Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä olet velaton?

Vierailija
24.07.2023 |

Mulla tulee asunto maksetuksi kun olen 56. En aio maksaa ylimääräisiä eriä asiaa nopeuttaakseni. Asumiskulu on yhä maltillinen nousseesta korosta huolimatta.

Odotan kyllä sitä päivää, kun palkasta ei enää mene lainanlyhennyksiä.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 37.

Vierailija
2/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

54

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ajattelin pyrkiä velattomaksi eläkeiän kynnyksellä. Tarkoitus oli aina ottaa lisää sijoituslainaa ja sijoittaa eläkepäivien turvaksi. 

Nyt viisikymppisenä mieli on muuttunut. Omaisuutta on miljoona ja perintöä tulossa useampi satatuhatta. Vaimolla vielä paljon enemmän. Niinpä lainan maksu loppuu muutaman vuoden kuluttua ja olen päättänyt alkaa tuhlaamaan säästämisen sijaan. 

Aina voi sairastua ja kuolla, jolloin elämä olisi jäänyt osin elämättä.

Vierailija
4/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 vuotias ei ole velkaa mutta ei ole huomattavaa omaisuuttakaan. Sinkkuna pärjään ihan mukavasti. Asunnon ostoon en ole uskaltautunut akateemisena pätkätyöläisenä.  Ymmärrän, että omistusasunto on järkevä hankinta silloin jos tai kun tietää, että tulee viihtymään ja elämään varmuudella samal alueella vaikka seuraavat viisi vuotta. Minä en ole koskaan tiennyt. Ja toiseksi vaikka olisin tiennyt, niin ei yhden ihmisen tuloilla esim Helsingistä tai Tampereelta, jotka edustavat paikkoja, joissa olen viihtynyt ja elänyt -nyt asun muualla- kovin kummoista asuntoa maksele.

Vierailija
5/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisin olla velaton? Asuntolainaa on roimasti, mutta sijoituksissa on rahaa sen verran että voisin maksaa lainan pois milloin tahansa halutessani. Kannattavampaa se on pitää raha tuottamassa.

Vierailija
6/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, kun puoliso vaatii uuden kodin hankkimista.

Vierailija
7/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 vuotta velaton. Ikää 57.

Vierailija
8/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisin olla velaton? Asuntolainaa on roimasti, mutta sijoituksissa on rahaa sen verran että voisin maksaa lainan pois milloin tahansa halutessani. Kannattavampaa se on pitää raha tuottamassa.

Jos on miljardööri, niin tuskin haittaisi, vaikkei olisi velkaa lainkaan.  Tai en tiedä, ehkä sinulle ei riitä mikään. 

Vierailija
9/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole ikinä ollut velkaa

Vierailija
10/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan varmaan. En tavoittele sitä. Ennen kuin asunto on maksettu, myyn ja otan lisää velkaa. Haluan hienomman asunnon. Autotkin vaihdan aina ennen kuin auto on maksettu. Aina uudempi ja hienompi ja lisää velkaa. Velalla ei ole merkitystä, vaan sillä että lyhennykset sopii kk-budjettiin. Mä haluan elämältäni tasoa. Kuolema kuittaa velat.

Vierailija
11/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 38 v kun olin velaton ja talo maksettu.

Vierailija
12/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 45 kun olin lainani maksanut. En aio ottaa enää.

Vierailija
13/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25

Vierailija
14/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 vuotiaana maksoin ainoan velkani pois, kyseessä moottoripyörä. Mihkään muuhun en ole koskaan ottanut velkaa.

Vierailija
15/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeksi velkaa vuonna 2015 (olin 39v) - sekin vain autosta.

Vierailija
16/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

56-vuotiaana on talo maksettu. Siihen asti on aika tiukkaa. Voi olla, että jossain vaiheessa joudutaan hakemaan lisää maksuaikaa.

Vierailija
17/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan ollu velkaa, koska synnyin kultalusikka kermaisessa perseessä.

Vierailija
18/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen kuollut. Taloyhtiön remonttilainaa jää vielä perillisillekin. Tosin eihän se heille jää kun kämppä myydään.

Vierailija
19/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina tuli maksetuksi joitakin vuosia sitten, ehkä 6-7 vuotta sitten. Opintolaina oli maksettu jo aiemmin. Nyt olen 39. Ainakaan tällä hetkellä ei ole näkyvissä tarvetta uudelle lainalle. Viihdytään nykyisessä asunnossa.

Vierailija
20/97 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden päästä eli kun olen 50. En usko, että otan enää velkaa sen jälkeen kun entiset on maksettu.

Mulla on kaksi kaupunkiasunto, joissa toisessa asun ja toista vuokraan. Kaksi kesämökkiä (toinen peritty). Ja metsää.

Omaisuudesta huolehtiminen rasittaa, joten luulenpa, että lähitulevaisuudessa tulen mieluummin myymään omaisuuttani kuin hankkimaan lisää.

Lapsia ei ole eli ei tarvii perinnön jättämistä kenellekään miettiä.