Minkä ikäisenä olet velaton?
Mulla tulee asunto maksetuksi kun olen 56. En aio maksaa ylimääräisiä eriä asiaa nopeuttaakseni. Asumiskulu on yhä maltillinen nousseesta korosta huolimatta.
Odotan kyllä sitä päivää, kun palkasta ei enää mene lainanlyhennyksiä.
Kommentit (97)
Joku vähän päälle 40 olin velaton kahdesta asunnosta, autosta en ole ikinä velkaa ollutkaan.
Lainat tuli maksettua 48-vuotiaana 12 vuotta sitten, nyt olen siis kuusikymppinen. Kaksi osakehuoneistoa Espoossa. Kohta alkaa uudet asuntokulut kun ikkuna- ja putkirempat lähestyvät. Tämä on edessä jokaisella asunnonomistajalla, sitä ei helposti tule ajatelleeksi eikä kai sitä kovin paljon etukäteen kannatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Velattomuuden ihannointi on ihanan suomijunttia. Miksi ihmeessä haluaisin olla velaton? Jos mulla on 300k asunto maksettu, niin miksi ihmeessä jäisin siihen? Siksi että kuukaudessa jäisi enemmän euroja käteen? Jotka käyttäisin mihin? Joisin, reissaisin tai ostaisin vaimolle koruja? No kun teen sitä jo nyt velkaisenakin, niin enempää ei viittis. Sijoittain jonnekin? No se ei taas eroa mitenkään siitä, että ostaisin hienomman asunnon. Sekin on sijoitus, mutta tuo hyötyä myös samalla. Mä en keksi mitään järkisyytä olla velaton. Vai mitä mun pitäisi sillä rahalla tehdä jos en lyhennä jotain lainaa? Säästän ja ostan vesijetin? Miksi mä odottaisin 5v säästäen, kun sen voi hankkia velaksi. Saan sen sitten heti. Jotenkin ymmärrän velattomaksi pyrkimisen jos elämä on tosi tiukkaa. Sitten voi ajatella, että pääsee kanarialle ja syömään pihviä. Mutta kun mulla on rahaa noihin velkaisenakin.
Ihan vaan siksi, ettei saa sen suurempaa iloa noista luettelemistasi asioista ja kuluttamisesta ylipäänsä?
Olen alkuvuodesta saakka ollut velaton, silloin maksettiin loppu asuntolaina pois. Olin silloin 31v. Ilman perintöä ei tosin olisi ollut mahdollista.
Rich forester kirjoitti:
Eipä ole koskaan ollu velkaa, koska synnyin kultalusikka kermaisessa perseessä.
Onko iskä ruikkinut useinkin kermat kakkoseesi?
Olikohan se 38 vuotiaana, eli nelisen vuotta sitten, kun maksoin viimeisimmän autolainan viimeisen erän. Ei ole eikä tule asuntovelkaa.
Olin 54, kun asunto oli maksettu. Tällä hetkellä ei ole edes luottokorttivelkaa.
71 vuotta ja viisi kuukautta. Ensi kuussa olisi tarkoitus maksaa sen verran suurempi lyhennys, että tippuisi kuudellevuosikymmenelle tuo viimeinen erä...
Olen aina ollut vela ja tulen olemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Velattomuuden ihannointi on ihanan suomijunttia. Miksi ihmeessä haluaisin olla velaton? Jos mulla on 300k asunto maksettu, niin miksi ihmeessä jäisin siihen? Siksi että kuukaudessa jäisi enemmän euroja käteen? Jotka käyttäisin mihin? Joisin, reissaisin tai ostaisin vaimolle koruja? No kun teen sitä jo nyt velkaisenakin, niin enempää ei viittis. Sijoittain jonnekin? No se ei taas eroa mitenkään siitä, että ostaisin hienomman asunnon. Sekin on sijoitus, mutta tuo hyötyä myös samalla. Mä en keksi mitään järkisyytä olla velaton. Vai mitä mun pitäisi sillä rahalla tehdä jos en lyhennä jotain lainaa? Säästän ja ostan vesijetin? Miksi mä odottaisin 5v säästäen, kun sen voi hankkia velaksi. Saan sen sitten heti. Jotenkin ymmärrän velattomaksi pyrkimisen jos elämä on tosi tiukkaa. Sitten voi ajatella, että pääsee kanarialle ja syömään pihviä. Mutta kun mulla on rahaa noihin velkaisenakin.
Wau! Ootkohan ihan pikkuisen sekaisin?
Ihminen ei ole minkään ikäisenä velaton, hänellä on maksettavanaan yhä vain kohoava julkinen velka.
Noin kuusikumppiseksi asti on mökkivelkaa. Asunto on maksettu jo ajat sitten.
53 ja täysin velaton. Nyt olen 66 ja uutta velkaa EN ota missään tapauksessa. Eli yksin
51, asunto ja mökki maksettu. Kiitos perinnön, sijoittetavaakin jäi, tiestäisi vaan että mihin.
Ilman perintöä olisi mennyt 6- kymppiseksi asti. Opiskelin pitkään ja asun Helsingissä, ei mitään mahdollisuuksia 40-vuotiaana omalla työllä kaikki maksettu juttuihin.
En varmaan aidosti koskaan. Nettovelaton tosin.
Tälläkään hetkellä ei ole pankkivelkoja, mutta vastaavasti on vähän ostoksia tehty luottokortilla, sekä olen velkaa laskuttamattomasta, käytetystä sähköstä, puhelimesta, netistä jne. Lisäksi ostin uuden auton, jota tosin en vielä ole maksanut, enkä pankkilainaa nostanut. Auton maksunkin jälkeen olen tosin nettovelaton, eli rahaa ja sijoituksia on enemmän kuin on velkaa.
Ainoa velka minkä olen ottanut ja tulen ottamaan on asuntolaina. Asuntolainaa nyt jäljellä karvan alle 40 000e. Olen velaton viimeistään 40 vuotiaana. Taloyhtiöön tulee remppoja ja ne maksan joko kerralla tai sitten osissa eli velaksi ne otan.
Autot on minulla olleet suht edullisia eli alle 5000e kaikki koska olen aina ostanu omat autoni omalla rahalla samoiten huonekalut yms.
Sitten kun olen asuntolainani kuitannut niin sinä päivänä korkkaan alkoholittoman kuoharin ja syön kakkua minkä leivon itse koska onhan se aika helpotus kun ei tarvi kuukaisittain maksella lyhennystä ja korkoja.
M32
Näyttää siltä, että olen velaton noin 50-vuotiaana. Silloin on viimeinen maksu opintolainasta maksettu. Nyt olen 32.
Mies tosin ehkä haluaa ostaa asunnon kanssani joten silloin laina-aikani pitenee. Lainaa ollaan kai muutaman vuoden sisällä hakemassa yhteensä 600 000 - 1 00 000 CHF. Kattellaan.
En koskaan ole velaton koska tykkään maksella korkoja. Jonkun se on pankkien omistajien tilipussia kasvatettava!