Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Perussuomalaiset ovat hyvätuloisia duunareita, jotka kokevat, että heillä on paljon menettävänään

Vierailija
21.07.2023 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009726807.html

Kantar Publicin Sakari Nurmelan mukaan puolueella on työväenluokkaan identifioituvia kannattajia jopa suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi työväenpuolueena profiloituneella Sdp:llä.

Perussuomalaisten kannatus työntekijöiden parissa on selvästi kovempi kuin millään muulla puolueella, Nurmela sanoo.

Puolueen äänestäjät ovat kuitenkin pääsääntöisesti hyvin toimeentulevia työntekijöitä, Juho Rahkonen toteaa. Tähän kansanosaan oikeistopopulistinen viesti uppoaa hänestä hyvin: äänestäjien oma, jokseenkin vauras elämäntapa on uhattuna ja siitä on syyttäminen esimerkiksi eliittiä, EU:ta tai maahanmuuttoa.

Perussuomalaiset äänestäjät kokevat, että heillä on paljon omaisuutta menetettävänään. Se on omiaan tuomaan oikeistolaista ajattelutapaa, Rahkonen sanoo.

Ja koska puolueen äänestäjät ovat hyvätuloisia duunareita, heitä eivät hetkauta myöskään esimerkiksi uuteen hallitusohjelmaan kirjatut leikkaukset sosiaaliturvaan. Ne eivät tule koskemaan heitä.

Samasta syystä perussuomalaisia äänestävät kannattavat niin löyhää verotusta, että heidän ajatuksensa menevät Rahkosen mukaan oikealta ohi kokoomuksestakin.

Kommentit (708)

Vierailija
401/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on näitä mönkijäjuntteja, mitä Suomi on pullollaan. Persun tunnistaa jo kauppakärryn sisällöstä, tuhlataan saatanasti johonkin marinoituihin kanafilepaketteihin, maitoon ja limsaan. Elämän sisältö on yhtä kuin mässäily, ja se on myöskin jonkinlainen tavoiteltava kunnia-asia, koska on hyvätuloinen duunari jossain junttifirmassa. Sikaniskoja sekä naiset, että miehet.

Se vaan, että persut eivät aja duunarien oikeuksia, nytkin tulevassa hallitusohjelmassa on useampi tavallisen työntekijän oikeuksia rajoittava muutos. Mutta yhteiskunnan toimivuutta tärkeämpää on ilmeisesti identifoituminen, ei voi äänestää muita puolueita, koska ovat liian fiinejä (ja kepulaiset liian maalaispainotteisia), persut on ainoa mitä rehti makkaranpurija kehtaa äänestää (niin surullista kuin se onkin).

No olihan lörähdys taas. Juntit eli maalaiset (eli ne oikeat maajussit) äänestävät kyllä pääsääntöisesti Keskustaa (ruotsinkieliset RKP:tä) ja aika moni heidän jälkeläisistään (ehkä yllättäen) Vihreitä. Jos tarkoitat junttiudella jotakin muuta kuin maalaisuutta, niin miksi käytät juntti-sanaa? Sehän on täsmälleen samaa, jos valkoinen alkaisi kaikesta inhoamastaan käyttää n- kiekeri sanaa. Kaupunkilainen vain puhuu kaikesta inhoamastaan maalaisena, junttina. Hirmu suvaitsevaista.

Ainoa persu btw tai ainoa, joka tuttavapiirissäni on julkisesti sanonut äänestävänsä persua, on idyllisellä Nurmijärvellä asuva  luontoa rakastava, uskonnollinen mies, asiantuntijana eräässä yrityksessä. Pitää kuulemma kalaruuista ja kokkailee itse, ehkä se on sitä mässäilyä, keskiluokkaistahan tuollainen ruokaohjelmien katseleminen ja reseptien kerääminen  kieltämättä on, mutta en osaa siinä mitään erityisen pahaa nähdä. 

Juntti ei ole synonyymi maalaiselle. Katsotaan vaikka sanakirjasta:

- varsinkin (halventava) kömpelöstä, tyhmästä tai muu, tai muuta miehestä, moukka, nuija, taukki, mäntti, uuno.

- tavallinen ihminen (vars. jupin vastakohtana).

On aika junttia kutsua kaikkia maalaisia junteiksi.

juntti (1960–) ’maalainen, maalaispoika; poika, jätkä; tyhmä, outo (mies t. poika; asia); suomalainen’, junttila ’maaseutu’

henkilönnimestä Juntti (Johanneksen muunnelmia), Junttila.

Karttunen 1979: 91

Paunonen HS 5.12.1992: C1

Paunonen 2000: 376

ELi miksi käytät juntti-sanaa? Se on täsmälleen sama asia, jos alettaisiin puhua kaikesta negatiivisesta ´ruotsalaisena´´ , ´hesalaisena´, ´´n----rinä, ´saamelaisena´.

Taidat olla juntti.

Vierailija
402/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on näitä mönkijäjuntteja, mitä Suomi on pullollaan. Persun tunnistaa jo kauppakärryn sisällöstä, tuhlataan saatanasti johonkin marinoituihin kanafilepaketteihin, maitoon ja limsaan. Elämän sisältö on yhtä kuin mässäily, ja se on myöskin jonkinlainen tavoiteltava kunnia-asia, koska on hyvätuloinen duunari jossain junttifirmassa. Sikaniskoja sekä naiset, että miehet.

Se vaan, että persut eivät aja duunarien oikeuksia, nytkin tulevassa hallitusohjelmassa on useampi tavallisen työntekijän oikeuksia rajoittava muutos. Mutta yhteiskunnan toimivuutta tärkeämpää on ilmeisesti identifoituminen, ei voi äänestää muita puolueita, koska ovat liian fiinejä (ja kepulaiset liian maalaispainotteisia), persut on ainoa mitä rehti makkaranpurija kehtaa äänestää (niin surullista kuin se onkin).

No olihan lörähdys taas. Juntit eli maalaiset (eli ne oikeat maajussit) äänestävät kyllä pääsääntöisesti Keskustaa (ruotsinkieliset RKP:tä) ja aika moni heidän jälkeläisistään (ehkä yllättäen) Vihreitä. Jos tarkoitat junttiudella jotakin muuta kuin maalaisuutta, niin miksi käytät juntti-sanaa? Sehän on täsmälleen samaa, jos valkoinen alkaisi kaikesta inhoamastaan käyttää n- kiekeri sanaa. Kaupunkilainen vain puhuu kaikesta inhoamastaan maalaisena, junttina. Hirmu suvaitsevaista.

Ainoa persu btw tai ainoa, joka tuttavapiirissäni on julkisesti sanonut äänestävänsä persua, on idyllisellä Nurmijärvellä asuva  luontoa rakastava, uskonnollinen mies, asiantuntijana eräässä yrityksessä. Pitää kuulemma kalaruuista ja kokkailee itse, ehkä se on sitä mässäilyä, keskiluokkaistahan tuollainen ruokaohjelmien katseleminen ja reseptien kerääminen  kieltämättä on, mutta en osaa siinä mitään erityisen pahaa nähdä. 

Itse pidän kyllä myös esimerkiksi lahtelaisia tai jotain mikkeliläisiä juntteina, puhumattakaan Seinäjoesta. Aika paljon asuu Suomen pienissä kunnissa ihmisiä, jotka eivät ole maajusseja, mutta hyvin wt-henkisiä kyllä.

Ai että jossain Mikkelissä asuminen tekee ihmisestä Sinun silmissäsi valkoista ro skaväkeä? BUaaaha, semmoista rzismia sieltä. Äänestitkö persuja? Oletko kotoisin Somaliasta vai Kiinasta, että voit nimittää suomalaista maalaiskaupungissa asuvaa ihmistä valkoiseksi roskaväeksi? Vai oletko peräti joku gettomasa USA:ssa, siellähän nämä kultahampaiset äärimmäisen rzistiset hemmot sylkee tuollaista suustaan. 

No tosissaan, sinä itse tunnut sellaiselta elämämkallulta, joka ihan aidosti kokee olevansa jotenkin parempi, hienompi, viisaampi, kykeneväisempi, suvaitsevaisempi (ti rsk), avarakatseisempia (ti rsk tirsk) ja maailmaa paljon enemmän nähneempänä verrattuna  johonkin Mikkelissä tai Seinäjoella syntyneeseen, ihan oman syntymäpaikan perusteella. Se on melkein kuin uskoisi horoskooppeihin. Rapu Keravalta? Neitsytmies Neitsypolulta Helsingistä? Kaksonen Turuust?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kokoomuksessa ja persuissa olla suurin työllisyysaste? Toki on persuissa myös niitä työttömiä juoppoja mutta joka puolueessa on niitä samaisia hahmoja.

Työväestö äänestää persuja ja kokoomusta. <- nämä ihmiset pitävät suomea pystyssä koska nämä käyvät töissä ja luovat työpaikkoja.

Tukien varassa olevat ihmiset äänestää demareita,vihreitä,vasemmistoliittoa ja keskustaa(maataloustuet). <- nämä ihmiset ovat lähinnä vain rasitteena suomen valtiolla koska ne vain nostelee tukia.

Vierailija
404/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka välittää lapsista ja heidän tulee tulevaisuudestaan äänestää persuja. Vai kuinka suuri velkataakka tänä vuonna syntyneille lapsille viitsitään varata?

Vierailija
405/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestin persuja koska käyn töissä, en saa mitään tukia ja minulla on henkilöauto.

Jos olisin eläkeläinen tai työtön niin äänestäisin sdp.

Jos olisin työtön tai tukien varassa elävä niin äänestäisin vasemmistoliittoa.

Jos olisin tukien varassa elävä ja asuisin kaupungissa niin äänestäisin vihreitä.

Jos olisin maanviljelijä niin äänestäisin keskustaa

Jos olisin yrittäjä tai tienaisin enemmän kuin keskituloisit niin äänestäisin kokoomusta

Persut nyt vaan ajaa minun asioita joten siksi heitä kannatan.

Persut ei tahdo oikein ajaa kenenkään asiaa. Suurin fokus on ankeuttaa ulkomaalaisten asemaa sekä vastustaa lähes kaikkea yhteiskunnallista muutosta ja ajatuksia. En ole vielä keksinyt kenen asiaa tällä ajetaan.

Persut on minulle se puolue joka ei aja asemaani pahemmin mutta persut on ainoa puolue joka ei pyri heikentämään asemaani.

Vastustan kaikkia veronkorotuksia, en halua että ihmisiä tulee elämään minun rahoillani suomeen ja meidän verotaakkaa tulisi keventää.

Minä olen vain siksi persujen äänestäjä koska se on vähiten surkea puolue minulle.

Se puolue joka lupailee tuntuvia verokevennyksiä ja vastustaa kaikkia veronkorotuksia on puolue jota äänestän.

Jos olisin tukien varassa elävä tai saisin valtiolta tukia niin ehkä sitten äänestäisin toisin.

Autoilu on oikeasti suomessa liian kallista ja se syö työnteon kannattavuutta koska monet tarvitsee autoa työnsä takia.

Tämä oli oikein hyvä vastaus ja saattaa hyvin paljon selittää persujen kannatusta. Tällä ajatusmallilla minunkin kannattaisi äänestää persuja, vaikka en ole koskaan näin tehnytkään. Varsinkin lyhyellä tähtäimellä se olisi järkevääkin, koska tällaisia verotusmuutoksia ei ole kovin hankala tehdä.

Haluan silti uskoa, että talouspolitiikkakin on muuta kuin nollasummapeliä. Jos vain taistelemme keskenämme täällä miten rajallinen veropotti jaetaan, niin se jaettava potti ei sillä kasva. Todennäköisesti se vain hiljalleen kuihtuu pienemmäksi kun maailma ympärillä menee eteenpäin. Näen talouspolitiikassa paljon tärkeämpänä tuon yhteisen potin kasvattamisen, jolloin kaikki fokus pitäisi olla miten tähän maahan luodaan investointeja, lisää yrityksiä, lisää työtä ja saadaan lisää tekijöitä. Perussuomalaiset eivät ole kovinkaan selkeästi profiloituneet näihin kysymyksiin.

Vierailija
406/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloinen duunari onkin pahin mahdollinen yhdistelmä. Rahaa, muttei älyä.

Sen huomaa konepajalla. Suu käy, suuret puheet, osakekauppoja hoidetaan omalla työpisteella ja uho on kauheaa. Vaalien alla kahvihuoneen pöydälle ilmestyy pari Vasemmiston flyeriä ja laatikollinen PS-materiaalia. Politiikasta harva tietää mitään, mutta uho on kuin diktaattorilla. 

Siinä seurassa yhtään koulutetumpi tuntee olevansa todella väärässä paikassa. 

Miksi vietät aikaasi konepajalla?

Vierailija
407/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demareita äänestää lähinnä eläkeläiset ja neuvostoliiton kannattajat jotka toivovat että suomalaiset verotetaan hengiltä.

Vasemmistoa äänestää venäjänmieliset ja elämäntapatyöttömät eli ihmiset jotka eivät ikinä ole töitä tehny.

Vihreitä äänestää lähinnä työttömät kaupunkilaiset jotka vihaa suomea ja suomalaisia.

Persussuomalaisia äänestää alkoholistit ja työttömät jotka haikailee talvisotaa jotta pääsee hyökkäämää venäjälle.

Kokoomusta äänestä yritysjohtajat jotka riistää muilta aina vaan enemmän oma napa ensin.

Rkp äänestää rantaruotsalaiset jotka on ylimielisiä vatipäitä, viiniä litkii pikkurilli pystyssä

Keskustaa äänestää ihmiset jotka viljelee maata mutta ne elää maataloustuilla.

Kd ääneestää ihmiset jotka on raamatun aivopesemiä.

Liike nyt saa äänensä vain harkimoilta.

-suomi nousuun-

Hupaisaa. Mutta pieniä tarkennuksia

-demarit eivät erityisesti ihailleet N-liittoa, hauskinta minusta on se, että kaikista Suomen puolueista juuri SDP oli toiseksi kriittisin N-liittoa kohtaan (Ehrnrootin pieni porukka oli kriittisin) ja sai ja otti tukea USA:sta, tyhmempi tietysti luulisi että sen kriittisen puolueen olisi pitänyt kaiken logiikan mukaan olla Kokoomus, tuo ´oikeistolainen kyky-puolue´ hih, mutta ei, se oli SDP, jota nykyään äänestää lähinnä vauraat eläkeläiset, juuri ne, joiden asiat SDP hoisi hyvin niin kuin lupasikin

-Venäjä-myönteisin taisi ja taitaa kuitenkin olla persut, ei Vasemmisto, harvemmin kommunistit ryöstökapitalismia ihailee

-alkoholistit ja työttömät (joita yritetään kaupitella milloin minkin puolueen kannattajiksi) taitavat kaikkein eniten kannattaa Nukkuvien (tai jos niin haluatte Sammuneiden) Puoluetta, persuja näistä varmasti harvat äänestää

-kokoomusta äänestää eniten wanna-be-porvarit

Muissa luonnehdinnoissa ei ollut korjattavaa.

Sdp ja vasemmistoliitto on suomessa ne venäjämielisimmät puolueet, nehän on saanneet oppinsa neuvostoliitosta ja ajavat samanlaista politiikkaa mitä venäjällä on.

Oikeistopuolueet on kaikkein etäisimmät venäjään nähden eli kok ja ps.

Olet täysin väärässä, ennen sotaa tehtyjen puolueettomien tutkimusten mukaan Venäjä-vastaisin puolue on ollut Vihreät ja Vasemmistoliitto on tullut kakkosena. Siellä toisessa päässä on ylhäisessä yksinäisyydessään ollut PS, tosin Liike Nytin seurana. SDP ja Kokoomus ovat siellä puolivälissä.

Vasemmistoliittoa olet täysin väärässä.

Väärin meni. Tuossa oli äsken kolme linkkiä asiasta. Oliko sinulla muuta kuin oma mielipide takana?

On! Vasemmistoliiton äänestäjäkunnassa on mukana suuri joukko venäläismielisiä. Se, että heitä on myös persuissa, ei poista sitä, että venäläismielisyyttä esiintyy vahvasti vasemmistoliitossa.

Vierailija
408/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee tämä itsekkyys. Itsekin olen hyvätuloinen, mutta uskon kokonaisuuten olevan Suomelle hyväksi, että meillä on korkea sosiaaliturva ja tässä maassa asuvat ihmiset tulevat ihmisarvoisesti toimeen. Se ehkäisee rikollisuutta ja parantaa turvallisuutta.

Asialla on puolensa ja puolensa. Nykyinen itsekkyys on paljolti myös sitä, että yhä suurempi osa ihmisistä kokee, että heillä on pääosin oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan. 

Kokonaisuus OLI näin ollen Suomelle hyväksi niin kauan, kun tulonsiirrossa maksajia oli huomattavasti enemmän mitä tulonsiirron saajia. Nykyään tilanne on aivan vinksahtanut. Elättejä on liikaa elättäjiin nähden. Mietitään nyt ihan esim. eläkejärjestelmää. Se luotiin 60 -luvulla, jolloin ajatus oli turvata vanhojen ja heikkojen elämä viimeisiksi vuosiksi. Nykyään biologinen vanhuus alkaa tutkitusti keskimäärin noin 80 -vuotiaana. Näin ollen 65 - 80 -vuotiaat viettävät "toista nuoruutta", eli yhteiskunta maksaa eläkettä periaatteessa työkykyisille ihmisille. Tämä siis keskimäärin. Nykyään tulonsiirtoja ei saa enää vain "aidosti" sairaat ja heikot. Saajapuolella on aivan liikaa periaatteessa terveitä työkykyisiä ihmisiä, koska heillä on lainmukaisia oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Meillä on siis puhtaasti matemaattinen ongelma, saajia alkaa olla liian paljon maksajiin nähden. Ja näin ollen eletään velaksi. 

Ja osaa keskiluokkaa on alkanut yksinkertaisesti "ketuttaa" maksaa omasta pussista sekä tulonsiirrot muille että oman perheen yksityiset lääkäri-, hammaslääkäri-, tukiopetus-, jne. kulut, kun yhteiskunnalla ei ole enää varaa hoitaa kyseisiä asioita kunnolla.

Hankala sanoa, että kuka tällöin on itsekäs. Mielestäni kummassakin ryhmässä, sekä tulonsiirron maksajissa että saajissa, alkaa olla niitä itsekkäitä koko ajan enemmän ja enemmän.

Mutta silti niiltä heikoimmassa asemassa olevilta vaaditaan kuitenkin aina lisää. Miksei niiltä, joilla sitä rahaa on yli omien tarpeiden, vaadita mitään?

Voi kuule, kyllä meiltä vaaditaan. Nimittäin rahaa. 

Henkilökohtaisesti olen törmännyt kuluneen vuoden aikana useamman kerran esim. siihen, että minua on julkisen terveydenhuollon henkilökunta kehottanut menemään mm. yksityiselle lääkärille tai hammaslääkärille. Näin olisinkin tehnyt vielä kymmenen vuotta sitten. Nyt minulla, keskiluokkaisella, ei yksinkertaisesti ole enää varaa, koska joudun maksamaan esim. lasteni oikomishoidot + tukiopetukset, jne. omasta pussistani. Näin ollen itse yritän päästä julkiselle hoitoon. 

Joku yllä mainitsi, että kasarilla keskiluokalla oli vähemmän käytettävissä rahaa. Näin varmaan osassa perheissä oli. Itse kuitenkin muistan, että omat keskiluokkaiset vanhempani kävivät aina mm. yksityisellä hammaslääkärillä, jne.. Heillä oli rahaa siihen, koska yhteiskunta hoiti meidän lasten oikomishoidot, tukiopetukset + muut. Minulla, tämän päivän keskiluokkaisella vanhemmalla, tilanne on nykyään sitten toisinpäin. 

Kuule. Minä sairastuin varsin nuorena vakavasti ja kituutan pienimmällä työkyvyttömyyseläkkeellä ja minuakin vaaditaan aina menemään yksityiselle, vaikka hyvin tietävät tulotasoni. Näin oli myös jo kauan sitten.

Niin ja tätä se tulee olemaan, kun oikeistohallitus haluaa yksityistää kaiken. Veroihin ei haluta laittaa rahaa, mutta halutaan sairastuessa maksaa tuhansia yksityisistä palveluista, kun julkiset ajetaan väkisin reutperälle. Oi niitä aikoja, kun pystyi luottamaan siihen, että jokainen suomalainen saa hoitoa (tai vaikka kirjeet perille postissa). Niitä aikoja, kun pystyi arvostamaan tätä maata. Nyt olemee menossa jotain itäblokkia kohti.

Vierailija
409/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota uutista en tuollaisenaan usko. Itse tunnen monta PS-äänestäjää ja ehdottomasti suurin osa on mmuuttokriittisiä, tuloluokiltaan noin 2000-3000€ bruttona tienaavia kuukaudessa. Itse olen myös PS-äänestäjä ja kuulun tuohon haarukkaan. On varmasti poikkeuksia eri suuntiin, mutta uskon tuon silti olevan lähimpänä keskimääräistä totuutta.

Vierailija
410/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestin persuja koska käyn töissä, en saa mitään tukia ja minulla on henkilöauto.

Jos olisin eläkeläinen tai työtön niin äänestäisin sdp.

Jos olisin työtön tai tukien varassa elävä niin äänestäisin vasemmistoliittoa.

Jos olisin tukien varassa elävä ja asuisin kaupungissa niin äänestäisin vihreitä.

Jos olisin maanviljelijä niin äänestäisin keskustaa

Jos olisin yrittäjä tai tienaisin enemmän kuin keskituloisit niin äänestäisin kokoomusta

Persut nyt vaan ajaa minun asioita joten siksi heitä kannatan.

Persut ei tahdo oikein ajaa kenenkään asiaa. Suurin fokus on ankeuttaa ulkomaalaisten asemaa sekä vastustaa lähes kaikkea yhteiskunnallista muutosta ja ajatuksia. En ole vielä keksinyt kenen asiaa tällä ajetaan.

Persut on minulle se puolue joka ei aja asemaani pahemmin mutta persut on ainoa puolue joka ei pyri heikentämään asemaani.

Vastustan kaikkia veronkorotuksia, en halua että ihmisiä tulee elämään minun rahoillani suomeen ja meidän verotaakkaa tulisi keventää.

Minä olen vain siksi persujen äänestäjä koska se on vähiten surkea puolue minulle.

Se puolue joka lupailee tuntuvia verokevennyksiä ja vastustaa kaikkia veronkorotuksia on puolue jota äänestän.

Jos olisin tukien varassa elävä tai saisin valtiolta tukia niin ehkä sitten äänestäisin toisin.

Autoilu on oikeasti suomessa liian kallista ja se syö työnteon kannattavuutta koska monet tarvitsee autoa työnsä takia.

Tämä oli oikein hyvä vastaus ja saattaa hyvin paljon selittää persujen kannatusta. Tällä ajatusmallilla minunkin kannattaisi äänestää persuja, vaikka en ole koskaan näin tehnytkään. Varsinkin lyhyellä tähtäimellä se olisi järkevääkin, koska tällaisia verotusmuutoksia ei ole kovin hankala tehdä.

Haluan silti uskoa, että talouspolitiikkakin on muuta kuin nollasummapeliä. Jos vain taistelemme keskenämme täällä miten rajallinen veropotti jaetaan, niin se jaettava potti ei sillä kasva. Todennäköisesti se vain hiljalleen kuihtuu pienemmäksi kun maailma ympärillä menee eteenpäin. Näen talouspolitiikassa paljon tärkeämpänä tuon yhteisen potin kasvattamisen, jolloin kaikki fokus pitäisi olla miten tähän maahan luodaan investointeja, lisää yrityksiä, lisää työtä ja saadaan lisää tekijöitä. Perussuomalaiset eivät ole kovinkaan selkeästi profiloituneet näihin kysymyksiin.

Päättäjien tehtävä nro 1 tulisi olla kuinka keventää verotusta jotta ihmisten ostovoima paranisi.

Me suomalaiset hukumme veroihin ja eikö täällä kokonaisveroaste ole lähemmäs 50% eli noin puolet palkastasi menee veroihin. Siihen päälle vielä se että suomessa on kaikki kallista.

Ihan oikeasti siksi mä äänestän persuja koska maksan liikaa veroja enkä hyödy juuri mitenkään verojen maksusta. Ja kuten sanoin jos olisin ihminen joka saa valtiolta tukirahoja niin silloin tuskin olisin persu vaan kannattaisin puoluetta joka ajaa korotuksia tukirahoille eikä missään nimessä uhkaa leikata tukirahoja.

Vierailija
411/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut pääsi valtaan kun lupailtiin halpaa bensaa.

Kaik menny. Nyt leikitään valtiotasolla hiekkalaatikkolla lasten kans.

Vierailija
412/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin itse persuja lähinnä siksi koska lupasivat halvempaa bensaa ja vastustavat ylimitoitettuja ilmastotoimia. Mikä puolue olisi ollut parempi vaihtoehto minulle ja miksi.

Vierailija
413/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään hyvätuloista persua. kaikki keski-ikäisiä alkoholisteja jotka elää minimi päivärahalla ja ruokakassin avulla.

Montako persua tunnet? Ja jos tunnet useitakin, miksi liikut alkoholistipiireissä?

Meillä ei esimerkiksi politiikasta puhuta lainkaan työpaikalla, mutta voin helposti arvata joiden kommenteista erään amistaustaisen henkilön olevan vankkumaton PS-äänestäjä. Erottuu todellakin joukosta, kun suurin osa on liberaaleja.

Meilläkään ei hirveästi puhuta politiikasta työpaikalla, mutta suurin osa on joko persuja tai kokoomuslaisia. Kyseessä siis teknologiafirma, suurin osa työntekijöistä insinöörejä, iso osa jopa ulkomaalaisia.

Ainoa tuttavapiirissäni oleva vasemmistolainen on alkoholismin takia työttömäksi jäänyt.

Vierailija
414/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisempaa on katsoa tulevaisuuteen. SDP on käytännössä eläkeläispuolue. Sen näkee heidän poliittisessa narratiivissa ja agendassa. Ongelma on, kuten tässä ketjussa on todettu, että maksajia on liian vähän. Me olemme kuin vankkurit, joissa on yhä enemmän väkeä siellä kuorman puolella, aina vaan vähemmän vetäjiä.

SDP tulee eläkeläisten luonnollisen poistuman kautta kuihtumaan. Samaan aikaan PS näyttää olevan suosituin puolue nuorten keskuudessa. Katson PS:n tulleen pysyvästi poliittiselle kentälle.

Alkukankeutta näyttää olevan, eikä PS:llä ole vielä omia poliittisilla mandaateilla palkattuja virkamiehiä. Vielä. Oli siitä mitä mieltä tahansa, niin PS on todennäköisesti tullut jäädäkseen. He kyllä oppivat ajan myötä poliittiseen kulttuuriin.

Näinhän se on. Jos muistan oikein, niin eläkeläiset äänestivät kevään vaaleissa eniten demareita. Persut saivat taas vähiten ääniä (siis omista äänistään) eläkeläisiltä. Eli persujen tulevaisuus on tämän perusteella varsin hyvä lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä.

PS on nuorten suosituin puolue, joten hyvät ajat ovat tulossa.

Vierailija
415/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut pääsi valtaan kun lupailtiin halpaa bensaa.

Kaik menny. Nyt leikitään valtiotasolla hiekkalaatikkolla lasten kans.

Minulla ei ole edes ajokorttia ja äänestin PS:ää. Löytyy lukuisia muitakin syitä äänestää PS:ää kuin bensan hinta.

Vierailija
416/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestin itse persuja lähinnä siksi koska lupasivat halvempaa bensaa ja vastustavat ylimitoitettuja ilmastotoimia. Mikä puolue olisi ollut parempi vaihtoehto minulle ja miksi.

Muut puolueet on vaan sun lompakolla ja ne haluaa ottaa sulta enemmän rahaa veroina.

Noi ilmastotoimet on kalliita ja ilmastotoimien takia hinnat nousee.

Vierailija
417/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuilta ei edes yhtään ainutta liikkua / edes sanomaa niiden eteen jotka heidät sinne äänesti.

Omienhenkilökohtaiseten  sanomisten paikkomista ja muuta P...aa. ollu koko alku.

Vierailija
418/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjämieliset,tukien varassa eläjät ja työttömät vihaa oikeistoa eli nykyhallitusta.

Mitäpä jos hyväksyisitte että suomi on osa länttä eikä itää ja mitäpä jos menisitte töihin tai tekisitte jotain hyödyllistä valittamisen sijaan?

Vierailija
419/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demareita äänestää lähinnä eläkeläiset ja neuvostoliiton kannattajat jotka toivovat että suomalaiset verotetaan hengiltä.

Vasemmistoa äänestää venäjänmieliset ja elämäntapatyöttömät eli ihmiset jotka eivät ikinä ole töitä tehny.

Vihreitä äänestää lähinnä työttömät kaupunkilaiset jotka vihaa suomea ja suomalaisia.

Persussuomalaisia äänestää alkoholistit ja työttömät jotka haikailee talvisotaa jotta pääsee hyökkäämää venäjälle.

Kokoomusta äänestä yritysjohtajat jotka riistää muilta aina vaan enemmän oma napa ensin.

Rkp äänestää rantaruotsalaiset jotka on ylimielisiä vatipäitä, viiniä litkii pikkurilli pystyssä

Keskustaa äänestää ihmiset jotka viljelee maata mutta ne elää maataloustuilla.

Kd ääneestää ihmiset jotka on raamatun aivopesemiä.

Liike nyt saa äänensä vain harkimoilta.

-suomi nousuun-

Hupaisaa. Mutta pieniä tarkennuksia

-demarit eivät erityisesti ihailleet N-liittoa, hauskinta minusta on se, että kaikista Suomen puolueista juuri SDP oli toiseksi kriittisin N-liittoa kohtaan (Ehrnrootin pieni porukka oli kriittisin) ja sai ja otti tukea USA:sta, tyhmempi tietysti luulisi että sen kriittisen puolueen olisi pitänyt kaiken logiikan mukaan olla Kokoomus, tuo ´oikeistolainen kyky-puolue´ hih, mutta ei, se oli SDP, jota nykyään äänestää lähinnä vauraat eläkeläiset, juuri ne, joiden asiat SDP hoisi hyvin niin kuin lupasikin

-Venäjä-myönteisin taisi ja taitaa kuitenkin olla persut, ei Vasemmisto, harvemmin kommunistit ryöstökapitalismia ihailee

-alkoholistit ja työttömät (joita yritetään kaupitella milloin minkin puolueen kannattajiksi) taitavat kaikkein eniten kannattaa Nukkuvien (tai jos niin haluatte Sammuneiden) Puoluetta, persuja näistä varmasti harvat äänestää

-kokoomusta äänestää eniten wanna-be-porvarit

Muissa luonnehdinnoissa ei ollut korjattavaa.

Sdp ja vasemmistoliitto on suomessa ne venäjämielisimmät puolueet, nehän on saanneet oppinsa neuvostoliitosta ja ajavat samanlaista politiikkaa mitä venäjällä on.

Oikeistopuolueet on kaikkein etäisimmät venäjään nähden eli kok ja ps.

Olet täysin väärässä, ennen sotaa tehtyjen puolueettomien tutkimusten mukaan Venäjä-vastaisin puolue on ollut Vihreät ja Vasemmistoliitto on tullut kakkosena. Siellä toisessa päässä on ylhäisessä yksinäisyydessään ollut PS, tosin Liike Nytin seurana. SDP ja Kokoomus ovat siellä puolivälissä.

Ei pidä paikkaansa.

Vas,vihreät ja sdp ajaa ihan samanlaista politiikkaa mitä venäjällä on eli kaikille sama palkka,valtion holhousta ja tasa-arvoa joka on sellaista että ihmsisten eroavaisuudet on pahasta.

Ps ja kok on kaikkein venäjävastaisimmat puolueet suomessa, ne on oikeistopuolueita kun taas venäjä on vasemmalle.

Venäjällä,sdp:llä,vasemmistoliitolla ja vihreillä on se yhteistä että he vastustavat oikeistoa.

Taidat olla pihalla kuin lumiukko, tässä linkkejä:

https://www.ku.fi/artikkeli/4624265-perussuomalaiset-suhtautuvat-myonte…

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aripesonen1/276200-jussi-halla-aho-mik…

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aripesonen1/276200-jussi-halla-aho-mik…

Nuo ei kerro mitään, vain teot vaikuttaa.

Kerro nyt jankkaaja ensin miksi sdp,vas ja vihreät ajaa samanlaista politiikkaa mitä venäjä ajaa. Miksi kyseiset puolueet haluaa että suomi on venäjän kaltainen maa?

Hehe. Siis että SDP, VAS ja VIHREÄT ajavat äärikapitalistista oikeistodiktatuuria, jossa luonnonvarat siirretään sisäpiirin omaisuudeksi, tuhotaan täysillä luontoa, hyökkäillään naapurimaihin, ei noudateta mitään kv-sopimuksia, vihataan LBQT-väkeä, lopetetaan sananvapaus, suljetaan toisinajattelijat vankiloihin jne? 

Venäjällä ei ole mitään tekemistä kapitalismin kanssa, eikä Venäjä ole oikeistodiktatuuri, diktatuuri kylläkin.

Vierailija
420/708 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä olisi Tanskan demarit, niin äänestäisin heitä, sillä vaikka työssä käynkin, niin en ole tuloluokaltani mikään kokoomuslainen. Minulle nuo muuttaja-asiat on erittäin tärkeä kriteeri, koska tämä touhu on menossa yhteiskunnassamme älyttömään suuntaan. Ihmisiltä ryöstetään vaatteet päältä ja tulonsiirroilla elävien määrä paisuu. Mutta kun meillä ei ole Tanskan demareita, vaan Suomen vihreät demarit, niin PS on ainoa vaihtoehto.