Minkä ikäisenä olet velaton?
Mulla tulee asunto maksetuksi kun olen 56. En aio maksaa ylimääräisiä eriä asiaa nopeuttaakseni. Asumiskulu on yhä maltillinen nousseesta korosta huolimatta.
Odotan kyllä sitä päivää, kun palkasta ei enää mene lainanlyhennyksiä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Maksan taloyhtiölainaa vielä 12 vuotta ja silloin olen 74 vuotta. Nyt pystyn vielä maksamaan lainaa suht kivuttomasti palkastani, mutta rahasta tulee olemaan tiukkaa jäädessäni eläkkeelle 3 vuoden päästä. Mahdollisesti joudun myymään asuntoni ja menemään vuokralle.
Miksi et ole säästänyt rahaa eläkeikää varten?
Vierailija kirjoitti:
Velattomuuden ihannointi on ihanan suomijunttia. Miksi ihmeessä haluaisin olla velaton? Jos mulla on 300k asunto maksettu, niin miksi ihmeessä jäisin siihen? Siksi että kuukaudessa jäisi enemmän euroja käteen? Jotka käyttäisin mihin? Joisin, reissaisin tai ostaisin vaimolle koruja? No kun teen sitä jo nyt velkaisenakin, niin enempää ei viittis. Sijoittain jonnekin? No se ei taas eroa mitenkään siitä, että ostaisin hienomman asunnon. Sekin on sijoitus, mutta tuo hyötyä myös samalla. Mä en keksi mitään järkisyytä olla velaton. Vai mitä mun pitäisi sillä rahalla tehdä jos en lyhennä jotain lainaa? Säästän ja ostan vesijetin? Miksi mä odottaisin 5v säästäen, kun sen voi hankkia
velaksi. Saan sen sitten heti. Jotenkin ymmärrän velattomaksi pyrkimisen jos elämä on tosi tiukkaa. Sitten voi ajatella, että pääsee kanarialle ja syömään pihviä. Mutta kun mulla on rahaa noihin velkaisenakin.
Kai nyt aikuinen mies pystyy vesi-jetin ostamaan ilman säästämistä tai pankkilainaa.
Noin 70-vuotiaana, mutta kukaan suvustani ei ole elänyt niin vanhaksi.
Olin jo mutta ostin pari sijotuskämppää kun sai niin hyvään hintaan.
26-ikäinen. Silloin sain ensimmäisen lapseni. Lakkasin heti olemasta vela eli minusta tuli velaton.
No tämän hetken tuloillaan varmaan noin 300 vuoden kuluttua, mutta silloinkaan en vielä omista mitään... Tai siis, jos en edes yritä ni kai noi joskus vanhenee tai jotain.. Mutta ajatelkaapas sitä, että minut todettiin varattomaksi ja tulottomaksi jo 7 vuotta sitten, mutta silti olen onnistunut haalimaan lähes 200 000 euroa lisää velkaa, enkä ole edes ostanut mitään vaan pelkästään pitänyt hauskaa. Kyllä luikuri aina keinot keksii ja kerranhan täällä vaan eletään eikä mitään mukaansa saa kun lähtö tulee, siksipä live large, die young. Velkojat jää kiroilemaan.
Eihän asunnonostoa tarvitse sen takia välttää, ettei tiedä viihtyykö iät kaiket samassa paikassa asumassa. Esim. oma kämppäni on rivitalokolmio, voin hyvin laittaa tämän vuokralle tai myydä, ja muuttaa muualle jos haluan. Hyvinhoidetusta taloyhtiöstä ostetut asunnot ovat harvoin kummoisia riskejä.
52 vuotias/tänä keväänä maksettiin asuntolainan loput pois.
Voi olla että vielä otetaan joskus uutta lainaa eläkeläisasuntoa varten.
Noin 53-vuotiaana, ellei kovin innostu maksamaan ylimääräisiä eriä.
65, jos en maksa asuntolainaa aiemmin loppuun.
Tosin ajattelin suorittaa 10 vuodessa 15 vuoden lainan, ja ehkä muuttaa vielä kerran niin että pitää ottaa lisää lainaa.
Eli lopputulema on kuitenkin 65.
Olen jo velaton. Ollut jo vuosia.
Juuri maksoin asuntovelan pois, olen 48-vuotta. Yhdessä mieheni kanssa meillä on omaisuutta noin miljoonan edestä. Joskus tulevaisuudessa on perintöjä tiedossa. Tilillä on jemmassa noin 80 tuhatta meillä yhteensä. Palkkamme ovat paremmat kuin koskaan.
Meillä on kaksi sijoitusasuntoa, lisää emme halua, emmekä muutenkaan ole innostuneita sijoittamaan. Siis mitä ihmettä, voimmeko vaan tuhlata loppuelämämme???!!!
Vierailija kirjoitti:
Juuri maksoin asuntovelan pois, olen 48-vuotta. Yhdessä mieheni kanssa meillä on omaisuutta noin miljoonan edestä. Joskus tulevaisuudessa on perintöjä tiedossa. Tilillä on jemmassa noin 80 tuhatta meillä yhteensä. Palkkamme ovat paremmat kuin koskaan.
Meillä on kaksi sijoitusasuntoa, lisää emme halua, emmekä muutenkaan ole innostuneita sijoittamaan. Siis mitä ihmettä, voimmeko vaan tuhlata loppuelämämme???!!!
Unelmatilanne. Minulla on vielä lainaa, saan maksettua pois joskus ennen eläkeikää.
Minulla ei ole ikinä ollut lanttiakaan velkaa. En tosin kyllä omistakkaan yhtään mitään ja olen jo yli 65 v.
Mökki on jo maksettu 39v, oma koti maksettu 53v, sijoitusasunto 57 v.
Olen 33v. ja velaton. Oma asunto, minkä lisäksi kesäpaikka. Autoa ei ole, eikä mitään sellaista suunnitteilla mikä vaatisi velkaa.
Olin 41, kun asuntolaina tuli maksetuksi loppuun. Sen jälkeen en ole ottanut lainaa.
Olinkohan 33v kun maksoin opintolainan pois kertalaakista. Sen jälkeen ei ole tullut velkasi elettyä.
Tällä hetkellä näyttää siltä että 40-vuotiaana. Olen nyt 35, lainaa jäljellä noin 50t.
koskaan ei ole velkaa ollut, eikä tule. kaikki tarvittava on käteisellä ostettu.