Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä olet velaton?

Vierailija
24.07.2023 |

Mulla tulee asunto maksetuksi kun olen 56. En aio maksaa ylimääräisiä eriä asiaa nopeuttaakseni. Asumiskulu on yhä maltillinen nousseesta korosta huolimatta.

Odotan kyllä sitä päivää, kun palkasta ei enää mene lainanlyhennyksiä.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi velaton 18v.. Ja tuskin koskaan enää yulen olemaan. Vähän väliä jovonkin suurempaan tarvii velkarahaa.

Vierailija
42/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa on 6 vuotta jäljellä ,  olen sillloin 47v. Uutta lainaa en suunnittele, mutta mistäpä tuon tietää. Remontit onneksi maksaa säästöillä jos tarvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen asuntolainan aikana vanhemmat oli jo eläkkeellä. Uskalsin ottaa oikein pitkän ja edullisen lainan ja sitä sitten lyhentelin kunnes isäukosta aika jätti. Saimme pitää molemmat vanhemmat yli 90 vuoden ikään asti mikä ei suinkaan ollut ikävä asia sillä lainan lyhentäminen sujui hyvin ja korot oli nollassa ja toisaalta välit vanhempiin olivat lämpimät. Olin vajaa 60 ja velaton mutta niinpä tuli julkisivurempan takia lisää yhtiövelkaa :) ehkä maksamme senkin pois.

Vierailija
44/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää heidän puolestaan joilla on paljon velkaa ja pitkät laina ajat koska ne maksaa kymmeniä tuhansia euroja pelkästään korkoja enemmän kuin ne jotka maksaa velkansa pois suht nopeasti...

Vai onko heillä kaikilla sijoituksissa niin paljon rahaa että ne tuottaa kymmeniä tuhansia euroja...?

Vierailija
45/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, puolen miljoonan kämppä kuitenkin vain. Varmaan isompaan tulee vielä vaihdettua ja otettua uusi laina.

Vierailija
46/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin tasan 50-vuotias. Tosin voi tulla tilanne, että joudutaan ottamaan uutta lainaa.

Onko tää joku yleinenkin tavoite, että lainoista pitää päästä eroon? Isälläni oli velkaa elämänsä loppuun asti. Vaihtoi asuntoa aina välillä kun löysi mielestään paremmin, remppasi mieleisekseen, ja jossain vaiheessa sama uudelleen. Seitsemänkymppisenä vielä rakennutti mieleisensä talon, piirrätti arkkitehdillä suunnitelmat. Mitä tuo haittasi, hoiti lainoja ohjelman mukaan ja ne kuittaantuivat, kun talo hänen kuoltuaan myytiin. Sai asua aina mieleisessään paikassa, elää hyvää elämää.

Vierailija
47/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 50-50 asuntolainan puolisoni kanssa kun olin 23-vuotias ja laina oli maksettu kun olin 36-vuotias. Minun ansiotani se ei ollut, olin tuosta ajasta 2x6kk kokoaikaisesti töissä (muutoin opiskelija ja kokonaan tai osittain perhevapailla). Toisaalta, enpä minä omakotitaloa olisi varsinaisesti halunnutkaan, mutta puolisolle se oli tärkeää.

Vierailija
48/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin silloin tasan 50-vuotias. Tosin voi tulla tilanne, että joudutaan ottamaan uutta lainaa.

Onko tää joku yleinenkin tavoite, että lainoista pitää päästä eroon? Isälläni oli velkaa elämänsä loppuun asti. Vaihtoi asuntoa aina välillä kun löysi mielestään paremmin, remppasi mieleisekseen, ja jossain vaiheessa sama uudelleen. Seitsemänkymppisenä vielä rakennutti mieleisensä talon, piirrätti arkkitehdillä suunnitelmat. Mitä tuo haittasi, hoiti lainoja ohjelman mukaan ja ne kuittaantuivat, kun talo hänen kuoltuaan myytiin. Sai asua aina mieleisessään paikassa, elää hyvää elämää.

Eikai se mikään yleinen tavoite ole, osa haluaa olla velaton ettei tarvitse korkoja maksella kun ne korkomenot pelkästään on helposti sen 200-1000 euroa kuukaudessa lainamäärästä riippuen.

Jokainen tekee miten halua eli ei ole oikeaa tai väärää vaihtoehtoa tässä.

Vierailija
49/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä munkin vanhemmat vaihtoi asuntoa kahdesti vielä eläkkeelle jäätyään, mutta meidän lasten muutettua pois halusivat ensin pienempään ja sitten vanhalle kotiseudulleen. Eli ei tarvinneet lainaa noihin muutoksiin.

Vierailija
50/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä näkymin  35v, jos nyt ei tapahdu jotain merkittävää muutosta tuloissa. En kyllä pidä velkaa minään mörkönä mutta olisihan siinä useampi satanen kuussa, jonka voisi käyttää johonkin muuhun

Vierailija
51/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen velatan syntymästä asti.

Minulla ei ole koskaan ollut nettovelkaa. Tosin en ole koskaan omistanut asuntoa. Jos asunnon nyt hankkisin olisin silti todennäköisesti nettovelaton - vaikka lainaa tulisikin, niin vastapuolella sijoituksia.

M35

Vierailija
52/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen olemaan 36. Ostin omakotitalon omalla tontilla puolison kanssa puokkiin. Vain pieni asuntolaina mulla, ei opinto- tai muita lainoja. 

Vierailija
53/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että 49-v pitäs olla opintolaina maksettu. Joustoluotto samoihin aikoihin. Ei asuntolainaa.

Vierailija
54/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina tulee maksettua syksyllä, olen silloin 41v.

Vierailija
55/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35v ekan kerran, nyt olen vajaa viisikymppinen ja 3v sitten erosin ja otin lainaa. Uskoisin että tämä on maksettu alle 10 vuodessa jos ei kummempaa satu. Seuraavaksi otan lainaa asuntoon jonka ostan lapsen opiskeluajan asunnoksi ja myöhemmin siitä tulee sijoitusasunto. Sen laina saa olla ja makselen sitä vuokratuotolla (tai myyn pois tai perinnöllä - nähtäväksi jää). Aikanaan kun lapset ovat tukevasti omillaan niin muutan pienempään asuntoon tästä perheasunnosta - siihen mennessä laina on maksettu ja jää jotain yli.

Vierailija
56/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma talo on velaton, mutta muihin sijoitusasuntoihin ja teollisuushalleihimme on velkaa.

Nyt 52 v

Vierailija
57/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan taloyhtiölainaa vielä 12 vuotta ja silloin olen 74 vuotta. Nyt pystyn vielä maksamaan lainaa suht kivuttomasti palkastani, mutta rahasta tulee olemaan tiukkaa jäädessäni eläkkeelle 3 vuoden päästä. Mahdollisesti joudun myymään asuntoni ja menemään vuokralle.

Vierailija
58/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa on niin paljon etten saa sitä ikinä pois maksettua, jää vielä perillisillekin.

T. maatalousyrittäjä

Vierailija
59/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin velallinen 30-v - 41-v ja olen taas 45 - 51-v eli vielä 4 vuotta, jos en maksa lainaa nopeammin pois.

Vierailija
60/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velkaa nytkään eikä tule. En halua omistaa mitään.