HS: Perussuomalaiset ovat hyvätuloisia duunareita, jotka kokevat, että heillä on paljon menettävänään
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009726807.html
Kantar Publicin Sakari Nurmelan mukaan puolueella on työväenluokkaan identifioituvia kannattajia jopa suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi työväenpuolueena profiloituneella Sdp:llä.
Perussuomalaisten kannatus työntekijöiden parissa on selvästi kovempi kuin millään muulla puolueella, Nurmela sanoo.
Puolueen äänestäjät ovat kuitenkin pääsääntöisesti hyvin toimeentulevia työntekijöitä, Juho Rahkonen toteaa. Tähän kansanosaan oikeistopopulistinen viesti uppoaa hänestä hyvin: äänestäjien oma, jokseenkin vauras elämäntapa on uhattuna ja siitä on syyttäminen esimerkiksi eliittiä, EU:ta tai maahanmuuttoa.
Perussuomalaiset äänestäjät kokevat, että heillä on paljon omaisuutta menetettävänään. Se on omiaan tuomaan oikeistolaista ajattelutapaa, Rahkonen sanoo.
Ja koska puolueen äänestäjät ovat hyvätuloisia duunareita, heitä eivät hetkauta myöskään esimerkiksi uuteen hallitusohjelmaan kirjatut leikkaukset sosiaaliturvaan. Ne eivät tule koskemaan heitä.
Samasta syystä perussuomalaisia äänestävät kannattavat niin löyhää verotusta, että heidän ajatuksensa menevät Rahkosen mukaan oikealta ohi kokoomuksestakin.
Kommentit (708)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestin persuja koska käyn töissä, en saa mitään tukia ja minulla on henkilöauto.
Jos olisin eläkeläinen tai työtön niin äänestäisin sdp.
Jos olisin työtön tai tukien varassa elävä niin äänestäisin vasemmistoliittoa.
Jos olisin tukien varassa elävä ja asuisin kaupungissa niin äänestäisin vihreitä.
Jos olisin maanviljelijä niin äänestäisin keskustaa
Jos olisin yrittäjä tai tienaisin enemmän kuin keskituloisit niin äänestäisin kokoomusta
Persut nyt vaan ajaa minun asioita joten siksi heitä kannatan.Persut ei tahdo oikein ajaa kenenkään asiaa. Suurin fokus on ankeuttaa ulkomaalaisten asemaa sekä vastustaa lähes kaikkea yhteiskunnallista muutosta ja ajatuksia. En ole vielä keksinyt kenen asiaa tällä ajetaan.
Persut on minulle se puolue joka ei aja asemaani pahemmin mutta persut on ainoa puolue joka ei pyri heikentämään asemaani.
Vastustan kaikkia veronkorotuksia, en halua että ihmisiä tulee elämään minun rahoillani suomeen ja meidän verotaakkaa tulisi keventää.
Minä olen vain siksi persujen äänestäjä koska se on vähiten surkea puolue minulle.
Se puolue joka lupailee tuntuvia verokevennyksiä ja vastustaa kaikkia veronkorotuksia on puolue jota äänestän.
Jos olisin tukien varassa elävä tai saisin valtiolta tukia niin ehkä sitten äänestäisin toisin.
Autoilu on oikeasti suomessa liian kallista ja se syö työnteon kannattavuutta koska monet tarvitsee autoa työnsä takia.En tiedä mitä olet ennen äänestänyt, mutta jos nyt yhtään olet seurannut persujen aikaansaannoksia, niin se puoluehan on tunnettu tyhjistä lupauksistaan ja takinkäännöistä. Eihän ne ole saaneet aikaan juuri mitään mitä ovat luvanneet, koska puolue on täynnä politiikasta ja yhteiskunnan toimivuudesta mitään tajuamattomia tumpeloita. Äänestät siis jotain naapurin Jormaa, kun vaan lupaa jotain. Tuntuu, että perussuomalaisia leimaa usko vahvaan johtajaan, eli toivotaan, että joku vain laittaa asiat kuntoon, vailla mitään omaa vastuuta mistään. Vähän niinkuin uskovaisilla on jäänyt tarve uskoa johonkin isompaan joka huolehtii kaikesta, kun pelottaa elää aikuiselämää ilman äitiä ja iskää. Kunhan jotain luvataan, niin se riittää, mitään näyttöä tai järjenhäivää ei ilmeisesti tarvita.
Sanon sulle vielä kerran kun et näytä ymmärtävän. Persut on minulle se vähiten haitallinen puolue joten siksi äänestän persuja.
Miksi äänestäisin muuta puoluetta kun muut puolueet vain korottaa veroja eikä edes puhu tuntuvista verokevennyksistä?
Miksi äänestäisin siis puoluetta joka haluaa heikentää asemaani?
Minua eniten risoo suomessa se että maksan hitosti veroja mutta mitään tämä yhteiskunta ei anna minulle. En ole koskaan saannut tältä yhteiskunnalta rahaa tililleni.
Jos vaikka sdp lupaisi että verotus kevenee 10% tai se lupaisi minulle jonkun tukirahan mitä saan tililleni niin sitten voisin vaikka äänestää sdp.Meinaat että persut laittaa sulle rahaa tilille? Millä luulet että ne uudet moottoritiet maksetaan, ne mitkä hyväkuntoisina vähentävät bensankulutustasi? Entä millä maksetaan terveyspalvelut? Tai laadukas koulutus meidän lapsillemme? Mielestäni hyvinvointivaltion kulmakiviä on verotukseen perustuva hyvinvointi. Mutta mitäpä siitä, kun hyvätuloiset tarvitsevat vain lisää, että voi tuhlata vain lisää.
Voithan aina opiskella uuden ammatin, jossa veroprosentti on toisenlainen. Kaikki työssäkäyvät maksavat veroja, ja tietävät että palkka tulee tilille nettona, ja nettona siihen tulee jo etukäteenkin suhtautua.
Just toi. Teidän vassareiden mielestä kaikki omaisuus pitää verottaa ihmisiltä pois ja jakaa se "köyhille" ulkomaille ja poliittiselle eliitille. Ei muuta kuin veroja verojen perään. Tähän minäkin olen lopen kyllästynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestin persuja koska käyn töissä, en saa mitään tukia ja minulla on henkilöauto.
Jos olisin tukien varassa elävä ja asuisin kaupungissa niin äänestäisin vihreitä.
Jos olisin yrittäjä tai tienaisin enemmän kuin keskituloisit niin äänestäisin kokoomusta
Persut nyt vaan ajaa minun asioita joten siksi heitä kannatan.Persut ei tahdo oikein ajaa kenenkään asiaa. Suurin fokus on ankeuttaa ulkomaalaisten asemaa sekä vastustaa lähes kaikkea yhteiskunnallista muutosta ja ajatuksia. En ole vielä keksinyt kenen asiaa tällä ajetaan.
Persut on minulle se puolue joka ei aja asemaani pahemmin mutta persut on ainoa puolue joka ei pyri heikentämään asemaani.
Vastustan kaikkia veronkorotuksia, en halua että ihmisiä tulee elämään minun rahoillani suomeen ja meidän verotaakkaa tulisi keventää.
Minä olen vain siksi persujen äänestäjä koska se on vähiten surkea puolue minulle.
Se puolue joka lupailee tuntuvia verokevennyksiä ja vastustaa kaikkia veronkorotuksia on puolue jota äänestän.
Jos olisin tukien varassa elävä tai saisin valtiolta tukia niin ehkä sitten äänestäisin toisin.
Autoilu on oikeasti suomessa liian kallista ja se syö työnteon kannattavuutta koska monet tarvitsee autoa työnsä takia.En tiedä mitä olet ennen äänestänyt, mutta jos nyt yhtään olet seurannut persujen aikaansaannoksia, niin se puoluehan on tunnettu tyhjistä lupauksistaan ja takinkäännöistä. Eihän ne ole saaneet aikaan juuri mitään mitä ovat luvanneet, koska puolue on täynnä politiikasta ja yhteiskunnan toimivuudesta mitään tajuamattomia tumpeloita. Äänestät siis jotain naapurin Jormaa, kun vaan lupaa jotain. Tuntuu, että perussuomalaisia leimaa usko vahvaan johtajaan, eli toivotaan, että joku vain laittaa asiat kuntoon, vailla mitään omaa vastuuta mistään. Vähän niinkuin uskovaisilla on jäänyt tarve uskoa johonkin isompaan joka huolehtii kaikesta, kun pelottaa elää aikuiselämää ilman äitiä ja iskää. Kunhan jotain luvataan, niin se riittää, mitään näyttöä tai järjenhäivää ei ilmeisesti tarvita.
Sanon sulle vielä kerran kun et näytä ymmärtävän. Persut on minulle se vähiten haitallinen puolue joten siksi äänestän persuja.
Miksi äänestäisin muuta puoluetta kun muut puolueet vain korottaa veroja eikä edes puhu tuntuvista verokevennyksistä?
Minua eniten risoo suomessa se että maksan hitosti veroja mutta mitään tämä yhteiskunta ei anna minulle. En ole koskaan saannut tältä yhteiskunnalta rahaa tililleni.
Jos vaikka sdp lupaisi että verotus kevenee 10% tai se lupaisi minulle jonkun tukirahan mitä saan tililleni niin sitten voisin vaikka äänestää sdp.Meinaat että persut laittaa sulle rahaa tilille? Millä luulet että ne uudet moottoritiet maksetaan, ne mitkä hyväkuntoisina vähentävät bensankulutustasi? Entä millä maksetaan terveyspalvelut? Tai laadukas koulutus meidän lapsillemme? Mielestäni hyvinvointivaltion kulmakiviä on verotukseen perustuva hyvinvointi. Mutta mitäpä siitä, kun hyvätuloiset tarvitsevat vain lisää, että voi tuhlata vain lisää.
Voithan aina opiskella uuden ammatin, jossa veroprosentti on toisenlainen. Kaikki työssäkäyvät maksavat veroja, ja tietävät että palkka tulee tilille nettona, ja nettona siihen tulee jo etukäteenkin suhtautua.
Mitkä uudet moottoritiet? Ei niitä tulla rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään hyvätuloista persua. kaikki keski-ikäisiä alkoholisteja jotka elää minimi päivärahalla ja ruokakassin avulla.
Ne jotka ovat töissä ovat siivoojia, lähäreitä ja bussikuskeja. Siis lähes kouluttamattomia. Hyväpalkkaista persua en tunne yhtäkään.
Paitsi mm Purran, joka loisii ja ottaa sen hyvän palkkion veronmaksajien pussista.Miksi ne äänestävät persuja? Onko persut ainoa puolue joka ajaa heidän pienituloisten asioita?
Hyvätuloiset äänestää sitten vihreitä,vasemmistoa ja sdp kun ne ajavat hyvätuloisten asioita?
Vai oletko sinä niin suvaitsevainen ja hyväsydäminen ihminen että pidät heitä tyhminä ja alempiarvoisempina ihmisinä ketkä äänestää persuja?Ehkä he ovat sellaisia jotka ovat enemmän alttiita Purran propagandalle.
Mielenkiinnosta kysyn, miten persut ajavat pienituloisten asioita? Kertokaa nyt yksikin konkreettinen esimerkki miksi pienituloisen kannattaisi äänestää persuja?Me kaikki jo tiedetään että te sdp,vas ja vihreitä äänestävät ihmiset olette parempia ihmisiä kuin muut ja te vaikka kuinka huudatte tasa-arvoa niin silti te olette parempia ihmisiä kuin muut ihmiset.
Tuo sun viesti jo kertoo sen että sun mielestä ihmiset jotka on kanssasi erimieltä asioista ovat jollakin tapas tyhmiä tai viallisia.
Huono osaiset ei kiinnosta teitä pätkääkään vaan haluatte kurjistaa suomalaisten elämää, ette kannata vapautta tai avoimuutta yhteiskunnassa vaan kannatatte holhousyhteiskuntaa jossa valtio määrää tiukat raamit miten ihmisten tulee elää.Niinhän me ollaankin parempia ihmisiä ja siksi juuri sivistetään auttavaisesti muitakin.
Sivistätte auttavaisesti? Sekö sitä on että teidän käsi on jatkuvasti meidän lompakolla?
Miksi te ette hyväksy ihmisiä jotka ajattelee eritavalla kuin te ja miksi haukutte oikeistoa n a tse iksi kuten myös venäjä haukkuu oikeistoa samalla nimityksellä?Sinulla tuntuu olevan vakava asennevamma. Venäjä muuten haukkui edellistä Marinin hallitusta n a tse iksi.
Ei se ollut venäjä, vaan marin itse haukkui oikeiston nat seiksi. Orpokin kuulemma oli nat si
Teillä siellä trollitehtaassa keksitään kaikenlaista apulantaa.
Nytkö siitä nat sismista onkin sitten tullut vassareille oikein kunnia-asia? Ei voi muuta kuin ihmetellä :D
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ainakaan koulutettuja olisivat, vaan tosiaan duunareita.
Tietämys politiikasta ja kaikesta muustakin on niin heikkoa, että naurattaa.Niiden mielestä esim. kaikki luonnonsuojelua koskevat päätökset ovat Suomen etua vastaan, silloinkin kun niistä olisi Suomelle hyötyä.
Eli ne on näitä Hakkaraisia, jotka eivät tiedä mistä puhuvat.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just toi. Teidän vassareiden mielestä kaikki omaisuus pitää verottaa ihmisiltä pois ja jakaa se "köyhille" ulkomaille ja poliittiselle eliitille. Ei muuta kuin veroja verojen perään. Tähän minäkin olen lopen kyllästynyt
Omaisuusveroa ei juuri ole ja palkkaverokin on pohjoismaista tasoa. Minulla 42%. Ei todellakaan kaikkea viedä, pikemminkin kohtuullisesti ja tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään hyvätuloista persua. kaikki keski-ikäisiä alkoholisteja jotka elää minimi päivärahalla ja ruokakassin avulla.
Ne jotka ovat töissä ovat siivoojia, lähäreitä ja bussikuskeja. Siis lähes kouluttamattomia. Hyväpalkkaista persua en tunne yhtäkään.
Paitsi mm Purran, joka loisii ja ottaa sen hyvän palkkion veronmaksajien pussista.Miksi ne äänestävät persuja? Onko persut ainoa puolue joka ajaa heidän pienituloisten asioita?
Hyvätuloiset äänestää sitten vihreitä,vasemmistoa ja sdp kun ne ajavat hyvätuloisten asioita?
Vai oletko sinä niin suvaitsevainen ja hyväsydäminen ihminen että pidät heitä tyhminä ja alempiarvoisempina ihmisinä ketkä äänestää persuja?Ehkä he ovat sellaisia jotka ovat enemmän alttiita Purran propagandalle.
Mielenkiinnosta kysyn, miten persut ajavat pienituloisten asioita? Kertokaa nyt yksikin konkreettinen esimerkki miksi pienituloisen kannattaisi äänestää persuja?Minäkin haluan tietää miten persut ajavat pienituloisten tai duunareiden asiaa tässä Orpon hallituksessa?
Tuolla aiemmin joku jo vastasi tähän aika kattavasti.
Elikkä selaile taaksepäin.
En saanut vastausta miten persut hallituksessa ajavat pienituloisten asiaa. Orpon hallituksen leikkaukset tekevät yksinhuoltajan kukkaroon 611 euron kuukausittaisen loven, jota tosin paikkaisi muutaman kympin verran aleneva verotus. Sovitellusta päivärahasta poistuvat lapsikorotukset ja suojaosa sekä asumistuen muutokset.
Hallitus linjaa arvonlisäveron kiristämisestä 10 prosentista 14 prosenttiin. Korotus kallistaisi muun muassa lääkkeitä, liikuntapalveluita, kulttuuria (kuten elokuvalippuja), joukkoliikennettä ja majoituspalveluita.
Pumppuhinnat eivät hallituksen toimien myötä selvästi laske vaan pahimmillaan nousevat.
Ei siihen vastausta tule koska persun höpinät ovat pelkkää populismia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen duunari onkin pahin mahdollinen yhdistelmä. Rahaa, muttei älyä.
Sen huomaa konepajalla. Suu käy, suuret puheet, osakekauppoja hoidetaan omalla työpisteella ja uho on kauheaa. Vaalien alla kahvihuoneen pöydälle ilmestyy pari Vasemmiston flyeriä ja laatikollinen PS-materiaalia. Politiikasta harva tietää mitään, mutta uho on kuin diktaattorilla.
Siinä seurassa yhtään koulutetumpi tuntee olevansa todella väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ei pyri ottamaan rahaa minulta toisin kuin muut puolueet. Maksamme todella paljon veroja joten miksi terveydenhuolto ei ole kunnossa? Miksi tiet on surkeassa kunnossa? Miksi otamme siitä huolimatta velkaa todella suuria summia? Miksi suomessa on köyhiä tosi paljon?
Kysymys kuuluu että vaikka maksamme valtavasti veroja niin minne ne verorahat menee?
Kannatan toki itse myös verojen maksua jos ne verorahat ohjataan oikeisiin kohteisiin mutta nyt ne ei mene oikeisiin kohteisiin joten siksi vastustan veronkorotuksia ja vaadin että verotusta kevennetään.
Tuo sun eka kohta on erikoinen koska suomessahan monet ihmiset saa rahaa tililleen valtion kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, miten persut ajavat pienituloisten asioita? Kertokaa nyt yksikin konkreettinen esimerkki miksi pienituloisen kannattaisi äänestää persuja?Me kaikki jo tiedetään että te sdp,vas ja vihreitä äänestävät ihmiset olette parempia ihmisiä kuin muut ja te vaikka kuinka huudatte tasa-arvoa niin silti te olette parempia ihmisiä kuin muut ihmiset.
Tuo sun viesti jo kertoo sen että sun mielestä ihmiset jotka on kanssasi erimieltä asioista ovat jollakin tapas tyhmiä tai viallisia.
Huono osaiset ei kiinnosta teitä pätkääkään vaan haluatte kurjistaa suomalaisten elämää, ette kannata vapautta tai avoimuutta yhteiskunnassa vaan kannatatte holhousyhteiskuntaa jossa valtio määrää tiukat raamit miten ihmisten tulee elää.Niinhän me ollaankin parempia ihmisiä ja siksi juuri sivistetään auttavaisesti muitakin.
Sivistätte auttavaisesti? Sekö sitä on että teidän käsi on jatkuvasti meidän lompakolla?
Miksi te ette hyväksy ihmisiä jotka ajattelee eritavalla kuin te ja miksi haukutte oikeistoa n a tse iksi kuten myös venäjä haukkuu oikeistoa samalla nimityksellä?Sinulla tuntuu olevan vakava asennevamma. Venäjä muuten haukkui edellistä Marinin hallitusta n a tse iksi.
Ei se ollut venäjä, vaan marin itse haukkui oikeiston nat seiksi. Orpokin kuulemma oli nat si
Nytkö siitä nat sismista onkin sitten tullut vassareille oikein kunnia-asia? Ei voi muuta kuin ihmetellä :D
Siis me vasemmisto ollaankin nyt äärioikeistoa? Sitten Purran jengi on tuolla logiikalla varmaankin kommunisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako persua tunnet? Ja jos tunnet useitakin, miksi liikut alkoholistipiireissä?
Hyvin tulee esiin sinulla tämä persujen logiiikka. Asiat lakkaa olemasta kun katsot muualle. Tosiasiassa persujen suurin kannattaja joukko on jonkun sortin psykopaatteja, sosiopaatteja, narsisteja ja yhteiskunnan pohjalla eläjiä. Kaikkia yhdistää täydellinen välinpitämättömyys muista ihmisistä, yhteiskunnasta tai ylipäätään mistään koska se oma aivojen rakenne on tehty niin, että siellä ei ole muistikuvia 5 minuuttia pidemmältä ajalta. Se köyhyys on teillä joko ihan konkreettista tai se on mielen köyhyyttä. Vaikka nämä tulevat leikkaukset ei kosketa minua millään tavalla niin minä tunnen kuitenkin huolta kaikista niistä joiden kimppuun nyt käytte. Minulta ei ole pois se jos joku muu saa ihmismäiset elinolosuhteet, mutta kun te olette kateellisia pikkusieluja niin toisen ihmisen hymykin on pois teiltä, koska ettehän te psykot edes koe aitoa onnellisuutta, paitsi kiusatessanne jotain.
Joko olet hoidossa vai vasta jonossa. Taidat olla itse niitä jotka oikein mainostavat täällä olevansa niitä MT tapauksia.
Persuista pääsee helposti eroon huostaamalla heidän lapset. Sossu toimii tunne -ja huoli perusteella. Minulla on huoli Purran ja muiden persujen kyvystä huolehtia lapsista. Osan lapsista voisi lähettää Afrikkaan ja erottaa vanhemmistaan adoptiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi mm Purran, joka loisii ja ottaa sen hyvän palkkion veronmaksajien pussista.
En tiedä onko työnantajani persu, mutta persuja sekin kuulemma äänesti ja rahaa näyttää riittävän kun on metallipajaa, järvenrantataloa, sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on näitä mönkijäjuntteja, mitä Suomi on pullollaan. Persun tunnistaa jo kauppakärryn sisällöstä, tuhlataan saatanasti johonkin marinoituihin kanafilepaketteihin, maitoon ja limsaan. Elämän sisältö on yhtä kuin mässäily, ja se on myöskin jonkinlainen tavoiteltava kunnia-asia, koska on hyvätuloinen duunari jossain junttifirmassa. Sikaniskoja sekä naiset, että miehet.
Se vaan, että persut eivät aja duunarien oikeuksia, nytkin tulevassa hallitusohjelmassa on useampi tavallisen työntekijän oikeuksia rajoittava muutos. Mutta yhteiskunnan toimivuutta tärkeämpää on ilmeisesti identifoituminen, ei voi äänestää muita puolueita, koska ovat liian fiinejä (ja kepulaiset liian maalaispainotteisia), persut on ainoa mitä rehti makkaranpurija kehtaa äänestää (niin surullista kuin se onkin).
No olihan lörähdys taas. Juntit eli maalaiset (eli ne oikeat maajussit) äänestävät kyllä pääsääntöisesti Keskustaa (ruotsinkieliset RKP:tä) ja aika moni heidän jälkeläisistään (ehkä yllättäen) Vihreitä. Jos tarkoitat junttiudella jotakin muuta kuin maalaisuutta, niin miksi käytät juntti-sanaa? Sehän on täsmälleen samaa, jos valkoinen alkaisi kaikesta inhoamastaan käyttää n- kiekeri sanaa. Kaupunkilainen vain puhuu kaikesta inhoamastaan maalaisena, junttina. Hirmu suvaitsevaista.
Ainoa persu btw tai ainoa, joka tuttavapiirissäni on julkisesti sanonut äänestävänsä persua, on idyllisellä Nurmijärvellä asuva luontoa rakastava, uskonnollinen mies, asiantuntijana eräässä yrityksessä. Pitää kuulemma kalaruuista ja kokkailee itse, ehkä se on sitä mässäilyä, keskiluokkaistahan tuollainen ruokaohjelmien katseleminen ja reseptien kerääminen kieltämättä on, mutta en osaa siinä mitään erityisen pahaa nähdä.
Juntti ei ole synonyymi maalaiselle. Katsotaan vaikka sanakirjasta:
- varsinkin (halventava) kömpelöstä, tyhmästä tai muu, tai muuta miehestä, moukka, nuija, taukki, mäntti, uuno.
- tavallinen ihminen (vars. jupin vastakohtana).
On aika junttia kutsua kaikkia maalaisia junteiksi.
juntti (1960–) ’maalainen, maalaispoika; poika, jätkä; tyhmä, outo (mies t. poika; asia); suomalainen’, junttila ’maaseutu’
henkilönnimestä Juntti (Johanneksen muunnelmia), Junttila.
Karttunen 1979: 91
Paunonen HS 5.12.1992: C1
Paunonen 2000: 376
ELi miksi käytät juntti-sanaa? Se on täsmälleen sama asia, jos alettaisiin puhua kaikesta negatiivisesta ´ruotsalaisena´´ , ´hesalaisena´, ´´n----rinä, ´saamelaisena´.
Täällä myös persujen kannattaja juuri sen takia että minua v*tuttaa maksaa veroja todella paljon mutta mitään hyötyä niistä verojen maksusta ei ole. Olen keskipalkkainen ja ajan autolla töihin enkä mitään tukea valtiolta saa, ainoa tuki mitä valtio on mulle maksanu tilille on armeijan päiväraha.
Nyt olen noin 10 vuotta raatanut työelämässä ja aina verotus kiristyy, on tullu ties mitä maksuja kuten ylevero, jakeluvelvotteet noussu, jätemaksut noussu, sähkön verotus kiristyny ja nyt ne meinaa jotain komposteja lykätä pihalle joka maksaa myös. Milloin meidän väliaikanen autovero poistuu?
Aina vaan enemmän otetaan pois minulta mutta koskaan en saa takasin päin mitään eli miksi mä maksan veroja? Sen takia että joku muu ihminen saa tukea elämään?
Valtion pitää leikata menoja rohkeasti jotta meidän verotus kevenee.
Suomessa työnteko ei kannata koska verotus liian kovaa,auton kulut on liian suuret ja asuminen on liian kallista.
M33
Persujen ansiosta minullakin on puolue mitä äänestää, muuten en voisi äänestää ketään. Saisitte kiittää persuja siitä, että äänestysaktiivisuus on niinkin korkea kuin nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, miten persut ajavat pienituloisten asioita? Kertokaa nyt yksikin konkreettinen esimerkki miksi pienituloisen kannattaisi äänestää persuja?Minäkin haluan tietää miten persut ajavat pienituloisten tai duunareiden asiaa tässä Orpon hallituksessa?
Tuolla aiemmin joku jo vastasi tähän aika kattavasti.
Elikkä selaile taaksepäin.
En saanut vastausta miten persut hallituksessa ajavat pienituloisten asiaa. Orpon hallituksen leikkaukset tekevät yksinhuoltajan kukkaroon 611 euron kuukausittaisen loven, jota tosin paikkaisi muutaman kympin verran aleneva verotus. Sovitellusta päivärahasta poistuvat lapsikorotukset ja suojaosa sekä asumistuen muutokset.
Hallitus linjaa arvonlisäveron kiristämisestä 10 prosentista 14 prosenttiin. Korotus kallistaisi muun muassa lääkkeitä, liikuntapalveluita, kulttuuria (kuten elokuvalippuja), joukkoliikennettä ja majoituspalveluita.
Pumppuhinnat eivät hallituksen toimien myötä selvästi laske vaan pahimmillaan nousevat.
Eiko pienitulosia auteta mahdollistamisella olematta pienituloinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on näitä mönkijäjuntteja, mitä Suomi on pullollaan. Persun tunnistaa jo kauppakärryn sisällöstä, tuhlataan saatanasti johonkin marinoituihin kanafilepaketteihin, maitoon ja limsaan. Elämän sisältö on yhtä kuin mässäily, ja se on myöskin jonkinlainen tavoiteltava kunnia-asia, koska on hyvätuloinen duunari jossain junttifirmassa. Sikaniskoja sekä naiset, että miehet.
Se vaan, että persut eivät aja duunarien oikeuksia, nytkin tulevassa hallitusohjelmassa on useampi tavallisen työntekijän oikeuksia rajoittava muutos. Mutta yhteiskunnan toimivuutta tärkeämpää on ilmeisesti identifoituminen, ei voi äänestää muita puolueita, koska ovat liian fiinejä (ja kepulaiset liian maalaispainotteisia), persut on ainoa mitä rehti makkaranpurija kehtaa äänestää (niin surullista kuin se onkin).
No olihan lörähdys taas. Juntit eli maalaiset (eli ne oikeat maajussit) äänestävät kyllä pääsääntöisesti Keskustaa (ruotsinkieliset RKP:tä) ja aika moni heidän jälkeläisistään (ehkä yllättäen) Vihreitä. Jos tarkoitat junttiudella jotakin muuta kuin maalaisuutta, niin miksi käytät juntti-sanaa? Sehän on täsmälleen samaa, jos valkoinen alkaisi kaikesta inhoamastaan käyttää n- kiekeri sanaa. Kaupunkilainen vain puhuu kaikesta inhoamastaan maalaisena, junttina. Hirmu suvaitsevaista.
Ainoa persu btw tai ainoa, joka tuttavapiirissäni on julkisesti sanonut äänestävänsä persua, on idyllisellä Nurmijärvellä asuva luontoa rakastava, uskonnollinen mies, asiantuntijana eräässä yrityksessä. Pitää kuulemma kalaruuista ja kokkailee itse, ehkä se on sitä mässäilyä, keskiluokkaistahan tuollainen ruokaohjelmien katseleminen ja reseptien kerääminen kieltämättä on, mutta en osaa siinä mitään erityisen pahaa nähdä.
Itse pidän kyllä myös esimerkiksi lahtelaisia tai jotain mikkeliläisiä juntteina, puhumattakaan Seinäjoesta. Aika paljon asuu Suomen pienissä kunnissa ihmisiä, jotka eivät ole maajusseja, mutta hyvin wt-henkisiä kyllä.
Yleisesti ottaen lahtelaisilla, mikkeliläisillä ja seinäjokelaisilla on paremmat käytöstavat kuin helsinkiläisillä. Enemmän pääkaupunkiseudulla esiintyy junttiutta.
Vierailija kirjoitti:
Persujen ansiosta minullakin on puolue mitä äänestää, muuten en voisi äänestää ketään. Saisitte kiittää persuja siitä, että äänestysaktiivisuus on niinkin korkea kuin nyt on.
Tämä!
Vähiten haitallinen puolue minulle on persut joten siksi äänestän sitä vaikka sekään ei mikään hyvä puolue ole. Nuorena en äänestänyt koska hyviä puolueita ei ollut ja sain ohjeen että äänestä sitä vähiten huonoa puoluetta joten persuja olen nyt äänestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän syön harvoin punaista lihaa tai kanaa (miksi söisin sikaa tai nautaa samalla kun pidän koiraa lemmikkinä?), enimmäkseen menee tofua, papuja, härkäpapua, eläinproteiineista kuhaa ja ahventa. Soijarouhetta ei valitettavasti maha kestä ja se on muutenkin liian prosessoitua tavaraa.
M38, persu, insinööri amk, punttimake ja kalastaja.