Miten kukaan voi nauttia kaupungissa asumisesta?
Olen asunut kaupungissa lähes viisi vuotta, olen kotoisin pienestä kylästä. Olen tehnyt päätöksen, että muutan takaisin kotikylääni jossa olen kasvanut. Hymyilen edelleen täällä lenkillä ihmisille ja tervehdin, siitä on vain tullut tapa mutta harva tervehtii takaisin, valtaosa katsoo kuin tärähtänyttä. En ymmärrä, miten kukaan pystyy elämään kaupungissa. Täällä on niin paljon meteliä ja ihmisiä, lisäksi kaikilla tuntuu olevan kiire ja kaikki ovat pahalla päällä. Olen asunut rauhallisella alueella kerrostalossa, mutta silti koen, että olen jatkuvasti ylikuormittunut. Liikenteen meteli on aivan liian kova, ihmisiä on joka paikassa ja luontoa ei ole tarpeeksi lähellä. Haluan asua ihan metsän vieressä, oikeasti hiljaisessa paikassa ja muutenkin pienissä kylissä on yhteisöllisyyttä, jota en ole kaupungissa kokenut ollenkaan. Naapureita moikataan välillä, mutta siihen se sitten jää. Täällä on rappujen ovet ja jopa roskiskatokset lukossa, uudessa talossa ei ole alaovi lukossa, pihalla on koristeita ja kukkasia ja pelkkä roskiskatos.
En ole koskaan nauttinut kahviloista, baareista tai muista paikoista mitä tässä on lähellä, joten en senkään puoleen koe hyötyä kaupungista. Olen asunut 30m2 yksiössä ja se on hintava, verrattuna kotikylääni jossa minua odottaa 60m2 parvekkeellinen kaksio, joka on halvempi kuin tämä yksiö. Tässä yksiössä ei ole edes kunnon keittiötä, vain yksi seinä jossa on ns. keittokomero. Rakastan ruoanlaittoa ja siihen ei todellakaan ole paljoa tilaa. Muutenkin minulla on paljon luovia harrastuksia, joille tarvitsen tilaa. (Palapelien rakennus, maalaaminen, neulominen yms)
Te, jotka nautitte kaupungissa asumisesta, mitkä ovat ne asiat joista pidätte eniten? Listaan tähän vielä plussat ja miinukset.
+ tuplasti isompi asunto
+ enemmän tilaa harrastuksille
+ enemmän säilytystilaa
+ rauhallinen ja hiljainen ympäristö
+ metsää, järviä ja peltoa ympärillä
+ läheiset lähempänä
+ vähemmän ihmisiä
+ yhteisöllisyys ja yhteishenki parempi
+ turvallisempi alue ja paikka muutenkin
- palveluihin on hieman pidempi matka, eli auto on hyvä olla, sillä julkisia menee aika harvakseltaan
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Entisenä kaupungissa asuneena tiedän, että enää en kaupunkiin muuttaisi asumaan. Asun maaseudun rauhassa mutta en missään tuppukylässä kuitenkaan. Lähimpään suureen kaupunkiin ajaa alle puolessa tunnissa. Täällä ei ole huumehörhöjä eikä muitakaan epämiellyttäviä hörhöjä. Lähin naapuri näkyy, mutta ei tarvitse katsella ikkunoista sisälle. Tonttia on ympärillä noin hehtaarin verran. Ei ole liikenteen melua eikä katupölyä. Jos jotain kulttuuririentoja haluan, ne ovat kaupungissa saatavilla. Siellä siis saattaa käväistä mutta ei asua.
Kyllä ne hiekkatietekin pöllyää. Jopa enemmän kuin asfalttitiet.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä kaupungissa asuneena tiedän, että enää en kaupunkiin muuttaisi asumaan. Asun maaseudun rauhassa mutta en missään tuppukylässä kuitenkaan. Lähimpään suureen kaupunkiin ajaa alle puolessa tunnissa. Täällä ei ole huumehörhöjä eikä muitakaan epämiellyttäviä hörhöjä. Lähin naapuri näkyy, mutta ei tarvitse katsella ikkunoista sisälle. Tonttia on ympärillä noin hehtaarin verran. Ei ole liikenteen melua eikä katupölyä. Jos jotain kulttuuririentoja haluan, ne ovat kaupungissa saatavilla. Siellä siis saattaa käväistä mutta ei asua.
Mistä materiaalista teilläpäin on tiet tehty, kun eivät muka yhtään pölyä tuota? Epäilen vahvati, että puhut puppua tuon osalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei täälläkään ole huumehörhöjä näkynyt. Naapuritalo ei edes näy minun ikkunoistani. Eikä ole liikenteen melua, koska asun tien päässä.
t. kaupunkilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen ihmeellisempää ole kuin että eri ihmiset nauttivat erilaisista asioista. Itse kanssa vihaan kaupungin melua ja ihmismassoja, tyytyväisenä landeilen, mutta ymmärrän, että joillekin tämä hiljaisuus ja yksinelo olisi painajainen.
Mistä melusta te maalaiset puhutte?
t. kaupungissa hiljaisella alueella asuva
Olen minäkin asunut kaupungissa hiljaisella alueella, mutta kun sieltä piti kulkea kauppaan, kouluun/töihin, sitten sitä olikin aina liikenteen melun keskellä ihmishälinässä. Koskaan ei myöskään niin hyvin äänieristettyä kerrostaloa tullut vastaan, etteikö kotonaankin olisi jatkuvasti joutunut kärsimään melusaasteesta.
Täällä on kovin rajallisen ajatusmaailman omaavia ihmisiä kirjoittelemassa. "Koska minä en pidä väkijoukoista, ihmettelen miten joku voi asua kaupungissa" tai "Koska minä en pidä luonnossa liikkumisesta ihmettelen, miten joku voi asua maalla".
Niin, onhan se hirveä ihmeellistä, että ihmiset ovat erilaisia ja nauttivat eri asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen ihmeellisempää ole kuin että eri ihmiset nauttivat erilaisista asioista. Itse kanssa vihaan kaupungin melua ja ihmismassoja, tyytyväisenä landeilen, mutta ymmärrän, että joillekin tämä hiljaisuus ja yksinelo olisi painajainen.
Olen minäkin asunut kaupungissa hiljaisella alueella, mutta kun sieltä piti kulkea kauppaan, kouluun/töihin, sitten sitä olikin aina liikenteen melun keskellä ihmishälinässä. Koskaan ei myöskään niin hyvin äänieristettyä kerrostaloa tullut vastaan, etteikö kotonaankin olisi jatkuvasti joutunut kärsimään melusaasteesta.
Sijanti, sijainti, sijanti. Älä muuta tien varteen tai baarin yläkertaan niin ei ole mitään melusaastetta.
Ihmiset ovat erilaisia. Olen varmaan lähellä toista ääripäätä. Pääkaupunkiseutu ei ollut minulle riittävän kaupunkimainen, joten lähdin ulkomaille. Siihen, kuinka paljon tilaa kotona on riippuu asunnon tai talon koosta, ei sijainnista. Kaupungeissa on isojakin asuntoja ydinkeskustoja myöden ja vastaavasti maalla on myös hyvinkin pieniä taloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ihan jäätävä melu aina tuossa tiellä, jossa hyvällä tuurilla voi nähdä kaksi autoa yhtä aikaa. Ihmisiäkin on niin paljon liikkeellä, että saa monesti etsimällä etsiä, jos haluaa toisen ihmisen työmatkallaan nähdä. Melusaastettakin tuolta metsästä tulee niin, että päässä humisee :D
t. sama
Osalla täällä on selkeästi käsitys, että kaupunki=Helsinki. Mikään muu ei selitä tuota melusaaste ja ihmismassa höpinää. Suomessa on paljon pieniä kaupunkeja, joissa elo on kovinkin maaseutumaista. Ei ole ruuhkia, ei melua eikä muutakaan härdelliä yhtään enempää kuin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ihan jäätävä melu aina tuossa tiellä, jossa hyvällä tuurilla voi nähdä kaksi autoa yhtä aikaa. Ihmisiäkin on niin paljon liikkeellä, että saa monesti etsimällä etsiä, jos haluaa toisen ihmisen työmatkallaan nähdä. Melusaastettakin tuolta metsästä tulee niin, että päässä humisee :D
t. sama
Miksi lie sarkasmi, ikään kuin kaikkien kokemuksen pitäisi olla samanlainen kuin itselläsi. Minä en kaupungista löytänyt tällaista rauhaa ja hiljaisuutta kuin nyt on maalla asuessa. Olen tyytyväinen, niin ilmeisesti sinäkin omaan tilanteeseesi. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
Miksi lie sarkasmi, ikään kuin kaikkien kokemuksen pitäisi olla samanlainen kuin itselläsi. Minä en kaupungista löytänyt tällaista rauhaa ja hiljaisuutta kuin nyt on maalla asuessa. Olen tyytyväinen, niin ilmeisesti sinäkin omaan tilanteeseesi. Se siitä.
Huomaatko, että käytät itse olettamaa "kaikkien kokemus on sama kuin minulla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijanti, sijainti, sijanti. Älä muuta tien varteen tai baarin yläkertaan niin ei ole mitään melusaastetta.
Meni näköjään ohi koko pointti. Toki, jos voi ja haluaa kykkiä siellä rauhallisen sijainnin kämpässään koko ajan eikä haittaa kerrostalon äänet ihan ilman baarejakin alakerrassa, mikäs siinä.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt vastakkainasettelua kaupungin ja maaseudun välillä. Ihmiset nyt vain arvostavat eri asioita ja määrittävät elämisen ja asumisen laadun eri kriteereillä. Minulle tärkeitä kriteereitä asuinpaikalle ovat seuraavat:
- Arjen helppous, erityisesti lyhyet välimatkat, vaikuttaa elämänlaatuuni merkittävästi. Työmatkani on kilometri, ja kauppaan sekä muihin palveluihin on sama matka.
- Autottomuus ja laajemmin ekologisuus on minulle tärkeä elämäntapavalinta. Pienehkö kerrostaloasunto kaupungin keskustassa on ekologisin asumismuoto.
- Käyn mielelläni taidenäyttelyissä, keikoilla, teatterissa ja yleensä erilaisissa kulttuuritapahtumissa. Minun ei tarvitse nähdä näiden eteen vaivaa asuessani kaupungissa.
- Haluan säilyttää kohteliaan etäisyyden naapureihini ja hyvänpäiväntuttuihin. En halua, että tekemisiäni puidaan selkäni takana.
Vierailija kirjoitti:
Katupöly johtuu talvesta kun täytyy mm. hiekottaa. Maailmassa on paljon kaupunkeja, joissa ei ole katupölyä. Maaseudulla taas saattaa olla mm. siitepölyä aivan törkeät määrät (esim. heinäpellot). Pahasti heinäallergisena kaikki ydinkeskustan ulkopuolinen on liian maaseutua minulle (siedätyshoitokin kokeiltu huonoin lopputuloksin). Maatilalla en pysty oikein olemaan edes ulkona kuin hetken. En luonnollisestikaan muuttaisi maalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
Huomaatko, että käytät itse olettamaa "kaikkien kokemus on sama kuin minulla"?
Missä kohtaa? "Minä en löytänyt" ei tarkoita, etteivätkö muut olisi.
OKT on paras ja halutuin asumismuoto.
Eli myös cityssä on ihana asua omakotitalossa.
Sen sijaan kerrostalossa on kurjaa ja ahdasta kärvistellä. Hyh.
Pääsee ratikalla tai kävellen nopeasti paikkoihin. Inhoan jumittamista liikenteessä. Luonto ja vesi lähes oven vieressä, kaunis ympäristö ja kasvillisuus.
Joo, häiriöitä on liikaa, mutta se johtuu vain läpikulkusijainnista. 100 metrin päässä ei olisi.
Suurin murhe on huonot naapurit ja ennen kaikkea huono äänieristys, jotka ei liity kaupunkiin mitenkään. Haluaisin asua omakotitalossa samalla paikalla. Oikeastaan ihmettelen, miten niin monet ihmiset valitsevat kerrostaloasumisen, vaikka olisi rahaa. Se on ihan hirveää, ellei ole tosi hyvät naapurit (ei koskaan takeita) ja hyvä äänieristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muuttaa pois kaupungista, en koe kuuluvani tänne. Muutin tänne puolisoni takia, koska hän ei halunnut muuttaa muualle. Perhe ja sukulaiset noin 30min päässä autolla. Haluaisin asua jossain missä olisi enemmän luontoa ja etenkin järviä, koska rakastan uimista. Nykyinen asuntomme on tarpeeksi tilava meille, joten senkään puolesta puolisoni ei halua muuttaa. Miten saisin hänet edes harkitsemaan vaikka vaan lähiötä, jossa mun olisi parempi olla?
Käyttäisin niinkin radikaalia taktiikkaa kuin puhuminen.
Olemme puhuneet ja tuon asian esille viikottain, mutta mies on kiintynyt kaupunkiin. Tulen kohta hulluksi..
Ratkaisuksi kaupunginosan vaihtaminen! Jokaisessa kaupungissa on luonnonläheisempiä alueita, usein voit olla jopa melkein keskustassa, ja silti lähteä lenkkipolulle ja metsäretkelle kotiovelta ja järven rantaa tai muualle luonnonveden äärelle ei Suomessa ole koskaan pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hiekkatietekin pöllyää. Jopa enemmän kuin asfalttitiet.
Pieni pätkä murskeella ja maantie öljysoralla, sitten nelostie.
Meikussa on mukavaa!