Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Perussuomalaiset ovat hyvätuloisia duunareita, jotka kokevat, että heillä on paljon menettävänään

Vierailija
21.07.2023 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009726807.html

Kantar Publicin Sakari Nurmelan mukaan puolueella on työväenluokkaan identifioituvia kannattajia jopa suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi työväenpuolueena profiloituneella Sdp:llä.

Perussuomalaisten kannatus työntekijöiden parissa on selvästi kovempi kuin millään muulla puolueella, Nurmela sanoo.

Puolueen äänestäjät ovat kuitenkin pääsääntöisesti hyvin toimeentulevia työntekijöitä, Juho Rahkonen toteaa. Tähän kansanosaan oikeistopopulistinen viesti uppoaa hänestä hyvin: äänestäjien oma, jokseenkin vauras elämäntapa on uhattuna ja siitä on syyttäminen esimerkiksi eliittiä, EU:ta tai maahanmuuttoa.

Perussuomalaiset äänestäjät kokevat, että heillä on paljon omaisuutta menetettävänään. Se on omiaan tuomaan oikeistolaista ajattelutapaa, Rahkonen sanoo.

Ja koska puolueen äänestäjät ovat hyvätuloisia duunareita, heitä eivät hetkauta myöskään esimerkiksi uuteen hallitusohjelmaan kirjatut leikkaukset sosiaaliturvaan. Ne eivät tule koskemaan heitä.

Samasta syystä perussuomalaisia äänestävät kannattavat niin löyhää verotusta, että heidän ajatuksensa menevät Rahkosen mukaan oikealta ohi kokoomuksestakin.

Kommentit (708)

Vierailija
701/708 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan persuja ja kokoomusta, pidän tätä hallitusta hyvänä. Tämä hallitus korjaa suomen talouden, talouden ja velkaantumisen kääntäminen on pidempi projekti eikä se muutamassa vuodessa korjaannu. Suomihan myös ajautui taantumaan ja talouskiiriis edellisen hallituksen jäljiltä eli työtä riittää.

Olen duunari vuosiansiot mulla 40 000e ja kuulun ytk.

M34

Ja olet hyvätuloinen vai? Noilla tuloilla?

Vierailija
702/708 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan persuja ja kokoomusta, pidän tätä hallitusta hyvänä. Tämä hallitus korjaa suomen talouden, talouden ja velkaantumisen kääntäminen on pidempi projekti eikä se muutamassa vuodessa korjaannu. Suomihan myös ajautui taantumaan ja talouskiiriis edellisen hallituksen jäljiltä eli työtä riittää.

M34

Oletko huomannut, että velkaantuminen on vain kiihtynyt?

Edellinen hallitus sai sitä hillittyä ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Nykyinen hallitus on vain kääntänyt velkakäyrää entistä jyrkemmäksi.

Eivätkö persujen kannattajat näe, että hallitus sanoo yhtä ja tekee jotain aivan muuta? Ovatko he niin lumoutuneet hallituksen puheista että eivät näe mitä tapahtuu?

No minä taas en ole huomannut, inflaatio on kääntynyt laskuun ja vältyimme joutumasta tarkkailulistalle Euroopan unionissa. Nämä mahdollistavat velanoton jatkossakin. Sitä tarvitaan. Myös siihen, että m a a h a n m u u t o n kustannukset saadaan katettua, sen hintalapulla oitais tosin voitu muutama sairaalan yöpäivystyskin lakkauttamatta.

Mutta noin muuten, mitä talouden ymmärtämiseen tulee, niin tuskin vasemmisto puolueiden äänestäjät oikein ymmärtävät miten paha tilanne on. Me tarvitsemme velkaa aiempien velkojen kuittaukseen, talous on alijäämäinen, nykyiset leikkauksetkaan eivät riitä. Eivät raukat vielä ymmärrä miten pahassa tilanteessa olemme, mutta se alkaa ehkä pikkuhiljaa valjeta, nimittäin leikkauksia joudutaan tekemään lisää ja veroja joudutaan korottamaan. Valtiolla ei olisi varaa velkaantua enää ollenkaan, mutta se seikka jääkin sitten huomiotta ja yhtäkkiä ajaudutaan sellaiseen yllättävään tilanteeseen, että seuraavat leikkaukset tulevina vuosina ovat vielä tätäkin rajummat. Ollakseni täysin rehellinen, meillä ei ole varaa näihin palveluihin mitä Suomessa saamme. Leikkaukset voi ymmärtää, tai jättää ymmärtämättä. Rahat on silti loppu. Tätä kuitataan jo nyt esimerkiksi valtionyhtiöiden myynnillä. 

Varmaan kaikilla on muistissa mitä sähköverkkojen myynti aiheutti, valtion infran myynti tarkoittaa sitä sitten lisää. Eli äänestäkää vaan niitä puolueita toteuttamaan, noita kauniita toiveitanne. Se on se syy miksi emme ikinä pääse tästä köyhyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/708 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää tuosta Hesarin nelikentästä, jonka yhtenä laitana on liberaalivihreä. Vihreys ja liberaalisuus pitäis olla toisistaan erotettavia määreitä. En usko, että kaikki äänestäjät on ääriliberaaleja. 

Vierailija
704/708 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä velkaa nyt oikein pienennetään?

Orpon hallitus aikoo ottaa uutta velkaa 4 vuoden aikana  55,8 miljardia euroa.

Edellisten hallitusten (Rinne ja Marin) neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

Eikö 55,8 miljardia ole enemmän kuin kuin 50 miljardia?

Vierailija
705/708 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarit o. Köyhien puolue.

Vierailija
706/708 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M34

Oletko huomannut, että velkaantuminen on vain kiihtynyt?

Edellinen hallitus sai sitä hillittyä ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Nykyinen hallitus on vain kääntänyt velkakäyrää entistä jyrkemmäksi.

Eivätkö persujen kannattajat näe, että hallitus sanoo yhtä ja tekee jotain aivan muuta? Ovatko he niin lumoutuneet hallituksen puheista että eivät näe mitä tapahtuu?

No minä taas en ole huomannut, inflaati

Suomi maksaa melkein joka yritykselle yritystukia ja osa yrityksistä on jakanut saman verran osinkoja mitä on saanut yritystukia.

Hallitus leikkaa pienituloisilta ja nyt on tulossa tilanne, että vuokrat ja yhtiölainat voi jäädä maksamatta ja taloyhtiöitä menee konkurssiin, siksi perussuomalaiset ja kokoomuslaiset ei omista ainuttakaan kerrostaloasuntoa Suomessa, koska ei he omaa asuntoa itseltä veisi.

Vierailija
707/708 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisten hallitusten (Rinne ja Marin) neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

Korot on nousseet. Orpon hallitus joutuu maksamaan Marinin hallituksen ottamien lainojen korkoja. 

Vierailija
708/708 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korot on nousseet. Orpon hallitus joutuu maksamaan Marinin hallituksen ottamien lainojen korkoja. 

Ja minkä takia. Hyvätuloiset huusi verovähennystä sähkölaskuihinsa edellistalvena ja koronatukia yrityksilleen, kun oli korona eli yritystuista kuuluu leikata eikä ansiosidonnaiesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi