Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan voi nauttia kaupungissa asumisesta?

parikymppinen nuori
21.07.2023 |

Olen asunut kaupungissa lähes viisi vuotta, olen kotoisin pienestä kylästä. Olen tehnyt päätöksen, että muutan takaisin kotikylääni jossa olen kasvanut. Hymyilen edelleen täällä lenkillä ihmisille ja tervehdin, siitä on vain tullut tapa mutta harva tervehtii takaisin, valtaosa katsoo kuin tärähtänyttä. En ymmärrä, miten kukaan pystyy elämään kaupungissa. Täällä on niin paljon meteliä ja ihmisiä, lisäksi kaikilla tuntuu olevan kiire ja kaikki ovat pahalla päällä. Olen asunut rauhallisella alueella kerrostalossa, mutta silti koen, että olen jatkuvasti ylikuormittunut. Liikenteen meteli on aivan liian kova, ihmisiä on joka paikassa ja luontoa ei ole tarpeeksi lähellä. Haluan asua ihan metsän vieressä, oikeasti hiljaisessa paikassa ja muutenkin pienissä kylissä on yhteisöllisyyttä, jota en ole kaupungissa kokenut ollenkaan. Naapureita moikataan välillä, mutta siihen se sitten jää. Täällä on rappujen ovet ja jopa roskiskatokset lukossa, uudessa talossa ei ole alaovi lukossa, pihalla on koristeita ja kukkasia ja pelkkä roskiskatos.

En ole koskaan nauttinut kahviloista, baareista tai muista paikoista mitä tässä on lähellä, joten en senkään puoleen koe hyötyä kaupungista. Olen asunut 30m2 yksiössä ja se on hintava, verrattuna kotikylääni jossa minua odottaa 60m2 parvekkeellinen kaksio, joka on halvempi kuin tämä yksiö. Tässä yksiössä ei ole edes kunnon keittiötä, vain yksi seinä jossa on ns. keittokomero. Rakastan ruoanlaittoa ja siihen ei todellakaan ole paljoa tilaa. Muutenkin minulla on paljon luovia harrastuksia, joille tarvitsen tilaa. (Palapelien rakennus, maalaaminen, neulominen yms)

Te, jotka nautitte kaupungissa asumisesta, mitkä ovat ne asiat joista pidätte eniten? Listaan tähän vielä plussat ja miinukset.

+ tuplasti isompi asunto
+ enemmän tilaa harrastuksille
+ enemmän säilytystilaa
+ rauhallinen ja hiljainen ympäristö
+ metsää, järviä ja peltoa ympärillä
+ läheiset lähempänä
+ vähemmän ihmisiä
+ yhteisöllisyys ja yhteishenki parempi
+ turvallisempi alue ja paikka muutenkin

- palveluihin on hieman pidempi matka, eli auto on hyvä olla, sillä julkisia menee aika harvakseltaan

Kommentit (190)

Vierailija
41/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Te, jotka nautitte kaupungissa asumisesta, mitkä ovat ne asiat joista pidätte eniten?"

1. Monipuolisemmat lenkkeilyreitit. Maalla on niin vähän teitä ja vielä vähemmän suunniteltuja virkistysreittejä.

2. Kuntosali

3. Enemmän naisia, olen sinkkumies

4. Halvemmat ruokakaupat, olen köyhä

Muuta ei tule mieleen. Haluaisin asua maalla hiljaisuuden, kiireettömyyden ja luonnonläheisyyden vuoksi.

Täällä on niin paljon metsää, että voit luoda ihan omat polkusi, löytyy täältä pururata ja luontopolkuja myös. Ruokakauppojen hinnoissa en ole huomannut eroja. Seuraa löytyy muutamasta baarista mitä täällä on, tai sitten autolla kaupungin keskustaan, ei ole pitkä matka.

Vierailija
42/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tiesithän sä ap että kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki? Esimerkiksi tuo plussa, että metsää, järveä ja peltoa on ympärillä onnistuu myös kaupungissa. Peltoa ehkä vähän harvemmin, mutta varsinkin pienissä kaupungeissa ei tarvitse kovin kauas mennä että näkyy peltoa ikkunasta. Järviä taasen on ihan kaupunkien keskustoissakin. Metsiäkin ainakin lähellä keskustaa. 

Kuka sanoi että asun nyt hesassa? En lähelläkään.

Ei kukaan. Ei edes lainaamasi kirjoittaja :D

"Niin tiesithän sä ap että kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki?"

Miten saat tuosta luettua "Ap asuu Helsingissä"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tiesithän sä ap että kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki? Esimerkiksi tuo plussa, että metsää, järveä ja peltoa on ympärillä onnistuu myös kaupungissa. Peltoa ehkä vähän harvemmin, mutta varsinkin pienissä kaupungeissa ei tarvitse kovin kauas mennä että näkyy peltoa ikkunasta. Järviä taasen on ihan kaupunkien keskustoissakin. Metsiäkin ainakin lähellä keskustaa. 

Kuka sanoi että asun nyt hesassa? En lähelläkään.

Ei kukaan. Ei edes lainaamasi kirjoittaja :D

"Niin tiesithän sä ap että kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki?"

Ja olet ihan varma, että tuo tarkoittaa sitä, että ap asuu Helsingissä? Jos kyllä, suosittelen paluuta peruskouluun. 

Vierailija
44/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen helsinkiläinen, muutin 10 v sit pienempään kaupunkiin ja alkanut nyt nähdä miten kamala ympäristö on kaupunki. Siihen vain on niin tottunut. Stressi pysyy kivasti yllä kun katsot kymmeniä tuntemattomia silmiin ja yrität koko ajan laskelmoida liikkeesi niin ettet törmää kehenkään. Ääniä, hajuja on loputtomasti ja viikonloppuisin ihmiset ovat kaatokännissä. Sitä on vain niin ehdollistunut tähän normaalina elämänä, ettei sitä huomaakaan miten kamalaa se on, ennenkuin välillä pääsee maalle.

Vierailija
45/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin muuttaa pois kaupungista, en koe kuuluvani tänne. Muutin tänne puolisoni takia, koska hän ei halunnut muuttaa muualle. Perhe ja sukulaiset noin 30min päässä autolla. Haluaisin asua jossain missä olisi enemmän luontoa ja etenkin järviä, koska rakastan uimista. Nykyinen asuntomme on tarpeeksi tilava meille, joten senkään puolesta puolisoni ei halua muuttaa. Miten saisin hänet edes harkitsemaan vaikka vaan lähiötä, jossa mun olisi parempi olla?

Vierailija
46/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin muuttaa pois kaupungista, en koe kuuluvani tänne. Muutin tänne puolisoni takia, koska hän ei halunnut muuttaa muualle. Perhe ja sukulaiset noin 30min päässä autolla. Haluaisin asua jossain missä olisi enemmän luontoa ja etenkin järviä, koska rakastan uimista. Nykyinen asuntomme on tarpeeksi tilava meille, joten senkään puolesta puolisoni ei halua muuttaa. Miten saisin hänet edes harkitsemaan vaikka vaan lähiötä, jossa mun olisi parempi olla?

Käyttäisin niinkin radikaalia taktiikkaa kuin puhuminen. 

Vierailija
47/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa parasta on se että kaupat ovat lähellä, koska minulla ei ole autoa ja olen laiska.

Sitä en tosin ymmärrä, että miten kukaan pystyy asumaan alle 40 neliön asunnossa.

Vierailija
48/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme puhuneet ja tuon asian esille viikottain, mutta mies on kiintynyt kaupunkiin. Tulen kohta hulluksi..

Vierailija
49/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme puhuneet ja tuon asian esille viikottain, mutta mies on kiintynyt kaupunkiin. Tulen kohta hulluksi..

No siinä tapauksessa kyseessä on ihan oma valintasi. Parisuhteessa eläminen kun ei ole pakollista. 

Vierailija
50/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa parasta on se että kaupat ovat lähellä, koska minulla ei ole autoa ja olen laiska.

Sitä en tosin ymmärrä, että miten kukaan pystyy asumaan alle 40 neliön asunnossa.

Helposti. Eipä sitä yksinään hehtarilääniä tarvitse. Toimivalla pohjaratkaisulla 30 neliötä voi jopa olla tilavamman oloinen kuin 45 neliötä. 

N39, asunto 32m2

Vierailija
51/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nykyisessä asunnossani enemmän asuintilaa kuin edellisessä, vaikka edellinen oli yli 40 neliötä ja nykyinen alle. Edellisessä oli suhteessa asunnon kokoon järjettömän iso kylpyhuone ja muutenkin päin peräsuolta suunniteltu pohjaratkasu. Hukkaneliöitä oli todella paljon. 

Vierailija
52/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sen ihmeellisempää ole kuin että eri ihmiset nauttivat erilaisista asioista. Itse kanssa vihaan kaupungin melua ja ihmismassoja, tyytyväisenä landeilen, mutta ymmärrän, että joillekin tämä hiljaisuus ja yksinelo olisi painajainen.

Vierailija
53/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sen ihmeellisempää ole kuin että eri ihmiset nauttivat erilaisista asioista. Itse kanssa vihaan kaupungin melua ja ihmismassoja, tyytyväisenä landeilen, mutta ymmärrän, että joillekin tämä hiljaisuus ja yksinelo olisi painajainen.

Mistä melusta te maalaiset puhutte?

t. kaupungissa hiljaisella alueella asuva

Vierailija
54/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, mutta toivon joskus asuvani ihan oikeassa isossa kaupungissa, jossa olisi vielä enemmän elämää ja tekemistä. Toki täälläkin on nyt ihan ok palvelut ja julkinen liikenne onneksi toimii, ettei tarvitse ajaa autoa. En keksi mitään tylsempää, kuin ajella autoa tai kiirehtiä hoitamaan asioita ennen klo 17.

Vierailija
55/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rade kirjoitti:

Pidän kaupunkilaisesta elämäntavasta, jossa kaiken keskipiste ei ole oma koti ja siellä oleminen. Tällöin asunnon koko tai säilytystilat eivät ole kovin oleellista.

Ympärillä asuu paljon ihmisiä - kavereita, harrastustuttuja ja sukulaisia.

Mahdollisuus tutustua vaikka päivittäin uuteen ihmiseen. Tapaa ihmisiä hyvin eri taustoista ja lähtökohdista ja siten oppii ymmärtämään ihmisiä ja elämää hyvinkin laajasti.

Paljon harrastuksia, kulttuuria, ravintoloita ja elämyksiä. Uutta ja mielenkiintoista tekemistä on enemmän kuin kalenteri antaa myöten.

Töihin on lyhyt matka ja lähistöllä useita potentiaalisia työpaikkoja. Töitä voi tehdä etänä kotona, toimistolla tai monessa muussa tilassa kaupungilla.

En pidä autoiluista vaikka auton omistankin. Kaupungissa pystyy olemaan melko riippumaton autoilusta.

Toki haittapuoliakin on, mutta tämä näin positiviisesti ajateltuna. Saattaisin toki viihtyä maallakin.

Ei minunkaan elämäni keskipiste ole koti, vaan luonto. Lähden aamulla, pakkaan eväät ja tarvittavat tavarat ja palaan illalla. Tapaan perhettäni ja sukulaisiani päivittäin, lisäksi voin mennä tapahtumiin ja lähimpään kaupunkiin jos haluaisin tutustua uusiin ihmisiin, se tosin onnistuu netissäkin. Minulla tosin on niin tiivis lähipiiri, etten koe tarvetta etsiä uusia tuttavuuksia joka päivä. Minullakin on paljon harrastuksia, ne eivät vain ole riippuvaisia muiden tiloista, vaan voin tehdä kaikkia isossa asunnossani, ilman aikarajoituksia tai muiden häirintää. Täällä on työpaikkoja myös. Uutta ja mielenkiintoista tekemistä löytyy täältäkin, valtaosan ajastani metsän lisäksi vietän kirjastossa, ystävien luona tai kahviloissa. Mitä tarkoitat "kulttuurilla ja elämyksillä" ? Nimeä ihan konkreettisia asioita kiitos. Sulla on varmaan mökki jossain luonnon keskellä minne pakenet kaupungin kiireitä?

Tässäpä sulle elämys: Kuljet joenvartta kohti koskea, jossa näet useita vesilintuja; otat kiikarit esiin ja näet isokoskelon poikasia ja sorsia. Jatkat matkaa metsään, jossa löydät sekä ilveksen, että ketun jäljet. Syöt marjoja sekä ketunleipää, ja valokuvaat metsää. Tulet aukealle, jossa on peurojen ruokintapaikka. Näet metsän toisella laidalla kaksi peuraa jotka kuulivat sinut ja siirtyvät kauemmas. Ilta hämärtyy ja alat hahmottaa tähtiä ja nousevan Kuun, jonka valossa astelet kotiin - ei valosaastetta kuten kaupungissa. Ihanan hiljaisuuden rikkoo vain ketun huuto jossain kaukaa. Näitä kokemuksia ja tätä elämää ei mitkään kahvilat ja teatteri voita. En ole koskaan tuntenut olevani yhtä elossa kuin metsässä.

Vierailija
56/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla asumiseen sisältyy väistämättä pihatöitä jne. En ole yhtään sellainen ihminen, joka niitä haluaisi tehdä. Siksi kerrostaloasuminen kaupungissa on minulle paras mahdollinen asuinmuoto. Varsinkin, kun en halua hommata autoa. 

Vierailija
57/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa asua 5000 asukkaan kaupungissa. Kaikki asiakaspalvelijat tietävät minut, helpottaa kaupoissa ja apteekissa asioimista. 

Vierailija
58/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rade kirjoitti:

Pidän kaupunkilaisesta elämäntavasta, jossa kaiken keskipiste ei ole oma koti ja siellä oleminen. Tällöin asunnon koko tai säilytystilat eivät ole kovin oleellista.

Mahdollisuus tutustua vaikka päivittäin uuteen ihmiseen. Tapaa ihmisiä hyvin eri taustoista ja lähtökohdista ja siten oppii ymmärtämään ihmisiä ja elämää hyvinkin laajasti.

Paljon harrastuksia, kulttuuria, ravintoloita ja elämyksiä. Uutta ja mielenkiintoista tekemistä on enemmän kuin kalenteri antaa myöten.

Töihin on lyhyt matka ja lähistöllä useita potentiaalisia työpaikkoja. Töitä voi tehdä etänä kotona, toimistolla tai monessa muussa tilassa kaupungilla.

En pidä autoiluista vaikka auton omistankin. Kaupungissa pystyy olemaan melko riippumaton autoilusta.

Toki haittapuoliakin on, mutta tämä näin positiviisesti ajateltuna. Saattaisin toki viihtyä maallakin.

Ei minunkaan elämäni keskipiste ole koti, vaan luonto. Lähden aamulla, pakkaan eväät ja tarvittavat tavarat ja palaan illalla. Tapaan perhettäni ja sukulaisiani päivittäin, lisäksi voin mennä tapahtumiin ja lähimpään kaupunkiin jos haluaisin tutustua uusiin ihmisiin, se tosin onnistuu netissäkin. Minulla tosin on niin tiivis lähipiiri, etten koe tarvetta etsiä uusia tuttavuuksia joka päivä. Minullakin on paljon harrastuksia, ne eivät vain ole riippuvaisia muiden tiloista, vaan voin tehdä kaikkia isossa asunnossani, ilman aikarajoituksia tai muiden häirintää. Täällä on työpaikkoja myös. Uutta ja mielenkiintoista tekemistä löytyy täältäkin, valtaosan ajastani metsän lisäksi vietän kirjastossa, ystävien luona tai kahviloissa. Mitä tarkoitat "kulttuurilla ja elämyksillä" ? Nimeä ihan konkreettisia asioita kiitos. Sulla on varmaan mökki jossain luonnon keskellä minne pakenet kaupungin kiireitä?

Tässäpä sulle elämys: Kuljet joenvartta kohti koskea, jossa näet useita vesilintuja; otat kiikarit esiin ja näet isokoskelon poikasia ja sorsia. Jatkat matkaa metsään, jossa löydät sekä ilveksen, että ketun jäljet. Syöt marjoja sekä ketunleipää, ja valokuvaat metsää. Tulet aukealle, jossa on peurojen ruokintapaikka. Näet metsän toisella laidalla kaksi peuraa jotka kuulivat sinut ja siirtyvät kauemmas. Ilta hämärtyy ja alat hahmottaa tähtiä ja nousevan Kuun, jonka valossa astelet kotiin - ei valosaastetta kuten kaupungissa. Ihanan hiljaisuuden rikkoo vain ketun huuto jossain kaukaa. Näitä kokemuksia ja tätä elämää ei mitkään kahvilat ja teatteri voita. En ole koskaan tuntenut olevani yhtä elossa kuin metsässä.

En keksi tylsempää tapaa viettää aikaa kuin vesilintujen kiikarointi.

t. koko ikänsä kaupungissa asunut

Vierailija
59/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä kaupungissa asuneena tiedän, että enää en kaupunkiin muuttaisi asumaan. Asun maaseudun rauhassa mutta en missään tuppukylässä kuitenkaan. Lähimpään suureen kaupunkiin ajaa alle puolessa tunnissa. Täällä ei ole huumehörhöjä eikä muitakaan epämiellyttäviä hörhöjä. Lähin naapuri näkyy, mutta ei tarvitse katsella ikkunoista sisälle. Tonttia on ympärillä noin hehtaarin verran. Ei ole liikenteen melua eikä katupölyä. Jos jotain kulttuuririentoja haluan, ne ovat kaupungissa saatavilla. Siellä siis saattaa käväistä mutta ei asua.

Vierailija
60/190 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rade kirjoitti:

Sulla on varmaan mökki jossain luonnon keskellä minne pakenet kaupungin kiireitä?

.

Jos ihminen kertoo nauttivansa kaupungin "sykkeestä", miksi ihmeessä hänellä pitäisi olla mökki?

t. eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi