tapana reagoida.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok. Tosin lasta ei pitäisi päästää ulkoiluttamaan koiraa yksin koska mitä vaan voi sattua.
Miksi kenenkään pitäisi ottaa vastuu lemmikkieläimistä ilman ennakkoon sovittua korvausta/korvaamuksemuutta?
Ei todellakaan ole OK.
Itse hoidin koululaisena joskus kaverin perheen lemmikkejä lomamatkojen ajan, en muistaakseni saanut mitään korvausta. Ei ollut koiria, vaan kävin vain ruokkimassa kissat ja hamsterit. En kaivannut korvausta, vaan se oli minusta vain hauska pikku juttu ja oli kivaa olla vastuussa jostakin. Mutta itse kyllä tarjoaisin vastaavasta nykyään jonkun pienen korvauksen. Varsinkin jos kyseessä olisi koiria, jotka kaipaavat lenkitystä, korvaus olisi paikallaan. Mutta koiria en kyllä ehkä uskoisi noin pienen huomaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok koululaista eikä lemmikkejä kohtaan. Korvaus pitää olla ja aikuisen tulee huolehtia tuollaisesta. Lapsia on monenlaisia, koko juttu voi vaikka unohtua häneltä. Ja kaikkia eläimiä ei voi edes jättää pelkän ruokinnan varaan. Jos siellä on koira niin sinuna tekisin ilmoituksen.
Nyt ei lapsen ikää ole mainittu. Kyllä esim 16 v pitäisi jo osata ottaa vastuuta. Mutta tietysti ehdottomasti palkka ym pitää sopia hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä lemmikki ja miten paljon hoitoa tarvitsee. Varmaan joku hamsteri pärjää aika vähällä, mutta koirallehan ei riitä se, että kerran päivässä piipahtaa.
Jos on tuttu koululainen ja eläinrakas ja kyseessä ei ole joku koiralauma, joka edellyttää läsnäoloa tuntikausia, niin varmaan ihan ok tehdä palkatta ja tuoda koululaiselle hyvät tuliaiset reissusta. Jos lapsi nimellisesti hoitaa ja vanhemmat ovat taustatukena, niin isompikin hoito on ok.
Itse hoidan tuttavan koiraa viikonkin maksutta. Tykkään siitä koirasta ja musta on kiva saada se kaveriksi. En ottaisi maksua, vaikka tarjottaisiin.
Sepä se, että riippuu tilanteesta. Minä en ottaisi maksua jos hoitaisin kaverin koiraa, siitähän on vaan iloa ja vaihtelua. Toki pitäisin kivana eleenä jos matkalta tuotaisiin tuliaisia kiitokseksi. Eläinrakas koululainen voi myös hoitaa ihan ilokseen, mutta kyllä asiasta pitäisi sopia myös koululaisen vanhempien kanssa. Eikä esim koiralle riitä, että joku käy paristi päivässä katsomassa, eikä alakouluikäinen voi yksin olla vastuussa koirasta muutenkaan.
Ei ole ok. Meillä hoidetaan kavereiden kesken lemmikkejä ilman rahallista korvausta mutta se on vastavuoroista ja sitä on myös harjoiteltu ensin useita kertoja aikuisen kanssa yhdessä. 12-vuotiaat lapset ja ei-ulkoilutettavat lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Aika vastuuttomia lemmikinomistajia, itse en kehtaisi olettaa että kukaan kävisi ilman korvausta hoitamassa. Mutta onhan näitä, naapurissa yksi pariskunta esimerkkinä, tilasivat matkojaan ja nakittivat kissojen hoidon meille "käyttehän ruokkimassa ja siivoamassa laatikon?", aika usein vielä olivat jättäneet hiekat hankkimatta ja tiskit ja roskat jätetty haisemaan keittiöön, hyi helvetti. Kissoja kävi sääliksi, niin huonosti hoitivat. Laitoin sitten stopin tuolle hyväksikäytölle ja naapurit suuttuivat, emme ole puheväleissä enää, ihana autuus kun sai oman rauhan.
Lemmikki on syytön tilanteeseen mutta olisin kyllä itse yhteydessä omistajiin ja sanoisin pari valittua sanaa.
Elsun tekoon
Jos pyytäisin koululaista hoitamaan eläintä kysyisin nyt ensin lapsen vanhemmilta sopiiko se. Entäs jos jos jää lapselta esim. ovi lukitsematta ja kämppä on tyhjennetty? Kyllä jonkun aikuisen täytyy olla taustavastaavana.
Ehdottomasti pitää maksaa!
Koiran kanssa pitää myös viettää aikaa siellä käydessä, ei vain nopeasti käyttää ulkona. Jättäisin hoitajalle jotain välipalaa sinne, että jaksaa olla siellä koiran seurana.
Meillä naapurit jättivät koiran kerran viikonlopuksi niin, että hoitaja kävi sen luona joitain kertoja päivässä ja jäi joksikin aikaa. Silti koira oli hermoillut siellä itsekseen, ja välillä löytyi pissat tai kakat lattialta, niitä sai sitten hoitaja siivoilla. Miten lie koiran yöt menneet, osasiko nukkua, vai hyppäsikö ikkunaan haukkumaan joka äänen perässä. Ei hyvä.
No minusta ei ole. Meillä oli vähän sama tilanne, ja ilmoitin summan mitä maksetaan niin siitä kieltäydyttiin, tuotiin sitten teinitytölle (suht arvokasta) parfyymia, josta pitää ja muitakin tuliaisia.
Eipä kyllä tulis mieleenkään jättää koiria kotiin ja joku kävis vaan lenkittämässä ja ruokkimassa ne. Maksusta tai ilman. Muutenkin, vähintään runsaat tuliaiset pitäis antaa eläimenhoitajalle kiitokseksi, vaikka tämä hoitaisi ihan mielellään.
En todellakaan kehtaisi edes odottaa että joku pelkkää hyvää hyvyyttään juoksisi useamman kerran päivässä meillä pissattamassa koiraa. Viikkoa! Vaikka kuinka eläinrakas olisi. Mutten lemmikkejä kotiin jättäisikään. Joko palkkaisin jonkun reilusti meille tai veisin lemmikit hoitolaan.
Kyllä tuosta minunkin mielestä jotain kuuluu maksaa, vaikka toisaalta koululainen varmaan nauttii kun saa touhuta lemmikkien kanssa. Mutta jos kyseessä on koko viikko, ei matkailijat mielestäni voi edellyttää, että toinen perhe viettää koko kesälomaviikon kotona, kun koululaisen pitää juosta monta kertaa päivässä eläimiä hoitamassa. Itse rn ainakaan jättäisi koululaista yksin ja lähtisi muun perheen kanssa kylpylään tai mökille tai mihinkään. Eli mun lomaviikko menisi vähän hukkaan kun mihinkään ei voisi mennä, kun toiset on varanneet itselleen ilmaisen eläintenhoitajan.